Sårbart diesel
Fra : Olesen

Dato : 17-10-04 15:44

Læste i et blad, moderne dieselsystemer er sårbare.
Hvad så, når man chiptuner ?
Er indsprøjtningsystemet gearet til den ekstra belastning ?

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-10-04 15:51

> Læste i et blad, moderne dieselsystemer er sårbare.
> Hvad så, når man chiptuner ?
> Er indsprøjtningsystemet gearet til den ekstra belastning ?

Hvordan sårbare?

Har aldrig oplevet en bil få skader på systemet som følge af tuning.

De første CDi'er havde nogle problemer med højtrykspumpen som fragmenterede
og de første HDi'er havde et problem med at holde tæt. Men disse problemer
hører fortiden til og der er ikke nogen af bilerne der i dag har nogle
problemer så vidt jeg ved. Men det er rigtigt, at man ikke skal hælde
middelsvær fuelolie i tanken, da dyser, pumper osv er følsomme overfor
dieselkvaliteten.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-10-04 15:58

> Hvordan sårbare?
>
> Har aldrig oplevet en bil få skader på systemet som følge af tuning.

Hvordan vurderer du om skaden skyldes tuning eller ej?

Niels

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-10-04 16:34

> Hvordan vurderer du om skaden skyldes tuning eller ej?

Hvilken skade?

Har haft kunder der har ringet om alt muligt pudsigt for at høre om det
kunne være boksens skyld, så hvis en kunde får en skade på
indsprøjtningssystemet kan jeg være 100 % sikker på, at han nok skal ringe -
og det er ikke sket.
Generelt er der meget få problemer med tidens dieselmotorer.

Fra : Olesen

Dato : 17-10-04 16:03

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4172869e$0$266$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvordan sårbare?

At de får korrekte brændstof med den rigtige blandingsforhold
af smørende ingredienser mv.
-at fyringsolie ikke smører nok mv.

> Har aldrig oplevet en bil få skader på systemet som følge af tuning.

Har jeg heller ikke, men når systemet er så finføltsomt,
så ku' man tænke, at der skal ta'es hensyn til en del mere,
end bare at 'øge trykket' mv....

'kay

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-10-04 16:32

> Har jeg heller ikke, men når systemet er så finføltsomt,
> så ku' man tænke, at der skal ta'es hensyn til en del mere,
> end bare at 'øge trykket' mv....

Der er dieselbiler stadig langt mere ufølsomme end benzinbiler hvor
blandingsforholdet er essentielt for ikke at brænde hul i stempler osv. En
dieselbil styres jo v.h.a. mere eller mindre diesel, så får den for lidt
diesel laver den bare det mindre effekt groft sagt.

Fra : phk

Dato : 17-10-04 18:55

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4172869e$0$266$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Har aldrig oplevet en bil få skader på systemet som følge af tuning.

Som jeg forstår det er de nye højtrykspumper beskyttet imod brændstofmangel
(tør-kørsel) ved at motoren stopper før tanken er tom.

Hvordan bliver pumperne beskyttet når man slipper gassen - der løber der som
bekendt ikke brændstof igennem motoren?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : p.jarnbak

Dato : 17-10-04 19:42

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> som
> bekendt ikke brændstof igennem motoren?!!

Retur til tank.Det er bare dysen der ikke lukker op
Hej Palle..

Fra : phk

Dato : 18-10-04 12:05

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Retur til tank.Det er bare dysen der ikke lukker op

Men højtryksdysen er vel den sidste forhindring før forbrændinskammeret?

--
Per, Esbjerg

Fra : p.jarnbak

Dato : 18-10-04 14:15

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men højtryksdysen er vel den sidste forhindring før forbrændinskammeret?

Ja,men pumpedelen sender overskudet til retur.Brændstoffet er meget varmt
efter sådan en tur.
Har set at en lupo 3l har en køler til retur brændstof i bunden af vognen.
Hej Palle.