/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Give lidt gas ved start
Fra : Casper Bang


Dato : 20-10-04 14:10

Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen effekt,
at give bilen en lille smule gas når man starter den.
Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den får
et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.

Tager jeg helt fejl af det?
Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.

På forhånd tak?



 
 
Langgaard (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Langgaard


Dato : 20-10-04 14:27

Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:417663bb$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen
effekt,
> at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den
får
> et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.
>
> Tager jeg helt fejl af det?
> Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.
>
> På forhånd tak?
>

Hej

Hvis der er en alm. karburator, sidder der en accelerationspumpe som smider
en halv kop (eller lidt mindre) benzin i maskinen, når du træder på
speederen.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

"



Henrik B. (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-10-04 15:06


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:417663bb$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen
> effekt, at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den
> får et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.

På biler med indsprøjtning skal der IKKE røres ved speederen under start.
D.v.s. alle biler nyere end 15 år. Gør man det alligevel, risikerer man at
smide en portion uforbrændt benzin i udstødningen, noget KAT'en ikke kan
li'.

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Casper Bang (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 20-10-04 15:55

> På biler med indsprøjtning skal der IKKE røres ved speederen under start.
> D.v.s. alle biler nyere end 15 år. Gør man det alligevel, risikerer man at
> smide en portion uforbrændt benzin i udstødningen, noget KAT'en ikke kan
> li'.

Ok, det vidste jeg godt nok ikke. Er meget rart at vide, så man kan undgå
dét.
Men har jeg ret i at den starter nemmere ved at give denne extra mængde
benzin? Det er jo ikke altid man har så meget strøm om morgenen når det er
koldt, så det kan være et problem hvis den skal snurre for længe før den får
fat...



KASO (20-10-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 20-10-04 16:48


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41767c3a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > På biler med indsprøjtning skal der IKKE røres ved speederen under
start.
> > D.v.s. alle biler nyere end 15 år. Gør man det alligevel, risikerer man
at
> > smide en portion uforbrændt benzin i udstødningen, noget KAT'en ikke kan
> > li'.
>
> Ok, det vidste jeg godt nok ikke. Er meget rart at vide, så man kan undgå
> dét.
> Men har jeg ret i at den starter nemmere ved at give denne extra mængde
> benzin? Det er jo ikke altid man har så meget strøm om morgenen når det er
> koldt, så det kan være et problem hvis den skal snurre for længe før den
får
> fat...

Muligvis, men hvis den er med indsprøjtning, bør det ikke være nødvendigt -
så er det et tegn på dårlig justering eller direkte fejl. Selv min gl. MB
280S fra 1977 med karburator og automatchoker kunne startes uden at røre
pedalerne.



\(USA\) Brian Mark M~ (21-10-2004)
Kommentar
Fra : \(USA\) Brian Mark M~


Dato : 21-10-04 04:40

> Muligvis, men hvis den er med indsprøjtning, bør det ikke være
nødvendigt -
> så er det et tegn på dårlig justering eller direkte fejl. Selv min gl. MB
> 280S fra 1977 med karburator og automatchoker kunne startes uden at røre
> pedalerne.

Korrekt at biler med indspr0jtning ikke skal startes "pA" speederen - den
skal bare have lov at springe igang - og hvis det er koldt skal
koldstarterventilen fungere sA den fAr en lidt federe blanding.

Min gamle Mercedes W123 250 (1982) stAr der direkte i manualen at speederen
lige skal bundes engang, inden n0glen vrides. Det er forresten samme
grund-blok (soch vs. doch). Dejlig vogn sAden en w116 - k0rte sidste Ar en
uge rundt i en 280SE som skulle svejses lidt - max flyder.

Mvh.
B. Madsen




Per O. (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 20-10-04 15:36

Casper Bang wrote:
> Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen
> effekt, at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis
> den får et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.
>
> Tager jeg helt fejl af det?
> Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.

Der var også engang hvor man skulle starte med håndsving. Det vil også give
lidt problemer på biler af nogenkunde ny dato.

Per O.



Niels Skaaning (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 20-10-04 17:20

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:417663bb$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen
effekt,
> at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den
får
> et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.
>
> Tager jeg helt fejl af det?
> Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.

Nogle biler har en automatchoker der skal armeres ved at træde speederen
helt i bund og slippe den igen. Ellers skal speederen normalt ikke røres.

NS



Elbarto (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 20-10-04 17:26


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41768fb0$0$77019$14726298@news.sunsite.dk...
> "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i
en
> meddelelse news:417663bb$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> > Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen
> effekt,
> > at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> > Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den
> får
> > et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.
> >
> > Tager jeg helt fejl af det?
> > Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.
>
> Nogle biler har en automatchoker der skal armeres ved at træde speederen
> helt i bund og slippe den igen. Ellers skal speederen normalt ikke røres.
>
> NS
>
>
Naaa ikke helt enig der ....
Det er ca omvendt ....Når bilen skal startes eller er startet træder man den
ibund for at slå autochoker fra
Autochoker slår ihvertfald fra i sierraen hvis jeg gør sådan

Elbarto
OZ3BTO



Niels Skaaning (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 20-10-04 18:13

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:cl63ql$17ud$1@news.cybercity.dk...

> > Nogle biler har en automatchoker der skal armeres ved at træde speederen
> > helt i bund og slippe den igen. Ellers skal speederen normalt ikke
røres.
> >
> > NS
> >
> >
> Naaa ikke helt enig der ....
> Det er ca omvendt ....Når bilen skal startes eller er startet træder man
den
> ibund for at slå autochoker fra
> Autochoker slår ihvertfald fra i sierraen hvis jeg gør sådan

Forskellige biler forskellige måder at gøre det. Ens for dem alle er, at
automatchokeren af den ene eller den anden grund kræver at man træder på
speederen.

NS



Jørgen M. Rasmussen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-10-04 18:25


"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Naaa ikke helt enig der ....

VW har tidl. skulle startes på den omtalte måde, speederen trædes ned INDEN
start aktivere auto.choke.



Torben E (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 20-10-04 18:31


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41769f5c$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> VW har tidl. skulle startes på den omtalte måde, speederen trædes ned
> INDEN start aktivere auto.choke.
>
>

Sådan er det også på dem jeg har set, det skyldes at hævningen
at tomgangen foretages af en "musetrappe", og chokeren ikke
kan slå til før spjældet er løftet.

Torben E



Hans L. Jørgensen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 20-10-04 18:54

Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
> VW har tidl. skulle startes på den omtalte måde, speederen trædes ned
> INDEN start aktivere auto.choke.

Enig, - det der nok tænkes på re at en "godt automatchoker" kan have tendes
til at holde ved ekstra længe, dette kan ofte afhjælpes med et let klap på
speeder-peedalen.

En gammel huskeregel.

1./ Med aktiveret choker ikke røre speeder-pedalen, før motoren
tænder/starter

2./ med varm motor og startvanskeligheder, ingen choker og fuld gas, derved
tilføres max luft, da det ofte er fordi man har "pumpet" speeder-pedalen og
derved tilført for meget brændstof/benzin. Hvis den så ikke starter lader
man bilens stå et par minutter og forsøger igen og med speeder-pedal helt i
bund, og husk kun et tråd på pedalen da man ved hvert tråd tilfører ekstra
benzin som vil "drukne" motoren.

Alt dette gælder dog ikke ved motorer med moderne indsprøjtning og
katalysator, kun ældre sugemotorer.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Olesen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-10-04 19:23


"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:cl63ql$17ud$1@news.cybercity.dk...
>
> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse


> > Nogle biler har en automatchoker der skal armeres ved at træde speederen
> > helt i bund og slippe den igen. Ellers skal speederen normalt ikke
røres.


> Naaa ikke helt enig der ....
> Det er ca omvendt ....Når bilen skal startes eller er startet træder man
den
> ibund for at slå autochoker fra
> Autochoker slår ihvertfald fra i sierraen hvis jeg gør sådan

Iflg. min manual skal jeg trykke speederen langsomt i bund 2 gange
og slippe den, før bilen startes fra kold.
Når den er varm, skal speederen trykkes halvt ned og være dêr,
mens nøglen drejes.
Det virker sjovt nok...
-også dên med, at et kvikt dap på speederen får
den til at falde i tomgang mens chokeren er aktiv.

Hvis jeg siger bi-metal i samme åndedrag,
hvordan vil I så kombinere den med ovennævnte ??



Uffe Ravn (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 21-10-04 07:24


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Hvis jeg siger bi-metal i samme åndedrag,
> hvordan vil I så kombinere den med ovennævnte ??

I en Opel opvarmes bimetallet af 2 PTCmodstande som får strøm fra tændingen.

Dette er årsagen til at motoren starter dårligt når den er kold, og man har
haft tænding på i længere tid.

Mvh.



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 19:00


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41768fb0$0$77019$14726298@news.sunsite.dk...

> Nogle biler har en automatchoker der skal armeres ved at træde speederen
> helt i bund og slippe den igen.

Og det gør man naturligvis _inden_ man forsøger at starte motoren.


--
Per, Esbjerg



Juel (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Juel


Dato : 20-10-04 20:04

> Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den
får
> et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.

jeg røre ikke speederen på min E30 325i, den starter bare snurre snurre
WROOOmmmm
Har dog aldrig prøvet at gi gas...

Mvh
Morten



Jacob (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 20-10-04 21:59

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in message news:<417663bb$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen effekt,
> at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den får
> et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.
>
> Tager jeg helt fejl af det?
> Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.
>
> På forhånd tak?

Det mener jeg ikke du tager fejl af. På min Ascona fra ca. '85 skulle
man pumpe speederen 2 gange for at have nogen chance for at starte
bilen. På min 323 fra '86 skulle man give noget gas i 3-4 sekunder
efter moteren startede, ellers gik den ud igen. På min bedstemors
Corolla skulle man holde speederen ca. 1/3 nede for at motoren
startede. Jeg mener da det er almindelig viden at det er sådan man
starter en ældre bil med karburator og accelerationspumpe. Jeg læste
sågar i instruktionsbogen til min 323 at det var sådan man startede
den når motoren var kold, så hvis nogen siger at det er noget vrøvl
har de da vist bare ikke kørt en ældre bil.

Min Jumper 2.8HDI kunne jeg aldrig drømme om at gøre det ved - det må
man ikke.

--
Jacob

Carsten Petersen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Petersen


Dato : 20-10-04 23:20


"Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dafcd3dc.0410201258.7dffed96@posting.google.com...
> "Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:<417663bb$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > Afledt af tråden "Ulækkert - WHAT???" har jeg et lille spørgsmål.
> > Der bliver talt om at det bare en en dårlig vane, som ikke har nogen
effekt,
> > at give bilen en lille smule gas når man starter den.
> > Jeg synes dog min (BMW e30, 1989) starter klart bedre/hurtigere hvis den
får
> > et hurtigt dap på speederen mens starteren kører.
> >
> > Tager jeg helt fejl af det?
> > Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.

Som andre har beskrevet er den korrekte procedure for biler med aut. choker
at træde speederen helt i bund inden start, og ikke røre den under starten.
Aaah, bringer for længst glemte minder frem fra "de gode gamle dage", i min
læretid var jeg den lykkelige ejer af en Ford 20M TS V6 med aut. choker og 6
volt system. Da den drak benzin hurtigere end en fattig lærling kunne tjene
til det, satte jeg aut. chokeren ud af drift, den var umanerligt længe om at
slå fra. Det krævede så et par dap på speederen for at accelerationspumpen
kunne sende en koncentration af benzin afsted, men pga. det spage 6 volt
system var der, specielt en kold vintermorgen, som oftest kun strøm til et
enkelt startforsøg, så det krævede dyb koncentration. Naboerne kunne da også
ved gadefesterne under stor moro berette om hvordan jeg ofte ene mand måtte
løbe bilen igang kl. 6.30 om morgenen. Ja ja, det var dengang.

--
Mvh
Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 06:44


"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4176e4ad$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Aaah, bringer for længst glemte minder frem fra "de gode gamle dage", i
> min
> læretid var jeg den lykkelige ejer af en Ford 20M TS V6 med aut. choker og
> 6
> volt system.

Jeg har haft en 17M RS V6. Det var med en 2-liters motor, 3 instrumenter i
kardantunnelhøjde. Senere fik den en 2,6 liters monteret og senere igen det
rigtige bagtøj med den rigtige gearing.

Jeg husker noget med 8 km på literen til daglig og 10 på langture ved
overholdelse af hastighedsbegrænsningerne.


--
Per, Esbjerg



Hans L. Jørgensen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 21-10-04 08:28

Carsten Petersen wrote:
>
> Som andre har beskrevet er den korrekte procedure for biler med aut.
> choker at træde speederen helt i bund inden start, og ikke røre den
> under starten. Aaah, bringer for længst glemte minder frem fra "de
> gode gamle dage", i min læretid var jeg den lykkelige ejer af en Ford
> 20M TS V6 med aut. choker og 6 volt system.

Har aldrig set 20M TS med 6 volt anlæg.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 11:15


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:IwJdd.1427$Uk.63@news.get2net.dk...

> Har aldrig set 20M TS med 6 volt anlæg.

Det mener jeg nu heller ikke min havde. Det var 12V. Glemte at kommentere
det.


--
Per, Esbjerg



Casper Bang (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 21-10-04 10:31

> Som andre har beskrevet er den korrekte procedure for biler med aut.
> choker
> at træde speederen helt i bund inden start, og ikke røre den under
> starten.

Hmm... mib BMW 320i, 1989 må ved siges at have automatchoker?
Bør jeg HVER gang jeg starter den dermed lige træde speederen i bund én gang
inden nøglen drejes?

Jeg har ikke nogen instruktionsbog til min bil desværre, så kan ikke læse
mig til det :(
Hvis nogen ved hvor de kan købes brug/billigt, må i meget gerne sige til :)



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 11:27


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse
> Bør jeg HVER gang jeg starter den dermed lige træde speederen i bund én
> gang inden nøglen drejes?
>
Det kommer helt an på konstruktionen. Og da der er sprøjt,injektion på din
bil, tvivler jeg på det vil have en effekt. Så fortsæt du bare som hidtil
;).



Aadam Heelmsa (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Aadam Heelmsa


Dato : 21-10-04 01:05


> Tager jeg helt fejl af det?
> Jeg håber i kan hjælpe med at give lidt klarhed om emnet.
>
> På forhånd tak?
En detalje. Hvis motoren er varm, skal man (i hvert fald på nogen
ældre modeller med karburator) holde speederen i bund når man drejer
nøglen. Står i instruktionsbogen til Saab 900 karburator modellerne.

Den starter lidt bedre, nemmere når man holder speederen i bund, end hvis
man ikke gør.

/Aadam
Saab 900 Carlsson
ex. 90, 99, 900, 900i, 900t16

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408652
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste