Tomgangsproblemer Opel Astra '96
Fra : NHF

Dato : 26-10-04 14:12

Hej

Jeg har forgæves prøvet dk.teknik.bil uden held, derfor prøver jeg her.

Jeg har et problem med min Opel Astra 1,6 8v årgang 96, km. 270.000. Den kan
ikke køre jævnt i tomgang når den er varm. Den falder i omdrejninger (ca.
400 rpm. hvis den da ikke går i stå) for så selv at gas igen. Det hele
startede med alt for høj tomgang (et godt gæt er 2000 rpm), og min
mekanikker fandt nogle dårlige ledninge i ledningsnettet. Efter
udskiftning af disse ledninger kom så dette nye problem med ujævn tomgang.
Jeg har skiftet stepmotor og gasregulatoren, men lige lidt hjælper det. (har
også lånt en ny EGR-ventil) Jeg synes selv den køre mere jævnt i tomgang når
jeg piller ledningen af gasregulatoren, men jeg kan jo så ikke køre med den
i denne tilstand.

Er der nogen der har gode ideer til andre mulige fejlkilder?

Mvh
NHF, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 21:06

> Jeg har forgæves prøvet dk.teknik.bil uden held, derfor prøver jeg her.

De ved heller ikke så meget derovre

> [...]
> den
> i denne tilstand.
>
> Er der nogen der har gode ideer til andre mulige fejlkilder?

Jada.
Hvad siger tempmåleren? måler den rigtig? Den kan KUN kontrolleres ved at få
en RIGTIG fejlkodelæser på og ikke kun den som blinker koderne.
Ellers vil MAP, MAF sensoren være mit bud.

Jeg går ud fra at der ER lavet en kompressionstest på sv*net som bekræfter
at ingen ventiler er utætte på trods af de mange Km?

--
Tom

Fra : NHF

Dato : 27-10-04 07:32

Hej.

Jeg har haft den på værksted med computer, og der ligger ingen fejlkoder
gemt i hukommelsen. Temperaturen er korrekt, jeg fik iøvrigt skiftet
termostat sidste år. Dengang brugte jeg også et "gammeldags" termometer som
viste korrekt temperatur. Mht. defekte ventiler, så skal jeg blankt
indrømme, dette ikke er kontrolleret, men jeg fornemmer ikke der er
problemer her. Jeg vil udersøge de to bud du ellers har. Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

NHF, Århus

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 27-10-04 15:46

>Er der nogen der har gode ideer til andre mulige fejlkilder?
>
>Mvh
>NHF, Århus

Prøv at kontrollerer gummislangerne til indsugningen for utætheder, kan være at
et evt. hul udvider sig ved varme, og trækker falsk luft.

Prøv også at kigge / skrive i forumet hos:

http://www.opelpower.dk/

Der holder alle Opel nørderne til...
--
Henrik