isolere bil
Fra : Leonard

Dato : 29-10-04 11:14

Jeg har en VW Transporter T4, som jeg har forsøgt at isolere ved at
lægge flamingoplader ind i hulrummene mellem karrosseripladen og de
indvendige masonitplader, der beklæder siderne i varerummet.
Det har ikke hjulpet alverden og da inderbeklædningen nu alligevel er
ude, da bilen skulle have en gang pava, vil jeg gerne prøve noget
andet.
Jeg vil gerne isolere bilen, både for varme og støj. Det må jo ikke
samle fugt, så almindeligt glasuld duer ikke, men hvad er så godt?

--
Leonard

Fra : TGD

Dato : 29-10-04 11:38

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg vil gerne isolere bilen, både for varme og støj. Det må jo ikke
> samle fugt, så almindeligt glasuld duer ikke, men hvad er så godt?

Du kan købe regulære støjdæmpningsplader de kan tilskæres.

Når du skal isolere for støj så er 2 forskellige materialer at fortrække,
der hvor du har brugt flamingo kan du sætte støjdæmpningspladerne (skumgummi
af en eller anden art).

Hvilken T4 har du?

Fra : Leonard

Dato : 29-10-04 12:06

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>Du kan købe regulære støjdæmpningsplader de kan tilskæres.

Mener du blygummi og skumgummi med lim på den ene side til at klæbe på
pladerne?
Jeg har limet skumgummiplader på skærmene og det har hjulpet på
dækstøjen fra baghjulene.

>Når du skal isolere for støj så er 2 forskellige materialer at fortrække,
>der hvor du har brugt flamingo kan du sætte støjdæmpningspladerne (skumgummi
>af en eller anden art).

Jeg havde bare flamingopladerne lagt løst ind i mellemrummene, og det
vil jeg også helst med et andet materiale, og hvis dette er lidt
blødt, så tror jeg at bare det at hulrummet fyldes ud vil gøre meget
ved støjen.

TDI Syncro 2,5 årg. 2002 http://syncro.leonard.dk/

--
Leonard

Fra : TGD

Dato : 29-10-04 13:06

> Mener du blygummi og skumgummi med lim på den ene side til at klæbe på
> pladerne?
> Jeg har limet skumgummiplader på skærmene og det har hjulpet på
> dækstøjen fra baghjulene.

Det skal bare være 2 forskellige materialer husker ikke den videnskabelige
forklaring, men på f.eks. støjdæmpede glas er det ene glas tyndt den andet
tykkere.

<KLIP>

> [...]
> vil jeg også helst med et andet materiale, og hvis dette er lidt
> blødt, så tror jeg at bare det at hulrummet fyldes ud vil gøre meget

Flamingo mod chassiet og et andet materiale mod interiørepladerne, gerne med
mellemrum mellem flamingo og det andet materiale - luft skulle være det
bedste ved isolering og ved lyddæmpning er luft også godt.

> TDI Syncro 2,5 årg. 2002 http://syncro.leonard.dk/

På mandag får jeg KAdettens afløser en 2,5 TDi '01 med 134.000 på klokken og
skal også igang med at lyddæmpe for det rasler meget fra varerummet ifht.
Kadettens, så er det jo godt at høre lidt om dit projekt

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-10-04 12:01

Leonard wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne isolere bilen, både for varme og støj. Det må jo ikke
> samle fugt, så almindeligt glasuld duer ikke, men hvad er så godt?

Flamingo plader er for "levende" til at fungere støjdæmpende, der skal du
have fat i noget mere dødt (læs absorberende) som fastgjort på pladerne
tager lyd/resonans ud af disse.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 29-10-04 12:11

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Flamingo plader er for "levende" til at fungere støjdæmpende, der skal du
>have fat i noget mere dødt (læs absorberende) som fastgjort på pladerne
>tager lyd/resonans ud af disse.

Ja, og så er det ikke nemt at få flamingopladerne til at passe helt ud
i hjørnerne og fylde hulrummene helt op, derfor leder jeg efter et
materiale der er ligesom glasuld, men som ikke kan suge fugt.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 14:11

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Min storebror arbejdede som ung på en fabrik i Sæby der vist nok hed B6
kemi.
Her lavede man forskellige produkter til isolering af blandt andet traktor
og lastbilførehuse.

Til almindelige resonans dæmpning på pladedele brugte man nogle selvklæbende
asfalt plader.
Skulle der også dæmpes for uderfrakommende støj brugte man de samme plade
bare monteret med et lag skumgummi som kunne variere i tykkelsen fra 10 - 30
mm.

Produkterne blev også solgt som gør det selv til biler, igennem
www.falkenberg.dk

Både min bror og jeg kørte den gang Citroen AX GT, som jo var lidt støjende.
Vi fik faktiskt dæmpet dem rimeligt godt ned i støj, blandt andet ved at
montere lyddæmpning på indersiden af motorklappen og hjulkasserne i
baggagerummet.

Flammingo pladerner burde jo virke fint til isolering for varme.

Fra : Steen F.

Dato : 30-10-04 00:49

Leonard wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne isolere bilen, både for varme og støj. Det må jo ikke
> samle fugt, så almindeligt glasuld duer ikke, men hvad er så godt?

Jeg har overvejet nedenstående i forbindelse med lyddæmpning af dørene inden
montering af nye højttalere.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=328834922&n=1199145607&pn=1226678724
De er selvklæbende på den ene side, og har et tyndt lag sølvfolie på den
anden. Materialet ligner mest noget i retning af Rockwool. Pladerne kan
formes og tilskæres, men de er forholdsvis lette. Jeg troede, at når noget
skulle være resonansdødt, så skulle det også være tungt? Jeg er lidt i tvivl
om effekten af pladerne. Og jeg fpr i hvert fald ikke brug for alle 4, kun
den ene. Nogle der er interesseret i samkøb??

Ellers er der også
http://www.thansen.dk/product.asp?c=328834922&n=1199145607&pn=1226678725

/Steen
Kolding

Fra : Leonard

Dato : 30-10-04 11:22

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har overvejet nedenstående i forbindelse med lyddæmpning af dørene inden
>montering af nye højttalere.

Uanset om det så er den sidste butik på jorden, så vil jeg ikke handle
hos thansen.

Men hvis det er støjdæmpning og kun det du er ude efter, så ville jeg
bruge den tynde plade på metalpladerne og den tykke på
inderbeklædningen.

--
Leonard

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 30-10-04 14:46

On Fri, 29 Oct 2004 12:14:21 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Jeg vil gerne isolere bilen, både for varme og støj. Det må jo ikke
>samle fugt, så almindeligt glasuld duer ikke, men hvad er så godt?

Jeg har beklædt taget i varerummet i Land-Roveren med liggeunderlag.
Det var for at øge komforten om vinteren, men som en sidegevinst hjalp
det også på støjen. Jeg har sat det op med dobbeltklæbende tape, men
det slipper desværre når det bliver varmt. Jeg har hørt at man kan
sætte det fast med fugemasse fordelt med en tandspartel.

--
Morten