Mirakkel kur eller ej?
Fra : Mig

Dato : 24-10-04 16:28

Hej,

Jeg har en Mitsubishi Carisma fra 98. (1,8 GDI) den har kørt ca. 240.000 Km.

Mit problem er at den "tikker" meget voldsomt fra ventilerne... Mekanikeren
siger nye ventil løftere, en anden mekaniker siger man kan få noget at hælde
i olien der tager denne larm...

Er der nogen der har erfaring med den ene eller den anden vej?

På forhånd Tak...
- Mig

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-10-04 16:38

Mig telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> kan få noget at hælde i olien der tager denne larm...
>
> Er der nogen der har erfaring med den ene eller den anden vej?

Jeg mener, at man kan få noget, som tager lidt af lyden.

Hvorfor gøre noget ved det?
(kommer selvfølgelig an på, hvorfor den tikker)

Jeg har haft en Peugeot 605 med 3,0 V6. Den tikkede de sidste 350000 km den
var i familien, men kørte upåklagelig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-04 16:55

"Mig" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hælde
> i olien der tager denne larm...
>
> Er der nogen der har erfaring med den ene eller den anden vej?

En GDI? Tjah, så er der meget stor sandsynlighed for at tikkeriet skyldes
belægninger på ventilerne. Det er et kendt problem, at der opbygges
aflejringer på ventilerne, som forårsager tikken. Mig bekendt har
Mitsu-forhandleren en slags "blaster", som de bruger til at rense ventilerne
med. Men det koster...!

Mener at det skal gøres for hver 40.000 km.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : TGD

Dato : 24-10-04 21:22

<KLIP>

> [...]
> aflejringer på ventilerne, som forårsager tikken. Mig bekendt har
> Mitsu-forhandleren en slags "blaster", som de bruger til at rense

De ligger vist skidtet i blød.

Fra : Martin P.

Dato : 24-10-04 17:12

"Mig" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaring med den ene eller den anden vej?

Ja det er jo et kendt problem af ventilerne på en GDi motor soder til. Jeg
fik demonstreret en gammel Nissan bil hvor ventilerne var sodet til. Vi
havde et kamera inde blokken og så ventilerne inden vi rensede dem.

Så blev der tilsluttet et produkt fra TUNAP og motoren fik lov at køre i
tomgang med dette tilsluttet i cirka 10 minutter. Herefter havde vi kameraet
inde igen og al belægning på ventilerne var væk.

Du kan kontakte Nissan Vejle for at få sådan en kur. De tager vist omkring
400,- for rensemidlet og rensningen betaler man efter forbrugt tid. På den
Nissan Sunny jeg så det blive tilsluttet tog det 10 minutter at tilslutte.

Prøv at kontakt dem ...

- Martin

Fra : alexbo

Dato : 24-10-04 17:14

"Mig" skrev

> [...]
Mekanikeren
> siger nye ventil løftere, en anden mekaniker siger man kan få noget at

Jeg ville forsøge med en anden olie, tyndere hvis det typisk er når den er
kold, tykkere hvis det er ved varm motor, og bare en anden hvis det er både
kold og varm.

Jeg har selv en GDI med 140.000 km på tælleren, der bare kører perfekt, men
hører konstant om hvor ringe de er, men det som regel fra nogen der ikke har
noget personligt kendskab til bilen.

Hvad mener du om din?

mvh
Alex Christensen

Fra : Olesen

Dato : 24-10-04 22:45

> der bare kører perfekt, men
> hører konstant om hvor ringe de er, men det som regel fra nogen der ikke
har
> noget personligt kendskab til bilen.

Det man hører ang. GDI motorene er er vel også noget,
som allerede HAR været oppe på et højere plan
med FDM, importør og sure ejere, formoder jeg.

Fra : Mig

Dato : 27-10-04 23:06

Jeg har også hørt at mang skulle være utilfredse, det kan jeg slet ikke
forstå. Jeg har haft min bil i 10 måneder hvor jeg har kørt ca. 45.000 Km
Bilen køre upåklageligt, har kræfter nok til lidt sjov, men går også så
langt på litteren (også selv om jeg har en lidt tung højre fod) at den
faktisk er fornuftig at køre i, med den mængde af Km jeg kører..

De folk der er utilfredse ved enten ikke hvad de taler om, eller også have
de ikke sat sig ind i hvad det vil sige at køre GDI før de købte...

Mvh
Mig...