Sprinkler. Det vidste jeg ikke....!
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-10-04 12:32

I dagens Berlingske Tidende er der en artikel om sprinklervæske.

Den udspringer godt nok af et besøg hos en kemiker hos Sonax, men
alligevel.

Den store overraskelse for mig, består i, at brug af sprinklervæske
med sprit om sommeren, forværrer ens udsigt betydeligt.

Årsagen skulle være, at insekterne indeholder en stor mængde æggehvide
og sukker. Det er jo sådan set det der i daglig tale går under
betegnelsen Marengs.

Spritten får efter kemikerens udsagn insekterne til at sætte sig mere
fast.

Så er der s'gu ikke noget at sige til, at det er umuligt at få ruden
ren, ved anvendelkse af sprinklervæske.

Så blev man også klogere i dag.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ena

Dato : 24-10-04 12:42

> [...]
> fast.
>
> Så er der s'gu ikke noget at sige til, at det er umuligt at få ruden

Hvad skal man så bruge i stedet om sommeren?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-10-04 13:30

On Sun, 24 Oct 2004 13:41:31 +0200, "ena" <AAb@nomail.com> wrote:

>Hvad skal man så bruge i stedet om sommeren?

>--

Jeg tror jeg vil forsøge mig med vand + noget af det her CW:100, og
lidt sulfo.

Det kommer sikkert til at tage lidt tid at få fundet en brugbar
blanding, men det må være vejen frem, når man ikke må fylde sprit på
møgdyrene.

Det forbavser mig også, at ham tyskeren har kunnet konstatere, at
såvel lak som de moderne plastlygter kunne tage skade af de billigste
produkter.

Det der forbavser mig er, at man ikke har hørt nogen reaktioner
herinde. Normalt skyer dette forum jo ingen midler for at handle så
billigt som muligt.

Jeg må vist snart afsted til Finland igen. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-04 13:51

> Jeg tror jeg vil forsøge mig med vand + noget af det her CW:100, og
> lidt sulfo.

Drop sulfo så har du den mest effektive opløsning.

CW100 kan du i øvrigt også med fordel iblande frostsikret sprinklervæske om
vinteren.

Mvh
Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-10-04 14:13

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> CW100 kan du i øvrigt også med fordel iblande frostsikret sprinklervæske
> om vinteren.

Hvad er cw100 for en fisk?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-10-04 14:37

On Sun, 24 Oct 2004 15:13:06 +0200, Ivar Madsen
<spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

>Hvad er cw100 for en fisk?

>--

Det er et stærkt koncentreret middel til at rense ruder med. Det er i
koncentreret form på en våd svamp helt overordentligt effektivt til at
foretage en grundrens af forruden med.

Det produceres af flere fabrikker. B.la. Basta og Sonax.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 19:58

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> [...]

Vand og opvaskemiddel.
Eller vand og Extran (købes hos f.eks. Struers) Det er det
afspændingsmiddel, der bruges til rensning af glas i laboratorier og i
industrien.
Jeg har næsten ikke noget tilbage, så det nytter ikke at du kommer kravlende
på dine grædende knæ
--
Møller

Fra : Mikael L

Dato : 24-10-04 13:31

"ena" <AAb@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man så bruge i stedet om sommeren?

Vand

Mikael - som bruger sprinklervæske hele året.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-10-04 12:42

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Årsagen skulle være, at insekterne indeholder en stor mængde æggehvide
> og sukker. Det er jo sådan set det der i daglig tale går under

Hmm, det forklarer måske hvorfor jeg har sådan en god smag i munden, når jeg
har cyklet med åben mund om sommeren

> [...]
> fast.
>
> Så er der s'gu ikke noget at sige til, at det er umuligt at få ruden

Også mig.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-10-04 13:15

Folmer Rasmussen skrev:

> Så er der s'gu ikke noget at sige til, at det er umuligt at få ruden
> ren, ved anvendelkse af sprinklervæske.

Der mangler bare noget om hvad man så skal bruge,,,

> Så blev man også klogere i dag.

Vi vil jo gerne være endnu kloger,,,

Artiklen er også på nettet
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=496684/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-10-04 16:18

Ivar Madsen wrote:

> Der mangler bare noget om hvad man så skal bruge,,,

> Vi vil jo gerne være endnu kloger,,,

Jeg bruger aldrig andet end vand iblandet opvaskemiddel i sommerhalvåret, i
vinterhalvåret derudover ca. 30 % sprit.

Det er mange år siden jeg første gang opdagede det med sprit og insekter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 17:52

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger aldrig andet end vand iblandet opvaskemiddel i sommerhalvåret,
> vinterhalvåret derudover ca. 30 % sprit.
>
> Det er mange år siden jeg første gang opdagede det med sprit og insekter.

Opvaskemiddel er absolut ikke godt på en bil! Det fjerner meget hurtigt det
beskyttende lag på din lak (voks) og så bliver lakken hurtigt slidt og meget
grim! Sprinklervæsken rammer jo ikke kun ruden, men også en stor del af
lakken bliver det også sprøjtet på!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-10-04 00:02

Jens wrote:

> [...]
> hurtigt slidt og meget grim! Sprinklervæsken rammer jo ikke kun
> ruden, men også en stor del af lakken bliver det også sprøjtet på!

Nå - sjovt nok har jeg ikkee observeret problemer i den retning, men derimod
tidligere set biler der rustede p.g.a. de forskellige kemikalier der bruges
i sprinklervæske.

Nå pyt jeg er nok bare heldig med det mærke opvaskemiddel jeg benytter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg