Skrigende lyd, sandsynligvis fra området o~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-04 09:31

Hej NG.

Kan man få nogle forslag til hvad der laver eller er skyld i en skrigende
lyd som er kommet på min bil, sandsynligvis fra området omkring venstre
forhjul.
Da ovenstående selvfølgelig ikke er nok kommer her lidt mere hjælp:

- Bilen er en Citroen Xsara stationcar,
- Lyden lyder lidt hen ad en hylende kilerem, men der er ikke kilerem i
bilen, ventilatorne er elektriske.
- Lyden komme først når jeg kører over 50 km/t, stiger i frekvens ikke
styrke jo hurtigere jeg kører
- Lyden forstætter ned til omkring de 30 km/t når man bremser ned.
- Lyden følger omdrejningerne på hjulene ikke motoren, dvs. den stiger ikke
hvis jeg gasser op eller skifter gear eller triller i frigear.

Jeg troede først det var noget fra bremserne, da skiverne var slidt meget
ujævnt foran, og kloderne var meget rillede.
Så jeg skiftede skiver og klodser foran i går men lyden er der stadig og har
ikke ændret sig spor.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 01-11-04 11:11

On Mon, 1 Nov 2004 09:31:13 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>ujævnt foran, og kloderne var meget rillede.
>Så jeg skiftede skiver og klodser foran i går men lyden er der stadig og har

Hmm. hjul-lejer. Prøv at hæve hjulet op og drej det. Lyder det træls?
Prøv at rykke i hjulet. Tag fat øverst og nederst og prøve at vippe
det. Kan du det? Så er det sandsynligvis et leje det er galt med vil
jeg tro.
--
Beowulf Schaeffer
2000'er Ford Mondeo 2,0i Ambiente 4d

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-04 12:34

"Beowulf Schaeffer" <noway@noway.no> wrote in message

> [...]
> Prøv at rykke i hjulet. Tag fat øverst og nederst og prøve at vippe
> det. Kan du det? Så er det sandsynligvis et leje det er galt med vil

Den fik skiftet forhjulsleje i det forhjul for ca. 4 mdr. siden, mekanikeren
kan måske have spændt det for hårdt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-11-04 11:12

> - Lyden lyder lidt hen ad en hylende kilerem, men der er ikke kilerem i
bilen, ventilatorne er elektriske.

Nu bruges kileremme til at drive andet end ventillatorer. Jeg vil vædde på
at der sidder en eller anden form for kilerem i din bil til at drive
generator og servopumpe og sikkert også kølevandpumpen samt måske
kompressoren til airconditionanlægget.

> - Lyden følger omdrejningerne på hjulene ikke motoren, dvs. den stiger
ikke hvis jeg gasser op eller skifter gear
> eller triller i frigear.

Vil det sige at lyden forsvinder hvis du triller i frigear med hastigheder
over 50 km/t?

Mvh
Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-04 12:36

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message

> [...]
> at der sidder en eller anden form for kilerem i din bil til at drive
> generator og servopumpe og sikkert også kølevandpumpen samt måske

OK, der er selvfølgelig rem til generator og airconkomp.
Jeg ved ikke hvordan servopumpens drives.
Vandpumpen drives vha. tandremmen, hyler den er skaden vist sket

Nej.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-11-04 13:07

> Vandpumpen drives vha. tandremmen, hyler den er skaden vist sket

Ikke nødvendigvis. Hvis den begynder at hyle relativt hurtigt efter
udskiftning kan der være tale om slidte remhjul eller at vandpumpen er ved
at stille træskoene (begynde at gå trægt).

Men af din forklaring lyder det ikke som om fejlen skal findes på denne side
af gearkassen.

> Nej.

Jeg tror at du som du ganske fornuftigt foreslår i den anden del af denne
tråd skal kigge på hjullejet. Prøv evt. at løfte hjulet frit af underlaget
og mærk efter omd er skulle være slør i lejet. Du kan jo være så uheldig at
mekanikeren der skiftede det for 4 mdr. siden fik fat i et leje som ikke var
smurt. Og så holder det ikke længe.

Mvh
Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-04 13:43

> [...]
> udskiftning kan der være tale om slidte remhjul eller at vandpumpen er ved
> at stille træskoene (begynde at gå trægt).

Ville det så ikke stige i frekvens når jeg gasser op i frigear ?

> Men af din forklaring lyder det ikke som om fejlen skal findes på denne
side
> af gearkassen.

Netop.

> [...]
at
> mekanikeren der skiftede det for 4 mdr. siden fik fat i et leje som ikke

Det vil jeg prøve, er det nemmest hvis jeg piller hjulet af ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 01-11-04 13:59

> Det vil jeg prøve, er det nemmest hvis jeg piller hjulet af ?

Nej lad hjulet sidde men løft det fra underlaget og tag så rigtig godt fat i
det. Vrik i det hårdt og kontant, som minimum med hænderne i kl. 9.15 og
12.30 stiling og gerne i alle mulige andre stillinger. Der må ikke være
sløre overhovedet.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 18:29

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det. Vrik i det hårdt og kontant, som minimum med hænderne i kl. 9.15 og
> 12.30 stiling og gerne i alle mulige andre stillinger. Der må ikke være

......hvilket ikke kan afprøves hvis bilen kun er løftet op med sin egen
spinkle donkraft

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-04 08:49

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> .....hvilket ikke kan afprøves hvis bilen kun er løftet op med sin egen
> spinkle donkraft

Jeg har adgang til en lift så jeg kan afprøve det, men nu har jeg lige valgt
at lade Citroen kigge på det, det er trods alt meget tæt på mit arbjede.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-04 11:56

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> fat

> Jeg har adgang til en lift så jeg kan afprøve det, men nu har jeg lige
valgt
> at lade Citroen kigge på det, det er trods alt meget tæt på mit arbjede.

Citroen har nu ringet tilbage, hjullejet er tørt, dvs. fedtet er væk eller
har aldrig været der.
Så mekanikeren som skiftede det for under 4 mdr. siden hænger på det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-11-04 18:08

> [...]

>Kan man få nogle forslag til hvad der laver eller er skyld i en skrigende
>lyd som er kommet på min bil, sandsynligvis fra området omkring venstre

Har du kigget efter katte?

Fly

--
In space nobody will hear your cream