Bærbar GPS
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-04 21:53

Min chef har en HP lomme-PC med GPS og kort og bliver dirigeret med tale. Er
det noget at samle på? Prisen er godt 3000 kr. og så kan den en del extra
udover at være guide. Hvad er top (til prisen) indenfor løst d.o. udstyr?
Synes det lyder urimeligt at man skal give knapt 20000 kr. for en indbygget.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per O. Madsen

Dato : 25-10-04 21:58

> [...]
> udover at være guide. Hvad er top (til prisen) indenfor løst d.o. udstyr?
> Synes det lyder urimeligt at man skal give knapt 20000 kr. for en

Jeg kan bestemt anbefale løsningen. Jeg har en HP2210 med TomTom3
navigation. Den førte os gennem Tyskland, Schweiz og en del af Frankrig uden
nogen slinger i valsen. Vi havde faktisk ikke andre kort med. Mine varmeste
anbefalinger til dig. Køb sådan en. Så har du også en kalender, en universal
fjernebetjening til dit tv/video/Hi-fi udstyr. Email, regneark og
tekstbehandling er også med. Det er et lille vidunder ! Og jeg gav kun 3700
for HP2210 og kort over de fleste europæiske lande.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 21:58

> [...]
> udover at være guide. Hvad er top (til prisen) indenfor løst d.o. udstyr?
> Synes det lyder urimeligt at man skal give knapt 20000 kr. for en

Den er ganske fin den til 3.000 Kr. Er umulig at undvære hvis man ikke har
indbygget søkort og sekstern i hovedet.
Dem til 20.000 Kr er så bare en del bedre, dog ikke så meget at det kan
retfærdiggøre den store forskel. De dyre anlæg er nok mest til folk med
måsen fuld af penge eller sælgere der skal leve af at navigere rundt.

--
Tom

Fra : Rander

Dato : 25-10-04 22:57

Mon, 25 Oct 2004 22:58:27 +0200 brugte "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> 20 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>Den er ganske fin den til 3.000 Kr. Er umulig at undvære hvis man ikke har
>indbygget søkort og sekstern i hovedet.

Sørger den så også for at man kommer med den rigtige færge fra Sjællands
Odde?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Det er bedre at være hadet for det du er,
end at være elsket for noget du ikke er. (Daniel Baker, alt.ascii-art)

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 13:42

> Sørger den så også for at man kommer med den rigtige færge fra Sjællands
> Odde?

Jep, den guider dig helt til du er om bord på færgen og skam også mens du
sejler, så du kan se hvor hurtigt du sejler.
Men den fortæller ikke sejltiderne

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 26-10-04 19:29

Rander <lrNOSPAM@rander.dk> skrev :

>Sørger den så også for at man kommer med den rigtige færge fra Sjællands
>Odde?

Harhh harhh harhhh - Og hvem var der der ikke var hjemme, så
Brormanden kunne kalde på hjælp ? <grin>

Hold op vi har moret os kosteligt over *det* stunt

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-04 00:41

Tom wrote:

> Den er ganske fin den til 3.000 Kr. Er umulig at undvære hvis man
> ikke har indbygget søkort og sekstern i hovedet.
^^^^^^

Det hedder altså en Sekstant

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Som også har sætteskippereksamen..

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 25-10-04 22:54

On 10/25/2004 22:52:50 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
> extra udover at være guide. Hvad er top (til prisen) indenfor løst d.o.
> udstyr? Synes det lyder urimeligt at man skal give knapt 20000 kr. for

Jeg kender flere som siger de er langsomme, upålidelige og til tider
unøjagtige. F.eks. opdateres kortene ikke specielt hurtigt. I øvrigt
er de kun nyttige hvis du er totalt på herrens mark, da de sjældent
vælger den smarteste rute; Ofte vælger de at køre af motorvejen en
afkørsel for tidligt og så drøne gennem 10km bytrafik i stedet, men det
er selvfølgelig TomToms fejl, ikke HPs.

Men prisen er det svært at konkurrere med.

Der er så også den gyldne middelvej som f.eks. Garmin og Navman. Det
ville jeg nok vælge hvis jeg skulle have sådan nymodens noget. Enten
det, eller en Palm med TomTom - den er bare pokkers dyr i forhold til HPen.
Eller måske en TomTom GO når den kommer, hvis den viser sig at være
noget værd.
--
Jacob

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-04 00:49

Jacob Jorvang wrote:

> [...]
> vælger den smarteste rute; Ofte vælger de at køre af motorvejen en
> afkørsel for tidligt og så drøne gennem 10km bytrafik i stedet, men

Ja man skal i gang med en større opsætning, men når man har lært det er den
skam udmærket.

Mede hensyn til hvor hurtig den er, er min erfaring at hvis det kniber med
opdatering, kan det være en glimrende ide med udvendig antenne, den vil
derved også konstant kunne se et par satelitter mere.

> Men prisen er det svært at konkurrere med.

Ja.

Jeg bruger selv Emap, som jeg er godt tilfreds med.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 13:38

> Jeg bruger selv Emap, som jeg er godt tilfreds med.

Den kan da ikke autoroute, eller lave ny route hvis man kører forkert
alligevel.
Har selv haft en emap

--
Tom

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-10-04 07:33

Jacob Jorvang wrote:
> [...]

> vælger den smarteste rute; Ofte vælger de at køre af motorvejen en
> afkørsel for tidligt og så drøne gennem 10km bytrafik i stedet,

Har jeg endnu ikke oplevet på det ene år jeg har haft 2210 med TT2 og
nu TT3.

> [...]
HPen.
> Eller måske en TomTom GO når den kommer, hvis den viser sig at være

Det forstår jeg intet af. Du har lige beskrevet, hvordan dine bekendte har
problemer med TT på HP maskiner og så vil du alligevel vælge en Palm
med TT - hvordan hænger det sammen?

/Jakob

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 26-10-04 17:55

On 10/26/2004 08:32:59 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote:

> Jacob Jorvang wrote:

[SNIP]

> Det forstår jeg intet af. Du har lige beskrevet, hvordan dine bekendte
> har problemer med TT på HP maskiner og så vil du alligevel vælge en
> Palm med TT - hvordan hænger det sammen?

TomTom er ok, specielt til prisen, men har sine problemer. Det er Mickey
styresystemet på HPerne til gengæld ikke. PalmOS er væsentligt bedre -
på alle måder. Hvis jeg købte en Palm skulle det være fordi 1) det er
billig navigation og 2) jeg ville have en Palm til andre formål. Til
udelukkende navigation ville jeg vælge noget dedikeret da prisforskellen
fra Palm m. TomTom til dedikeret ikke er så stor.
--
Jacob

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-10-04 21:04

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse news:10261855.IGSHLLRX@dtext.news.tele.dk...

> TomTom er ok, specielt til prisen, men har sine problemer. Det er Mickey
> styresystemet på HPerne til gengæld ikke. PalmOS er væsentligt bedre -
> på alle måder.

Ikke enig.

Selvom vi nu er noget uden for gruppens område kan jeg da nævne
at jeg har begge (HP med mickey og Palm med OS4) - de kører
omtrent lige stabilt til det jeg benytter dem til. Mickey kan gå ned af
og til, men det kan Palm så sandelig også - det er vel omtrent et par
måneder siden jeg sidst softreset'ede HP'en - Palm'en - tjah det er
indtil videre to gange i denne uge....

/Jakob

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 26-10-04 21:35

On 10/26/2004 22:03:38 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Palm så sandelig også - det er vel omtrent et par måneder siden jeg
> sidst softreset'ede HP'en - Palm'en - tjah det er indtil videre to gange i

Det kommer som lidt af en overraskelse. Det vil jeg da lige huske, og ikke
stole så blindt på Palm som tidligere.
--
Jacob

Fra : P.Christensen

Dato : 26-10-04 19:47

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja , hvad pokker, konen er heller ikke særlig pålidelig når hun kigger på
kort ,
så hellere navigeres frem af TomTom og vide at man trods alt kommer frem til
den rigtige adresse,
pyt med den lille omvej hvis man alligevel ikke er stedkendt.

Hilsen Palle

Fra : Nicolai Lang

Dato : 26-10-04 21:10

On Mon, 25 Oct 2004 23:53:38 +0200, Jacob Jorvang
<email@slash-dot-dash-dot-slash.com> wrote:

>Der er så også den gyldne middelvej som f.eks. Garmin og Navman. Det
>ville jeg nok vælge hvis jeg skulle have sådan nymodens noget. Enten

Jeg har en Garmin GPS V, og er ovenud tilfreds.

Selvom kortet over Norge ikke er særlig godt - endnu værrer er
Færøerne og Island. Men den klarer da jobbbet.

I Sverige (indtil Stockholm), Danmark, England, Tyskland, Frankrig,
Belgien og Holland har den været uvuderlig.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-10-04 19:57

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I Sverige (indtil Stockholm), Danmark, England, Tyskland, Frankrig,
> Belgien og Holland har den været uvuderlig.

Jeg har ikke lige set på Færøerne, men Norge og Sverige er helt dækket i det
kort jeg har. Jeg fik mit opdateret i begyndelsen af 2004 det er ikke
specielt dyrt, kortet er gratis og koden til at åbne det med koster penge. I
følge www.garmin.com skulle det koste 100 USD men jeg kom kun af med 50 samt
div. afgifter, i alt måtte jeg af med 58,75 USD for koden som åbner hele det
nye kort.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-10-04 21:38

On Wed, 27 Oct 2004 20:56:46 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har ikke lige set på Færøerne, men Norge og Sverige er helt dækket i det
>kort jeg har. Jeg fik mit opdateret i begyndelsen af 2004 det er ikke

Hej Kim,

Jeg har det nye (European City Select v6), men det er stadig meget
småt med POI's udenfor Oslo.

Du har dog helt ret i at der er en meget forbedret dækning af Norge og
Nord Sverige i forhold til det sidste. Det eneste af "det gamle
Europa" som mangler er så Finland. Kommer man uden for Helsinki er der
kun basis-kortet.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 03-11-04 14:23

> [...]

>det, eller en Palm med TomTom - den er bare pokkers dyr i forhold til HPen.
> Eller måske en TomTom GO når den kommer, hvis den viser sig at være

For det første har jeg i sommer været gennem Holland-Belgien (og
Tyskland selbstverständig!) med sønnens Garmin, og det forløb
fuldstændig smertefrit, selv i djævelske vejudfletninger ved
Antwerpen.

Jeg konstaterede ingen steder den langsommelighed og upålidelighed du
beskriver....

Siden da, har jeg selv overvejet anskaffelse, og dér er det
gennemgående tema, at netop PalmOne fra El-giganten er helt umulig.

Lejlighedsvis kan man få en rigtig god (!) Mio 168 hos Harald Nyborg
(af alle steder?!), men just i disse uger er prisen fordelagtig i
Metro. Mio er fra computerfirmaet Mitac.

Just idag har jeg set en Fujitsu-Siemens hos Bilka lidt lavere...
Dell's Axim er besynderligt nok noget dyrere...
HP's er generelt alt for dyre, uden der er "dækning" for merprisen...
)

Men jeg tror nok, efter at have "studeret" de forskellige, at Mio'en
kommer ud som den mest komplette - i det prisleje....

Venligst
John

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 03-11-04 23:49

On 11/03/2004 14:22:57 John Drage Thomsen <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> fuldstændig smertefrit, selv i djævelske vejudfletninger ved Antwerpen.

> Jeg konstaterede ingen steder den langsommelighed og upålidelighed du

Hvor skriver jeg at Garmin er langsom/upålidelig?

Jeg snakker om HP'en, og redegør i øvrigt tydeligt at det er
andenhåndsbeskrivelser: Hver gang jeg taler med en kolega som er ved at
plotte en rute eller andet, snakker de om hvor langsomt det går, hvor dum
en rute det er med underlige u-vendinger, hvilke særheder den har, osv.

> Siden da, har jeg selv overvejet anskaffelse, og dér er det gennemgående
> tema, at netop PalmOne fra El-giganten er helt umulig.

Igen andenhåndsbeskrivelser, dog fik jeg ikke lige udtrykt det så tydelig
- men som nævnt ejer jeg ikke selv en Palm GPS-ting. Jeg har dog brugt
Palm til kaleder-halløj og aldrig oplevet et eneste crash/soft-reset.
--
Jacob

Fra : Daddy

Dato : 06-11-04 10:07

Husk, at visse (alle?) af modellerne ikke fungerer gennem bil-ruder
med varmedæmpning (f.x. Citroen C5). Kræver derfor ekstern
antenne-montering.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-04 09:16

"Daddy" <shboisen@mail.dk> wrote in message
> Husk, at visse (alle?) af modellerne ikke fungerer gennem bil-ruder
> med varmedæmpning (f.x. Citroen C5). Kræver derfor ekstern
> antenne-montering.

Der er næsten altid, og i hvert fald i Citroen lavet et område til GPS
antenner, brobizzer etc.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-04 23:56

> [...]
> udover at være guide. Hvad er top (til prisen) indenfor løst d.o. udstyr?
> Synes det lyder urimeligt at man skal give knapt 20000 kr. for en

Det kommer vist an på mange forskellige ting hvad man vælger, jeg har valgt
en Garmin V som den der er til salg her
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=14258847 og den har fungeret perfekt
og passer til mine behov. Jeg har flere kolleger som har forskellige palms,
nogle har sloges fælt med dem og andre ikke haft spor problemer.

Jeg bruger min både "professionelt" og privat, jeg ville ikke købe et
indbygget anlæg selv om prisen var mere spiselig. Dels flytter jeg min GPS
til forskellige køretøjer samt bruger den som håndholdt hvilket er udelukket
med et fast anlæg, det er også praktisk at man kan sidde og fedte med det
indendørs og ikke i carporten eller på parkeringspladsen med mindre det er
nødvendigt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 26-10-04 07:39

> [...]
> udover at være guide. Hvad er top (til prisen) indenfor løst d.o. udstyr?
> Synes det lyder urimeligt at man skal give knapt 20000 kr. for en

Det er skam ikke prisen på en indbygget - mere :)

Jeg har en Garmin 2610 - se www.garmin.dk. Men der laves i dag en quest, som
er at se på samme sider, og den koster ikke nær så meget.

Du kan læse meget mere om GPS´er på www.gpsinformation.net. Det er en
amerikansk fan der skriver anmeldelser på alt han kommer i nærheden af

https://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_8&products_id=18
sælger 2610 til en meget rimelig pris, men de har selvfølgelig også andre.

Jeg har ingen aktier i ovenstående

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 18:13

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev > Det er skam ikke prisen på en
indbygget - mere :)

Hvis 17000 ikke er knap 20000, så er det altså 'cirka 17000' der er prisen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen