Diesel og gearskift
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-04 23:14

Har nu prøvet et par stykker, og hvis jeg vil accellere hurtigt, kikser det
lidt med gearskiftene. Motoren vil ikke ned i omdrejninger, og jeg kan ikke
rigtigt få skiftet hurtigt uden lidt tænderskæren. Hvad gør man? Ikke så
langt ud i gearene? Venter lidt mere med gearskift (=forsinkelse)? Eller
skal jeg bare lære den bedre at kende?

Vil det fremgå af instruktionsbogen, hvornår man sejtrækker for meget i de
forskellige gear? Jeg lagde mærke til at højeste gear virkeligt er
langbenet, men et eller andet sted må der vel være en grænse for meget
sejtrækkeri man kan have, uden at det går ud over motoren? Høre det, kan jeg
ikke, det lader til at gå utroligt langt ned uden mislyde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lasse

Dato : 28-10-04 05:52

Hmm, jeg har prøvet mange dielser, både i forbindelse med job, og privat.
Jeg har kørt pegeut partner uden turbo, de slifter fint gear, selvom den er
kørt i begrænseren, og det samme gjorde min vw transporter tdi.. Og de andre
forskellige mærker.. Måske held fra mig, jeg ved det ikke..''

Lasse

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-10-04 06:36

> [...]
> rigtigt få skiftet hurtigt uden lidt tænderskæren. Hvad gør man? Ikke så
> langt ud i gearene? Venter lidt mere med gearskift (=forsinkelse)? Eller

Måske har du prøvet de forkerte diesel'er. Jeg har aldrig oplevet det
problem med alle de forskellige dieselbiler jeg har kørt i. Har i øjeblikket
en Touran TDI.

Mvh. Tommy

Fra : phk

Dato : 28-10-04 07:02

> [...]
> rigtigt få skiftet hurtigt uden lidt tænderskæren. Hvad gør man? Ikke så
> langt ud i gearene? Venter lidt mere med gearskift (=forsinkelse)? Eller

Jeg har aldrig prøvet det der, Preben. Er det en Fiat? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 28-10-04 07:16

> Jeg har aldrig prøvet det der, Preben. Er det en Fiat? :)

Så så!

Jeg har lige købt en Fiat diesel, som faktisk kører rigtig godt.

Det endte med en Punto FL 1.3JTD Multijet med 70hk. Fin lille bil, faktisk,
men her er man ikke i tvivl når den sejtrækker for meget. Så rumler hele
øsen som en gammel færge. Men det er jo bare et spørgsmål om at skifte gear
på de rigtige tidspunkter. Jeg kommer fra automatgear og er ikke helt med
på, hvad der er normalt skiftetidspunkt...

Rasmus

Fra : phk

Dato : 28-10-04 09:09

"Rasmus (2600)" <rlv@LAKSdoms.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at skifte gear på de rigtige tidspunkter. Jeg kommer fra automatgear og er
> ikke helt med på, hvad der er normalt skiftetidspunkt...

Jeg kan ikke hjælpe dig - min Golf TDI trækker fra 1.000 RPM - også i højt
gear.

Og jo forresten ... den rumler ikke ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter

Dato : 28-10-04 12:53

[klip]

> Jeg kan ikke hjælpe dig - min Golf TDI trækker fra 1.000 RPM - også i højt
> gear.
>
> Og jo forresten ... den rumler ikke ;)

Min trækker også fint fra 1.000 rpm, men den rumler/brummer i de høje gear
ved lave omdrejninger - også 5.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : phk

Dato : 28-10-04 14:49

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Min trækker også fint fra 1.000 rpm, men den rumler/brummer i de høje gear
> ved lave omdrejninger - også 5.

Det gør en Mercedes GD 240 Gelændervogn også - så vær ikke så ked af det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter

Dato : 28-10-04 17:46

[klip]

> Det gør en Mercedes GD 240 Gelændervogn også - så vær ikke så ked af det
> :)

Skal du ha' med guldringen, dér? )

/Peter

Fra : phk

Dato : 29-10-04 08:02

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Skal du ha' med guldringen, dér? )

Rolig nu Terkil :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-04 16:51

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev >
> Jeg har aldrig prøvet det der, Preben. Er det en Fiat? :)

Den værste var en psjø 206, men der fik jeg heller ikke justeret sædet nok
bagud. Har lige været ude i en airvan, og der var der ingen problemer, så
måske jeg er ved at have det lært.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 21:53

> Jeg har aldrig prøvet det der, Preben. Er det en Fiat? :)

Faktisk er Fiat og i særdeleshed Lancia god til at lave hurtigt skiftende
gearkasser - MEGET hurtigt skiftende. Og der er ikke en lyd når man skifter.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 28-10-04 21:58

> Faktisk er Fiat og i særdeleshed Lancia god til at lave hurtigt skiftende
> gearkasser - MEGET hurtigt skiftende. Og der er ikke en lyd når man
> skifter.

He he, du ved det

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 22:09

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> He he, du ved det

Ja for satan, jeg var helt chokeret over at dén slags kan lade sig gøre. Og
man kan jo ikke just påstå at du er skånsom mod grejet.

P.S. Hvordan går med Eriksson-lådan?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 28-10-04 22:19

> P.S. Hvordan går med Eriksson-lådan?

Joo, det går da rimeligt, men en Fiat/lancia gkasse bliver det
aldrig, men den skifter da lidt bedre end de plejer.

Lancia´en har forøvrigt lige fået sinterkobling + spærkasse, i
weekenden bliver det sikkert bananmanifolds montering.

Torben E

Fra : John Sahl

Dato : 28-10-04 22:58

Torben E wrote:
> Lancia´en har forøvrigt lige fået sinterkobling + spærkasse, i
> weekenden bliver det sikkert bananmanifolds montering.

Hov, har du selv fået dig en Lancia, hvad er det for en?
Fortæl fortæl

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 23:02

> Hov, har du selv fået dig en Lancia, hvad er det for en?
> Fortæl fortæl

Det er en kammerats Lancia Thema Turbo - med godt 300 hypper. )

Hold da helt kæft den har en suveræn gearkasse......nåh ja, og så trækker
den også helt pænt.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : John Sahl

Dato : 28-10-04 23:10

Henrik B. wrote:
> Det er en kammerats Lancia Thema Turbo - med godt 300 hypper. )

Nice, nogen tips til anskaffelse af spær til sådan en, jeg kender
nemlig en der er ved at lave et projekt med sådan en motor.

> Hold da helt kæft den har en suveræn gearkasse......nåh ja, og så
> trækker den også helt pænt.

4x4 eller almindelig? Jeg har luret på et par af dem syd for
grænsen, men de er lige for tiden uden for min rækkevidde
rent økonomisk, men de er ikke helt dumme.

Fra : Torben E

Dato : 29-10-04 13:51

> Hov, har du selv fået dig en Lancia, hvad er det for en?
> Fortæl fortæl

Som Henrik siger, det er en kammy´s, der er lavet følgende

Stor IC
Turbo T3/T04 Hybrid
465 Ml. dyser
Andre knaster
IC rør
3" udst, uden kat
HKS boostcontroller
Gkasse med spær.
Sinter kobling
I weekenden kommer bananmanifold til
Thats It

Og godt går den, den er hurtigere en Saab´en på 1/4 milen, 5.85 målt men
Gtech fra
0-96, det er ok for en FWD i den størrelse.

Det er forresten en 16 V

Torben E

Fra : John Sahl

Dato : 29-10-04 15:09

Torben E wrote:
> Som Henrik siger, det er en kammy´s, der er lavet følgende
>
> Stor IC
> Turbo T3/T04 Hybrid
> 465 Ml. dyser
> Andre knaster
> IC rør
> 3" udst, uden kat
> HKS boostcontroller
> Gkasse med spær.
> Sinter kobling
> I weekenden kommer bananmanifold til
> Thats It

Det er endda overkommelig tuning vil jeg mene. Nogen
tips mht anskaffelse af sådan en Gkasse med spær?

> Og godt går den, den er hurtigere en Saab´en på 1/4 milen, 5.85 målt
> men Gtech fra
> 0-96, det er ok for en FWD i den størrelse.

Ja, det er vist ganske pænt Hvad siger 1/4 miletiden?

Fra : Torben E

Dato : 30-10-04 19:15

> Det er endda overkommelig tuning vil jeg mene. Nogen
> tips mht anskaffelse af sådan en Gkasse med spær?

Det er bare at købe den fra en af de sidste Thema T16, de har
spær.

> Ja, det er vist ganske pænt Hvad siger 1/4 miletiden?

Ca 14-14.4 konstant, uden manifolden, og med halvglidende
kobling.

Torben E

Fra : John Sahl

Dato : 30-10-04 22:05

Torben E wrote:
> Det er bare at købe den fra en af de sidste Thema T16, de har
> spær.

Ah, vidste jeg slet ikke.

> Ca 14-14.4 konstant, uden manifolden, og med halvglidende
> kobling.

Bliver da spændende at se hvad den kan gøre med
den nye kobling og bananen.

Fra : Torben E

Dato : 31-10-04 08:03

> Bliver da spændende at se hvad den kan gøre med
> den nye kobling og bananen.

Joo, men det bliver ikke nemmere at finde asfalt med greb,
det regner jo hele tiden

Du kan få den sidste 0-96 tid, 7.93 på våd vej, det er da helt ok.

Torben E

Fra : Torben E

Dato : 07-11-04 21:20

> Ja, det er vist ganske pænt Hvad siger 1/4 miletiden?
>
> --
> John Sahl,
> http://www.Bilstereobladet.dk
> Vi kæmper hårdt for det

Du kan lige få de sidste resultater fra Lancia´en

Bedste forsøg ud af 3
0-96 = 5.44
1/4 mile = 13.68
Slutfart 185.8 km/t

På gadedæk i 7 graders varme, 98 oktan

Med 2 store personager (114+135kg.)

Det er fandeme ret ok.

Torben E

Fra : John Sahl

Dato : 08-11-04 00:35

Torben E wrote:
> Det er fandeme ret ok.

Det er fandme mere end ret ok, det er skide godt!

Fra : John Sahl

Dato : 29-10-04 15:17

Torben E wrote:
> Som Henrik siger, det er en kammy´s, der er lavet følgende
>
> Stor IC "Og masser af andre specs"

Hvad med motorstyringen?

Fra : Torben E

Dato : 30-10-04 19:16

> Hvad med motorstyringen?

Bosch LE, med 465 dyser, skruet lidt på, af mig

Torben E

Fra : John Sahl

Dato : 08-11-04 18:43

Torben E wrote:
> Bosch LE, med 465 dyser, skruet lidt på, af mig

Se her var der næsten med garanti noget at vinde...
På med noget MegaSquirt!

Fra : Torben E

Dato : 08-11-04 18:36

> Se her var der næsten med garanti noget at vinde...
> På med noget MegaSquirt!

Joo, man slipper da for den gamle klap luftmængdemåler, og
får bedre muligheder for at tilpasse koldstarten, men rent effekt-
mæssigt skal der større dyser til.

MS´et ligger forøvrigt på garagebordet

Torben E

Fra : John Sahl

Dato : 08-11-04 19:05

Torben E wrote:
> Joo, man slipper da for den gamle klap luftmængdemåler, og
> får bedre muligheder for at tilpasse koldstarten, men rent effekt-
> mæssigt skal der større dyser til.
>
> MS´et ligger forøvrigt på garagebordet

Svært at være uenig med dig på de her punkter

Fra : Henrik B.

Dato : 31-10-04 21:19

> Og godt går den, den er hurtigere en Saab´en på 1/4 milen, 5.85 målt men
> Gtech fra
> 0-96, det er ok for en FWD i den størrelse.

Den vejer vel også 150 kg mindre?

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Torben E

Dato : 31-10-04 21:24

> Den vejer vel også 150 kg mindre?

Det er sikkert deromkring, den er ikke vejet endnu.

Torben E
1570 kg. med Saab, og 10L benz i tanken.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 07:37

> [...]
ikke
> rigtigt få skiftet hurtigt uden lidt tænderskæren. Hvad gør man?

Har du overvejet at trykke koblingen HELT i bund før du skifter ???
Jeg har prøvet adskellige diesler, nye gamle med/uden turbo... og det er da
aldrig lykkedes mig at få nogle tænder til at knurre ! og jeg køre da ikke
altid helt pænt..

Mvh
Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-10-04 07:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> rigtigt få skiftet hurtigt uden lidt tænderskæren. Hvad gør man? Ikke så
> langt ud i gearene? Venter lidt mere med gearskift (=forsinkelse)? Eller

Min 106 lavede noget der minder om det da jeg fik den.
Fik den høvl (over 6k rpm) så ville den med vold og magt bare ikke i 2. gear
før den var under cirka 4k.
Ny gearolie på og der var pludselig en verden til forskel..

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Jacob Madsen

Dato : 28-10-04 15:32

Er det overhovedet en diesel han har prøvet?

Min sportsvan kan start i 3. - 4. gear uden at brokke sig.

I min Carvelle 2,4D har jeg heller ikke nævnte problemer.

Omvendt kræver det tilvænning at køre benzin - den går altid ud for mig den
først halve time

Jacob