Nyt tiltag fra Færdselspolitiet
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-10-04 19:12

Alle der bliver stoppet, skal blæse i sprut ballonen.
Det er IMHO en god ide, da én sprutbillist på vejen er én for meget.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-10-04 19:57

Per Beer Hansen wrote:
> Alle der bliver stoppet, skal blæse i sprut ballonen.
> Det er IMHO en god ide, da én sprutbillist på vejen er én for meget.

200% enig !............samtidig burde straffen for at være potientiel
spritmorder være _meget_ større end i dag

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-10-04 21:42

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> 200% enig !............samtidig burde straffen for at være potientiel
> spritmorder være _meget_ større end i dag

Stokkeslag?
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=267940

mvh.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-10-04 08:14

Per Beer Hansen wrote:

> Alle der bliver stoppet, skal blæse i sprut ballonen.
> Det er IMHO en god ide, da én sprutbillist på vejen er én for meget.

Det kommer lidt bag på mig at der er så mange ekstra der ryger i
fælden fordi alle skal puste, jeg troede egentlig at betjentene
var ret skrappe til at lugte og se sig til synderne? I det lys er
det en fin ide at alle skal puste..

Jeg har kun prøvet at puste en gang. Jeg var en fredag aften kørt
ind på en tankstation for at tanke, da politiet kom forbi. De så
kørekort og den slags og spurgte om jeg havde drukket. Jeg
fortalte at jeg kom lige fra en kammerat som havde bygget ny
garage, og at jeg havde fået en øl mens han havde vist vidunderet
frem. Jeg blev bedt om at blæse i apparatet, men først efter jeg
havde fået besked om, at jeg skulle sætte mig ind på bagsædet af
patruljevognen. Hvorfor jeg ikke måtte tage den ude i det fri fik
jeg ikke spurgt om, måske noget med benzindampe eller lignende??

Hvordan er proceduren normalt? Fik jeg særbehandling fordi det var
en tankstation eller skal man altid over i deres bil for at blive
testet? Jeg har ikke det fjerneste imod at blæse, men
"smidigheden" må alt andet lige være bedst hvis betjenten blot kan
stikke apparatet ind gennem sideruden og lade folk puste mens de
sidder bag rattet i deres egen bil.

P.S. Jeg blæste for øvrigt et rent 0.00

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-10-04 09:57

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> fælden fordi alle skal puste, jeg troede egentlig at betjentene
> var ret skrappe til at lugte og se sig til synderne? I det lys er

Jeps, helt enig.

> Jeg har kun prøvet at puste en gang.

Også mig og det er vel ca. 18-20 år siden.

> [...]
> patruljevognen. Hvorfor jeg ikke måtte tage den ude i det fri fik
> jeg ikke spurgt om, måske noget med benzindampe eller lignende??

Jeg ved ikke om der er forskel på at blæse i "det fir" eller ej, måske nogle
andre kan kaste lys over det ?

> Hvordan er proceduren normalt? Fik jeg særbehandling fordi det var
> en tankstation eller skal man altid over i deres bil for at blive
> testet?

Jeg tror at det afhænger af situationen, jeg kunne forestille mig at du fik
lov at sidde bag i Politiets bil fordi du (måske) allerede var ude af din
egen.
Dengang jeg blæste, der foregik det også på deres bagsæde, men jeg var også
nået at stige ud af min bil dengang.

> Jeg har ikke det fjerneste imod at blæse, men
> "smidigheden" må alt andet lige være bedst hvis betjenten blot kan
> stikke apparatet ind gennem sideruden og lade folk puste mens de
> sidder bag rattet i deres egen bil.

Det gør de da også nogle gange, det har jeg da set i TV når der har været
vist noget fra jule-sprit kontrollerne.

> P.S. Jeg blæste for øvrigt et rent 0.00

Også mig

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : blue

Dato : 31-10-04 11:53

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> patruljevognen. Hvorfor jeg ikke måtte tage den ude i det fri fik
> jeg ikke spurgt om, måske noget med benzindampe eller lignende??

Nej - det har ikke noget med benzindampe at gøre. Det er faktisk for at
"skåne" dig.

Fra Spirituscirkulæret:

3.1.5. Udåndingsprøven skal, såfremt det er muligt, ske på en sådan måde, at
den, som foretager prøven, ikke udsættes for almindelig opmærksomhed. Prøven
kan f.eks. gennemføres i en patruljevogn.

> Hvordan er proceduren normalt? Fik jeg særbehandling fordi det var
> en tankstation eller skal man altid over i deres bil for at blive
> testet?

Det er forskelligt fra betjent til betjent, men også afhængig af hvor man
bliver stoppet.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-11-04 22:30

blue wrote:

> [...]
> den, som foretager prøven, ikke udsættes for almindelig opmærksomhed. Prøven
> kan f.eks. gennemføres i en patruljevogn.

Okay.

Hvis det bliver almindelig fremgangsmåde at lade alle blæse, så
bliver det vel med tiden mindre pinligt at stå med et apparat i
flaben - specielt når betjentene efterfølgende smiler og ønsker en
en fortsat god dag..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 01-11-04 18:00

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
> fælden fordi alle skal puste, jeg troede egentlig at betjentene
> var ret skrappe til at lugte og se sig til synderne? I det lys er

Det kommer ikke bag på mig. Der er mange "trænede" promillister derude. 0.5
- 0.8 promille er ret beset ikke noget som betyder meget for den måde man
kører på.

> [...]
> patruljevognen. Hvorfor jeg ikke måtte tage den ude i det fri fik
> jeg ikke spurgt om, måske noget med benzindampe eller lignende??

Jeg har også blæst en enkelt gang. Jeg var på vej hjem fra jagt om aftenen.
Jeg havde vel over 13-14 timer fået 6-7 genstande. Da jeg blæste til 0.0,
blev jeg bedt om at blæse igen. Da den stadig ikke gav udslag, måtte jeg
blæse en tredie gang. Stadig intet udslag.
Det var en småmopset betjent som måtte stige ud i regnen for at lukke mig
ud igen. Bagdøren på en patruljevogn lader sig jo ikke åbne indefra.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-11-04 22:43

Peter Weis wrote:

> Det kommer ikke bag på mig. Der er mange "trænede" promillister derude. 0.5
> - 0.8 promille er ret beset ikke noget som betyder meget for den måde man
> kører på.

Det er nu heller ikke nødvendigvis kørslen de skal se det på, men
jeg har bidt mærke i at alle de gange jeg er blevet stoppet gennem
tiderne (og det er mange gange), har betjenten haft hovedet helt
inde i min bil, har haft øjenkontakt og den slags og har uden
tvivl lugtet og set efter tegn på at jeg skulle være "uklar"..
Kører man med solbriller beder betjenten også en om at tage dem
af, og det er næppe kun for at checke om øjenfarven matcher
billedet på "pappet"..

> Jeg har også blæst en enkelt gang. Jeg var på vej hjem fra jagt om aftenen.
> Jeg havde vel over 13-14 timer fået 6-7 genstande.

Sådan nogle dage har jeg også haft, men selv om jeg føler mig klar
nok lader jeg for det meste bilen stå. Jeg er rimeligt sikker på,
at jeg nok har nået at forbrænde genstandene i løbet af sådan en
dag og er under lovens krav, men alligevel så kan man godt mærke
at man ikke er oppe på 100%. Selv om det ikke snurrer rundt, så
kan jeg godt mærke at min kørestil er lidt mere doven og det kan
strangt taget være doven nok til at jeg reagerer for langsomt til
at det er fedt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-11-04 01:17

> [...]

> Kører man med solbriller beder betjenten også en om at tage dem
> af, og det er næppe kun for at checke om øjenfarven matcher

Jeg er ofte når jeg er blevet standset, steget ud af bilen for at møde dem
mand til mand(jeg er 198cm. og 129 kg), jeg begynder allerede at finde
kørekortet frem, og når de er helt oppe ved mig trækker jeg vejret dybt og
ånder med åben mund og polypper ud lige i smasken af dem. Derfter har al
snak om spiritus været overstået, ønskerne om god tur findes frem og vi
skilles.

Mvh.

Fra : Mogens

Dato : 31-10-04 08:27

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Alle der bliver stoppet, skal blæse i sprut ballonen.

Jep - det er helt korrekt

Fra : FJ

Dato : 31-10-04 18:57

> [...]
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport

God idé. Spritbilister skulle have frataget retten til at føre bil for
evigt. Promille-grænsen burde være 0.00 ! Så vidste alle hvad man havde
at rette sig efter.

Fra : alexbo

Dato : 31-10-04 19:17

"FJ" skrev

> God idé. Spritbilister skulle have frataget retten til at føre bil for
> evigt.

Jeps, og det burde gælde alle overtrædelser af færdselsloven.
Alt det pjat med bøder og betingede frakendelser, næh klip kortet over .

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-11-04 22:49

FJ wrote:

> God idé. Spritbilister skulle have frataget retten til at føre bil for
> evigt. Promille-grænsen burde være 0.00 ! Så vidste alle hvad man havde
> at rette sig efter.

En promillegrænse på 0.00 vil betyde at du ikke kan drikke lidt
vino en festlig lørdag og regne med at kunne køre hjem i løbet af
søndagen. Hvis du drikker en snaps til silden ved søndagsbordet,
så kan du ikke være sikker på at du kan køre hjem om aftenen.

Jeg synes vi har nogle ret fornuftige grænser. Det der bør
strammes op på er konsekvenserne hvis man ikke magter at vurdere
tingene.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-11-04 09:48

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
> Alle der bliver stoppet, skal blæse i sprut ballonen.
> Det er IMHO en god ide, da én sprutbillist på vejen er én for meget.

Enig.

--
mvh/rg. Christian