Hvad skal en bil lade med ?
Fra : Juel

Dato : 21-10-04 11:39

Jeg skal til at fejlfinde på min E30, den taber stille og roligt strømmenm
og igår morges ville hun så slet ikke starte.. :o/
Nå men jeg fik jumpstartet den igår eftermiddags, og målte, der løb ca 12A
hen til batteriet, men kun lidt over 13V.. burde det ikke være 14,4V eller
er det fårst når den får nogle snobasser ??
Og så en anden ting, hvor meget strøm forbrug må der være når bilen bare
står på P-Pladsen..?
Nogle der har lidt svar på mine spørgsmål.. der bliber godt nok ikke
fejlfundet noget idag, har lige scoret mig en øjenbetændelse hehe så ALT
handicap hjælp er slået til i Windows og kan sq dårligt læse noget
overhovedet..

Mvh
Morten
325iA

Fra : Martin

Dato : 21-10-04 11:51

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hen til batteriet, men kun lidt over 13V.. burde det ikke være 14,4V eller
> er det fårst når den får nogle snobasser ??

Ja - den skal have lidt omdrejninger før end den begynder at lade
ordentligt - prøv med omkring 2.000.

> Og så en anden ting, hvor meget strøm forbrug må der være når bilen bare
> står på P-Pladsen..?

Den må ikke bruge særligt meget. Lad os tage et eksempel: Hvis et et batteri
på 72 amperetimer skulle aflades over en måned (30*24 = 720 timer), måtte
forbruget være 0,1A.

> [...]
> fejlfundet noget idag, har lige scoret mig en øjenbetændelse hehe så ALT
> handicap hjælp er slået til i Windows og kan sq dårligt læse noget

Jeg vil mene at det ser ud til at generatoren virker, da der trods alt
kommer 13V ud i tomgang.

Hvor gammelt er batteriet? Jeg tror at det er klar til udskiftning.

/Martin

Fra : Juel

Dato : 21-10-04 12:02

> Hvor gammelt er batteriet? Jeg tror at det er klar til udskiftning.

ups ja det glemte jeg det er ikke over 5mdr gammelt !!!

Fra : Martin

Dato : 21-10-04 13:51

> ups ja det glemte jeg det er ikke over 5mdr gammelt !!!

Tjah - det lyder jo godt nok så. Det kan dog ikke udelukkes at det er
defekt!

Som du selv er inde på, bør du nok du tjekke ladning (som skal være ca.
14,4V) og afladning (ved jeg faktisk ikke, men bør nok ikke være mere end
100mA). Har du tjekket, at batteriskoene har god forbindelse?

/Martin

Fra : Juel

Dato : 21-10-04 14:07

> Som du selv er inde på, bør du nok du tjekke ladning (som skal være ca.
> 14,4V) og afladning (ved jeg faktisk ikke, men bør nok ikke være mere end
> 100mA). Har du tjekket, at batteriskoene har god forbindelse?

check den update jeg har skrevet..

Fra : Juel

Dato : 21-10-04 12:29

Har lige været nede og måle, hehe godt man har et multimeter med STORT
display
Batteriet står med 12,3V men bilen lader kun med 13,8V hele tiden lige meget
hvilke RPM, SKAL den lade med 14,4V ??
Mon ikke det er grunden, at den ikke lader med 14,4V så den ikke kan nå at
lade min batteri, når anlægget også køre??

Er det laderelæet eller generatoren?

Mvh
Morten

Fra : Elbarto

Dato : 21-10-04 15:26

> [...]
> Mon ikke det er grunden, at den ikke lader med 14,4V så den ikke kan nå at
> lade min batteri, når anlægget også køre??

Min gamle sierra lader med 13.8 sjv
den kan lige sniges over 14 hvis ALT lys og anlæg bliver slukket

Du har vel ikke en "brian" forstærker i bilen der får strøm konstant?
Sådan en "fætter" sutter jo en del

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Juel

Dato : 21-10-04 15:54

> Min gamle sierra lader med 13.8 sjv
> den kan lige sniges over 14 hvis ALT lys og anlæg bliver slukket

Hmm den skal vel ha 14,4 hvis man også bruger rigeligt med power..

> Du har vel ikke en "brian" forstærker i bilen der får strøm konstant?
> Sådan en "fætter" sutter jo en del

Den er jo med remote tænding via autoradio.. så det burde jo ikke være
problemet, men det bliver målt efter imorgen...

Troede bare at en bil SKULLE lade med 14,4V..

Mvh
Morten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-10-04 16:47

Juel wrote:

> [...]
> problemet, men det bliver målt efter imorgen...
>
> Troede bare at en bil SKULLE lade med 14,4V..

Første sted du måler spænding er ved batteriet, derefter måler du spændingen
på klemmerne på generatoren.

Med et strømtræk på 8 Amp, må der ikke være et smændingsfald andet end mogle
få milliamp.. Hvis der er stor spændingsfald betyder det enten for tynde
kabler eller dårlig forbindelser i kabelsko m.m..

Jeg har på et tidspunkt målt på min bil når den gik i tomgang, jeg målte ca.
50 milliamp. spændingsfald mellem generator og batteri, med lyset tændt og
varmeapp. på halv kraft. Spændingen på batteriet var konstant på ca. 14
volt.

Et 6 mdr. gammelt batteri burde naturligvis ikke fejle noget, men det kan
som alt andet også have fejl. Mest sikre måde at måle batteriet på er med en
vægtfyldemåler, få værkstedet til at måle dette, hvis du ikke selv vil
inverstere i en vægtfyldemåler.

Denne kan dog ikke benyttes hvis du har et lukket batteri.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Juel

Dato : 21-10-04 17:03

> [...]
> varmeapp. på halv kraft. Spændingen på batteriet var konstant på ca. 14
mener du ikke millivolt ? måles spændingsfald ikke i Volt ??

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=19251
Sådan en der ??

mvh
morten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-10-04 17:21

Juel wrote:

> mener du ikke millivolt ? måles spændingsfald ikke i Volt ??

Naturligvis - jo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-10-04 17:22

Juel wrote:

> mener du ikke millivolt ? måles spændingsfald ikke i Volt ??
>
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=19251
> Sådan en der ??

Lige nøjagtigt - Ja

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : phk

Dato : 21-10-04 17:43

> Troede bare at en bil SKULLE lade med 14,4V..

Nogen gør det, nogen gør det ikke. Dem der gør bruger mange pærer.

Jeg fik en forklaring en gang for MANGE år siden - mener at japanske biler
kørte med de største spændinger.

Jeg tror dit batteri er finito.

--
Per, Esbjerg