Undervognsbehandling
Fra : Karl

Dato : 31-10-04 20:29

Hej,
Kan det lade sig gøre at undervognsbehandle sin bil selv. F. eks.
ved at køre ind på et gør-det-selv-værksted, løfte bilen i vejret,
vaske den lidt og så sprøjte/spraye et eller andet i bunden.
Hvis svaret/ene er positive, hvad skal jeg så passe på med?
--
Hilsen Karl

Fra : Janner

Dato : 31-10-04 12:14

"Karl" <Karl@???adderweb.com> wrote in message
> [...]
> vaske den lidt og så sprøjte/spraye et eller andet i bunden.
> Hvis svaret/ene er positive, hvad skal jeg så passe på med?

Både ja og nej, ja fordi du da sagtens kan pladre noget rust beskyttelse
under din bil, nej fordi det ikke hjælper en skid hvis ikke du kommer ind de
rigtige steder og borer huller osv. til hul rum. Derfor har de prof. et
sårøjte skema udviklet til hver biltype

/Jan

Fra : tb

Dato : 31-10-04 12:26

Min felicia har propper alle de "rette" steder man kan pille ud og sprøjte
tectyl ind i. Det har indtil videre virket fint, men jeg formoder da at de
proffe gør det bedre. Mit alternativ var bare : slet ikke, da jeg ikke vil
gi 2-3k om året!

Fra : Karl

Dato : 31-10-04 21:32

>proffe gør det bedre. Mit alternativ var bare : slet ikke, da jeg ikke vil
> gi 2-3k om året!

Tja, mit alternativ eksisterer desværre heller ikke. Mit efterlønsbudget har
desværre ikke plads til den slags udskejlelser på 2-3k.
Har man ikke råd, ja, så har man ikke råd.
--
Hilsen Karl

Fra : GiWeo

Dato : 31-10-04 14:01

Hejsa

>Tja, mit alternativ eksisterer desværre heller ikke. Mit efterlønsbudget har
>desværre ikke plads til den slags udskejlelser på 2-3k.
>Har man ikke råd, ja, så har man ikke råd.

Hvor er du henne i landet ??

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Olesen

Dato : 31-10-04 16:38

"Karl" <Karl@???adderweb.com> skrev i en meddelelse

> Tja, mit alternativ eksisterer desværre heller ikke. Mit efterlønsbudget
har
> desværre ikke plads til den slags udskejlelser på 2-3k.
> Har man ikke råd, ja, så har man ikke råd.

Har man bil, eller har man ikke bil ?
2500,- som jeg vil tro prisen for
en mellemklassebil (i jylland) synes
jeg er småpenge, når man ellers
regner ind, hvad man bruger af
fornødenheder sådan totalt set.
Og bilen har godt af det, og man
vil bevare den pæn i lang tid, så
det er faktisk billigt på sigt.

Fra : Henrik B.

Dato : 31-10-04 20:13

"tb" <no_mail@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Min felicia har propper alle de "rette" steder man kan pille ud og sprøjte
> tectyl ind i. Det har indtil videre virket fint, men jeg formoder da at
> de

Du kommer slet ikke ind de steder, hvor det gør en forskel.

> proffe gør det bedre. Mit alternativ var bare : slet ikke, da jeg ikke
> vil gi 2-3k om året!

Det koster det heller ikke.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : tb

Dato : 01-11-04 20:10

> Du kommer slet ikke ind de steder, hvor det gør en forskel.

Du lyder som en typisk fagmand: "Jeg kan og I andre er amatørere". HVORDAN
FANDEN kan du vide om mit arbejde virker?!?!

> Det koster det heller ikke.

Vel, 3200 ville den lokale have, og skulle det virke skulle den have HVERT
år. Så kunne jeg lige så godt købe en ny bil for de penge...

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-04 01:35

> Du lyder som en typisk fagmand: "Jeg kan og I andre er amatørere".
> HVORDAN
> FANDEN kan du vide om mit arbejde virker?!?!

Fordi du bl.a. ikke råder over de 1 meter lange, tynde rørstykker, de har at
sætte på kompressoren, så de når helt ind i krogene. Og skulle du påstå at
have dem, skal du lige huske at lægge prisen på dem, til den øvrige
omkostning for gør-det-selv arbejdet.

> Vel, 3200 ville den lokale have, og skulle det virke skulle den have HVERT
> år. Så kunne jeg lige så godt købe en ny bil for de penge...

Så må det have været PAVA. Min lokale Dinitrol siger at jeg roligt kan køre
2 år, givetvis 3, inden den skal efterbehandles én gang...

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : tb

Dato : 02-11-04 18:36

> Så må det have været PAVA. Min lokale Dinitrol siger at jeg roligt kan
> køre 2 år, givetvis 3, inden den skal efterbehandles én gang...

Dinitrol siger 3, Pava siger 2, og Suvo påstår at de andre er fulde af lort
og at det skal gøres hvert år. Så meget for enighed i branchen...

Fra : Olesen

Dato : 02-11-04 18:43

> Dinitrol siger 3, Pava siger 2, og Suvo påstår at de andre er fulde af
lort
> og at det skal gøres hvert år. Så meget for enighed i branchen...

Suvo siger, Dinitrol siger, Pava siger.

Men hvad siger din lokale sprøjtemand ?
Kik selv på din vogn.
Er der synlig mangel på belægning
i skærmkanterne/hjulkasserne, så
er det på tide med en supplerende behandling.

Kik også på de nederste paneler under dørene.
De fortæller meget.

En opfriskning af slidlaget kan gøres
til små 1200-1500,- ca. og givet godt ud.

Noget af det vigtigste at få udført
er faktisk en belægning af selve skærmkanten..
dêt stykke på ca. 1 cm. hvor skærmen er
bukket rundt. Dette stykke er meget udsat
for stenslag fra hjulene, og bør naturligvis
behandles. Man ser ALT for mange nyere
biler med blottede karosseri-farvede skærm
ombukninger, som ikke har fået et lag.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-04 01:24

"tb" <no_mail@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Dinitrol siger 3, Pava siger 2, og Suvo påstår at de andre er fulde af
> lort og at det skal gøres hvert år. Så meget for enighed i branchen...

Jeg ville stole på hvad både Dinitrol og Pava siger. De vil trods alt selv
have noget ud af at anbefale en behandlig oftere. Dér vil de jo tjene flere
penge....sååee...

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Brian M

Dato : 31-10-04 21:24

"tb" <no_mail@cybercity.dk> wrote in message news:<cm2i3o$1qpn$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> proffe gør det bedre. Mit alternativ var bare : slet ikke, da jeg ikke vil

Det er der da heller ingen grund til, med mindre du har tænkt dig at
børnebørnene skal arve dem .... om 25 år.

Hvis det er gjort ordenligt holder det noget længere. Min fik sidst
for 4 år siden og jeg havde lige dørsiderne af i dag. Dørene er stadig
fine og klistrede indeni. Så jeg formoder at resten af hulrummene
ligner. Undervognen er derimod så småt ved at trænge, så den skal lige
have en tur snarest (ja, jeg har haft den på liften og har gået den
igennem med en håndlampe og skruetrækker til at skrabe mistænkelige
steder). Men jeg har også kørt 100.000km siden sidste gang.

Med mindre bilen er noget helt specielt, er der vel heller ingen grund
til ligefrem at fråse med olien. Du får ikke flere penge ved huggeren
bare fordi karrosseriet er helt rustfrit, når engang resten af bilen
alligevel er totalt opslidt.

Det her med "gør det selv" nedenunder, tja...

Der hvor rusten normalt starter er alle de steder og kroge som er
svært at komme til. I mine øjne er det eneste rigtige en "proffer" der
er seriøs og som ikke spare på olien. Han har da i det mindste en
chance for at få olien helt i bund og lukke alle de samlinger som
rusten ellers nok skal finde med tiden.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-10-04 22:09

On 31 Oct 2004 12:24:14 -0800, brianbmortensen@yahoo.dk (Brian M) wrote:

> [...]
>til ligefrem at fråse med olien. Du får ikke flere penge ved huggeren
>bare fordi karrosseriet er helt rustfrit, når engang resten af bilen

Neh, men en rustfri karosse kan da trods alt skilles ad og sælges som
reservedel :)
Flemming Jacobsen

Fra : Brian M

Dato : 01-11-04 18:11

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> wrote in message news:<h2lao092rhtrp0qkhjvhaeoqke4nj2nlgu@4ax.com>...

> Neh, men en rustfri karosse kan da trods alt skilles ad og sælges som
> reservedel :)

Det var derfor jeg skrev det med om bilen var noget helt specielt.

Det er nok spørgsmålet, hvor mange penge og hvor meget efterspørgsel
der er i stumper til f.eks en Felicia om nogle år. Det er da yderst få
almindelige biler fra midt i 80`erne der idag har nogen større værdi.
Dem der køre endnu skal i de fleste tilfælde bare lige holde til næste
syn.

Dem folk bliver ved med at holde liv i og bruge penge på, er for det
meste de lidt sjove/spændende udgaver.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-11-04 18:50

brianbmortensen@yahoo.dk (Brian M) skrev :

>Det er da yderst få
>almindelige biler fra midt i 80`erne der idag har nogen større værdi.
>Dem der køre endnu skal i de fleste tilfælde bare lige holde til næste
>syn.

Århhhhhhh...... helt så bogstaveligt, skal det vist ikke tages - jeg
kender sgu' mange, der kører i ældre, men velholdte biler, fordi de
enten ikke har råd til en ny bil, eller ganske enkelt holder for meget
af deres gamle spand.

Det kan jo også være at folk ikke bare gider forære statskassen en
unødvendig stor pose penge.

En værdi kan iøvrigt være brugsværdi frem for pengemæssig.

Jeg triller de daglige 2-500km i en gammel bil, fordi den har langt
mere plads indenbords end mange nye biler kan diske op med.

>Dem folk bliver ved med at holde liv i og bruge penge på, er for det
>meste de lidt sjove/spændende udgaver.

Eller også går der sport i at se hvor længe man kan holde liv (vel at
mærkse : anstændigt) i en gammel bil ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Olesen

Dato : 01-11-04 19:11

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Eller også går der sport i at se hvor længe man kan holde liv (vel at
> mærkse : anstændigt) i en gammel bil ;)

Hørt *S*
Jeg eeeelsker min potte, og selv
varmeapparatet er blevet tæt nu på 3. dagen...hvorfor egentlig ?
Tror næppe det kan være skidt, som 'blokerer' for hullet...

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-11-04 21:58

On 1 Nov 2004 09:10:36 -0800, brianbmortensen@yahoo.dk (Brian M) wrote:

> [...]
>syn.
>
>Dem folk bliver ved med at holde liv i og bruge penge på, er for det

Havde jeg

Tiden
værktøjet til det
Lagerplads

og et pae ting mere ville jeg da gerne have haft fingere i en ældre
rustfi bil og så gå og pusle med den og få den til at køre igen og så få
den igennem syn.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens

Dato : 31-10-04 13:53

> [...]

> vaske den lidt og så sprøjte/spraye et eller andet i bunden.
> Hvis svaret/ene er positive, hvad skal jeg så passe på med?

Ja det kan man godt.

Der er en beretning den 2. 0ktober 2003, hvor
Jan W fortæller om forsøget.

En tråd af 1. oktpber 2003 giver gode råd:

Han P:
....personlig plejer jeg at lave det efter en periode med tørt og varmt
vejr, så man ikke kapsler dug inde - men dét kan du jo ikke rigtig bruge
til noget...

....regn med, at dine beskyttelsesbriller dugger på indersiden efter 5
min - samt at de forringer dit syn - hav et par ekstra eller 2 briller
at skifte med, når vinden har blæst et pust rustbeskyttelse ind i
hovedet på dig - eller blæs med "vinden i ryggen" uden briller, som jeg
foretrækker...

....en spartel er osse god til at pille den gamle beskyttelse af med -
men dér skal du ha brillerne på, hvis du ikke vil redde dig en
øjenkatharr; der drysser ganske voldsomt meget skidt ned i hovedet på
én, når man kommer til at ramme vognbunden med en albue e.l. ...

....i stedet for stålbørster til boremaskinen kan man til samme få nogle
dyre (ca. 80 kr.) runde fiber"svampe" - så ligger man ikke på en
nålepude, efterhånden som ståltrådene ryger af stålbørsterne...

....hvis din beskyttelsesdragt ikke dækker hovedet, så tag en elefanthue
på - eller pil gammel body ud af håret de næste par dage...

....i din liste over remedier savner jeg noget lys - har du først pladret
bunden til med body, blir der faktisk ganske mørkt dernede...

....jeg bruger enten en 220V 60/75W lampe - eller et gammelt
lysstofamatur med to rør i, som jeg har liggende...

....overvej osse en 5-6 blikæsker - eller lignende - til at opsamle
hulrumsbeskyttelsen med, når den først p***** ud af dine døre mm. - det
opsamlede kan du bruge igen ...

....overvej at starte med at sprøjte fra vognens midte og udefter - så
ligger du ikke lige i dryppet, når du skal sprøjte det midterste...

....de gange jeg har sprøjtet *tectyl* på, har jeg måttet vente et døgn
med at sprøjte det sorte oven på det brune, så det brune kunne nå at
tørre - jeg *har* oplevet at se det sorte glide af, da jeg engang ikke
havde tålmodighed nok til at vente...

Lasse:
Pas på med olie før du påfører undervognsmassen, ellers hænger
undervognsmassen ikke optimalt fast. Hulrums-tectyl kan måske gå an hvis man
venter til det er helt tørt (men hvad skulle meningen være med det?), men
ikke hulrums-dinitrol og slet ikke ren olie. Jeg har lavet en serie forsøg
på egen hånd hvor jeg testede hæfteevnen - man er vel fysikstuderende. Den
bedste hæfteevne fås når grunderen er tør og ren.

Med en porøs grunder (suger/leder vand) kan det dog være anderledes, og hvis
du da er blevet instrueret i at bruge olie først, er det nok bedst. Men dup
det tørt bag efter.

Olie/hulrumsbeskyttelse er ellers godt til at løsne og blødgøre den løse
undervognsmasse så den er lettere at fjerne.

Fra : Olesen

Dato : 31-10-04 16:36

"Karl" <Karl@???adderweb.com> skrev i en meddelelse

> Hvis svaret/ene er positive, hvad skal jeg så passe på med?

Jeg synes ikke det er svineriet værd.
Hvis du holder bil, og det gør du jo, og
bilen er helt sikkert ikke 19 år som min,
så lad dog en proff gøre arbejdet.

Det mêrpris du gir, kontra selv at gøre det,
er intet sammenlignet med svineriet,
og bøvlet iøvrigt, og så er du sikker på
det er gjort ordentligt.

Profferne ved også, hvor de skal sprøjte.

Så 2300,- ca. er billig set på totalbudgettet imho.

Hvis du vil gøre det selv, så MÅ du bare ikke
begynde at spørge, hvad du skal passe på med.
Der er mange ting som kan gå galt, hvis det først
VIL gå galt, så ingen entydig løsning dêr, men
dæk hjul mekanik og elektronik ind i plastic
og pas på højttalere, vinduestræk mv. i dørene...

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-10-04 17:13

> [...]
> vaske den lidt og så sprøjte/spraye et eller andet i bunden.
> Hvis svaret/ene er positive, hvad skal jeg så passe på med?

Stil da lige dit ur/dato

Leo

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 31-10-04 21:03

Hejsa,

> Kan det lade sig gøre at undervognsbehandle sin bil selv.

Ja Jeg gjorde det selv ved min bil i sommers - er ikke sikker på det er
sjov nu her om vinteren, og på et GDS værksted bliver det hurtigt dyrt, for
det tager altså nogen timer hvis det skal gøres ordentligt. (I hvertfald for
mig første gang)

Som de andre skriver så sviner det, men hvis man tænker sig lidt om er det
altså ikke _så_ slemt. Og så er man da sikker på præcis hvad der er blevet
lavet når man selv gør det - jeg kan da huske mindst en i gruppen hvor hans
undervognsbehandling af proff'er var lavet meget sjusket. Så det med det
automatisk bliver bedre fordi man betaler sig fra det, passer altså ikke i
alle tilfælde.

Prøv at søg på groups.google.dk, så vil du kunne finde en del tråde om
undervognbehandling.

Prøv fx. at læse (husk at få hele linket med hvis din nyhedslæser ombryder
det):

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=4106c073%240%2435874%2414726298%40news.sunsite.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fas_q%3Dundervognsbehandling%26as_uauthors%3Dlauge%26lr%3D%26hl%3Dda

og

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=41287c3d%240%2474256%2414726298%40news.sunsite.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26q%3Dundervognsbehandling%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.bil

God fornøjelse

Lauge

Fra : ham-der

Dato : 31-10-04 21:06

> [...]
> vaske den lidt og så sprøjte/spraye et eller andet i bunden.
> Hvis svaret/ene er positive, hvad skal jeg så passe på med?
det er ikke bøvlet og svineriet værd, og jeg tror slet ikke et gør det selv
værksted vil have du gør det, for det sviner mere end du tror, er det en bil
du vil beholde, så få det gjort rigtig, for de steder du selv kan sprøjte
ruster den ikke, det er i alle hulrum og samlinger det hele starter, jeg
taler af erfaring, jeg har lavet biler i 20 år, og har fulgt en del biler
jeg har lavet rust i i tidens løb, nogle valgte selv at behandle dem efter
rep. andre ofrede de penge det kostede, dem der selv gjorde det havde lige
så meget rust igen 2 år efter når den skulle til syn igen, men dem der fik
det gjort rigtig kunne syne dem de næste 2 gange uden de store udgifter til
andet end mekanisk arbejde.

Fra : Karl

Dato : 01-11-04 06:56

Nå men så må jeg nok hellere droppe den ide.
Tak for alle besvarelserne.
--
Hilsen Karl