Koblingsproblem
Fra : Steen F.

Dato : 30-10-04 00:27

En af mine bekendte har et problem med koblingen på hendes Hyundai Accent
med 80.000 km på tælleren (årgang er mig ukendt).
Hun fortæller, at når bilen har stået stille, skal man nogle gange lige
pumpe på koblingen først før den virker. Hvad kan det skyldes?
Hun kører bilen pænt hårdt, vil min vurdering lyde.

/Steen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-10-04 01:06

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pumpe på koblingen først før den virker. Hvad kan det skyldes?
> Hun kører bilen pænt hårdt, vil min vurdering lyde.

Det kunne godt lyde som om der er hydraulisk kobling på sådan en, og at den
har en utæthed i den hydraulik eller at væskestanden er for lav.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 30-10-04 01:27

On 10/30/2004 01:26:57 "Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> når bilen har stået stille, skal man nogle gange lige pumpe på
> koblingen først før den virker. Hvad kan det skyldes? Hun kører bilen

Hvis hun 'kører på koblingen', altså ikke lader pedalen gå helt op
mellem udkoblinger, suger hydraulikken ikke nok væske tilbage. Som regel
vil pedalen synke længere og længere ned som tiden går. Dette kureres
ved at trække pedalen op og pumpe den et par gange - og så selvfølgelig
give koblingspedalen den gang den har brug for fremover.
--
Jacob