48 eller 49
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-04 00:06

Nogen dieselbiler angives at skulle have diesel 48 andre 49, er dette en
minimumsnorm / hvad står det for? Og hvad er det vi tanker i DK?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-10-04 09:14

Preben Riis Sørensen wrote:
> Nogen dieselbiler angives at skulle have diesel 48 andre 49, er dette
> en minimumsnorm / hvad står det for? Og hvad er det vi tanker i DK?

Som benzin har oktan tal har diesel et Cetan tal, som faktisk er det direkte
modsatte af oktan.

Har desværre ikke nogen ide om hvad vi har i dk.

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-10-04 11:42

"Tommy Fer" <news@FOTOFer.dk> skrev

> Som benzin har oktan tal har diesel et Cetan tal, som faktisk er det
direkte
> modsatte af oktan.
>
> Har desværre ikke nogen ide om hvad vi har i dk.

Det har nu ellers været postet tidligere her i gruppen, eller i
dk.teknik.bil

Prøv at google lidt.

Mvh.

Fra : Brizz

Dato : 22-10-04 16:44

> direkte

Er 99% sikker på det er hvad man siger 50ppm vi har i DK. om det kan
oversættes direkte til cetan tallet kan jeg ikke huske. Det nye Euro diesel
som der findes bla i sverige og kommer på markedet i DK inden få år er 100
ppm

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-04 16:58

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
diesel
> som der findes bla i sverige og kommer på markedet i DK inden få år er 100

Ppm hvadfor noget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brizz

Dato : 22-10-04 19:01

> Ppm hvadfor noget?

Kan ikke huske hvad det står for. Men det angiver svovl indholdet.
100 ppm = mindre svovl end 50 ppm

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 19:23

On Fri, 22 Oct 2004 20:00:59 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Kan ikke huske hvad det står for. Men det angiver svovl indholdet.
>100 ppm = mindre svovl end 50 ppm

Naaah, ppm er lig med parts per million, så forhåbentlig er 50 mindre
end 100. Cetantallet er et udtryk for dieseloliens bankefasthed (i
stil med oktantal for benzin), min hedengangne Corolla diesel skulle
have mindst 50 tror jeg nok. Det var intet problem i 80'erne.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-10-04 19:31

> Kan ikke huske hvad det står for. Men det angiver svovl indholdet.
> 100 ppm = mindre svovl end 50 ppm

Du mener nok omvendt. Ppm betyder parts per million. Er det det tal der
henviser til diesel 49, f.eks.?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen