Hvordan gør man Sierra mere vindstabil?
Fra : Anders Nordentoft-Ma~

Dato : 26-10-04 02:13

Er der en relativ nem og billig måde at gøre en Ford Sierra (1990 2,0 DOCH),
mere vindstabil?

Har en, kan godt li' den, men er lidt irriteret over at vær gang det blæser,
sejler den rundt på vejen.

Nogen forslag ?

MVH

Anders

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-10-04 04:55

Anders Nordentoft-Madsen telepaterede følgende til sin PC:

Gør sporvidden bredere...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 07:16

"Anders Nordentoft-Madsen" <anm@DONTSPAMMEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen forslag ?

Checker dæktryk, støddæmpere,gummibøsninger. Stive gasdæmpere vil nok få den
til at sejle mindre, dæktypen,fabrikatet har oxo noget at sige, men det er
jo en gl. baghjulstrækker, så helt stabil bliver den ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 07:38

> Er der en relativ nem og billig måde at gøre en Ford Sierra (1990 2,0
DOCH),
> mere vindstabil?

Tjaaa.. Sænkningssæt og brede dæk.. men det er jo ikke noget du kan gøre for
1000,- men det virker..

mvh
morten

Fra : Leif Nielsen

Dato : 26-10-04 08:51

Glem det. Køb en bil der kører ordentligt, du kan sænke den og købe
brede dæk, men det bliver bilen bare ikke bedre af.

Leif nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 20:57

"Leif Nielsen" <it-center@teaterbygningen.dk> skrev i en meddelelse
> Glem det. Køb en bil der kører ordentligt, du kan sænke den og købe
> brede dæk, men det bliver bilen bare ikke bedre af.

Jeg er faktisk tilbøjelig til at give dig ret.
Der er ganske vist en forskel på en 82'er og 92'er model........men stadig
milevidt til f.eks min mondeo hvor man dårligt kan mærke når man smutter
forbi en lastbil i vindstyrke 8-9 stykker (og det kan man altså i
Sierra'en).

Jeg bilder mig selv ind at det er udviklingen i vindtunnellerne som gør at
Sierra slet ikke kan måle sig med nyere biler.

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-04 00:08

"Leif Nielsen" <it-center@teaterbygningen.dk> skrev i en meddelelse
> Glem det. Køb en bil der kører ordentligt, du kan sænke den og købe
> brede dæk, men det bliver bilen bare ikke bedre af.

Støb to ton cement ind i den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Sahl

Dato : 26-10-04 08:54

Anders Nordentoft-Madsen wrote:
> Nogen forslag ?

Så vidt jeg husker var der noget med at Ford selv monterede
en hækspoiler for at afhjælpe det problem?

Men der ud over skal du kigge på din undervogn. Især dine
bøsninger.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 26-10-04 08:59

John Sahl wrote:

> Men der ud over skal du kigge på din undervogn. Især dine
> bøsninger.

Man kunne også lade den stå i læ i garagen?

Emax

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 17:05

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message

> Så vidt jeg husker var der noget med at Ford selv monterede
> en hækspoiler for at afhjælpe det problem?

Mop der var mini spoilere langs bagkanten på de bagerste sidevinduer.
Man kan se forskel på de tidligere modeller og de modificerede på en ca. 1
cm tyk gummiliste.
Men 1990' burde have dem.
Men eller:

> [...]

>til at sejle mindre, dæktypen,fabrikatet har oxo noget at sige, men det er
>jo en gl. baghjulstrækker, så helt stabil bliver den ikke.

Det har den aldrig været, og bliver, som skrevet, nok aldrig.
Men det er det man må tage med, når man køber Ford.

--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 08:57

On Tue, 26 Oct 2004 03:13:09 +0200, "Anders Nordentoft-Madsen"
<anm@DONTSPAMMEmail.dk> wrote:

> [...]
>mere vindstabil?
>
>Har en, kan godt li' den, men er lidt irriteret over at vær gang det blæser,

Nu er det nok ikke den nemmeste opgave at gøre den fuldstændig
vindstabil, men et sæt nye støddæmpere kunne hjælpe. Det gør den ikke
til en ny bil, for med den alder kan diverse komponenter i undervognen
være godt slidt, men hjælpe kan det. Du skal også være opmærksom på,
om du kører med korrekt dæktryk. Andre her i gruppen ved meget mere om
Sierra'er og kan fortælle, hvor nemt/svært det er at gøre noget ved
undervognen iøvrigt. Hele tiden skal du overveje, hvad du investerer i
forhold til bilens forventede levetid, men der kan være lang tid endnu
i din Sierra.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : koolberg

Dato : 26-10-04 20:14

Ivan Madsen <> wrote in message news:<cg0sn05rmt71smbn5m0ivvttljaej0dt7d@4ax.com>...
> [...]

Ik nogen nem og billig måde, men en go undskyldning over for konen for
at bruge penge på et sænkningssæt og nogle brede sommer sko.

Jeg har selv en 87 sedan, og havde samme problem. start med at skifte
alle gummibøsningerne (hårde en std.) i undervognen. Dette giver både
stabilitet men også den fordel at dine skiver ikke bliver skæve så
hurtigt som ellers.

Sæt nogle ordentlige sutter på, kører selv 205/50-15 (samme rulle
omkreds som std.) på alu fælg. Kan godt findes billigt da der er mange
der sælger deres alu's her om vinteren. Et hurtigt kik på dba, gav 10
stk fra 600 - 2400 kr.

Jeg købte så et sæt billige sænkningsfjedre hos Hoyer, og det er da
udemærket, men måtte hurtigt koste nye dæmpere også, så ærgede mig at
jeg ikke købte et ordentligt sæt fra starten med det hele.

Disse tiltag skal nok få din sierra til at blive på vejen, men vil så
også gøre den meget hårde men også mere kontant at køre.

Og nej, Ford satte ikke spoilere på for at afhjælpe problemet, men
skar en del af tagrenden af, men var en af ændringerne fra sierra 1
til 2.

/koolberg

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 21:01

> Og nej, Ford satte ikke spoilere på for at afhjælpe problemet, men
> skar en del af tagrenden af, men var en af ændringerne fra sierra 1
> til 2.

I deres rekvalmer fra dengang skrevet de, at de har øge stabiliteten på især
sedan ved at sætte de her små plastfiduser på mellem bagdør og bagrude.

--
Tom

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 26-10-04 13:07

> [...]
DOCH),
> mere vindstabil?
> Har en, kan godt li' den, men er lidt irriteret over at vær gang det

Jeg havde tidligere en Mazda 626, som også var vindfølsom. Da jeg fik sat
andre hjul på så blev vindfølsomheden mærkbart nedsat. Jeg gik fra org. str.
(vistnok 13" eller 14" i 70 eller 80 profil) til 205/50 15", så det var ikke
så meget der skulle til. Jeg var i hvert fald overrasket over den store
virkning.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Elbarto

Dato : 26-10-04 14:21

> [...]
DOCH),
> mere vindstabil?
>
> Har en, kan godt li' den, men er lidt irriteret over at vær gang det

Jeg gjore følgende på min
Sænket ca 40mm og gjort stiv som et brædt den sejler ikke mere
Hækspoileren hjælper med at holde bagenden nede når man kommer op i
hastighed .. den gør den ikke mere stabil sådan set som der ellers er nævnt
andet steds i gruppen

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Troels Pedersen

Dato : 26-10-04 15:19

Anders Nordentoft-Madsen wrote:
> Nogen forslag ?

Min har fået gasstøddæmpere, nye bøsninger i hele undervognen, servostyring
og dæk i bredde 205. Det virker ret godt!
Så blev den sporet og det optimale dæktryk fundet, og den kører nu væsentlig
bedre end med gammel "opsætning" på 185 dæk.

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 26-10-04 19:36

"Anders Nordentoft-Madsen" <anm@DONTSPAMMEmail.dk> skrev :

>Er der en relativ nem og billig måde at gøre en Ford Sierra (1990 2,0 DOCH),
>mere vindstabil?

Nej og nej
det er hverken nemt, elelr billigt, men du gør følgende:

Skifter dine dæmpere ud til bedre dæmpere, skifter alle bøsningerne i
undervognen til f.eks powerflex typer, bevares, de støjer noget mere,
men tøjrer da også hjulene temmeligt meget bedre.

Dæk ? Ja, Sierra'en er noget hys med dækvalget - jeg kører med
195'ere på min DOHC, og er over den mht lufttryk.

Førhen flagrede den som en vingeskudt and, nu skal der en pelikan på
tværs til at rokke den på kursen, men helt stabil, bliver den
konstruktion sgu' aldrig - 160+ i blæsevejr, kan ikke anbefales

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Elbarto

Dato : 26-10-04 23:56

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tværs til at rokke den på kursen, men helt stabil, bliver den
> konstruktion sgu' aldrig - 160+ i blæsevejr, kan ikke anbefales

Ikk helt ... som skrevet andetsted i tråden tideligere så 40mm tættere på
jorden og hård som et brædt, Så hiver vinden ikke så meget i den mere ..
heller ikke med 160 forbi en lastbil
Minusset er så hvis der er jydekrog på den vil MEGET gerne imod vi kørsel
på visse bumv og kantstene

Elbarto
OZ3BTO

Fra : FJ

Dato : 26-10-04 20:08

Min gamle Volvo 140 blev meget mere stabil da den fik en "dyb" frontspoiler
på !!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-10-04 08:39

> [...]
> DOCH), mere vindstabil?
>
> Har en, kan godt li' den, men er lidt irriteret over at vær gang det

Hvilke dæk/fælge kører du med ?
På min 87'er sedan er der en markant forskel om jeg kører med standard
(165/13) dæk på originalfælgene, eller om jeg kører med mine alufælge (7 X
15") med 205/55-15 dæk.
Jeg har valgt ikke at sænke min (da jeg har dårlig ryg, og ikke vil have
alle de "hårde slag") og den kører faktiskt pænt ligeud, når jeg har de
brede sutter på også ved "høje" hastigheder (ja ja, jeg ved godt det kun er
en 1,6'er, men den er VILD ).
Men udover hjulstørrelsen vil jeg sige, at sporingen nok er det vigtigeste
mht retningsstabilitet, også i blæsevejr.
Men ellers så tjek dine stabilisator bøsninger foran samt bærearme/kugler.
Og hvis støddæmperne er slidte, så smid nogle nye på og det samme gælder for
fjedrene.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Olesen

Dato : 29-10-04 18:55

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> (165/13) dæk på originalfælgene, eller om jeg kører med mine alufælge (7 X

Mente 185/13 var standard ?
165/13 var noget min langt mindre Polo kørte med.