Moderne bilers elektronik - Skoda Fabia, 4~
Fra : anders majland

Dato : 28-10-04 20:59

I søndags kunne vi ikke åbne bagklappen, så mandag morgen ringede min
kone til værkstedet. Hvis hun kom klokken 9 ville de kigge på det med
det samme. Klokken 10 kørte hun derfra i en lånebil. I løbet af dagen
fandt de så ud af at kontakten i bagklappen var defekt og at en
styreboks (relæboks) var brændt af. Den var bare ikke på lager i DK så
først idag kunne de samle den igen.

Så den har tilbragt 4 dage på værksted allerede inden vi har haft den en
måned ... Jeg tænkte ikke meget over skoda's mobilitetsservice da vi
handlede. Min 14år gamle mazda var der jo aldrig bøvl med (på nær rust)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 21:43

meddelelse news:41814fd3$1$33733$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> måned ... Jeg tænkte ikke meget over skoda's mobilitetsservice da vi
> handlede. Min 14år gamle mazda var der jo aldrig bøvl med (på nær rust)

Et tydeligt eksempel på europæiske kontra japanske biler.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 21:54

> [...]
> måned ... Jeg tænkte ikke meget over skoda's mobilitetsservice da vi
> handlede. Min 14år gamle mazda var der jo aldrig bøvl med (på nær rust)

Jeg har heller aldrig haft problemer med elektronikken i min passat fra
1989 - for der ingen :)

Du får det til at lyde så dramatisk med 4 dage på værksted, der har vel ikke
været en mand på den i 4 x 7,5 time ?
Lidt underligt at beholde bilen 4 dage på værsktedet fordi at den elektriske
udløser til bagklappen er defekt.
Det får vel næppe bilen til at "bluscreene" så den ikke kan køre.
Man kan vel bare bruge nøglen til at åbne den med, og så komme tilbage når
de har stumpen hjemme.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 28-10-04 22:16

> Du får det til at lyde så dramatisk med 4 dage på værksted

Ja det lyder jo IMO også lidt voldsomt.

Men det er da selvfølgelig træls at skulle undvære øsen...

Jeg er iøvrigt "i gang" med Octavia nr 2.

Den første havde jeg i 2 år ( = 95.000 km) og den var på værksted éen dag
p.g.a service.
Den nye har nu gået 25.000 uden nogen besøg hos mekkeren.

Muligt at jeg blot har været heldig

Fejl kan ske på alle bilmærker.... Så hvorfor ikke også på en Skoda
Tidligere havde jeg en Pug 406, og den skal jeg da lige love for kunne lave
el fejl.
Brormanden og et par venner kører i Pug 307... heller ikke uden en del
værksteds besøg.

mvh

Lars

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 12:28

> Ja det lyder jo IMO også lidt voldsomt.
> Men det er da selvfølgelig træls at skulle undvære øsen...

Det var ikke det store problem når de stiller en lånebil til rådighed -
så er det kun lidt ulejlighed med at komme omkring værkstedet og bytte
bil (og den var endda nyvasket da vi hentede den

> Fejl kan ske på alle bilmærker.... Så hvorfor ikke også på en Skoda

Yep - også derfor overskriften lyder "Moderne bilers elektronik..."
Selvom der står skoda på front og bagklap så er langt det meste jo
hyldevarer. Jeg ved ikke hvem der har lavet det afbrændte, men der står
Hella på nøglerne så det er da et godt bud da bagklap problemet er den
del af centrallåsesystemet.

Sjovt nok var der stort set lige så mange funktioner i min 90'er mazda.
Der var låsene (på nær førersidedøren) efterhånden groet fast, men
centrallåsen virkede stadig hele vejen rundt . En anden ting jeg
lagde mærke til da jeg nødåbnede bagklappen var hvor tynde ledninger man
bruger idag. Det er helt tydeligt at der er optimeret på
materialeforbruget når man kigger rundt i hjørnerne. F.eks går
gulvtæppet heller ikke længere op under instrumentbordet end man kan se
det fra en normal position. At der mangler 10-15cm opdager man først når
man ligger og roder med radioen. Men sådan en skoda er da også temmelig
billig (når man ser bort for afgifter). Faktisk lidt imponerende at den
kan bygges (med fortjeneste) for så lidt.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-10-04 22:18

> Man kan vel bare bruge nøglen til at åbne den med, og så komme tilbage når
> de har stumpen hjemme.

Så var historien blevet lidt kedeligere.......

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-10-04 23:54

Thomas Landberg wrote:

> Så var historien blevet lidt kedeligere.......

Ja for jeg undrede mig over at værkstedet ville have ansvaret for bilen
i 4 dage. De gange mine biler har skullet overnatte på et værksted har der
da været en værre hylen om jeg ikke kunne komme igen med bilen næste
dags morgen.

mvh
Hennng

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 12:07

> [...]
> værksted
> har der da været en værre hylen om jeg ikke kunne komme igen med

Risikoen for tyveri af en skoda 1.2 uden udstyr er nok heller ikke ret
stor

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 12:06

> [...]
> Lidt underligt at beholde bilen 4 dage på værsktedet fordi at den
> elektriske udløser til bagklappen er defekt.

Den eneste udløser Men ja det vær værkstedets valg at beholde bilen.
På den time min kone ventede derude nåede de ikke mere end at få
blotlagt det elektriske bag i bilen og konstatere at det ikke bare var
en defekt kontakt eller defekt udløser. Så er det rart med
mobilitetsservicen så hun bare kunne køre derfra i en anden bil. Senere
fik de så fundet fejlen (ved ikke hvor meget instrumentbord der skal
skilles ad for at komme til elektronikken ?) og har vel regnet med at
kunne få stumperne tirsdag. Da de så ikke var i landet blev det så til
torsdag istedet. Værkstedet kunne selvfølgelig have samlet bilen igen
tirsdag da de vidste de ikke fik stumpen og så taget en omgang mere
torsdag. Men egenligt fin service at lade hende køre 4 dage gratis i
lånebilen. Så slider vi ikke på vores egen imens (Overvejede halvt om
ikke det var tid til en tysklandstur da vi havde lånebilen

> Det får vel næppe bilen til at "bluscreene" så den ikke kan køre.
> Man kan vel bare bruge nøglen til at åbne den med, og så komme
> tilbage når de har stumpen hjemme.

Uden elektronikken kan bagklappen kun åbnes mekanisk indefra og det er
lidt besværligt at bruge bagagerummet på den måde ...

Fra : Lasse Langwadt Chris~

Dato : 31-10-04 00:52

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message news:<41815c75$0$23074$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> [...]
> Det får vel næppe bilen til at "bluscreene" så den ikke kan køre.
> Man kan vel bare bruge nøglen til at åbne den med, og så komme tilbage når

med mange moderne bilers mangel på servicevenlighed, ku' det hænde det
jo hænde at det tog et lang at skille bilen ad for at komme til og
lang for at samle den igen. Så ka' det godt gi mening at stille den
adskilt i hjørnet et par dage ...

-Lasse

Fra : Lars Frandsen

Dato : 29-10-04 06:11

meddelelse news:41814fd3$1$33733$14726298@news.sunsite.dk...
> I søndags kunne vi ikke åbne bagklappen...
<snip>

Det problem fik min søster også med hendes Fabia Combi. Uheldigvis sad
hunden bagi, da bagklappen strejkede, så de måtte lægge bagsædet ned og hive
hunden ud den vej. Det er ikke nemt når vovsen er i stor labrador-størrelse

--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 06:38

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hive
> hunden ud den vej. Det er ikke nemt når vovsen er i stor

Har sådan en Skoda ikke et nøglehul i bagklapen ?

Hvis den ligner bare lidt en VW / Audi -og de siger i jo at den gør :)
Så stikker man nøglen i og drejer den helt til højre - den går stramt der da
jo ikke er servohjælp til åbning af låsen - så kan man åbne.
Det ville da være uprof. at lave en bagklap der ikke kan nødåbnes.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Janner

Dato : 29-10-04 09:33

> Har sådan en Skoda ikke et nøglehul i bagklapen ?

Der er ihvert altid en nød udløser som man kan finde ved se lidt i
instruktions bogen ... Så det da ikke verdens undergang *S*

Hygge

Jan
Octavia

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 12:18

Nope

> Der er ihvert altid en nød udløser som man kan finde ved se lidt i
> instruktions bogen ... Så det da ikke verdens undergang *S*

Nu har jeg lige kigget i min instruktionsbog - men der står ikke noget
om nødåbning af bagklappen. Men piller man plastikken af i omkring låsen
i bunden af bagagerummet kan man aktivere den der. Men har man en stor
hund deromme er man nok nødt til at lade den gå ud af en bagdør først
for at kunne komme til

Fra : anders majland

Dato : 29-10-04 12:10

> Det problem fik min søster også med hendes Fabia Combi.

Hvor meget skiftede værkstedet der ?
(I hobro var det første gang de så den fejl)

> Uheldigvis sad
> hunden bagi, da bagklappen strejkede, så de måtte lægge bagsædet ned
> og hive hunden ud den vej. Det er ikke nemt når vovsen er i stor
> labrador-størrelse

Det er nemt at tage "rullen" bag bagsæderne ud, og med sæderne lagt ned
var der da fint plads til at jeg kunne kravle ind og hente en pose
cement, en kasse øl og resten af indkøbene - Så kan en "lille" labrador
da også sagtens komme den vej ud

Fra : Lars Frandsen

Dato : 29-10-04 17:14

meddelelse news:41822b21$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvor meget skiftede værkstedet der ?
> (I hobro var det første gang de så den fejl)

Jeg ved faktisk ikke, hvad de skiftede.
I Vejle havde de set problemet før.

> [...]
> en kasse øl og resten af indkøbene - Så kan en "lille" labrador da også

Ja, men en kasse øl og en sæk cement stritter ikke imod
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : anders majland

Dato : 30-10-04 12:05

> Ja, men en kasse øl og en sæk cement stritter ikke imod

Så var det åbenbart ikke så akut for hunden at komme ud - Kunne den ikke
lokkes ud ?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 30-10-04 20:22

meddelelse news:4183b0f7$0$33734$14726298@news.sunsite.dk...

> Så var det åbenbart ikke så akut for hunden at komme ud - Kunne den ikke
> lokkes ud ?

Jo, ud kom kræet da til sidst.