Oplæg til Debat: Forslag til En mulig forb~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-10-04 20:25

Hey Folkens

Her idag mens at jeg var på arbejde og lå og "fræsede" rundt i Firmaets
ene sportsvan fik jeg en ide, som måske ville få mange af de unge nye
kørekorts indehavere til at indse at de altså ikke er Vejens Konge.

Mit forslag går ud på at man fx tager følgende:
1 nyere kørekorttager, som fx har haft kørekort i 1-4 år
1 Kørelærer/Motorsagkyndig
1-3 kørekortaspiranter.

Kørekortsaspiranterne er så med på køreturen som observatørrer og bliver
så bedt om at holde øje med kørslen. Efter at kørslen er overstået får
personen der har haft ført bilen at vide hvad han/hun gjorde komplet
galt og hvad der ikke var så helidgt.

Jeg har en eller anden ide om at når dem der så er ved at tage kørekort
ser at denne her person der har haft kørekort i 1-4 år laver fejl at de
så "forhåbentligt" indser at bare fordi at man har fået kørekort at så
kan man ikke bare kører bil fejlfrit.

Men hvad er jeres vurdering angående dette?
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 20:36

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan man ikke bare kører bil fejlfrit.
>
> Men hvad er jeres vurdering angående dette?

Du kan ikke "nå" en del unge mennesker alligevel.
Om der så kommer nok så teori, kurser og indlæring til, samt løftede
pegefingre og trusler.

Der er kun EN ting som virker og det er at give dem en gammel udb*llet corsa
fra starten af 80'erne.......så KAN man ligesom ikke køre hurtigt (ræs)

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-10-04 20:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Du kan ikke "nå" en del unge mennesker alligevel.

Århhhh... man når nok flere en de fleste tror - mon ikke det er måden
de nåes på, der giver et fingerpeg om deres interesse ?

>Om der så kommer nok så teori, kurser og indlæring til, samt løftede
>pegefingre og trusler.

Hvis teori og kurser er spændende nok, er det nok det mindste problem
- der hvor filmen garanteret knækker, er på økonomien

Løftede pegefingre & trusler dur simpelthen ikke

"kørekort på prøve" modellen giver jeg heller megen fidus i - når folk
bliver dumme i lampen, bliver de dumme, og tænker ikke på om der
kommer et hak i rennome'et (kortet)

Flemming ide er ikke helt dum - det påståes jo at de kurser der har
været holdt (i Vejle/omegn) har været godt søgt, så interessen er vel
tilstede. Fidusen er måske nok mere at man også skal have fat i vor
ven Brian, og gøre ham interesseret

>Der er kun EN ting som virker og det er at give dem en gammel udb*llet corsa
>fra starten af 80'erne.......så KAN man ligesom ikke køre hurtigt (ræs)

Hehe - selv sådan en møgæske, kan man komme slemt tilskade i

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 21:01

> Hehe - selv sådan en møgæske, kan man komme slemt tilskade i

Ja hvis man ikke når at trække foden ind, inden man lukker døren

--
Tom

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-10-04 22:07

On Sun, 31 Oct 2004 20:55:03 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>været holdt (i Vejle/omegn) har været godt søgt, så interessen er vel
>tilstede. Fidusen er måske nok mere at man også skal have fat i vor

Så vidt jeg er informeret så er de Respekt For Fart kurser som afholdes
af Amtet (mener jeg det er) faktisk meget populærer. Tror faktisk at de
i en periode blev nød til at lave extra hold for at kunne håndterer den
extra omgang unge der ville på kuset.

Men på sådan en dag er der ca 60 "kursister". Jeg fandt faktisk kurset
spændende tildels men ved så at man udelukkende tager på grund af den
billigere forsikring og ikke tager det synderligt seriøst (Desværre).

Men er da glad for at min ide da ikke er helt så tosset endda. men jeg
ved skam godt at der nok er en del der ville være ligeglade med sådan en
omgang som jeg har haft beskrevet, men kunne "min ide" fx redde 10-20
skadede om året eller mere så var det måske det værd.

Men nu er det nok ikke noget der bliver til noget :(.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 22:18

> [...]
> af Amtet (mener jeg det er) faktisk meget populærer. Tror faktisk at de
> i en periode blev nød til at lave extra hold for at kunne håndterer den

Jeg mener det hele burde kunne aflæses af den måde som bilerne bliver kørt
samt i forsikringspræmierne.
Jeg kan ikke se diverse kampagner har nogen effekt, men det er muligt at
hvis man ikke gjorde noget så stod det endnu værre til

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 10:25

> Der er kun EN ting som virker og det er at give dem en gammel udb*llet
> corsa fra starten af 80'erne.......så KAN man ligesom ikke køre hurtigt
> (ræs)

http://www.opelclubodense.dk/Klubbens%20Biler/andre%20corsa.htm

;)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 - nu med chip :)

Fra : J.K.Arning

Dato : 01-11-04 09:04

On Sun, 31 Oct 2004 20:25:18 +0100, Thunderbird [7100] in newsgroup
dk.fritid.bil wrote:

> [...]
> ene sportsvan fik jeg en ide, som måske ville få mange af de unge nye
> kørekorts indehavere til at indse at de altså ikke er Vejens Konge.

Jeg har også tænkte over det de seneste dage da jeg bor i nærheden af
brønshøj torv og hver gang jeg sætter mig ind i min bil for at skulle et
eler andet sted hen kører forbi den stadigt voksende bunke blomster på
frederiksundsvej.

Jeg kom frem til at løsningen var et, for alle, mærkbart forebyggende
indgreb. Begræns bilernes ydeevne for _alle_ nye billister. Indfør
farvede nummerplader som f.eks. røde for den helt nye billist og begrens
topfarten til 80 km/t. Alle incl. politiet vil kunne spotte en bil der
evt. er blivet pillet ved så den kan køre hurtigere og konsekvensen
skulle være en mærkbar lussing i form af en bøde og deponering af
kørekortet i 5 år. Skal vi sige efter 5 måneder bliver den røde
nummerplade skiftet ud med en grøn (?) og topfarten hvævet til 110 km/t
og igen, hvis der pilles ved bilen skal det kunne mærkes og for min
skyld gerne ekstremt i form af bøden fra før og deponering af kørekortet
i 8 år.

I den tid hvor de nye billister ligger i indersporet på motorvejen har
de tid til at lære at køre bil og tænke over hvad det egenrligt er de
har fået lov til, at føre et køretøj der ikke er et stykke legetøj og
som kan være farligt, ikke mindst for andre.

og så skal det da lige tilføjes at hammeren skal falde for de billister
der ikke kan nære sig for at chikanere de nye langsomt kørende
billister.

Hvis du syntes det er et for vidtgående indgreb så hold det op imod en
ung kvinde der mister sit ufødte barn og sin mand .. og sig så igen at
det er for vidtgående!

--
Regards
J.K.Arning :: 01-11-2004 08:51:08

Fra : Rasmus

Dato : 01-11-04 10:28

"J.K.Arning" <spam_remove_@arning.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du syntes det er et for vidtgående indgreb så hold det op imod en
> ung kvinde der mister sit ufødte barn og sin mand .. og sig så igen at

Hvorfor ikke "bare" indføre samme regel som gælder for unge mc-ister ? Altså
en begrænsning af vægt/effekt forholdet !! De fleste unge som køre galt, gør
det fordi de ikke kan styre de krafter bilen har. Men starter heller ikke
med at køre formel 1, men de fleste i en gocart. Omvendt så kan man stadig
slå folk og ufødte børn ihjel, ved at køre forkert omkring et helleanlæg,
også i en gammel udkneppet Ford, eller en rolla, Tom !! Og de unge som køre
på denne måde, kunne måske bedre nås ved at tilbyde nogle bane dage ? Men
for at opnå dette tilbud kunne de jo skrive under på at de ikke køre vildt,
og hvis dette sker skal bilen deponeres hos ordensmagten.

I en mindre komune på fyn mistede man på et år, en håndfuld af byens unge
ved sprut ulykker. Man lavede herefter en kraftig indsats fra komunens side,
som bestemt ikke var gratis. Men det virkede og færre af de unge køre nu med
sprut på. Så jeg mener det er et spørgsmål om at afsætte de nødvendigt
midler/mandskab, men i dette land hader staten alt hvad der motorsport, og
biler virker som et nødvendigt onde. Der har været flere forsøg på at lave
noget lovligt streedrace (dørtræk) i Ålborg. Men man har måtte opgive dette,
da de lokale myndigheder ikke har vist den fornødne
samarbejdsvillighed/interesse. Dette bevirker at de unge stadig køre
streedrace på ulovlig og ukrontroleret vis, i mørke indrustrikvatere,
desværre. I Holeby på Lolland har man afhold flerre angerementer på en lille
flyveplads, med fin succes. Så hvor der er vilje er der vej, men det kræver
at de lokale myndigheder spiller med !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-11-04 21:57

On Mon, 1 Nov 2004 09:03:39 +0100, "J.K.Arning" <spam_remove_@arning.dk>
wrote:

> Hvis du syntes det er et for vidtgående indgreb så hold det op imod en
>ung kvinde der mister sit ufødte barn og sin mand .. og sig så igen at
>det er for vidtgående!

Det synes jeg faktisk det er. Hvorfor chikanerer de unge/nye bilister?.
Hvad med istedet for at gøre de ting du foreslår ved de folk der har
bevistr at dei kke kan kører bil.?

Dvs folk der har fået taget pappet for at kører for hurtigt, folk der
har haft drukket (burde slet ikke få lov til at kører igen, men det
skider de jo nok på) og genrelt set andre folk der har haft mistet
kørekortet på grund af af de har brudt loven.

Dem er vi enige om skal ned i sådan nogle droslede biler, for så kan de
føle straffen. Men bare fordi at en mindre del af de unge ikke kan kører
bil skal alle da ikek straffes over en kam. Desuden findes der da også
nye bilister som fakisk har passeret både 20 og 30 år før at de får
deres første kørekort. men de skal måske også bare "tvinges" ned i de
der droslede biler?
Flemming Jacobsen