Kølervæske på HDi
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-10-04 21:55

Temperaturlampen blinker, også når motoren er kold.
Jeg formoder det kan skyldes at der ikke er nok kølervæske på den?

Anyway, jeg kiggede i reservoiret, og jeg kan sagtens se vand i det -
måske et par cm lavere end sidst jeg kiggede - for ca 7000 km siden.

Er der noget at bekymre sig over, eller skal jeg bare fylde efter?
_Skal_ man bruge demineraliseret vand?

Mvh.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-10-04 22:06

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Temperaturlampen blinker, også når motoren er kold.
> Jeg formoder det kan skyldes at der ikke er nok kølervæske på den?

Det afhænger af bilmodellen hvordan evt. fejl vises. Har du checket i bilens
instruktionsbog hvad der gælder for netop din bil?

> Anyway, jeg kiggede i reservoiret, og jeg kan sagtens se vand i det -

Der er anført et max og et min mærke på siden af beholderen. Ved varm motor
er kølemiddelstanden højere end ved kold motor. Måling bør foretages ved
kold motor.

> måske et par cm lavere end sidst jeg kiggede - for ca 7000 km siden.

Bilen bør overhovedet ikke bruge kølervand.

> Er der noget at bekymre sig over, eller skal jeg bare fylde efter?

Du bør helt sikkert bekymre dig om forbrug af kølervand.

> _Skal_ man bruge demineraliseret vand?

Ja!

Hvis anlægget alligevel snart skal tømmes og skylles inden det påfyldes
korrekt kølemiddel kan du efterfylde med vandhanevand men demineraliseret
vand er absolut at foretrække.

Mvh
Claus

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-10-04 22:15

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det afhænger af bilmodellen hvordan evt. fejl vises. Har du checket i bilens
> instruktionsbog hvad der gælder for netop din bil?

Jeg synes ikke at have set andet end en markør for hvor der påfyldes.
Men der kører jo så pokkers mange HDi'er rundt, at jeg forestillede mig
at nogen lige havde svaret ved hånden

> Der er anført et max og et min mærke på siden af beholderen. Ved varm motor
> er kølemiddelstanden højere end ved kold motor. Måling bør foretages ved
> kold motor.

Mjaaaa, det er ligesom man fylder væsken ned i et rør i beholdren -
røret har revner i siderne - måske revnens udstrækning er en markør for
min og max.
Jeg tjekkede i øvrigt med kold motor.

> Bilen bør overhovedet ikke bruge kølervand.

Hmmm...

> Du bør helt sikkert bekymre dig om forbrug af kølervand.

Også selvom vi snakker om måske 300 ml på 7000 km?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 07:28

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Også selvom vi snakker om måske 300 ml på 7000 km?

om Claus skriver er forbrug mistænkeligt, jeg vil mene det er i overkanten,
og skal holdes under observation. <100 ml kan forsvares på 7000 km.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-04 23:43

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
motor
> er kølemiddelstanden højere end ved kold motor. Måling bør foretages ved

Er du sikker på det, på de biler jeg har/har haft med ekspansionsbeholder
har det altid skulle kontrolleres ved driftsvarm motor. Ved driftsvarm motor
er temperaturen tæt på at være ens hver gang uanset vejret, ved kold motor
er det jo omgivelsestemperaturen der er bestemmer hvor højt vandstanden er.
Om den forskel i temperaturen er nok til at give den forskel som Lars har
set på vandet ved jeg ikke, men han kan måske selv huske om der var stor
forskel på sidste kontrol og så nu eller om bilen havde stået i solen sidst
og i skygge nu.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Gismo

Dato : 25-10-04 23:05

Lars L. Hansen wrote:

> Er der noget at bekymre sig over, eller skal jeg bare fylde efter?

Ja i højeste grad, det kan være køleren, toppakningen, eller topstykket der
er utæt.

Gismo.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-10-04 00:42

Lars L. Hansen wrote:
> [...]
> måske et par cm lavere end sidst jeg kiggede - for ca 7000 km siden.
>
> Er der noget at bekymre sig over, eller skal jeg bare fylde efter?

Hej

Hvilken bil er det ?, du skal kontrolere kølervædske standen med driftsvarm
motor, der må selvfølgelig ikke være vædske over maks mærket, hvis du skal
efter fylde er det med demineraliseret vand, iblandet det kølervædske
konsentrat, som de sælger hos Peugeot/Citroën ?, mener at det er halvt af
hver.
Den må ikke bruge kølervædske, min begyndte at bruge kølervædske, og fejlen
var en utæthed i det vandkammer/snegl der kører igennem udstødnings
manifolden, en slags varmevæksler der gør at udstødningsgasserne hjælper til
med at opvarme kølevandet.

Husk at smide en klud over dækslet, så du ikke skolder dig når du tager
dækslet af, skrug det _kun_ af til det første "hak", da det er overtryk i
systemet !, og vendt lige til du har hørt at du har lukket overtrykket ud,
inden at du skruer dækslet helt af.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-10-04 09:36

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken bil er det ?, du skal kontrolere kølervædske standen med
driftsvarm
> motor, der må selvfølgelig ikke være vædske over maks mærket

Det må så være forskeligt for forskellige modeller. Selv har jeg en Golf
III, benzin hvor kølervæskestanden skal kontrolleres ved kold motor. Ved
driftvarm motor stiger kølervæskestanden til over maxmærket, men det er helt
normalt.

Mvh
Claus

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-10-04 09:35

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> Hvilken bil er det ?,

Citroën Xantia 2.0 HDi

> [...]
> efter fylde er det med demineraliseret vand, iblandet det kølervædske
> konsentrat, som de sælger hos Peugeot/Citroën ?, mener at det er halvt af

Åkej :)

> [...]
> var en utæthed i det vandkammer/snegl der kører igennem udstødnings
> manifolden, en slags varmevæksler der gør at udstødningsgasserne hjælper til

OK, men var tabet ikke mere markant end 300 ml over 7000 km? Det er
trods alt ikke særligt meget.

> [...]
> systemet !, og vendt lige til du har hørt at du har lukket overtrykket ud,

Jeps - min har også det der to-haks system. Det er vel samme motor.

Mvh.

Fra : TDN

Dato : 26-10-04 05:51

> [...]
> måske et par cm lavere end sidst jeg kiggede - for ca 7000 km siden.
>
> Er der noget at bekymre sig over, eller skal jeg bare fylde efter?

Jeg har oplevet at min tidligere bil (ikke HDI) også bippede og blinkede
uanset at motoren var kold og vædskestanden var ok. Det var føleren for for
lav vædskestand der var defekt.

Mvh
Thomas