/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kasse lbakke
Fra : Olesen


Dato : 19-10-04 15:43

Kassel bakkerne ?
Hvordan ser 'de ud' ?
Hvor lang er den ?
Er det eet langt stræk, eller
små sving ??

Hvad sker der typisk, når
man nærmer sig bakken
i en lettere undermotoriseret
køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Findes der billeder af 'bakken'
eller stigningen, så man kan fornemme
hvad det er for en s**** ?



 
 
phk (19-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 19-10-04 16:11


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41752801$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kassel bakkerne ?
> Hvordan ser 'de ud' ?

Som jeg husker det - du kommer kørende i 300 meters højde og ender i 500.
Men i løbet af den times tid det tager at køre igennem bakkerne har du været
oppe og nede mange gange.

> Hvor lang er den ?

100 km ..

> Er det eet langt stræk, eller
> små sving ??

Alt kørsel i bakker foregår i sving. Det er dog ikke hårnålesving, men sving
som kan køres med motorvejshastighed.

> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Der sker ikke noget før det begynder at gå opad. For at holde en rimelig
hastighed op ad bakkerne (70km/t+) skal du have 100HK+, men det er kun et
par steder det er nødvendigt (Igen - min erfaring).

En Mondeo 1,8 med 115HK kan ikke holde 100 km/t uden at gå i 4. uden
campingvogn. Den holder omkring 70 km/t med campingvogn.

> Findes der billeder af 'bakken'
> eller stigningen, så man kan fornemme
> hvad det er for en s**** ?

Mange damer bliver temmelig nervøse når de kører i bakkerne, og har man
campingvogn med, ja så skal vogntoget behandles med respekt. Mangen en
campist har fyldt flere vejbaner på vej ned ad en af bakkerne.

Du kan køre udenom - vejen hedder B27 og følger stort set en flod hele
vejen. Den tager måske et kvarter længere hvis du kører den på tidspunkter
hvor der ikke er for mange lastbiler, og der er mulighed for billig tankning
mange steder (tankning på Autobahnen koster ekstra).


--
Per, Esbjerg



Jørgen L. (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 19-10-04 21:39

> En Mondeo 1,8 med 115HK kan ikke holde 100 km/t uden at gå i 4. uden
> campingvogn. Den holder omkring 70 km/t med campingvogn.
>

Tja det kommer jo nok an på campingvognens vægt
jeg kan lige holde 70 med min sportsvan 2,2 td med 90 hk og 205 nm, hvis de
alle er på arbejde

men min cv vejer også 1600 kg

Hilsen Jørgen
ps. jeg kan godt lide at ramme kassel bakkerne, det giver afbræk i de
monotome motorveje



Jørgen M. Rasmussen (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 19-10-04 22:53


"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> ps. jeg kan godt lide at ramme kassel bakkerne, det giver afbræk i de
> monotome motorveje
>
Så skal du bare prøve at køre uden om, der ser du mere af D. end du gør på
autobahn, du kan endda møde indfødte mitlederhosenunddasganzemollevitten ;).



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 04:58


"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
news:5Yedd.4965$Dp3.2097@news.get2net.dk...

> > En Mondeo 1,8 med 115HK kan ikke holde 100 km/t uden at gå i 4. uden
> > campingvogn. Den holder omkring 70 km/t med campingvogn.
> >
>
> Tja det kommer jo nok an på campingvognens vægt
> jeg kan lige holde 70 med min sportsvan 2,2 td med 90 hk og 205 nm, hvis
de
> alle er på arbejde

Frontarealet af hele vogntoget har bestemt også betydning.

> men min cv vejer også 1600 kg

Min vejede officielt max 1.500 kg, meen som det så ofte går ...

> ps. jeg kan godt lide at ramme kassel bakkerne, det giver afbræk i de
> monotome motorveje

Lige så her :)


--
Per, Esbjerg



Olesen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-10-04 19:12


"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
news:5Yedd.4965$Dp3.2097@news.get2net.dk...
> > En Mondeo 1,8 med 115HK kan ikke holde 100 km/t uden at gå i 4. uden
> > campingvogn. Den holder omkring 70 km/t med campingvogn.

'holde 70 km/t' ?

Er det så bundgas i 4. eller
3. gear hvor motoren for lov at rotere frit ?



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 19:58


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4176aabd$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> > En Mondeo 1,8 med 115HK kan ikke holde 100 km/t uden at gå i 4. uden
>> > campingvogn. Den holder omkring 70 km/t med campingvogn.
>
> 'holde 70 km/t' ?
>
> Er det så bundgas i 4. eller
> 3. gear hvor motoren for lov at rotere frit ?

Jeg præciserer lige :)

Med campingvogn holder den ca. 70 på den stejleste bakke i 3. gear.

Uden campingvogn er det nødvendigt at gå i 4. gear for at holde den på 100
km/t.

I min Golf (110HK TDI) holder jeg 90km/t med campingvogn i 4. gear og der er
selvfølgelig ingen problem med at holde den på 100 uden campingvogn.


--
Per, Esbjerg



Martin (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 19-10-04 16:21

> Kassel bakkerne ?
> Hvordan ser 'de ud' ?

Pæne - uden at være prangende!

> Hvor lang er den ?

På hvad led!

> Er det eet langt stræk, eller
> små sving ??

Det er en længere strækning (50-100 km?) med op- og nedture på op til 10-12
promille.

> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Når man nærmer sig bakkerne i et undermotoriseret køretøj sker der ikke
rigtigt noget - det sker faktisk først når man når hen til bakkerne Og
svaret er vel åbentlyst - det går noget langsomt - i hvert fald opad.

Alle biler kan dog forcere kasselbakkerne såfremt de ikke er defekte.

> Findes der billeder af 'bakken'
> eller stigningen, så man kan fornemme
> hvad det er for en s**** ?

Hav god tid - så er det ikke en s****, men derimod en nydelig tur.

/Martin



Jakob Jeppesen (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 19-10-04 16:27

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:Yhadd.58943$Vf.2789617@news000.worldonline.dk...

> Det er en længere strækning (50-100 km?) med op- og nedture på op til 10-12 promille.
>

Det må da være procent du mener?
10 promille er 10m stigning på 1km - 200 m stigning ville så
være over 20km - så lange er der vist ingen af bakkerne der er


/Jakob



Martin (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 20-10-04 10:18

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4175323e$0$77006$14726298@news.sunsite.dk...
> "Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:Yhadd.58943$Vf.2789617@news000.worldonline.dk...
>
>> Det er en længere strækning (50-100 km?) med op- og nedture på op til
>> 10-12 promille.
>>
>
> Det må da være procent du mener?
> 10 promille er 10m stigning på 1km - 200 m stigning ville så
> være over 20km - så lange er der vist ingen af bakkerne der er
>

Ja - jeg var vist lidt hurtig der, men mon ikke meningen var klar nok

/Martin



Thomas Landberg (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 19-10-04 18:10

> Når man nærmer sig bakkerne i et undermotoriseret køretøj sker der ikke
> rigtigt noget - det sker faktisk først når man når hen til bakkerne Og
> svaret er vel åbentlyst - det går noget langsomt - i hvert fald opad.

Minder mig om i sommers. Overhalede en mega camper (altså sådan en mindre
lastvogn som har parret sig med en campingvogn). Men det var op ad bakke. Da
det gik ned igen og jeg stadig kørte 120km/t fløj han fra mig. Det var sq
ikke mig som skulle prøve at køre ned af bakkerne i sådan et skrummel med
140km/t.


--


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad



Jakob Jeppesen (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 19-10-04 18:38


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en meddelelse news:41754a6b$0$296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Når man nærmer sig bakkerne i et undermotoriseret køretøj sker der ikke rigtigt noget - det sker faktisk først når man når hen
>> til bakkerne Og svaret er vel åbentlyst - det går noget langsomt - i hvert fald opad.
>
> Minder mig om i sommers. Overhalede en mega camper (altså sådan en mindre lastvogn som har parret sig med en campingvogn). Men det
> var op ad bakke. Da det gik ned igen og jeg stadig kørte 120km/t fløj han fra mig. Det var sq ikke mig som skulle prøve at køre
> ned af bakkerne i sådan et skrummel med 140km/t.
>

De gange jeg har kørt igennem Kassel (ikke fordi det er mange gange -
vel omkring 10) har jeg altid mødt medbilister der foretager den manøvre
i alm. biler. Det virker af og til noget halsbrækkende at se en ældre
bil komme op over "toppen" med 100km/t og møde bunden med
alt hvad den kan ta' - måske er det for at få tilløb til den næste bakke

/Jakob



Jørgen L. (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 19-10-04 21:36

> Det er en længere strækning (50-100 km?) med op- og nedture på op til
10-12
> promille.

De er ca 100 km, de største stigninger ca. 8,5 % = 85 promille, godt nok
lidt langt fra hvad du skriver.

En der er være er Europa broen med 12 % stigning.

Hilsen Jørgen



Niels Skaaning (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 19-10-04 22:15

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:Yhadd.58943$Vf.2789617@news000.worldonline.dk...

> Pæne - uden at være prangende!

Hvordan er stigningen ifht. f.eks. Storebæltsbroen og Funder bakke ved
Silkeborg?

NS



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 05:00


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4175832d$0$77018$14726298@news.sunsite.dk...
> "Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:Yhadd.58943$Vf.2789617@news000.worldonline.dk...

> > Pæne - uden at være prangende!
>
> Hvordan er stigningen ifht. f.eks. Storebæltsbroen og Funder bakke ved
> Silkeborg?

Det har min interesse at måle stigninger herhjemme. Min højdemåler og min
triptæller hjælper mig her, og det er faktisk sjældent jeg kommer over 4%.
Funder Bakke har jeg ikke målt på men jeg kan prøve at køre omkring senest i
weekenden og tage et mål :)

Storebæltsbroen ... jeg vil GÆTTE på 4-5%.


--
Per, Esbjerg



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 05:03


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4175832d$0$77018$14726298@news.sunsite.dk...
> "Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:Yhadd.58943$Vf.2789617@news000.worldonline.dk...
>
> > Pæne - uden at være prangende!
>
> Hvordan er stigningen ifht. f.eks. Storebæltsbroen og Funder bakke ved
> Silkeborg?

Jeg mener i øvrigt at bakken ved Vejle N er på 7%.

Overlund-bakken mellem søerne i Viborg er 4-5%.

--
Per, Esbjerg



P.Christensen (19-10-2004)
Kommentar
Fra : P.Christensen


Dato : 19-10-04 17:17


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41752801$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kassel bakkerne ?
> Hvordan ser 'de ud' ?
> Hvor lang er den ?
> Er det eet langt stræk, eller
> små sving ??
>
> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?
>
> Findes der billeder af 'bakken'
> eller stigningen, så man kan fornemme
> hvad det er for en s**** ?
>
>

Hvilken bil/vogntog skal du forcere bakkerne med? hvis vi ved dét er det
nemmere at komme med råd og vejl.

Palle



NEiL DANELAW (19-10-2004)
Kommentar
Fra : NEiL DANELAW


Dato : 19-10-04 17:42

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41752801$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kassel bakkerne ?

Problemet er ikke bakkerne som sådan, men at der kan være lange
køer, specielt om sommeren når det er varmt.

Køleren kan så ikke slippe af med varmen og motoren koger.

Om natten kører du bare igennem med fuld skrue. Det er en meget
fin motorvej.




Andersen [3650] (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 19-10-04 19:16

"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> skrev i en meddelelse
news:jtbdd.55874$lt3.52971@fe56.usenetserver.com...
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> news:41752801$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Kassel bakkerne ?
>
> Problemet er ikke bakkerne som sådan, men at der kan være lange
> køer, specielt om sommeren når det er varmt.
>
> Køleren kan så ikke slippe af med varmen og motoren koger.
>
> Om natten kører du bare igennem med fuld skrue. Det er en meget
> fin motorvej.
>
>

Ja og der er sandbunker i svingene til
at "gribe" dig hvis bremserne svigter
på vej ned *GGG*

--
/Andersen [3650]

andersen snabela nospam dot dk




Regnar Bang Lyngsø (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 19-10-04 19:25

Olesen wrote:

> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Kørte igenmmen for år tilbage i en Fiat Ducato 2.5D autocamper (uden
turbo). Den havde SVJH omkring 72 HK til omkring 3 tons - og når det gik
værst til kunne den lige akkurat tæskes op på 40 km/t - men over - det
kom vi

Knus
Regnar

Andersen [3650] (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 19-10-04 20:32

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse
news:41755bb5$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...
> Olesen wrote:
>
> > Hvad sker der typisk, når
> > man nærmer sig bakken
> > i en lettere undermotoriseret
> > køretøj eks. ? Eks. med CV ?
>
> Kørte igenmmen for år tilbage i en Fiat Ducato 2.5D autocamper (uden
> turbo). Den havde SVJH omkring 72 HK til omkring 3 tons - og når det gik
> værst til kunne den lige akkurat tæskes op på 40 km/t - men over - det
> kom vi
>

Er det ikke forbudt at campere på bakkerne???
*GGG*

--
/Andersen [3650]

andersen snabela nospam dot dk



Niels Skaaning (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 19-10-04 22:21

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse
news:41755bb5$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...
> Olesen wrote:
>
> > Hvad sker der typisk, når
> > man nærmer sig bakken
> > i en lettere undermotoriseret
> > køretøj eks. ? Eks. med CV ?
>
> Kørte igenmmen for år tilbage i en Fiat Ducato 2.5D autocamper (uden
> turbo). Den havde SVJH omkring 72 HK til omkring 3 tons - og når det gik
> værst til kunne den lige akkurat tæskes op på 40 km/t - men over - det
> kom vi

Noget lignende har jeg prøvet i en lille Mercedes lastbil med vel omkring
120 hk til 16 tons totalvægt op ad en stejl ringvej i Århus. De stejleste
steder kunne den med godt læs på lige knibe sig op på 30 km/t med godt læs
på :). Så bliver man altså også overhalet af knallerter og andet godt.

NS



Hans L. Jørgensen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 20-10-04 09:51

Niels Skaaning wrote:
>
> Noget lignende har jeg prøvet i en lille Mercedes lastbil med vel
> omkring 120 hk til 16 tons totalvægt op ad en stejl ringvej i Århus.
> De stejleste steder kunne den med godt læs på lige knibe sig op på 30
> km/t med godt læs på :). Så bliver man altså også overhalet af
> knallerter og andet godt.
>

Ak ja - verden ændrer sig for 35 år siden var en Mercedes-Benz 1313, motor
130 kr. 32 tons total et meget brugt køretøj, grunden til dens popularitet
var, at loven dengang fordrede at der skulle være 16,1 meter mellem foreste
og bagerste aksel for at komme på 32 ton total med vogntog, dengang havde
man s@u tid til at tænke over tingene *LOL*



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Ukendt (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-04 19:08



> Noget lignende har jeg prøvet i en lille Mercedes lastbil med vel omkring
> 120 hk til 16 tons totalvægt op ad en stejl ringvej i Århus. De stejleste
> steder kunne den med godt læs på lige knibe sig op på 30 km/t med godt læs
> på :). Så bliver man altså også overhalet af knallerter og andet godt.

Hvilket bringer tankerne tilbage på min kære Sierra med 170 HK - 270 Nm hvor
jeg blev overhalet af genboen der kom kørende i sin elektriske rullestol


Der var lige faldet sne og vejen får lidt opad så baghjulstrækket var ikke
så glad.....


--
Tom



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 20:00


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4176a988$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvilket bringer tankerne tilbage på min kære Sierra med 170 HK - 270 Nm
> hvor jeg blev overhalet af genboen der kom kørende i sin elektriske
> rullestol
>
> Der var lige faldet sne og vejen får lidt opad så baghjulstrækket var ikke
> så glad.....

Det har jeg også prøvet. Ved Sølvsten i Viborg - ude på Ringvejen -
accellererede jeg om kap med min lillebror. Vejen var fugtig. Jeg kørte Ford
Taunus med enten 2,0 liter eller 2,6 liters (90 eller 125HK) og min bror
kørte i en VW boble. Der var ingen bid i asfalten, så han kom langt foran
før jeg fik fat...

Det er en meget minimal stigning der er der.
--
Per, Esbjerg



Leonard (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 20-10-04 20:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Hvilket bringer tankerne tilbage på min kære Sierra med 170 HK - 270 Nm hvor
>jeg blev overhalet af genboen der kom kørende i sin elektriske rullestol
>

Ja, den var sød ... Sierraen var vist ikke så kær lige den stund

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Olesen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-10-04 19:09


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41758484$0$77019$14726298@news.sunsite.dk...
> "Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse
> news:41755bb5$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...
> > Olesen wrote:
> >
> > > Hvad sker der typisk, når
> > > man nærmer sig bakken
> > > i en lettere undermotoriseret
> > > køretøj eks. ? Eks. med CV ?
> >
> > Kørte igenmmen for år tilbage i en Fiat Ducato 2.5D autocamper (uden
> > turbo). Den havde SVJH omkring 72 HK til omkring 3 tons - og når det gik
> > værst til kunne den lige akkurat tæskes op på 40 km/t - men over - det
> > kom vi
>
> Noget lignende har jeg prøvet i en lille Mercedes lastbil med vel omkring
> 120 hk til 16 tons totalvægt op ad en stejl ringvej i Århus. De stejleste
> steder kunne den med godt læs på lige knibe sig op på 30 km/t med godt læs
> på :). Så bliver man altså også overhalet af knallerter og andet godt.

Hvad gear blev disciplinerne foretaget i ?
Nægter næsten at tro, nogen som helst moderne
vogntype ikke kan passere hvadsomhelst i 3. gear
med mindst 70 km/t ????



Ukendt (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-04 19:18


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4176a9c2$0$227$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:41758484$0$77019$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse
>> news:41755bb5$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...
>> > Olesen wrote:
>> >
>> > > Hvad sker der typisk, når
>> > > man nærmer sig bakken
>> > > i en lettere undermotoriseret
>> > > køretøj eks. ? Eks. med CV ?
>> >
>> > Kørte igenmmen for år tilbage i en Fiat Ducato 2.5D autocamper (uden
>> > turbo). Den havde SVJH omkring 72 HK til omkring 3 tons - og når det
>> > gik
>> > værst til kunne den lige akkurat tæskes op på 40 km/t - men over - det
>> > kom vi
>>
>> Noget lignende har jeg prøvet i en lille Mercedes lastbil med vel omkring
>> 120 hk til 16 tons totalvægt op ad en stejl ringvej i Århus. De stejleste
>> steder kunne den med godt læs på lige knibe sig op på 30 km/t med godt
>> læs
>> på :). Så bliver man altså også overhalet af knallerter og andet godt.
>
> Hvad gear blev disciplinerne foretaget i ?
> Nægter næsten at tro, nogen som helst moderne
> vogntype ikke kan passere hvadsomhelst i 3. gear
> med mindst 70 km/t ????

Nej du har ikke været ved Kassel

--
Tom



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 20:02


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4176abe5$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Hvad gear blev disciplinerne foretaget i ?
>> Nægter næsten at tro, nogen som helst moderne
>> vogntype ikke kan passere hvadsomhelst i 3. gear
>> med mindst 70 km/t ????
>
> Nej du har ikke været ved Kassel

Det skyldes jo nok helt sikkert at han er flasket op med den lynhurtige og
senere så kendte Ford Sierra 1,6 ;)


--
Per, Esbjerg



Olesen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 21-10-04 17:04


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4176b610$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Det skyldes jo nok helt sikkert at han er flasket op med den lynhurtige og
> senere så kendte Ford Sierra 1,6 ;)

Ork nej, vi snakker 1.1 ltr. VW med 50 HK ab fabrik
Men vil da tro Ford'en er så tilpas lavgearet,
100 ikke vil være et problem ? eller....?



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 17:47


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4177de27$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Det skyldes jo nok helt sikkert at han er flasket op med den lynhurtige
>> og
>> senere så kendte Ford Sierra 1,6 ;)
>
> Ork nej, vi snakker 1.1 ltr. VW med 50 HK ab fabrik
> Men vil da tro Ford'en er så tilpas lavgearet,
> 100 ikke vil være et problem ? eller....?

Jeg har kun kørt bykørsel med en 1,6, så jeg bliver dig svar skyldig. Også
fordi jeg blev så traumatiseret af den tur at jeg ikke har kunnet se lige
lige siden ;)

Nej, spøg til side. Når en 1,8 110HK - eller er det 115 - ikke kan, så kan
en 1,6´er da slet ikke. Er det en 4-gearet, så vil jeg påstå den ikke kan
med 4-5 personer og fuld oppakninger.


--
Per, Esbjerg



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 18:58


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4177e7d1$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> news:4177de27$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> Det skyldes jo nok helt sikkert at han er flasket op med den lynhurtige
>>> og
>>> senere så kendte Ford Sierra 1,6 ;)
>>
>> Ork nej, vi snakker 1.1 ltr. VW med 50 HK ab fabrik
>> Men vil da tro Ford'en er så tilpas lavgearet,
>> 100 ikke vil være et problem ? eller....?
>
> Jeg har kun kørt bykørsel med en 1,6, så jeg bliver dig svar skyldig. Også
> fordi jeg blev så traumatiseret af den tur at jeg ikke har kunnet se lige
> lige siden ;)
>
> Nej, spøg til side. Når en 1,8 110HK - eller er det 115 - ikke kan, så kan
> en 1,6´er da slet ikke. Er det en 4-gearet, så vil jeg påstå den ikke kan
> med 4-5 personer og fuld oppakninger.

Ork jo da, den kan med garanti de første 50-100 m op ad bakke og derefter
falder hastigheden til 60-70 stykker

--
Tom



Olesen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 21-10-04 22:34


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4177f88d$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Ork jo da, den kan med garanti de første 50-100 m op ad bakke og derefter
> falder hastigheden til 60-70 stykker

Hvad så med en benzin turbo som skal ha'
lidt omdr. før at levere varen.
Er det så 3. gear hele tiden for at holde
fart på turbo'en og 4. gear lidt ubrugeligt ???
Eller skal man bare op på 130 i 3., og så
i 4. så den kan holde pusten ??

Vil en diesel m/turbo leve livet
lettere på bakkerne end en benzin m/turbo ?

-eller en Alfa 1.6 med 120 HK eks.,
som helst skal ha' 4500 omdr. før
den er mest effektiv ?
Hvordan vil dens 120 HK ha'
det i 5. gear op af Kassel eks. ?
-eller blot biler, hvis max-moment ligger
over 4-4500 omdr ???? - nogle moderne Honda'er eks. ??



phk (22-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-10-04 05:24


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41782b80$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4177f88d$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>> Ork jo da, den kan med garanti de første 50-100 m op ad bakke og derefter
>> falder hastigheden til 60-70 stykker
>
> Hvad så med en benzin turbo som skal ha'
> lidt omdr. før at levere varen.
> Er det så 3. gear hele tiden for at holde
> fart på turbo'en og 4. gear lidt ubrugeligt ???

Sådan en vil jeg tro kan klare bakkerne i 4. eller 5.

> Eller skal man bare op på 130 i 3., og så
> i 4. så den kan holde pusten ??

Du må kun køre 100-120 på bakkerne.

> Vil en diesel m/turbo leve livet
> lettere på bakkerne end en benzin m/turbo ?

Ja.

> -eller en Alfa 1.6 med 120 HK eks.,
> som helst skal ha' 4500 omdr. før
> den er mest effektiv ?

Det er det samme som en Mondeo, den har også drejningsmoment der oppe
omkring.

> Hvordan vil dens 120 HK ha'
> det i 5. gear op af Kassel eks. ?

Den vil tabe fart.

> -eller blot biler, hvis max-moment ligger
> over 4-4500 omdr ???? - nogle moderne Honda'er eks. ??

Taber fart.
--
Per, Esbjerg



Jan W Nielsen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 25-10-04 09:41

> Hvad så med en benzin turbo som skal ha'
> lidt omdr. før at levere varen.
> Er det så 3. gear hele tiden for at holde
> fart på turbo'en og 4. gear lidt ubrugeligt ???
> Eller skal man bare op på 130 i 3., og så
> i 4. så den kan holde pusten ??

Det er umuligt at sige - det kommer an på, hvor meget effekt motoren yder
ved mellemomdrejninger og an på hvordan gearingen ligger.

> Vil en diesel m/turbo leve livet
> lettere på bakkerne end en benzin m/turbo ?

Det er også umuligt at sige - men ofte ja.

Henrik B´s Saab er jo ikke en diesel, men jeg vil tro, at dens meget
kraftige drejningsmoment hjælpe dig op over i mindst samme takt som de
fleste diesler.

> -eller en Alfa 1.6 med 120 HK eks.,
> som helst skal ha' 4500 omdr. før
> den er mest effektiv ?
> Hvordan vil dens 120 HK ha'
> det i 5. gear op af Kassel eks. ?

Spørgsmålene er ikke sådan lige at svare på - men den vil falde i fart, og
det vil de fleste biler.

Sagen er, at du ønsker så meget effekt som muligt ved det omdrejningstal, du
kører i. På den måde har du selvsagt de største kraftreserver til bakkerne.

/Jan W Nielsen



Folmer Rasmussen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-10-04 14:56

On Mon, 25 Oct 2004 10:40:43 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@ingenmail.dk> wrote:

>> Hvad så med en benzin turbo som skal ha'
>> lidt omdr. før at levere varen.
>> Er det så 3. gear hele tiden for at holde
>> fart på turbo'en og 4. gear lidt ubrugeligt ???
>> Eller skal man bare op på 130 i 3., og så
>> i 4. så den kan holde pusten ??
>
>Det er umuligt at sige - det kommer an på, hvor meget effekt motoren yder
>ved mellemomdrejninger og an på hvordan gearingen ligger.
>
>> Vil en diesel m/turbo leve livet
>> lettere på bakkerne end en benzin m/turbo ?
>
>Det er også umuligt at sige - men ofte ja.

>--

Da der på strækningen findes en del hastighedsbegrænsninger på 120
km/t. har jeg ikke fundet det økonomisk forsvarligt at sætte
tempostaten højere end 150 km/t..

Det har min 1.9 JTD overhovedet ingen problemer med. Og vi taler om
kørsel i 5. gear.

Det er dog lige så sikkert som "amen i kirken", at den automatiske
fotofælde nordgående den blinker hver gang.

Den kan ikke finde ud af at sende post udenlands.

Venlig hilsen
Folmer


Ukendt (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-04 00:01

> Da der på strækningen findes en del hastighedsbegrænsninger på 120
> km/t. har jeg ikke fundet det økonomisk forsvarligt at sætte
> tempostaten højere end 150 km/t..
> Det har min 1.9 JTD overhovedet ingen problemer med. Og vi taler om
> kørsel i 5. gear.

Imponerende..!

> Det er dog lige så sikkert som "amen i kirken", at den automatiske
> fotofælde nordgående den blinker hver gang.
> Den kan ikke finde ud af at sende post udenlands.

*LOOL*

--
/Jan W Nielsen



Olesen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 21-10-04 17:00


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4176abe5$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse


> > Hvad gear blev disciplinerne foretaget i ?
> > Nægter næsten at tro, nogen som helst moderne
> > vogntype ikke kan passere hvadsomhelst i 3. gear
> > med mindst 70 km/t ????
>
> Nej du har ikke været ved Kassel

Jamen jeg har stadig Jan W's overskuelige
beskrivelse i min hukommelse, og han nævner
man skal ta det roligt, og det ikke er særlig slemt...



Niels Skaaning (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 20-10-04 19:46

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4176a9c2$0$227$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Noget lignende har jeg prøvet i en lille Mercedes lastbil med vel
omkring
> > 120 hk til 16 tons totalvægt op ad en stejl ringvej i Århus. De
stejleste
> > steder kunne den med godt læs på lige knibe sig op på 30 km/t med godt
læs
> > på :). Så bliver man altså også overhalet af knallerter og andet godt.
>
> Hvad gear blev disciplinerne foretaget i ?
> Nægter næsten at tro, nogen som helst moderne
> vogntype ikke kan passere hvadsomhelst i 3. gear
> med mindst 70 km/t ????

Den var sku ikke særligt moderne. Den var vel fra sidst i 80'erne og havde
en sugediesel (altså ingen turbo) på omkring 6 liter. 6-trins gearkasse og
den skulle køres til det røde felt i 4. var det vist. Ved næste gear kunne
den ikke holde omdrejningerne. 120 hk (som vist enda måske kun var 100 nu
jeg tænker over det) er altså ikke meget til så høj vægt. En lastbil med 220
hk kan med samme vægt holde en ca. 50 km/t.

Jeg har kørt en 20 tons lastbil med 370 hk op ad Storebæltsbroen. Det gav
ca. 60-65 km/t.

NS



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 06:54


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4176b1db$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har kørt en 20 tons lastbil med 370 hk op ad Storebæltsbroen. Det gav
> ca. 60-65 km/t.

Hvor mange HK har de nyeste lastbiler?


--
Per, Esbjerg



Hans L. Jørgensen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 21-10-04 08:30

phk wrote:
> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4176b1db$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg har kørt en 20 tons lastbil med 370 hk op ad Storebæltsbroen.
>> Det gav ca. 60-65 km/t.
>
> Hvor mange HK har de nyeste lastbiler?


Op til ca. 500-550 HK og op til 700 HK. med chiptuning.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Christian B. Andrese~ (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-10-04 08:34


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
news:2zJdd.1437$xy.857@news.get2net.dk...
> phk wrote:
> > "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:4176b1db$0$77009$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> >> Jeg har kørt en 20 tons lastbil med 370 hk op ad Storebæltsbroen.
> >> Det gav ca. 60-65 km/t.
> >
> > Hvor mange HK har de nyeste lastbiler?
>
>
> Op til ca. 500-550 HK og op til 700 HK. med chiptuning.

Har det nogen som helst betydning når de er begrænset ?
Er det ikke momentet som er interessant ?
Eller har jeg misforstået det helt ?


--
mvh/rg. Christian



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 11:13


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41776661$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Op til ca. 500-550 HK og op til 700 HK. med chiptuning.
>
> Har det nogen som helst betydning når de er begrænset ?
> Er det ikke momentet som er interessant ?
> Eller har jeg misforstået det helt ?

For en lastbils vedkommende er det momentet der er interessant indtil du når
en bakke som kun kan klares i et lavere gear med mange omdrejninger.


--
Per, Esbjerg



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 18:59


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41778b90$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41776661$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Op til ca. 500-550 HK og op til 700 HK. med chiptuning.
>>
>> Har det nogen som helst betydning når de er begrænset ?
>> Er det ikke momentet som er interessant ?
>> Eller har jeg misforstået det helt ?
>
> For en lastbils vedkommende er det momentet der er interessant indtil du
> når en bakke som kun kan klares i et lavere gear med mange omdrejninger.

og jeg som troede at lasten bagi også havde en betydning

--
Tom



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 19:43


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4177f8cd$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>>> Op til ca. 500-550 HK og op til 700 HK. med chiptuning.
>>>
>>> Har det nogen som helst betydning når de er begrænset ?
>>> Er det ikke momentet som er interessant ?
>>> Eller har jeg misforstået det helt ?
>>
>> For en lastbils vedkommende er det momentet der er interessant indtil du
>> når en bakke som kun kan klares i et lavere gear med mange omdrejninger.
>
> og jeg som troede at lasten bagi også havde en betydning

Tom - du _har_ jo drukket. Lasten har ingen betydning for når min betingelse
ovenfor er opfyldt.


--
Per, Esbjerg



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 11:12


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:2zJdd.1437$xy.857@news.get2net.dk...
> phk wrote:

>> Hvor mange HK har de nyeste lastbiler?
>
> Op til ca. 500-550 HK og op til 700 HK. med chiptuning.

Det ku´ være man sku´ ha´ en chiptunet lastbilmotor i sin Golf :)


--
Per, Esbjerg



Hans L. Jørgensen (22-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-10-04 08:43

phk wrote:
>
> Det ku´ være man sku´ ha´ en chiptunet lastbilmotor i sin Golf :)

Ja, - anskaf dig en Scania V8 send den til USA og få den tunet bl.a. med en
hysterisk turbo på hver af de 8 propper slutresultat 3200 HK..




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



anders majland (22-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 22-10-04 09:31

>> Det ku´ være man sku´ ha´ en chiptunet lastbilmotor i sin Golf :)
>
> Ja, - anskaf dig en Scania V8 send den til USA og få den tunet bl.a.
> med en hysterisk turbo på hver af de 8 propper slutresultat 3200 HK..
>

Måske golfen skulle forlænges bare en smule for at få plads ... Men
måske i en transporter (for at blive i "familien")


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Hans L. Jørgensen (22-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-10-04 14:58

anders majland wrote:
>>> Det ku´ være man sku´ ha´ en chiptunet lastbilmotor i sin Golf :)
>>
>> Ja, - anskaf dig en Scania V8 send den til USA og få den tunet bl.a.
>> med en hysterisk turbo på hver af de 8 propper slutresultat 3200 HK..
>>
>
> Måske golfen skulle forlænges bare en smule for at få plads ... Men
> måske i en transporter (for at blive i "familien")

Nej da, - tænk på at det er en V8, den er jo meget kortere end 8 på række




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Ukendt (19-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-10-04 20:59

> Kassel bakkerne ?
> Hvordan ser 'de ud' ?

Tag det bare helt roligt.

De er ikke værre, end man (næsten) kan overse dem.

Mange tror, det er ligesom at køre over Alperne - men det er det altså ikke.

- Man mærker dem typisk ved, at en normal familie-bil pludselig ikke vil
accelerere, når man træder speederen ned.

- Eller måske ved at speederen rammer gulvet - uden at man vidste, at man
trådte mere på den...fordi hastigheden måske eller faldt...

- Eller måske fordi man pludselig opdager, at der skal skiftes ned til
fjerde gear, for at holde hastigheden.

Ned ad bakkerne går det nogen gange rigtig stærkt, hvis man ikke slipper
speederen. Hvis vejen samtidig drejer, og det gør den nogle gange, kan det
blive rigtig "sjovt"...specielt for ferie-overlæssede biler med slidte
støddæmpere, halvdårlige dæk og en klovn bag rattet, der ikke er vant til
andet end at trille ud til kolonihaven - eller svigermor.

Bakkerne er nogle gange et problem for folk, der ikke kan køre bil, og som
derfor lader gamle biler sejtrække op af bakkerne med lave omdrejninger og
speederen i bund.

--
/Jan W Nielsen



Lars G (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Lars G


Dato : 20-10-04 05:33


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:417571fd$0$238$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Bakkerne er nogle gange et problem for folk, der ikke kan køre bil, og som
> derfor lader gamle biler sejtrække op af bakkerne med lave omdrejninger og
> speederen i bund.
>

Hvordan er det nu ...... hvilke omdrejninger skal motoren nu holdes på ?
maks hk eller Nm

Mvh
Lars G



phk (20-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 20-10-04 05:48


"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4175ea6f$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> news:417571fd$0$238$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > Bakkerne er nogle gange et problem for folk, der ikke kan køre bil, og
som
> > derfor lader gamle biler sejtrække op af bakkerne med lave omdrejninger
og
> > speederen i bund.
> >
>
> Hvordan er det nu ...... hvilke omdrejninger skal motoren nu holdes på ?
> maks hk eller Nm

Kommer an på om du vil billigst op eller hurtigst. Hvis du vil hurtigst, så
er det speederen i bund og omdrejningerne op på maks HK...

--
Per, Esbjerg



Olesen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-10-04 19:10


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:417571fd$0$238$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> De er ikke værre, end man (næsten) kan overse dem.
>
> Mange tror, det er ligesom at køre over Alperne - men det er det altså
ikke.
>
> - Man mærker dem typisk ved, at en normal familie-bil pludselig ikke vil
> - Eller måske ved at speederen rammer gulvet - uden at man vidste, at man
> - Eller måske fordi man pludselig opdager, at der skal skiftes ned til
> Ned ad bakkerne går det nogen gange rigtig stærkt, hvis man ikke slipper
> Bakkerne er nogle gange et problem for folk, der ikke kan køre bil, og som


Tak for et visuelt klart og fornuftigt indlæg...nu har jeg
dannet en idê om 'bakkerne'.:)



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 14:04

> Tak for et visuelt klart og fornuftigt indlæg...nu har jeg
> dannet en idê om 'bakkerne'.:)

Velbekomme, da..


--
/Jan W Nielsen



Elbarto (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 20-10-04 13:53


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41752801$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kassel bakkerne ?
> Hvordan ser 'de ud' ?
> Hvor lang er den ?
> Er det eet langt stræk, eller
> små sving ??
>
> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?
>
> Findes der billeder af 'bakken'
> eller stigningen, så man kan fornemme
> hvad det er for en s**** ?
>
>

3 Normal størrelse jyder i en fiat 127 med ca 130kg dykkergrej bagi
Ok det gik ikke stærkt 60-70 opad og 150+ ned ad

Elbarto
OZ3BTO



Olesen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 20-10-04 19:17


"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:cl5nb9$pgs$1@news.cybercity.dk...


> 3 Normal størrelse jyder i en fiat 127 med ca 130kg dykkergrej bagi
> Ok det gik ikke stærkt 60-70 opad og 150+ ned ad

Dvs. det handler måske mere om fornuftige gearinger
end rene HK+ NM'er ?

Endten kan 4. + 5. gear ikke bruges,
da de er for 'tunge', eller også er 3.
så tilpas lav, motoren tar' for høje omdr ?

Vil godt tro, en 127'er er så tilpas
lavi 4. den snildt følger 'resten af feltet trop' ???
(altså dem som har lidt mere at slæbe på).



Ukendt (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-04 19:15



> Kassel bakkerne ?

Bare hold til venstre HELE tiden fra Padborg motorvej så havner du der. Det
samme når man skal til Hockenheim. HELE tiden til venstre så er man
der.....man behøver ikke engang GPS.

> Hvordan ser 'de ud' ?

Halv kedelige


> Hvor lang er den ?

Rigtig lange og de bliver længere jo mere lam bilen er

> Er det eet langt stræk, eller
> små sving ??

Bakker op og ned

> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Du må ind og kæmpe i indersporet eller i midtersporet

> Findes der billeder af 'bakken'
> eller stigningen, så man kan fornemme
> hvad det er for en s**** ?

Det er i hvert fald ikke til biler med > 1.100 Kg og < 120 HK. Når først man
kommer ned i hastighed så er det UMULIGT at komme op i hastighed igen

--
Tom



anders majland (22-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 22-10-04 09:35

> Det er i hvert fald ikke til biler med > 1.100 Kg og < 120 HK. Når
> først man kommer ned i hastighed så er det UMULIGT at komme op i
> hastighed igen

Jeg erindrer en ferietur i en citroen BX med far,mor og 3 børn engang i
80'erne. På taget villatelt, bagage og et surfbræt så den var godt
læsset. Det var den lille 1.4 - Den der i modelbetegnelsen bare hed bx
(bx 1.4 var forbeholdt en med lidt flere kræftre). Jeg tror den havde
55hk og kun 4 gear. Den kunne knapt slæbe sig op i 3 og blev overhalet
af adskillige lastbiler.


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Per Skjødt (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Skjødt


Dato : 20-10-04 19:39

Hej Olesen, med en Peugeot 406 2.0 ST med 135HK og en Tabbert Comtesse 450
på ca.1400kg total bagefter, kan jeg med fuld gas i 3 gear holde omkring de
75-80 op af de værste i Kassel, giver det dig lidt ide om
stigningerne/længden.

Mvh. Per



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 17:52


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41752801$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvad sker der typisk, når
> man nærmer sig bakken
> i en lettere undermotoriseret
> køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Skal du derned i en 50HK follevogn - en Polo?

Så er mit bud at du vil finde bakkerne uendelig lange og efter de 5 kvarter
det vil tage dig at køre igennem dem - så er du glad for du kom det.

Da du ikke har været der før vil jeg også gætte på du ikke opdager hvor
stejlse bakkerne er før du er kommet på dem og derfor får gearet for sent
ned i lavere gear. Du vil komme ned på 50-60 stykker på den første stejle
bakke ;)

Hvis du har muligheden så giv dig tid til at køre væk fra motorvejen. Det er
et meget smukt område. Der ér Tyskland i det hele taget når man kommer væk
fra motorvejen :)


--
Per, Esbjerg



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 19:00



> Hvis du har muligheden så giv dig tid til at køre væk fra motorvejen. Det
> er et meget smukt område. Der ér Tyskland i det hele taget når man kommer
> væk fra motorvejen :)

okay !!!
)

--
Tom



Jørgen M. Rasmussen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 21-10-04 19:34


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

.. Der ér Tyskland i det hele taget når man kommer
>> væk fra motorvejen :)
>
Er der noget uden om autobahn? ;)))). Nej jeg er enig, da vi camperede m.
campigwun, forsøgte vi altid at køre uden om. Ikke fordi vi var
undermotoriseret, TVÆRTIMOD, påhængsvogne er bare tvunget til et holde sig i
højre spor, overhalingsforbud, og så henslæber man altså tilværelsen m. 2-30
kmt blandt lastbiler og andre campister etc., og det er ikke altid
mekanikken vil finde sig i det :(( . Og det koster KASSEN at overtræde det
forbud, selv om du mere end rigeligt kan følge tempoet i yderbanen.



phk (21-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 21-10-04 20:42


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41780120$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Og det koster KASSEN at overtræde det forbud, selv om du mere end
> rigeligt kan følge tempoet i yderbanen.

Jamen fortæl os da så lige hvad det koster mens vi andre nyder livet i
yderbanen?


--
Per, Esbjerg



Ukendt (22-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-04 06:07


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse > Jamen fortæl os da så
lige hvad det koster mens vi andre nyder livet i
> yderbanen?
>
Det er irrelevant, for bliv I bare der. Så køre vi en anden vej, og kigger
på den D. geografi, vi er trods alt på ferie ;). Tabet er ikke så stort mht.
km, og tidsforbruget er mindre.



phk (22-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-10-04 07:05


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:417894e5$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse > Jamen fortæl os da
> så lige hvad det koster mens vi andre nyder livet i
>> yderbanen?
>>
> Det er irrelevant, for bliv I bare der. Så køre vi en anden vej, og kigger
> på den D. geografi, vi er trods alt på ferie ;). Tabet er ikke så stort
> mht. km, og tidsforbruget er mindre.

Jeg tog for givet du kørte lastbil. Man må godt overhale med campingvogn i
Kassel-bjergene ... der er kun overhalingsforbud for lastbiler. Og da vi
vejer vel under 7T må vi også overhale i 3. spor - eller højere...

Jeg spurgte dig fordi jeg godt ville vide hvad det kostede at overhale ved
overhalingsforbud i lastbil.



>
>



phk (22-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-10-04 07:10


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:417894e5$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse > Jamen fortæl os da
> så lige hvad det koster mens vi andre nyder livet i
>> yderbanen?
>>
> Det er irrelevant, for bliv I bare der. Så køre vi en anden vej, og kigger
> på den D. geografi, vi er trods alt på ferie ;). Tabet er ikke så stort
> mht. km, og tidsforbruget er mindre.

Ferie? Så må vi gerne køre i yderbanen i Kassel. Jeg troede du kørte
lastbil. I Kassel er der kun overhalingsforbud for lastbiler. Campingvogne
m.m. under 7T må gerne køre i yderste venstre spor deropad.

Og dernedad :)

Heldigvis da, fordi både op og nedad kører lastbilerne 40 km/t.....


--
Per, Esbjerg



Ukendt (22-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-10-04 08:49


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Heldigvis da, fordi både op og nedad kører lastbilerne 40 km/t.....
>
Og det kan smadre alt at skulle holde det tempo, så vi tog chancen :(. Det
er nogen år siden jeg var der sidst, og den gang var der flere steder
c.vogne ikke måtte overhale, derfor kender jeg heller ikke bødestr. pt.- men
den gang ødelagde den næsten ferie budgettet.



Olesen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 21-10-04 22:38


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4177e8f3$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Skal du derned i en 50HK follevogn - en Polo?

Nej.

> Så er mit bud at du vil finde bakkerne uendelig lange og efter de 5
kvarter
> det vil tage dig at køre igennem dem - så er du glad for du kom det.

Tænkte noget med at 'ta tilløb' og så
håbe på at lande på ca. 100 km/t.
Iflg. Jan W lyder det ikke til, bakkerne
er så frygtindgydende trods alt.


> Da du ikke har været der før vil jeg også gætte på du ikke opdager hvor
> stejlse bakkerne er før du er kommet på dem og derfor får gearet for sent
> ned i lavere gear. Du vil komme ned på 50-60 stykker på den første stejle
> bakke ;)

Well, det lyder til, bakkerne er værre end som så..
Normalt forseres Funder-bakke i frisk tempo i 4. gear
og en anelse mere speedertryk uden de værre problemer,
men er Kassel med lige så skarpe sving vil jeg godt tro,
3. gear skal bruges flittigt.


> Hvis du har muligheden så giv dig tid til at køre væk fra motorvejen. Det
er
> et meget smukt område. Der ér Tyskland i det hele taget når man kommer væk
> fra motorvejen :)

Husker kun Østrigs motorveje set fra en bus, -smukt.:,o)



phk (22-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-10-04 07:07


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41782c77$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Skal du derned i en 50HK follevogn - en Polo?
>
> Nej.
>
>> Så er mit bud at du vil finde bakkerne uendelig lange og efter de 5
> kvarter
>> det vil tage dig at køre igennem dem - så er du glad for du kom det.
>
> Tænkte noget med at 'ta tilløb' og så
> håbe på at lande på ca. 100 km/t.
> Iflg. Jan W lyder det ikke til, bakkerne
> er så frygtindgydende trods alt.

Det er altså ikke Funder bakke. Mens man kan se enden på Funder Bakke, så er
det en helt anderledes sag i Kassel. Bakkerne er ikke alene stejle målt med
danske forhold, de er også lange.

En 50HK Polo skal nok få noget at bestille dernede ;)

Jeg kører over Funder Bakke her til formiddag for lige at måle hvor stejl
den er i forhold til Kassel. Resultat her senest i aften :)


--
Per, Esbjerg



phk (22-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 22-10-04 15:09


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41782c77$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Tænkte noget med at 'ta tilløb' og så
> håbe på at lande på ca. 100 km/t.
> Iflg. Jan W lyder det ikke til, bakkerne
> er så frygtindgydende trods alt.

Glem det - bakkerne er lange og stejle og slet ikke at sammenligne med
Funder.

Funder er 5-6% - Kassel er 8%.

Funder er ... ikke ret lang. Det er Kasselbakkerne. Det bliver ved og ved
med at stige nogle steder. Selv om man kan se langt frem bliver det ved med
at stige ...

Funder starter i 15-20 meters højde og når op i 85meter.
Kassel starter i omkring 300 og bevæger sig op og ned for at ende i ca. 500
meters højde.

I 500 meters højde mangler din motor 5% HK.

Plus selvfølgelig bilen er fyldt op med personer og eller bagage.

Funder - gå hjem og vug!


--
Per, Esbjerg



Kaj (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Kaj


Dato : 21-10-04 20:43

On Tue, 19 Oct 2004 16:43:02 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:


>Hvad sker der typisk, når
>man nærmer sig bakken
>i en lettere undermotoriseret
>køretøj eks. ? Eks. med CV ?

Har kørt dem i en vidunderlig Skoda 105, -det var ikke meget vi fik
overhalet, men over det kom vi.
Ind og ligge i sporet med de gamle østlastbiler, så kan de feste være
med.

Vh Kaj


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408652
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste