Powerbook G3 Pismo VS New iBook
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 15-05-01 12:49

Jeg overvejer kraftigt at købe den nye iBook med DVD. Men nu fik jeg et godt
tilbud på en 2 mdr. Powerbook Pismo m. 192MB ram til ca. 15.500,-

Hvilken maskine har bedst performance?

Mvh
Gunnar

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-01 14:11

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Jeg overvejer kraftigt at købe den nye iBook med DVD. Men nu fik jeg et
> godt tilbud på en 2 mdr. Powerbook Pismo m. 192MB ram til ca. 15.500,-
>
> Hvilken maskine har bedst performance?

Det kommer an på om Pismoen er 400 eller 500MHz.

500MHz Pismo _er_ hurtigere pga af systembussen som er 100MHz, hvor
iBook'en kun er 66MHz.

til nogen formål vil 400MHz Pismo være hurtigere end iBook'en hvor den
hurtigere bus og den store L2 cache (1MB ved 133MHz <-> 256kb ved
500MHz) er afgørende. Til andre opgaver er iBook'ens hurigere CPU og L2
cache en fordel.

Jeg vil tro det er dødt løb, Pismoen vil være hurtigere til Photoshop,
mens den får baghjul af iBook'en i Q3.

Jeg ville satste på Pismo'en pga af 14" skærmen, S-VHS og muligheden for
at drive to skærme. Men størrelsen...
(Pismo'en er desuden billigere end en iBook med DVD, som du desuden skal
vente et par uger på at få.)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 15-05-01 20:03

> Det kommer an på om Pismoen er 400 eller 500MHz.
Det er en 400Mhz / 10 GB / 192MB ram / 2xfirewire

Nu er det ikke spil med webdesign / musikproduktion den skal bruges til, og
er L2 cache'en ikke afgørende netop der?

Hvad med batteri performance?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-01 20:20

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Det er en 400Mhz / 10 GB / 192MB ram / 2xfirewire
>
> Nu er det ikke spil med webdesign / musikproduktion den skal bruges til,
> og er L2 cache'en ikke afgørende netop der?

Mener du dens størrelse eller dens hastighed? Til webdesign vil jeg tro
at det er et fedt, men til realtime redigering er den store men
langsomme L2 kan have en fordel. Når alt kommer til at tror jeg ikke du
vil kunne mærke nogen forskel.

> Hvad med batteri performance?

Jeg vil tro den er nogenlunde identisk.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 15-05-01 20:22

Man skulle bare tro at bundkorts forskellen på 66Mhz iBook / 100Mhz Pizmo
var ret let at føle ved alm. arbejde, flytning af filer, åbning af
programmer etc...?

Fra : N/A

Dato : 16-05-01 09:15

Fra : Thomas Bundgaard

Dato : 16-05-01 09:15

Hejsa..

in article 1eth13c.8a2hftmbk235N%morten.reippuert@get2net.dk, Morten
Reippuert Knudsen at morten.reippuert@get2net.dk wrote on 15/05/01 23:46:

> Og måske mere relavant analog lydindgang som mangler på alle iBook's

Ganske rigtigt, men ofte har man lyst til bedre konvertere end dem der
befinder sig i Powerbooken, og der kan PCMCIA være en fordel.

Der findes dog flere gode FW/USB lydmoduler.

Og ja, to skærme samtidigt på Powerbookens grafikkort.

VH

Thomas Bundgaard

Fra : N/A

Dato : 15-05-01 21:09

Fra : Thomas Bundgaard

Dato : 15-05-01 21:09

Jeg har en Pismo med nøjagtig samme konfiguration som den du har kig på. Jeg
benyyter den selv til musikproduktion, og den er super-duper-tip-tip-top!

Jeg ville klart gå efter Pismoen:

Større skærm, ekstra skærmudtag (specielt lækkert til musikprogrammer med
mange mixere, plugins osv.)

PCMCIA-slot, hvortil derfindes flere lydkort, PCI-boks mv.

Go for the Pismo.....

Thomas Bundgaard

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 15-05-01 22:07

> Større skærm, ekstra skærmudtag (specielt lækkert til musikprogrammer med
> mange mixere, plugins osv.)
Vil det sige at du den kan trække en ekstra skærm uden et ekstra grafik
kort?

Gunnar

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-05-01 23:50

In article <B7276710.7ECC%funkpost@mac.com>,
Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Vil det sige at du den kan trække en ekstra skærm uden et ekstra grafik
> kort?

Ja. Ganske normalt på en PowerBook.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-01 00:42

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Vil det sige at du den kan trække en ekstra skærm uden et ekstra grafik
> kort?

Yes, to skærmbillder, iBook'en kan kun spejle den indbyggede skærm til
en ekstern.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~