Trækaksler.
Fra : LostInSpace

Dato : 16-10-04 17:02

Når man lige har skiftet kobling på en forhjuls trukken dyt , og man ikke
kan få højre trækaksel ind igen hvad gør man så.
Skal man bruge lidt mere kraft med en hammer , eller burde den ikke glide
ind og klikke sig fast igen ?

Bilen er en Nissan Sonny 1.3 LX fra 1988

Kobling og gearkasse ligger i venstre side , venstre trækaksel lod jeg sidde
på under afmonteringen af gear/koblingshus.
Mens jeg vippede højre aksel af med en skruetrækker gennem et lille hul..

Fra : alexbo

Dato : 16-10-04 23:44

"LostInSpace" skrev

> eller burde den ikke glide ind og klikke sig fast igen ?

Jo,
i enden af trækakslen sidder en lås, der holder trækakslen inde, hvis den
har åbnet sig kan akslen være svær at få ind.

mvh
Alex Christensen

Fra : LostInSpace

Dato : 17-10-04 10:34

> Jo,
> i enden af trækakslen sidder en lås, der holder trækakslen inde, hvis den
> har åbnet sig kan akslen være svær at få ind.

Det vil sige , at jeg skal helst afmontere den helt , og sætte den lige ind
, for ikke at beskadige pakdåsen ?,, man kan jo heller ikke komme til at
sætte den lille ring rigtigt , .
Da den jo bare ændre sig inden , at man har fået sat trækakslen på igen ?

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 11:23

"LostInSpace" skrev

> Det vil sige , at jeg skal helst afmontere den helt , og sætte den lige
ind
> , for ikke at beskadige pakdåsen ?,,

Ja, hvis du prøver at sætte trækakslen på, mens den sidder fast i
fjederbenet, er den svær at få lige ind.
Du har formentlig ikke afmonteret trækakslen ved adskillelse, men bare
trukket den ud af gearkassen.
Af med akslen ved fjederbenet og monter den i gearkasssen først.
Den skal glide nemt ind, og så måske et lille dask den sidste cm.

mvh
Alex Christensen

Fra : LostInSpace

Dato : 24-10-04 12:51

Så fik jeg den ind , Men desværre støjer det lidt rigeligt, under kørslen
Måske er det dårlige hjul-lejer , trækaksler , eller gearolie-standen som
ikke er kommet helt op i niveau.

når man drejer til højre og venstre , går lyden ikke væk , så det må vel
være selve akslerne eller gearoliestanden...

Jeg må hellere kigge lidt på det endnu engang..

Er der nogen med erfaringer eller gode ideér ?

Fra : alexbo

Dato : 24-10-04 16:53

"LostInSpace" skrev

> Så fik jeg den ind , Men desværre støjer det lidt rigeligt, under kørslen
> Måske er det dårlige hjul-lejer , trækaksler , eller gearolie-standen som
> ikke er kommet helt op i niveau.

Er lyden kommet i forbindelse med koblingsudskiftningen?
Er den der når bilen holder stille i frigear?
Gør det forskel at koble ud?
Løft hjulet i begge sider, et af gangen og kør op i fart, men kun i få
sekunder.

mvh
Alex Christensen

Fra : LostInSpace

Dato : 24-10-04 23:20

> [...]
> Gør det forskel at koble ud?
> Løft hjulet i begge sider, et af gangen og kør op i fart, men kun i få

Det er kommet efter en koblings udskiftning.
Men den er stille når den er i frigear eller når den er koblet ud.

Jeg syntes kun at det er når den ruller..
Værst er det når man slipper speederen, og den taber fart igen..... ?

Hvad mener du at det kan være . Jeg har fyldt godt med gearolie på .
Men måske render det ikke ud til trækakslerne , eller hva´´

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 10:54

"LostInSpace" skrev

> [...]
> Hvad mener du at det kan være . Jeg har fyldt godt med gearolie på .
> Men måske render det ikke ud til trækakslerne , eller hva´´

Jo olien skal nok komme ud,
dette med at det er værst ved påløb, lyder ikke rart, muligvis en løs
trækaksel i gearkassen.
Dit første indlæg med, " lidt mere kraft med en hammer", tyder ikke godt.

Som sagt, løft hjulene og find ud af om det kun er i den ene side.

mvh
Alex Christensen

Fra : LostInSpace

Dato : 25-10-04 18:45

Skal jeg være ærlig, Så har jeg slet ikke slået på den , for da jeg tog
højre trækaksel af korrekt gled den lige ind , men den har så siddet lidt
skævt i et par dage , da jeg skulle passe mit arbejde.
Det er jo en konebil , så det var noget som kunne vente..
Men hun er jo lidt ked af at vi sparede lidt penge på "gør det selv".
Når den nu larmer ad H........t....
Men jeg prøver lige at hive den op et hjul ad gangen , og tage en lytter..

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 21:50

"LostInSpace" skrev
> Skal jeg være ærlig, Så har jeg slet ikke slået på den , for da jeg tog
> højre trækaksel af korrekt gled den lige ind , men den har så siddet lidt
> skævt i et par dage.
Det tager den ikke skade af, både aksel og lejet i differencialet den går
ind i, er hårdføre ting, så hvis du ikke har tævet med en stor hammer, så
fejler de ingenting.

> Men jeg prøver lige at hive den op et hjul ad gangen , og tage en lytter..

Ja, og så kig samtidig efter motorophæng og udstødning, hvis de sidder
forkert kan det netop larme a.h.t.
Det er ikke sikkert at det er så galt.
Man kan næsten ikke ødelægge noget dyrt, ved at skifte kobling.

mvh
Alex Christensen

Fra : LostInSpace

Dato : 17-11-04 10:50

Ja , Så fandt jeg ud af , at den larmer på det venstre Forhjul.
Når den er løftet med Donkraft lyden kommer ved ca 35 km/t.
Jeg prøvede at løsne Centermøtrikken , , jeg tog den helt af ,, så larmede
den ikke mere ,
Det kunne vel tyde på at det er trækakslen. ?????

Når den bliver trukket ud til forhjuls lejet ,, så brummer den , eller hvad
mener i..

Eller er det Lejet , når det bliver spændt...??