Lease fremfor købe
Fra : Jens Sperrestrup

Dato : 22-10-04 14:46

Jeg kommer snart midlertidigt til at have en væsentlig højere indtægt end
jeg har i dag, men da jeg ikke ved hvor længe, tør jeg ikke binde mig ved at
købe en dyr bil måske med efterfølgende stort værditab og måske problemer
med at finde en køber.

Mit spørgsmål er så om det nogensinde blot kommer i nærheden af at kunne
betale sig, for en privatperson at lease en bil fremfor at købe når man
påregner at have den i 6 mdr - 2 år?

Det er iøvrigt en "luksusbil" i 600-700 000 kroners klassen vi taler om.

Fra : Mogens

Dato : 22-10-04 16:27

"Jens Sperrestrup" <REMOVE@ALL.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mit spørgsmål er så om det nogensinde blot kommer i nærheden af at kunne
> betale sig, for en privatperson at lease en bil fremfor at købe når man

Ved leasing binder du dig typisk for mindst 2 år!

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 22-10-04 16:52

> [...]
> påregner at have den i 6 mdr - 2 år?
>
> Det er iøvrigt en "luksusbil" i 600-700 000 kroners klassen vi taler om.

Det er svinedyrt at korttidslease biler - svarer stort set til at leje den
hos en bil-udlejer.

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 22-10-04 16:58

On 10/22/2004 15:46:03 "Jens Sperrestrup" <REMOVE@ALL.INVALID> wrote:

> [...]

> når man påregner at have den i 6 mdr - 2 år?

> Det er iøvrigt en "luksusbil" i 600-700 000 kroners klassen vi taler om.

Jeg tror ikke det kan betale sig fordi:

1. Når du leaser som privatperson skal du betale moms af hver ydelse
(hele beløbet), så det bruges meget sjældent.

2. Værditabet er det samme om du købet eller mini-leaser i f.eks. 1
år. Leasingselskabet skal sælge bilen efter endt leasing og du betaler
differencen mellem restgæld og salgspris. Dette vil jo dog typisk være
indregnet i ydelsen så man ikke får regningen på én gang.

Hvis du alligevel vælger at lease, så undersøg GRUNDIGT vilkårere for
at afbryde aftalen i utide. Nogle selskabet opkræver hele den tabte
fortjeneste, hvilket selvsagt er fuldstændig urimeligt - men hvis man
skriver under på det er det jo bare ærgeligt.

Jeg bruger Autolease (www.autolease.dk) som jeg mener er meget rimelige.
Du kan jo prøve at spørge dem og de har en løsning til dit behov.

Prøv eventuelt at sammenligne med et udlejningsselskab - man kan vist få
nogle favorable priser ved længere tids leje.
--
Jacob