bananmanifold
Fra : Allan

Dato : 31-10-04 19:00

Hejsa

Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 20:18

"Allan" <allan@holm-mathiasen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>

> Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?

ca. 5

--
Tom

Fra : Peter C:\\>

Dato : 31-10-04 23:00

> Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?

Umiddelbart vil jeg gætte på: Ingen !

Jeg tror at motor, indsprøjtningssystem, lambdesonde, katalysator og
udstødning er så fint afstemt efter hinanden, at man "ikke bare lige" kan
skifte en dims, og hæve ydelsen.
.....men jeg skal understrege at det er ikke noget jeg ved....kun noget jeg
tror !

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : martin

Dato : 01-11-04 07:30

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> skifte en dims, og hæve ydelsen.
> ....men jeg skal understrege at det er ikke noget jeg ved....kun noget jeg

et banan manifold vil after al sansynlighed give mindre moment ved lave
omdrejninger
og flere heste ved høje omdrejninger.

Banan Manifold er noget man gør udelukkende for at få Max HK højere op
i Omdrejnings området. (ikke særligt anverndeligt på gaden).

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 18:23

> et banan manifold vil after al sansynlighed give mindre moment ved lave
> omdrejninger
> og flere heste ved høje omdrejninger.

Hvorfor skulle der dog komme mindre moment?
Et bananmanifold som jeg lærte det, er for at alle 4 rør er lige lange og
dermed ser ud i samme "modstand"

--
Tom

Fra : martin

Dato : 02-11-04 07:31

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Hvorfor skulle der dog komme mindre moment?
> Et bananmanifold som jeg lærte det, er for at alle 4 rør er lige lange og
> [...]

Jep, og det er en ting man gerne vil have når der kommer MEGET luft
igennem manifoldet, ( høje omdr.).

hvis du vil have meget moment i en bil skal man have lange "primær rør"
i forskellig længde. jo længere rør jo længere ned i omdr. kommer momentet.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 19:07

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvis du vil have meget moment i en bil skal man have lange "primær rør"
> i forskellig længde. jo længere rør jo længere ned i omdr. kommer

I mine ører lyder det ikke rigtig hvad du siger. Har du ikke noget der kan
bekræfte dette?

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-11-04 16:23

Tom wrote:

> I mine ører lyder det ikke rigtig hvad du siger. Har du ikke noget der kan
> bekræfte dette?

Jeg har ikke noget på skrift, men jeg har set nogle af dem der
kører ræs i gamle karburatorbiler have et helt udvalg af tragte i
forskellige længder. Ved at vælge det rigtige sæt tragte kan de få
motoreffekten til at ligge der hvor den passer bedst til den
pågældende bane. Jeg mener at huske at det er de lange tragte der
flytter effekten ned, mens de korte tragte gør at motorerne skal
køres helt ud i gearene..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-11-04 18:18

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Jeg mener at huske at det er de lange tragte der
>flytter effekten ned, mens de korte tragte gør at motorerne skal
>køres helt ud i gearene..

Du har mere ret end du aner - man flyttede ressonanspunktet....

Med de lange tragte fik man optimal flow i karburatoren med lav
luftgennemstrømning (og omvendt)

I dag, er den slags historie, og kun gamle motorsportsfolk kan huske
de ting

Nogle fabrikker har dog luret kunsten af, f.eks Opel med deres
Dual_ram system, på f.eks den motortype Mogens fiser rundt med

http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/motor_teknikker/dual_ram.htm

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mogens

Dato : 04-11-04 18:55

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nogle fabrikker har dog luret kunsten af, f.eks Opel med deres
> Dual_ram system, på f.eks den motortype Mogens fiser rundt med

He, he - here we go again

Mvh
Mogens
'91 Opel Omega 3000 24V - fantastisk økonomisk...
....og hurtig :)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-11-04 19:53

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev :

>He, he - here we go again

Hør hov du - det er "min linie" ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-11-04 23:33

Allan wrote:

> Hvor mange HK vil en bananfætter gi på en fiat stilo 1.8?

Hvis du kun skifter manifolden vil jeg gætte på ca. 0 hk. Hvis du
vil noget med en alm. motor, så skal du normalt hele turen rundt,
dvs. modificere/trimme på både indsugning, udstødning, knaster,
forbrændingskammeret og sikkert også elektronikken før det giver
noget.

Du kan rent faktisk ende med at miste effekt på udskiftningen.
Normalt har sådan en bananmanifold en større diameter end
standardmanifolden; det giver en lavere gashastighed i
udstødningen og det kan igen betyde at cylinderen fyldes mindre
effektivt. Når stemplet presser udstødningsgassen ud gennem
udstødningen, så vil udstødningsgassernes tur ud gennem
udstødningen efterlade et vakuum i forbrændingskammeret. Man åbner
så for indsugningsventilen og udnytter dette vakuum til, sammen
med stemplet der er på vej ned, at få suget en masse frisk luft og
benzin ind i cylinderen. Resultatet bliver en form for
trykladning, hvor hastigheden/inertien på den friske luft der
kommer buldrende ind i cylinderen, rent faktisk ender med at give
en lille smule overtryk. Hvis nu du har monteret en
udstødningsmanifold med for stor diameter, så vil gashastigheden i
udstødningen falde, have mindre inerti og derved give mindre
vakuum i cylinderen. Det betyder en dårligere fyldningsgrad med
frisk luft og deved mindre effekt...

Med andre ord, tingene skal passe sammen og kæden er ikke stærkere
end det svageste led..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 02-11-04 06:10

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> frisk luft og deved mindre effekt...
> Med andre ord, tingene skal passe sammen og kæden er ikke stærkere

Du er nu ret skrap til at forklare ting og sager. Ros for dét :)

Forklar mig venligst, hvorledes ovenstående hænger
sammen med toptunede maskiner - som dem du ser
til F1 og Drag. De kører i princippet uden udstødning...

--
/Mogens

Fra : martin

Dato : 02-11-04 07:57

> [...]
> sammen med toptunede maskiner - som dem du ser
> til F1 og Drag. De kører i princippet uden udstødning...

Den kan jeg hvis klare

DRAG :kører med kompressor så de har ikke rigtigt brug for et lille
vaccum til at fylde forbrandings kamret, de maser bare luften ind
med et par bar.
Yder mere er det en ønske for drag biler at der kommer et højt
rest tryk ud af deres "headers", de bruger det til downforce.
udstødningen peger opad og trykker omkring 500 kg ned i bilen.
ved Max acc.

F1: fierne kører med så vildt høje omdr at man sagtens kan nå at
få vaccum selv med meget korte rør, der er også neget mere luft
der skal igennen ved 18000 omdr.

Martin

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-11-04 10:54

martin skrev:

> Den kan jeg hvis klare
>
> DRAG :kører med kompressor så de har ikke rigtigt brug for et lille
> vaccum til at fylde forbrandings kamret, de maser bare luften ind
> med et par bar.

Langt fra alle dragracing biler kører med kompressor.
http://www.fischer-streton.dk/images/gallery/index.php?image=IMG_1135.JPG&list=Dragracing/Mantorp%202004

> [...]
> rest tryk ud af deres "headers", de bruger det til downforce.
> udstødningen peger opad og trykker omkring 500 kg ned i bilen.

Langt fra alle dragracing biler kører med udstødning der peger opad.
http://www.fischer-streton.dk/images/gallery/index.php?image=IMG_1135.JPG&list=Dragracing/Mantorp%202004

Den viste biler fra Competitionklassen som yder i omegnen af 900hk + NOS
http://www.shoebox.dk
Dens udstødning peger lige bagup, og den har ikke kompressor.

Men du har ret i, at TopFuel og Funnycar udnytter udstødning til at give
downforce...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : martin

Dato : 02-11-04 12:42

> [...]
> Dens udstødning peger lige bagup, og den har ikke kompressor.
>
> Men du har ret i, at TopFuel og Funnycar udnytter udstødning til at give

Ja det har du helt ret i, men jeg antogat , når der blev nævnt F1 og
drag i samme sætning , så var der netop tale om Topfuel'ere.

Martin

Fra : martin

Dato : 02-11-04 12:45

"martin" <martin@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Ja det har du helt ret i, men jeg antogat , når der blev nævnt F1 og
> drag i samme sætning , så var der netop tale om Topfuel'ere.

Hov jeg glemte lige..

efter som at der blev nævnt at f1 og drag kører næsten helt uden udst.
så antog jeg at der var tale om Topfuel

Martin

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-11-04 14:55

martin skrev:

> Hov jeg glemte lige..
>
> efter som at der blev nævnt at f1 og drag kører næsten helt uden udst.
> så antog jeg at der var tale om Topfuel

Men langt de fleste klasser i dragracing kører med ekstremt kort udstødning.
Den jeg viste billeder af har udstødning der slutter max 10 cm efter rørerne
fra manifolden er samlet i et (stort) rør (d.v.s. 2 udstødningsrør; 1 pr. 4
cyl.)
Så der er ikke meget (om noget) modtryk på denne Chevy's udstødning...

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 15:10

> Du er nu ret skrap til at forklare ting og sager. Ros for dét :)

Enig..!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft