Hvilken Olie?
Fra : Jacob

Dato : 25-10-04 15:06

Hej.

Jeg skal til at skifte olie på min Polo 6N 1.6 fra 98, men hvilken olie vil i
anbefale jeg hælder på? Skal det være fuldsyntetisk eller semisyntetisk?
På forhånd tak.

Mvh
Jacob

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.130.157)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-10-04 15:37

> Jeg skal til at skifte olie på min Polo 6N 1.6 fra 98, men hvilken olie
> vil i
> anbefale jeg hælder på? Skal det være fuldsyntetisk eller semisyntetisk?
> På forhånd tak.

Fuldsyntetisk - det er ikke noget med holdning.

0W-40 hvis du selv kan købe i Bilka og skifte - eller hvis du vil bruge
pengene på det.

Min påstand er at mer-prisen ift en 10W-40 betaler sig ind igen i form af
sparet brændstofforbrug i løbet af vinteren.

Hvis du vil vide alt, der er værd at vide om motorolie, så lav en
gruppesøgning i Google - vi har vendt den mange gange og har konsulteret
alverdens ekspterter.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 15:40

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> 0W-40 hvis du selv kan købe i Bilka og skifte - eller hvis du vil bruge
> pengene på det.

Jep, de har tilbud i denne uge på Mobil1 0W-40 til 299,-

> Min påstand er at mer-prisen ift en 10W-40 betaler sig ind igen i form af
> sparet brændstofforbrug i løbet af vinteren.

Og mindre slidtage.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 16:09

Henrik B. skrev:

> Og mindre slidtage.

Og højere olieforbrug såfremt motor ikke er helt i top.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-10-04 16:36

> Og højere olieforbrug såfremt motor ikke er helt i top.

Den har vi vist været omkring før...

Motoren kommer ikke til at bruge mere olie af af bruge 0W-40..

Så skal der være tale om motorer, der er SÅ gamle og slidte (mere end 15-20
år), at det hele kan være lige meget - og det værste man løber ind i
(medmindre vi snakker 50-60 år gamle biler) er det større olieforbrug.

Veteranbilerne kan ganske rigtigt ikke tåle de nye olier - eller de gamle
pakninger i deres motorer kan ikke...

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 16:47

Jan W Nielsen skrev:

> Den har vi vist været omkring før...

Det mindes jeg slet ikke.. LOL

> Motoren kommer ikke til at bruge mere olie af af bruge 0W-40..

Jo. Jeg har endda ejet et eksempel på det.

> [...]
> 15-20 år), at det hele kan være lige meget - og det værste man løber
> ind i (medmindre vi snakker 50-60 år gamle biler) er det større

Ikke på min. Der skulle jeg såmend bare køre 15w40 så drak den
"intet". Kørte jeg 10w40 så skulle jeg efterfylde.

Fra : Mogens

Dato : 25-10-04 18:37

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Jo. Jeg har endda ejet et eksempel på det.

Enig - men herinde tæller eksempler åbembart ikke...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 19:38

Mogens skrev:

> Enig - men herinde tæller eksempler åbembart ikke...

Nope - kolde facts er at foretrække - det kan jeg desværre bare ikke
diske op med.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 25-10-04 21:25

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 16:44

> Og højere olieforbrug såfremt motor ikke er helt i top.

Nej, for en 10W-40 vil være mindst lige så tynd, når den er driftsvarm -
hvis den endda ikke er tyndere.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 16:47

Henrik B. skrev:

> Nej, for en 10W-40 vil være mindst lige så tynd, når den er driftsvarm
> - hvis den endda ikke er tyndere.

Ja - men når den er kold så fiser den steder hen hvor den ikke skal på
en ikke-i-top motor.

Den behøver ikke være færdig den motor men nogle slidte paraplyer kan
fx. gøre det og/eller andre utætheder.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 17:10

> Den behøver ikke være færdig den motor men nogle slidte paraplyer kan
> fx. gøre det og/eller andre utætheder.

Dét problem har man ikke på en Saab.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 17:13

Henrik B. skrev:

> Dét problem har man ikke på en Saab.

Også derfor jeg skal ha' mig en Saab

Fra : hanzen

Dato : 25-10-04 19:31

> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Dét problem har man ikke på en Saab.

Det burde vel hedde: Det problem har man heller ikke på en SAAB.
--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Brian

Dato : 25-10-04 19:44

Hejsa

hanzen skrev:

> Det burde vel hedde: Det problem har man heller ikke på en SAAB.

Det burde hedde ?
Der er altså også problemer med en Saab ?

/Brian

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 25-10-04 21:19

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Det burde hedde ?
> Der er altså også problemer med en Saab ?

Hmm, ja min brors svigerfar købte en spritny ´98 900, den er total rådden i
alle kanter, meget trist historie, han kigger længselsfuldt efter min fine
A4 fra ´96, uden en rustplet... Og sjovt nok kostede de jo det samme fra
ny...

/Carsten

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 21:46

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, ja min brors svigerfar købte en spritny ´98 900,

Enten mener du Saab 9-3, eller også har han købt en gammel bil.

> den er total rådden i alle kanter, meget trist historie,

Tjah, alt kan ruste, selv Audi'er. Det er mestendels afhængig af
behandlingen af bilen, og kan vist ikke betegnes som "gå istykker", da der
hér ikke er tale om noget mekanisk..

> han kigger længselsfuldt efter min fine A4 fra ´96, uden en rustplet... Og
> sjovt nok kostede de jo det samme fra ny...

Tjah, men så er der de noget højere omkostninger ved at have en Audi. Mindre
udstyr, mindre plads og ringere sikkerhed.
Nåh ja, min '93 9000 har heller ikke en rustplet.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 21:43

"hanzen" <hanzen@removemailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det burde vel hedde: Det problem har man heller ikke på en SAAB.

Ja selvfølgelig - undskyld.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Olesen

Dato : 25-10-04 18:39

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Og højere olieforbrug såfremt motor ikke er helt i top.

Jeg synes, dêt olieforbrug man hører fabrikkerne
har som acceptabelt forbrug, burde gøre
en 0w-40 til en forholdsvis kostbar investering
'hen over vinteren'...altså en federe olie
ikke siver så let som en tyndere..

Fra : G.B.

Dato : 25-10-04 21:43

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Og mindre slidtage.

Aaargh! Jeg har lige skiftet olie (og oliefilter) til halvsyntetisk 10/40 i
dag. Kunne man ikke have fået det at vide i går? (brumme...)

--
Volvo 460 1.8 1994
Med venlig hilsen

Fra : Mogens

Dato : 25-10-04 21:54

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Aaargh! Jeg har lige skiftet olie (og oliefilter) til halvsyntetisk 10/40
> dag. Kunne man ikke have fået det at vide i går? (brumme...)

Olie ér en trossag - så rolig nu.
Jég kører på Castrols racing oil 10W60

> Volvo 460 1.8 1994

Opel Omega 3000 24V og andre italienske "racere", jeg har ejet

> Med venlig hilsen
> Georg

Mvh
Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 22:09

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Olie ér en trossag - så rolig nu.

Skal vi ikke lave det om til: Næsten en trossag.

> Jég kører på Castrols racing oil 10W60
>
> Opel Omega 3000 24V og andre italienske "racere", jeg har ejet

Ja, men netop AR og BMW M5 m.fl. skal køre på den slags sirup. Vi andre, med
små tollerancer, kører på den tynde olie.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : G.B.

Dato : 26-10-04 00:11

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i meddelelsen

> Olie ér en trossag - så rolig nu.

Jowda. Jeg er bare helt nybagt bilejer - og i mit manual står der at man
skal bruge "Multigrade 10/40" til dytten.

Kan man blande forskellige typer olie? Det vil sige - fylde efter med en
0/40, for eksempel? Eller eksploderer hele lortet så? (rolig, jeg joker
lidt...)

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 07:45

> Jowda. Jeg er bare helt nybagt bilejer - og i mit manual står der at man
> skal bruge "Multigrade 10/40" til dytten.

0W-40 kan det samme som en 10W-40 - og så kan den noget mere.

Den har den rette konsistens over et større temperaturspænd end 10W-40´eren
(bedre om vinteren), og så vil den stort set altid have nogle bedre
egenskaber på en lang række andre punkter - herunder evne til at
uskadeliggøre den syre, der opstår som resultat af forbrændingen i motoren -
og som med tiden laver ætsningsskader inde i motoren.

(Korrosions- og ætsningsskader udgør et større slid på motorens indre dele
end den egentlige drift af motoren, siger nogle af eksperterne. Korrosion
opstår på grund af den kondensvand, der opstår om olien inde i motoren.)

> Kan man blande forskellige typer olie?

Sagtens - det betyder intet. Blot får du så oliernes egenskaber i det
forhold, du blander i.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 19:56

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message

> "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse

Jég kører på Castrols racing oil 10W60

Jeg kører på Continental.
Olie hælder jeg i motoren. )
--
Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-04 19:58

Møller skrev:

> Jeg kører på Continental.

Sjovt.. jeg kører på vejen

Sorry ku' ik' dy' mig!

Fra : Olesen

Dato : 25-10-04 18:37

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Min påstand er at mer-prisen ift en 10W-40 betaler sig ind igen i form af
> sparet brændstofforbrug i løbet af vinteren.

Hvad så, når nogle siger, at
en god 10w-40 heller ikke 'er som sirup'
når det er koldt ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 16:54

"Jacob" <jaxd@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil i
> anbefale jeg hælder på? Skal det være fuldsyntetisk eller semisyntetisk?

Jeg ville give den noget fuldsyntetisk 5W40 eller 0W40 af anerkendt mærke
(Castrol, BP, Mobil 1, Duckhams, Penzoil, Valvoline, Elf, Total, Shell,
Statoil, Hydro-Texaco, Q8). Du kan tit finde noget af det på tilbud hos
Bilka, Føtex mv.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 17:11

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Mogens

Dato : 25-10-04 18:39

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 17:16

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> mærke
Shell,

> Jep - de har tilbud i denne uge på Mobil1 0W-40 til 299,-

Pr liter?
--
Møller

Fra : Olesen

Dato : 25-10-04 18:36

> [...]
vil i
> anbefale jeg hælder på? Skal det være fuldsyntetisk eller semisyntetisk?

Jeg vil da anbefale en fuldsyntetisk på sådan en forholdsvis ny bil.
Selv kørte min gamle 1981 Polo på Statoils Lazerway 5w-40
til det sidste. Dyrt, ja vidst, men det var en rar fornemmelse,
at den fik det bedste.