Hvordan virker bakspejlet?
Fra : phk

Dato : 18-10-04 13:13

Hvordan virker bakspejlet i en bil?

Jeg tænker på at man lige drejer den en anelse og så generer de
bagvedkørendes lys ikke så meget mere.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter C:\\

Dato : 18-10-04 13:18

> Hvordan virker bakspejlet i en bil?
>
> Jeg tænker på at man lige drejer den en anelse og så generer de
> bagvedkørendes lys ikke så meget mere.

Mit virker ved at blive "klappet op" så jeg reelt ikke kan se noget i det.
Det spejler lige op i loftet på bilen.
Om det er rent svineheld fra Toyotas side eller tiltænkt, ved jeg ikke, men
på en eller ande måde får jeg en slags genspejlnings-spejlbillede fra
loftsbetrækket, således at jeg stadig kan se bagud i bakspejlet.....bare
mørkere og svagere end før, men altså også uden at blive blændet af biler
bagved.

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-04 13:33

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mørkere og svagere end før, men altså også uden at blive blændet af biler

*LOL* Nej Peter, det er netop denne feature phk spørger til. Det er lavet
med vilje. Det har intet med genspejling fra loftet at gøre.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Peter C:\\>

Dato : 18-10-04 18:08

> *LOL* Nej Peter, det er netop denne feature phk spørger til. Det er lavet
> med vilje. Det har intet med genspejling fra loftet at gøre.

DET var satans !! (har også læst Uffe´s svar længere nede)

....det er sgu smart må jeg sige.....og her gik jeg og
troede....<sang_fra_de_varme_lande.mpg>

Det kunne en eller anden godt ha´ fortalt mig for længe siden

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : G.B.

Dato : 19-10-04 02:26

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> *LOL* Nej Peter, det er netop denne feature phk spørger til. Det er
> lavet med vilje. Det har intet med genspejling fra loftet at gøre.

Man lærer det oven i købet, når man tager kørekort i dag. Det er en
funktion, som gør at man undgår at blive blændet af bagvedkørende.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : phk

Dato : 18-10-04 13:42

> [...]
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Mit virker ved at blive "klappet op" så jeg reelt ikke kan se noget i det.

Du vil opdage, hvis du eksperimenterer lidt, at det virker begge veje - det
har ikke noget med loftet at gøre.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-10-04 14:51

On Mon, 18 Oct 2004 14:18:00 +0200, "Peter C:\\" <pc@FJERNDETTEtping.dk>
wrote:

> [...]
>mørkere og svagere end før, men altså også uden at blive blændet af biler

Det samme kan man gøre i mine forældres Seat Cordoba.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-04 17:16

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme kan man gøre i mine forældres Seat Cordoba.

Det tror at alle spejl, nyere end 10 år, gør...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : KASO

Dato : 18-10-04 18:14

> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror at alle spejl, nyere end 10 år, gør...

Hmm - min MB fra 1977 havde nu også "natfunktion" - og det var hverken nyt
eller forbeholdt dyre biler den gang - jeg tror, at du skal tilbage til
60'erne eller starten af 70'erne før det var nyt eller specielt....

Fra : Mogens

Dato : 18-10-04 18:36

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - min MB fra 1977 havde nu også "natfunktion" - og det var hverken nyt
> eller forbeholdt dyre biler den gang - jeg tror, at du skal tilbage til
> 60'erne eller starten af 70'erne før det var nyt eller specielt....

Jep - mine forældres '67 Opel Rekord 1900 L
(vild luksus til 32.000 kr) var netop udstyret
med denne supersmarte facilitet

Ligesom der var sovebeslag på forsæderne og
bunkevis af krom overalt...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-04 18:48

> Hmm - min MB fra 1977 havde nu også "natfunktion" - og det var hverken nyt
> eller forbeholdt dyre biler den gang - jeg tror, at du skal tilbage til
> 60'erne eller starten af 70'erne før det var nyt eller specielt....

Ok, det var bare et skud...lavt sat, for at være på den sikre side. Ellers
ved jeg jo at du kommer efter mig

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : KASO

Dato : 20-10-04 15:56

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, det var bare et skud...lavt sat, for at være på den sikre side. Ellers
> ved jeg jo at du kommer efter mig

Nej-da - kun, hvis du skulle finde på at postulere, at spejle i
virkeligheden er opfundet af Saab

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 00:17

> Nej-da - kun, hvis du skulle finde på at postulere, at spejle i
> virkeligheden er opfundet af Saab

Det kunne jeg aldrig drømme. Det er kun spejle med ekstra vinkling yderst
der er opfundet af Saab.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 00:19

KLIP

> Det er kun spejle med ekstra vinkling yderst der er opfundet af Saab.

Så sidder der en Saab-opfindelse på min Volvo..

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 01:05

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> KLIP

> Så sidder der en Saab-opfindelse på min Volvo..

Jep, og stort set alle andre biler idag - ihvertfald "overthere".

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 01:20

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> KLIP

> Så sidder der en Saab-opfindelse på min Volvo..

Blev introduceret af Saab i 1981:

"Denne Saab nyskabelse eliminerer den blinde vinkel, når man ser bagud.
Enkelt, billigt og efterfølgende de facto standard."

Men derudover har du flere Saab-opfindelser i/på din Volvo:
Sikkerhedsselen! (1958)
Energiabsorberende stødfangere (1971)
Elektrisk opvarmede forsæder (1971)
Sidekollisionsbeskyttelse (1972) - Måtte i den anledning indklage Toyota
Danmark for Forbrugerstyrelsen for ca. 10 år siden.
Trevejskatalysator styret af lambdasensor. (1976)
Deformérbar ratstamme (1978)
Kabineluftfilter (1978)
Split-sidespejl (1981)
Asbestfri bremseklodser (1982)
Direct Ignition (1987)
CFC-fri aircondition (1991)
SAHR - Aktive nakkestøtter (1996)
Ventilerede sæder (1997)

P.S. Du ved godt hvad SIPS står for - ik'?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 01:25

KLIP

> [...]
> SAHR - Aktive nakkestøtter (1996)
> Ventilerede sæder (1997)
>
> P.S. Du ved godt hvad SIPS står for - ik'?

Det vil jeg mene:
http://www.acronymfinder.com/af-query.asp?p=dict&String=exact&Acronym=SIPS

Loooolllllll...

Du alt formende en blandingspotte jeg lusker rundt i....)

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 01:30

> Det vil jeg mene:
> http://www.acronymfinder.com/af-query.asp?p=dict&String=exact&Acronym=SIPS

Nej, nej, nej....heeeelt forkert. Det står selvfølgelig for: "Saab Invented
Passive Safety". )))

> Loooolllllll...
>
> Du alt formende en blandingspotte jeg lusker rundt i....)

I dén grad.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 01:24

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Så sidder der en Saab-opfindelse på min Volvo..

Glemte lige:

Forlygte visker/vasker (1970)

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 01:25

KLIP

> Forlygte visker/vasker (1970)

Kan det snart blive meget værre...

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-10-04 20:18

On Mon, 18 Oct 2004 18:16:12 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Det tror at alle spejl, nyere end 10 år, gør...

Tror sqi ikke at det forefindesi vores firmabiler, men er ikke sikker
Flemming Jacobsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-10-04 21:39

On Mon, 18 Oct 2004 21:18:26 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Tror sqi ikke at det forefindesi vores firmabiler, men er ikke sikker

>--

Nu kommer du altså snart til at fortælle os, hvad det er for et firma
du arbejder for.

Det var da kollosalt hvad du har at udsætte på de biler.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-04 22:05

> Nu kommer du altså snart til at fortælle os, hvad det er for et firma
> du arbejder for.

Jeg tror at jeg har en god idé.....

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-10-04 22:29

On Mon, 18 Oct 2004 23:04:47 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tror at jeg har en god idé.....

>--

Jow, men jeg har i en årrække været udstationeret på Djævleøen, så jeg
kan s'gu ikke rigtigt følge med i hvad I går og sysler med, over
there.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-04 22:48

> Jow, men jeg har i en årrække været udstationeret på Djævleøen, så jeg
> kan s'gu ikke rigtigt følge med i hvad I går og sysler med, over
> there.

Jeg tror skam nu også at i har "dem" overthere......det er i
sikringsbranchen...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-10-04 19:29

On Mon, 18 Oct 2004 23:04:47 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tror at jeg har en god idé.....

Spyt ud, så finder vi ud af om du har ret ;)
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-04 00:28

> Spyt ud, så finder vi ud af om du har ret ;)

Du besøger bl.a. Post Danmark i Fredericia - ik'?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-10-04 11:39

On Wed, 20 Oct 2004 01:27:34 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Du besøger bl.a. Post Danmark i Fredericia - ik'?

Nej :). Jeg gør ihvertfald ikke personligt. Ved ikke om nogle af mine
kolleger gør
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-04 15:08

> Nej :). Jeg gør ihvertfald ikke personligt. Ved ikke om nogle af mine
> kolleger gør

Ok.....firmanavnet starter med "Dan"...?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 20-10-04 19:01

On Wed, 20 Oct 2004 16:07:34 +0200, "Henrik B."

nopes :)
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 00:18

> nopes :)

Hmmm, men det er noget med sikring....ik'? Altså ikke navnet, men
beskæftigelsen.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 21-10-04 19:36

On Thu, 21 Oct 2004 01:17:46 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Hmmm, men det er noget med sikring....ik'? Altså ikke navnet, men
>beskæftigelsen.

Niks, Det er meget meget langt fra. men lad os sige Distribution, så er
den ved at være der *G*
Flemming Jacobsen

Fra : Peter

Dato : 19-10-04 19:55

[klip]

> Nu kommer du altså snart til at fortælle os, hvad det er for et firma
> du arbejder for.
>
> Det var da kollosalt hvad du har at udsætte på de biler.

LOL

/Peter

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-10-04 21:13

On Mon, 18 Oct 2004 22:39:04 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Nu kommer du altså snart til at fortælle os, hvad det er for et firma
>du arbejder for.
>
>Det var da kollosalt hvad du har at udsætte på de biler.

Nu bliver de så heller ikke generelt set kørt særligt pænt og så giver
det sig selv.
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-10-04 10:56

"Henrik B." wrote:

> Det tror at alle spejl, nyere end 10 år, gør...

Min Volvo fra 1971 har det også, altså lige bortset fra at knappen
til at styre det er faldet af pga. slid..

--
Hygge..
Thomas

Fra : BJ

Dato : 18-10-04 13:29

KLIP

> Hvordan virker bakspejlet i en bil?

Mit er automatisk.

Her er et eksempel på et sådan:

http://www.truckspecialties.com/mitomirror/mirror2specs.htm

Bjørn Jørvad

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-10-04 13:35

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev

> Hvordan virker bakspejlet i en bil?
>
> Jeg tænker på at man lige drejer den en anelse og så generer de
> bagvedkørendes lys ikke så meget mere.

Spejlet er i virkeligheden 2 spejle, anbragt næsten parallelt bag hinanden,
når du aktivere natfunktionen, vipper du det foreste spejl ud af
synsvinkelen, og du får så reflektionen fra det bagved liggende spejl, men
naturligvis med mindre lysstyrke, da det skal passere det foreste spejl.

Mvh.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 19-10-04 11:01

> [...]
> naturligvis med mindre lysstyrke, da det skal passere det foreste spejl.

Det var dog rart med en som havde et svar

Istedet for alle andre som også har det / og har haft det
i mange år - selvfølgelig - har da aldrig haft en bil uden

Tak Uffe !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : BJ

Dato : 19-10-04 11:37

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> har da aldrig haft en bil uden

Det har jeg nu, men har også kørt bil i +32 år.

Det har du nok ikke..!

Bjørn Jørvad

Fra : phk

Dato : 19-10-04 12:51

> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det har jeg nu, men har også kørt bil i +32 år.
>
> Det har du nok ikke..!

Jeg husker VW 1500 variant, 412´eren var dens efterfølger, jeg er ret sikker
på at den havde funktionen indbygget. Den må have været fra først i 60´erne.

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 19-10-04 16:51

KLIP

> Jeg husker VW 1500 variant, 412´eren var dens efterfølger, jeg er ret
> sikker
> på at den havde funktionen indbygget. Den må have været fra først i
> 60´erne.

Min første bil var en Opel Rekord A Caravan 1.700 med ratgear og bænksæde.

Den havde det ikke.

Efterfølgeren til den, en Morris Marina 1300 GT, havde det heller ikke.

Men efterfølgeren til Morrisen, en Lada 1500 S, havde det.

Bjørn Jørvad

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-10-04 19:46

> [...]

> Efterfølgeren til den, en Morris Marina 1300 GT, havde det heller ikke.
>
> Men efterfølgeren til Morrisen, en Lada 1500 S, havde det.

Ud fra ovenstående bliver følgende konkluderet:
Lada er bedre udstyret en både Opel og Morris!

Nå, det var ikke helt det du mente

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : BJ

Dato : 19-10-04 22:16

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ud fra ovenstående bliver følgende konkluderet:
> Lada er bedre udstyret en både Opel og Morris!

Da Lada kom på markedet med deres 1500 S var den udstyret efter alle
kunstens regler.

Det var jo en Fiat 125...

Selv en trykmåler til dæktrykket var med i "værktøjssækken".

Det bedste var at potten kun kostede 35.000,- kr. flunkendes ny...

http://lada-forever.wz.cz/foto/modely/2103.jpg

Bjørn Jørvad

Fra : KASO

Dato : 20-10-04 16:43

> [...]
>
> KLIP

> Da Lada kom på markedet med deres 1500 S var den udstyret efter alle

Nix - Lada var baseret på en modificeret Fiat 124, hvor undervognen var
tilpasset de dårlige russiske veje med større frihøjde + div. andre
modifikationer. Ad åre blev mere og mere ændret - men grundlaget var 124 -
ligesom i Seat 1430E, der dog holdt sig tættere til originalen - omend den
havde tandstangsstyring (med MEGET stor venderadius) modsat dens italienske
forbillede.

Polski Fiat derimod var baseret på Fiat 125 - men med motoren fra Fiat 1500.
Senere byggedes den "moderne" Polonez på samme grundlag - men med stor
bagklap. Jeg kørte på et tidspunkt med nogle venner, der havde lånt et
(dengang) 2-årigt eksemplar af forældrene. Da døren blev lukket, faldt
håndsvinget til rudeoptrækket af, hvilket kun afstedkom et skuldertræk fra
hende, der havde lånt den af forældrene. "Der falder så tit noget af" var
hendes eneste kommentar. Det fik mig virkelig til at føle mig tryg ved at
køre i bilen

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 16:50

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Jeg bøjer mig for din overbevisende udredning..

Bortset fra det, var jeg glad for potten og nåede at køre over 100.000 km i
den som selvbetalt sælgerpotte.

Den kørte godt og var meget økonomisk i drift.

Mine forældre købte en også som invalidebil..

Bjørn Jørvad

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-10-04 20:48

> Da Lada kom på markedet med deres 1500 S var den udstyret efter alle
> kunstens regler.

og her må jeg bryde sammen og tilstå:
Før Sierra, ja så var der Lada. En 2105 '95 model, med karburator og kat

> Selv en trykmåler til dæktrykket var med i "værktøjssækken".

OK, den var så ikke med vores.

> Det bedste var at potten kun kostede 35.000,- kr. flunkendes ny...

Ja, dyre kan de ikke siges at være, og so flere har sagt:
Kan de køre i Sibirien, hvorfor så ikke i DK

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : BJ

Dato : 20-10-04 22:25

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, dyre kan de ikke siges at være, og so flere har sagt:
> Kan de køre i Sibirien, hvorfor så ikke i DK

Derfor medfølger der også en værkstøjssæk med alt tænkeligt værktøj af en
rimelig god kvalitet (der gjorde der i hvert fald til min) som er monteret
på bagagerummets bagside (der hvor nummerpladen sidder udenpå).

Med denne værkstøjssæk kunne man gøre (næsten) alt, selv pumpe dækkene op og
justere lufttrykket..

Bjørn Jørvad