Det er Det med argumenter :-)
Fra : TGD

Dato : 27-10-04 15:45

Lige et citat fra artiklen:

Kommissionen forbereder en sag mod Danmark, fordi Danmark ikke har
videnskabeligt belæg for et forbud.

Forbuddet er ifølge kontorchef Ib Rasmussen, Færdselsstyrelsen, begrundet i
en logik, der siger, at bilruder er til at se ud af.
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=268026

Logik kontra videnskabelig bevis, hvilket for mig til at tænke på slåskampen
med SB ang. en SRS lampe der lyste - de er af den opfattelse at SRS lampen
er en Air-bag lampe, selvom dokumentationen blev hevet frem og producenten
havde skrevet at SRS lamepen dækker over alt suplerende sikkerhedsudstyr var
de ikke til at stikke, i mit tilfælde var det en seleforstremmer der skabte
problemerne men SB stod fast på det var Air-baggen...

Så deres logik er ikke altid til at forstå, hvilket er gået op for EU

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 16:01

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Forbuddet er ifølge kontorchef Ib Rasmussen, Færdselsstyrelsen, begrundet
> i en logik, der siger, at bilruder er til at se ud af.

Synes det er fint de slæber den "kontorchef" i retten. Sådan en skrankepave,

Hvis det stod til mig så var alle mine ruder beklædt med film i sølvfarve
som man kun kan se ud fra og ikke ind i kabinen.
Generelt blander staten sig ALLLLT for meget i detaljer. Hvis det stod til
"dem" så skulle vi alle fjolle rundt i en Lupo eller lign. og måtte ikke
sætte så meget som et klistermærke på bilen.
Staten bruger nemlig ikke det med at dokumentere hvor alvorligt et problem
det måtte være.
Bare en eller anden synes at man ikke skal lave om på bilens konstruktion,
ja så skal det absolut laves om til en foreskrift (
I UK hvor loven er mere lempelig der er det ikke mit indtryk at folk dør som
fluer pga. tekniske "mangler"

--
Tom

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 16:17

<KLIP>

> [...]
> ja så skal det absolut laves om til en foreskrift (
> I UK hvor loven er mere lempelig der er det ikke mit indtryk at folk dør

Kommer lige til at tænke på den bil der er i søgelyset til at blive nr. 2 VW
Transporter der kan man se mindre ud af fra førekabinen end de lastbiler jeg
har kørt

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-10-04 20:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Hvis det stod til mig så var alle mine ruder beklædt med film i sølvfarve
>som man kun kan se ud fra og ikke ind i kabinen.

Øehh - og så er du med til at eliminere fordelen ved de højt anbragte
stoplygter ?

Eller at man kan se om føreren af den anden bil, har set en ?

Jeg synes reglerne mht ruders gennemsigtighed er ok

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 20:23

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Øehh - og så er du med til at eliminere fordelen ved de højt anbragte
> stoplygter ?
>

> Eller at man kan se om føreren af den anden bil, har set en ?

YEP ! Som jeg lærer mine børn når de cykler:
Få øjenkontakt med føreren af bilen der skal
til højre når du skal ligeud i krydset.
Det er lidt svært hvis alle ruder er klistret til....

--
mvh.
Morten

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-10-04 15:33

Morten Hansen wrote:

> YEP ! Som jeg lærer mine børn når de cykler:
> Få øjenkontakt med føreren af bilen der skal
> til højre når du skal ligeud i krydset.
> Det er lidt svært hvis alle ruder er klistret til....

Desværre er det oftere og oftere at det intet nytter.. Har flere gange
oplevet at have haft øjenkontakt med en person som holder på en sidevej,
hvorefter personen så kører direkte ud foran mig.
Senest oplevede jeg det på en af de første køretimer jeg havde i forbindelse
med mit motorcykelkørekort.. Damen kiggede på mig, jeg kiggede hende lige i
øjnene (og jeg har ikke spejlvisir :) og så kørte hun direkte ud foran mig.
Heldigvis skete der ikke noget, jeg nåede at bremse..
Fra nu af kigger jeg også på om hjulene bevæger sig..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 19:49

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> Desværre er det oftere og oftere at det intet nytter.. Har flere gange
> oplevet at have haft øjenkontakt med en person som holder på en sidevej,
> hvorefter personen så kører direkte ud foran mig.

Ja det er desværre ikke nogen garanti - mod dumhed kæmper
selv guderne forgæves

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 21:02

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Øehh - og så er du med til at eliminere fordelen ved de højt anbragte
> stoplygter ?

Dem har jeg ingen mening om.

> Eller at man kan se om føreren af den anden bil, har set en ?

Kan man heller ikke når det er mørkt og man kigger lige ind i den anden bils
lygter ude på en mørk vej. Der er fordele og ulemper ved alt.

> Jeg synes reglerne mht ruders gennemsigtighed er ok

OK

--
Tom

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 22:07

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Øehh - og så er du med til at eliminere fordelen ved de højt anbragte
> stoplygter ?

Det tror jeg ikke du skal regne med, for der er stadig regler for hvor meget
lys en lygte skal give, du må jo hellere ike selv tone lygteglasset.

Fra : Mikael L

Dato : 27-10-04 22:43

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Øehh - og så er du med til at eliminere fordelen ved de højt anbragte
> stoplygter ?

Det er jo langt fra alle stoplygter som sidder bag ruden, en del er monteret
i bagklappen eller en hækspoiler.

> Eller at man kan se om føreren af den anden bil, har set en ?

Ja, men det kan du som andre har sagt heller ikke når det er mørkt.
Hvad med varebiler?

> Jeg synes reglerne mht ruders gennemsigtighed er ok

Kan du så ikke forklare mig hvorfor det er farven på bilens nummerplader der
skal bestemme hvor meget du skal kunne kigge ud?
Det er da dybt ulogisk at en alm. bil som er bygget om til varebil må have
helt sorte ruder, når ham der har betalt fuld pris skal kunne se ud.
Det er især i denne tid hvor der er rigtigt mange som ikke gider betale for
bagsæderne i deres bil, og derfor formentlig sjældent kommer til at fylde
baggerummet med mere end der kan være i en indkøbsvogn fra Bilka.

Mikael

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-10-04 22:50

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev :

>Det er jo langt fra alle stoplygter som sidder bag ruden, en del er monteret
>i bagklappen eller en hækspoiler.

Både du og TGD misforstod vist hvad jeg mente : Hvis man ikke kan se
ind gennem en bagrude, ser man vist heller ikke stoplygten på bilen
foran ......
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mikael L

Dato : 27-10-04 22:58

> Både du og TGD misforstod vist hvad jeg mente : Hvis man ikke kan se
> ind gennem en bagrude, ser man vist heller ikke stoplygten på bilen
> foran ......

Det kan man heller ikke hvis det er bil der er lidt "højrøvet" eller bare er
en kassevogn.

Mikael

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-10-04 23:06

On Wed, 27 Oct 2004 21:06:17 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>

>Eller at man kan se om føreren af den anden bil, har set en ?
>

>Jeg synes reglerne mht ruders gennemsigtighed er ok

Enig, Men jeg synes på et vidst plan at så burde solfilm "forbydes", Men
før at jeg lige udtaler mig helt 100% om det, så skal jeg lige have
kigget på reglerne for solfilm i forbindelse med gulplade biler ;)
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-10-04 21:03

On Wed, 27 Oct 2004 17:01:02 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
>Hvis det stod til mig så var alle mine ruder beklædt med film i sølvfarve
>som man kun kan se ud fra og ikke ind i kabinen.

Solfilm Sucks, IMO.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 21:11

> Solfilm Sucks, IMO.

hehe men visiret på min styrhjælm er lavet som et "spejl" uden at man har
lovgovet om dette (så vidt jeg ved)

--
Tom

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 10:11

Tom wrote:

> hehe men visiret på min styrhjælm er lavet som et "spejl" uden at man
> har lovgovet om dette (så vidt jeg ved)

Det er vist ikke lovligt at køre med tonet visir i mørke, ellers tror jeg
ikke der er problemer i forhold til loven. Heldigvis er det jo stadig til at
se hvad du foretager dig uden at have øjenkontakt når du sidder på cyklen.

--
vh
Torben

Fra : TGD

Dato : 28-10-04 14:29

<KLIP>

> [...]
> ikke der er problemer i forhold til loven. Heldigvis er det jo stadig til
> at se hvad du foretager dig uden at have øjenkontakt når du sidder på

Kender flere der kan sidde op og sove

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 15:59

TGD wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Kender flere der kan sidde op og sove

Jeg tænkte nu på at gearskifte, koblings- og bremsebetjening kan ses på en
MCist med tonet visir - det er lidt værre med bilisten (mange bilister
overser/fejlbedømmer MC'er og kører ud foran f.eks. fra sideveje - i de
tilfælde er det meget rart at kunne se ind i kabinen, selvom det ikke
hjælper meget hvis det ikke er manglende orientering der er problemet).

--
vh
Torben Scheel

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 27-10-04 17:31

On 10/27/2004 16:45:09 "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> [...]

> Forbuddet er ifølge kontorchef Ib Rasmussen, Færdselsstyrelsen,
> begrundet i en logik, der siger, at bilruder er til at se ud af.

[SNIP]

Jeg synes nu ikke det er specielt ulogisk at bilister skal kunne orientere
sig efter cyklister og andet. Hvis man murer vinduerne til bør man
ihvertfald som minimum have supplerende vidvinkelspejle. Eller er man ikke
en skid bedre end de lastbiler som hele tiden bliver kritiseret.

På den anden side kan man jo bare sige at hvis en bilist sætter sig selv
i en position hvor denne ikke kan orientere sig om sine omgivelser, og som
følge er skyld i en dødsulykke så er det overlagt mord. Det ville være
passende.
--
Jacob
Som mener vidvinkelspejle i begge sider burde være lovkrav på /alle/ firehjulere, og at billister som ikke orienterer sig bagud inden sving skulle have pappet stoppet op i røven.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-10-04 17:35

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en
meddelelse news:10271830.XFIHHQUL@dtext.news.tele.dk...

> [...]
som
> følge er skyld i en dødsulykke så er det overlagt mord. Det ville

Bøvs - og Velbekomme..

Hvem har pisset på din sukkermad ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian

Dato : 27-10-04 17:52

Hejsa

Brian Sørup skrev:

> Bøvs - og Velbekomme..
>
> Hvem har pisset på din sukkermad ?

Hvorfor den kommentar ?
Han har vel lov til sin mening, og jeg er da enig med
ham et stykke af vejen. Alt andet lige vil det da give dårligere
udsyn, de steder hvor det i forvejen kan være svært at
orientere sig. Om udsynet så bliver så meget ringere end uden film,
ved jeg ikke.... men der er heller ingen grund til lave "real-life" forsøg
med det! Bare én ulykke der kan tilskrives et dårligere udsyn, er én
for meget IMO.

/Brian - som ikke har fået pisset på sin sukkermad

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 27-10-04 19:34

On 10/27/2004 18:35:18 "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com>
wrote:

[SNIP]

> Bøvs - og Velbekomme..

Jo tak

> Hvem har pisset på din sukkermad ?

Hvor skal jeg begynde... Jeg ser vel hver dag 10-20 farlige situationer
som skyldes manglende orientering.
--
Jacob

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 19:42

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvor skal jeg begynde... Jeg ser vel hver dag 10-20 farlige situationer
> som skyldes manglende orientering.

Ja og i alle situationerne er der sikkert mere end en der ikke udviser
logisk fornuft.

Det som var pointen var lige netop det logiske, ikke om hvad den ene eller
anden synes.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 27-10-04 21:59

On Wed, 27 Oct 2004 18:35:18 +0200, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

> Bøvs - og Velbekomme..
>
> Hvem har pisset på din sukkermad ?

Hvorfor sådan en sur kommentar? Manden har da ret i, at det er
bilistens pligt at udstyre bilen, så han kan se det, der skal kunne
ses, bl.a. bagfra kommende trafik. Om han så gør det muligt at se med
vinduer eller med spejle må han selv om. Men ses ud, det skal der.

--

Rune Simonsen

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 17:45

> [...]

> ikke
> en skid bedre end de lastbiler som hele tiden bliver kritiseret.

Det kan du have ret at det er logisk at man skulle kunne orientere sig om
efter andre, men er der et videnskabeligt grundlag for det?
Ligeledes burde varevogne med lukkede kabiner forbydes da de har endnu
dårligere udsyn end lastbiler, derfor kan vi ikke lovgive udfra logik.

Men eftersom du lige giver en bredside til lastbilerne ang. logik - er det
så ikke også logisk at man som cykelist ikke kører op på siden af en lastbil
der skal svinge, når man nu ved at man kan komme i klemme?

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-10-04 18:01

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
[SNIPZ)
> [...]
lastbil
> der skal svinge, når man nu ved at man kan komme i klemme?

<ironi/on>
Naaarrj da - det er jo lastbilerne der skal holde tilbage, og han mister
jo hans kørekort hvis jeg bliver slået ihjel.
<ironi/off>
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 27-10-04 19:40

On 10/27/2004 18:45:19 "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> [...]

> burde varevogne med lukkede kabiner forbydes da de har endnu dårligere
> udsyn end lastbiler, derfor kan vi ikke lovgive udfra logik.

Vidvinkelspejle. Mine er så gode at jeg faktisk ikke har nogen blinde
vinkler overhovedet. Jeg kan så alle cyklister ved siden af mig, uanset
hvor de befinder sig, og alle biler i næste vejbane uanset hvordan de
ligger i forhold til mig. Faktisk mener jeg at vidvinkelspejle ofte er
bedre end at dreje hovedet, da man meget hurtigere kan danne sig et
overblik, og ikke skal flytte blikket så langt fra vejen foran.

Hvis ikke min Jumper kassevogn var født med gode spejle ville jeg få
nogle eftermonteret før jeg kørte 1m.

> Men eftersom du lige giver en bredside til lastbilerne ang. logik - er
> det så ikke også logisk at man som cykelist ikke kører op på siden af
> en lastbil der skal svinge, når man nu ved at man kan komme i klemme?

Jo, men det ved 8-årige Lise på sin nye røde cykel måske ikke før der
holder 1-50 ton stål oven på hende.
--
Jacob

Fra : TGD

Dato : 27-10-04 22:11

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvis ikke min Jumper kassevogn var født med gode spejle ville jeg få
> nogle eftermonteret før jeg kørte 1m.

Nu er jeg lige ved at gøre de sidste forberedelser på at købe en Transporter
og der har jeg så sandelig tænkt mig at kommer ekstra spejle på, for som
sagt er der dårligere udsyn i sådan en end i lastbiler.

<KLIP>

> Jo, men det ved 8-årige Lise på sin nye røde cykel måske ikke før der
> holder 1-50 ton stål oven på hende.

Er der ikke regler om at lille Lise på 8 år ikke må køre alene?

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 27-10-04 22:24

On 10/27/2004 23:11:06 "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Nu er jeg lige ved at gøre de sidste forberedelser på at købe en
> Transporter og der har jeg så sandelig tænkt mig at kommer ekstra spejle
> på, for som sagt er der dårligere udsyn i sådan en end i lastbiler.

Rigtig god idé!

Ud over de små ovale spejle man ser på en del personbiler, har jeg set
nogle store kvadratiske spejle bl.a. på ambulancer, men jeg har ikke
kunnet finde dem nogen steder. Hvis du ser dem på din vej må du meget
gerne give lyd.

> Er der ikke regler om at lille Lise på 8 år ikke må køre alene?

Må børn ikke cykle op og ned af en stille vej nær deres hjem uden
escorte? Der er selvfølgelig ikke så mange små børn alene på cykel i
den indre by, men det er vel heller ikke kun der risikoen foreligger. Men
jojo, det var selvfølgelig det værste eksempel jeg kunne komme i tanke om

--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 21:07

> [...]
> ikke
> en skid bedre end de lastbiler som hele tiden bliver kritiseret.

Hvorfor kan der ikke monteres vidvinkelspejle uden at man har dæmpet
ruderne?
Og NEJ bilisterne er ikke en sk*d bedre en lastbilerne, men som regl kommer
cyklisterne ikke under en bil og bliver klemt, som ved en lastbil.
(Jeg er selv blevet klippet flere gange af højresvingende bilister når jeg
har været på cykel og i bil)

Enig

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 21:13

> [...]
> (Jeg er selv blevet klippet flere gange af højresvingende bilister når jeg

Sorry ....på cykel og knallert

--
Tom

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 27-10-04 22:15

On 10/27/2004 22:07:17 "Tom" wrote:

> Hvorfor kan der ikke monteres vidvinkelspejle uden at man har dæmpet
> ruderne?

Som jeg skrev i sig: "Jacob, Som mener vidvinkelspejle i begge sider burde
> [...]

> kommer cyklisterne ikke under en bil og bliver klemt, som ved en lastbil.
> (Jeg er selv blevet klippet flere gange af højresvingende bilister når

Så sent som i går så jeg en 'familiefar' komme i sin 'familiebil' og
skulle svinge til højre ind af den villavej jeg kom kørende ud fra. Jeg
holdt og ventede på at en ca. 12-årig dreng på cykel skulle passere
mig. Fyren kan ikke komme ind af den smalle sidevej fordi jeg er lidt
bred, så han triller op over cykelstien og kigger utålmodigt på mig.
Han drejer ikke hovedet så meget som én grad og kigger ikke i sit
(ikke-vidvinklede) spejl før han er halvt oppe over kantstenen. Drengen
bliver heldigvis ikke ramt, men det var fandme ikke mandens fortjenste -
han stoppede jo kun for mig. Sådan nogle skulle bare have sparket
fortænderne ud. Han så ikke engang ud som om han skammede sig da han
langt om længe opdagede drengen.
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-10-04 22:48

Jacob Jorvang <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev :

>Fyren kan ikke komme ind af den smalle sidevej fordi jeg er lidt
>bred, så han triller op over cykelstien og kigger utålmodigt på mig.

Øehhh - måske et dumt spørgsmål, men havde du ikke mulighed for at
pege på ham på cyklen ?

(Måske det havde givet fjolset et hint)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 10:17

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Øehhh - måske et dumt spørgsmål, men havde du ikke mulighed for at
> pege på ham på cyklen ?

I hvert fald ikke hvis ruderne var dækket af spejlfilm

--
vh
Torben

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 28-10-04 20:13

On 10/27/2004 23:48:10 jan@fedtegreven.dk wrote:

> Øehhh - måske et dumt spørgsmål, men havde du ikke mulighed for at
> pege på ham på cyklen ?

> (Måske det havde givet fjolset et hint)

Tjo, han stoppede næsten helt op før kantstenen og til min overraskelse
gassede han så op og kørte op over kantstenen hvorefter han bremsede
igen. Han holdt altså stille igen før jeg rigtig registerede at han ikke
holdt tilbage. Men bagefter tænkte jeg da også på at jeg burde have
dyttet og peget.
--
Jacob

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 10:14

Jacob Jorvang wrote:
> [...]
> i en position hvor denne ikke kan orientere sig om sine omgivelser,
> og som følge er skyld i en dødsulykke så er det overlagt mord. Det

100% med dig her - også i din P.S. i signaturen.

--
vh
Torben