Tuning i nye højder
Fra : phk

Dato : 28-10-04 09:20

Giver tuning af Dieselbiler problemer når man kommer i hård bjergkørsel
sydpå?

Min Golle TDI går sommetider meget ned i effekt indtil man slukker for
motoren og starter den fra ny.

Der er formentlig en fejlkode i motorstyringen, men jeg har ikke fået den
læst ud endnu.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 10:53

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Giver tuning af Dieselbiler problemer når man kommer i hård bjergkørsel
> sydpå?

Du har i hvert fald alle forudsætninger for at det "burde" give problemer.
Der er helt klart en grund til at fabrikken har valgt at lægge lige det
program i chippen som der "lå" i den og ikke det chiptunede program som
nogen vælger at lægge i.
Du kan være forvisset om at fabrikkens ingeniører har valgt lige netop det
program som er det mest optimale for motoren, når der skal tages højde for
at den skal fungere i lige fra -30°C til +40°C fra havoverfladen til 3 Km's
højde, dårlig benzin kvalitet, motoren som langsomt bliver slidt og hvad der
ellers måtte være af forskelligheder. JEG tror ikke på at man ved chiptuning
kan optimere videre på fabrikkens program, uden at give køb på en af de
andre parametre (sorry)

Men hvis man blot hæver ladetrykket så ville jeg være mere rolig.

Kunne det godt tyde på.

--
Tom

Fra : phk

Dato : 28-10-04 11:59

> [...]
> Km's
> højde, dårlig benzin kvalitet, motoren som langsomt bliver slidt og hvad

Host host .... fy for pyffer ... håber sandelig ikke der er kommet benzin i
min rene dieselolie ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Rasmus

Dato : 29-10-04 09:19

> [...]
> andre parametre (sorry)
>
> Men hvis man blot hæver ladetrykket så ville jeg være mere rolig.

Nu er det jo også konkurenceparametre som hedder brændstoføkonomi og
forurening, og det har nok også en indvirkning på programmet. Er man
ligeglad med disse parameter, kan man godt få motoren til at yde en del
bedre.

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-10-04 11:08

phk wrote:
> [...]
> motoren og starter den fra ny.
>
> Der er formentlig en fejlkode i motorstyringen, men jeg har ikke fået

Har du forsynet den med software fra Microsoft?
(sorry... men ku' ikke la' vær')

--
/carsten