Instrumentlyset er smuttet
Fra : Bent Birgersen

Dato : 19-10-04 09:40

Instrumentlyset i min Pug106 virker ikke. Jeg har mokket med det, men jeg
kan ikke lave det og en mekaniker reperation vil være dyr da hele
plasticinteriøret skal skilles ad. Derfor kan jeg sætte en lille lampe fast
som lyser på speedometeret og tilsluttes lighterstikket eller henter strøm
fra bilradiostikkene? Jeg tænker på om der ikke er udviklet nogle lamper til
f.eks rallykortlæsning eller lignende, som kan klipses fast her og der? Har
I nogle ideer til disse "gør det selv" løsninger? -er det igrunden lovligt?

Tak
BB

Fra : Martin Bak

Dato : 19-10-04 10:46

"Bent Birgersen" <slet@slet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har
> I nogle ideer til disse "gør det selv" løsninger? -er det igrunden

Jeg er ikke ekspert, men jeg tvivler stærkt på, at SBI køber sådan en
løsning. Men jeg har da ofte lavet lys i instrumenthuse. Så svært er det da
heller ikke? Er _alt_ lys gået på een gang, eller er det gradvist blevet
svagere?

Venligst

Martin

Fra : Coach [4130]

Dato : 19-10-04 10:51

> [...]
> Har
> I nogle ideer til disse "gør det selv" løsninger? -er det igrunden

Nej, det er ikke lovligt, det du har gang i.

Det er uforsvarligt ikke at kunne se sine instrumenter i mørke.
Og ulovligt.
Dette er en sikkerhedsmæssig fejl, som bør rettes hurtigst muligt. (dit
instrument lys vedrører også advarselslamper)
Kan du ikke selv klare jobbet, må du på værksted.

mvh
Bri@n

Fra : Bent Birgersen

Dato : 19-10-04 20:21

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> instrument lys vedrører også advarselslamper)
> Kan du ikke selv klare jobbet, må du på værksted.

Instrumentlyset vedrører ikke advarselslamper! Alle advarselslamper -blink,
olie, frontlys håndbremse virker fint, det er kun "baglyset" til spedometer,
ur og bensinmåler der er gået. Sjovt nok er det en "komme og gå fejl" idet
lyset virkede fint for 4 måneder siden i 2 måneder -Altså der var en periode
på 2 måneder hvor alt var ok. -jeg har haft bilen i ca ½ år.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 19-10-04 20:40

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse

> "Bent Birgersen" <slet@slet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke lovligt, det du har gang i.
Der er jeg uenig.
Man må ikke have lys i kabinen som svækker
udsynet, men man må da godt køre uden lys i instrumenterne.
Chancen for at få en fartbøde er bare højere

> Det er uforsvarligt ikke at kunne se sine instrumenter i mørke.
Enig.
> Og ulovligt.
Uenig
> Dette er en sikkerhedsmæssig fejl, som bør rettes hurtigst muligt. (dit
> instrument lys vedrører også advarselslamper)
Advarselslamper kører typisk for sig, så på den konto er han "sikker".
> Kan du ikke selv klare jobbet, må du på værksted.
Enig

--
/Andersen [3650]

andersen snabela nospam dot dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-10-04 11:37

Bent Birgersen wrote:

> Instrumentlyset i min Pug106 virker ikke. Jeg har mokket med det, men jeg
> kan ikke lave det og en mekaniker reperation vil være dyr da hele
> plasticinteriøret skal skilles ad.

Det lyder ret typisk, ja.. Det er dog ikke altid det behøver være
helt så besværligt, man kan indimellem få armen op bag ved
instrumenterne ved at fjerne noget af afdækningen ved fødderne.

> [...]
> I nogle ideer til disse "gør det selv" løsninger? -er det igrunden lovligt?

Jeg synes det lyder som en dårlig ide. Hvis du kører om natten og
tænder loftslyset, så bliver dit udsyn betydeligt nedsat.
Kortlæselamper er normalt lavet så de skærmer lyset så det ikke
generer føreren, men når du nu har planer om at lade det lyse på
konsollen lige foran dig, så får du en stor hvid plet du skal
kigge henover.

Prøv i stedet at gå ind på <http://www.hi-speed.dk/>, det er bla.
et forum for Peugeot fanatikere. Med alt den styling der bliver
lavet på de biler, skulle det ikke undre mig om der også sidder
nogen der har prøvet at skifte lys i instrumenteringen og som kan
fortælle dig lige præcis hvilke 4-5 dimser du skal løsne for at
komme til pærerne bag på instrumentet.

Hvis du efterfølgende køber pærerne hos Peugeot, så spørg om ikke
lige du må få et kig på en "eksploderet tegning" af tingene, det
er sådan en tegning reservedelsekspedienterne bruger til at finde
de rette partnumre på, og på den kan du få en ide om hvor og
hvordan tingene sidder, hvis nu det er du skal til at ligge og
rode med armen oppe bag instrumentet.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jake

Dato : 19-10-04 11:57

Bent Birgersen wrote:
> [...]
> I nogle ideer til disse "gør det selv" løsninger? -er det igrunden lovligt?

Er du 100 på at det ikke bare er en sikring, der er røget (det er da
ihverttilfælde værd at checke før du splitter den ad

/Jake
106'er

Fra : Bent Birgersen

Dato : 19-10-04 20:16

Ja jeg har checket alle sikringer og de er OK. Sikringen til
instrumentbelysningen dækker også andet (radio tror jeg nok?) som virker, så
det er ikke der fejlen ligger.
BB

Fra : alexbo

Dato : 19-10-04 21:35

"Bent Birgersen" skrev

Ja jeg har checket alle sikringer og de er OK. Sikringen til
> instrumentbelysningen dækker også andet (radio tror jeg nok?) som virker,

> det er ikke der fejlen ligger.

Jeg kan ikke huske om en 106 har justerbart instrumentlys, men hvis den har
ville jeg først se på justerkontakten, de kan være så irrede at lyset
forsvinder i perioder, så vil det hjælpe at skrue op og ned.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bent Birgersen

Dato : 20-10-04 10:53

> [...]
> ville jeg først se på justerkontakten, de kan være så irrede at lyset
> forsvinder i perioder, så vil det hjælpe at skrue op og ned.

Nogle 106´er har justerbart instrumentlys, men ikke min.
/BB

Fra : BubbaFet

Dato : 20-10-04 01:17

On Tue, 19 Oct 2004 10:39:50 +0200, Bent Birgersen wrote:

> [...]
> I nogle ideer til disse "gør det selv" løsninger? -er det igrunden lovligt?

Hvis du er fra Kbh. så skifter jeg alle pærerne for en plovmand, det
tager
ca 1 times tid.

Men inden da, til højre for rattet, på instrumentbordet sidder enten to
blænddæksler eller et blænddæksel og en rheostat. (rheoen er til
dæmpning af lyset i instrumenterne). Bag den ene plade sidder et stik som
der SKAL være gennemgang i, ellers går alt lyset i instrumentbordet.
Check lige det stik, det sidder på bagsiden af den højre blændplade.

Ellers kan jeg godt tage et kig på det, jeg har skruet med Peugeot siden
98 nu, og har ejet, 2x205GTI, 205XS, 106 XSi, 106 Rallye 1.3/1.6 og nu en
106 GTI.

/BubbaFet

Fra : Bent Birgersen

Dato : 20-10-04 10:52

"BubbaFet" <BubbaFet@localhost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 98 nu, og har ejet, 2x205GTI, 205XS, 106 XSi, 106 Rallye 1.3/1.6 og nu en

Tak BubbaFet ( )
Jeg er "desværre" fra jylland, ellers vil jeg gerne have benyttet dit
tilbud.
Der sidder ganske rigtig 2 blænddæksler til højre for ratstammen.
Det højre dæksel huser startspærre.
Det venstr er tomt, men på bagsiden af blænddækslet er der ganske vist noget
der minder om noget der kan sættes et stik på. Der er ihvertfald noget metal
og nogle dimser der stikker ud så man kunne sætte et stik i, MEN jeg kan
ikke finde en evt kontakt der skulle på her. Jeg har som en anden mavedanser
med lommelygte søgt efter en ledning med stik der kunne være hoppet af her.
Der sidder ikke en rheostat -der er ikke mulighed for at dæmpe
instrumentbelysningen i min bil (XR -årgang 1992), men jeg har luret i andre
106´ere og der er det ganske rigtigt muligt at regulere belysningen.
Men tror du at det kan have noget med startspærren at gøre? Jeg har ikke
villet pille dækslet til denne af, da jeg er lidt urolig for at lave noget
dumt, så bilen ikke kan starte -startspærren sidder til højre

Hilsen
BB

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 20-10-04 07:53

"Bent Birgersen" <slet@slet.dk> wrote in

> [...]
> kan klipses fast her og der? Har I nogle ideer til disse "gør det
> selv" løsninger? -er det igrunden lovligt?

Hej
På min Mitsubishi sidder der en separat sikring (ikke i sikringsgruppen)
til instrumentlys.
Prøv at kigge i en Haynes (eller lignende) for at checke ledningsnettet.

mvh fvmFJERN@DETTEnethotel.dk