Chiptuning, diesel
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-04 10:04

Det er nok en gammel traver. Men jeg ville gerne lige have opsummeret nogen
ting. Kan man altid regne med at det ikke går ud over forbruget ved
langturskørsel med behersket fart? Jeg har valget mellem to motorstørrelser.
Skulle man vælge den lille og så påregne at chiptune den? Eller vælge den
store og undlade tuning, eller tune den også? Giver tuningen altid mærkbart
resultat? Hvor langt skal man køre inden tuning? Giver det
holdbarhedsproblemer i det hele taget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 10:13

> Det er nok en gammel traver. Men jeg ville gerne lige have opsummeret
> nogen
> ting. Kan man altid regne med at det ikke går ud over forbruget ved
> langturskørsel med behersket fart?

Nej. En enkelt bil - Peugeot 206 1.4HDi - har vist en tendens til et lidt
højere forbrug ved f.eks. konstant 130km/t. Ellers har jeg aldrig oplevet
biler køre kortere på literen ved konstant fart.

> Jeg har valget mellem to motorstørrelser.
> Skulle man vælge den lille og så påregne at chiptune den?

Det svinger fra bil til bil, men ofte er det langt billigst at vælge den
lille og tune den fremfor at købe den store. Desuden får man ofte bedre
økonomi i den lille, men det svinger selvfølgeligt fra bil til bil.

> Eller vælge den
> store og undlade tuning, eller tune den også? Giver tuningen altid
> mærkbart
> resultat?

Nej. Det afhænger af mange ting, men naturligvis virker tuningen som regel
som den skal. Mange biler kan dog have små-defekter som man først ser når
man tuner dem og så kommer tingene ikke til at køre perfekt før disse
defekter er blevet rettet.

> Hvor langt skal man køre inden tuning?

Jeg anbefaler 3.000km. En af grundene til, at min kommende Fabia skal på
langtur sydpå ASAP...

> Giver det
> holdbarhedsproblemer i det hele taget?

Det kommer an på tuningsgraden. Hvis motoren bliver tunet hårdt nok kan
alverdens ting gå i stykker, men det er dog de færreste tunere der tuner
bilerne så voldsomt. Så bliver levetiden på selve firmaet nemlig også
reduceret.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Nu også med Garmin navigation til super priser.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 10:34

> Det er nok en gammel traver.
Ja, og der er meget forskellige meninger om det, her er min.

>Men jeg ville gerne lige have opsummeret nogen ting.
>Kan man altid regne med at det ikke går ud over forbruget ved
> langturskørsel med behersket fart?
Nej, flere HK koster mere brændstof, ren logik I bedste fald vil
dieseltuning give samme resultat som før tuningen ved pæn kørsel, dem der
påstår anderledes har givetvis ændret kørestil (bevist/ubevist skal jeg være
usagt)

> Jeg har valget mellem to motorstørrelser.
> Skulle man vælge den lille og så påregne at chiptune den? Eller vælge den
> store og undlade tuning, eller tune den også?
Du skal vælge en der passer til din bil og dit behov/økonomi og droppe
tuning.

> Giver tuningen altid mærkbart resultat?
Kommer meget an på hvad du definere som "tuning", eksemplevis vil en K&N
filter "tuning" sikkert ikke være mærkbart på effekten, det er nok mest
DB-HK'er og længere på samme filter der er gevinsten, ellers giver en box
typisk mellem 20% & 30% flere HK og moment, det kan absolut mærkes.

> Hvor langt skal man køre inden tuning?
Tideligst efter tilkørselsolien er skiftet, ellers har det ingen betydning
hvis du kører ordentligt ~ hvis du ikke (mis)bruger alle HK'erne hele tiden.

> Giver det holdbarhedsproblemer i det hele taget?
Ja, det _vil_ give et øget slid på din bil, hvis det ikke var tilfældet så
ville der ikke være nogen grund til at tune.

Derudover er langt de fleste diesel tuninger er noget forbandet svineri, har
du bare lidt omtanke for din omverden så lad være.

Yeps, der er mange meninger
Henry

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 10:44

Jeg tænkte at jeg lige ville give dig lidt mere beslutningsgrundlag

Her er en artikel som DTI har deltaget i
http://www.teknologisk.dk/transport/12009

Miljøstyrelsen
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/

http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/pdf/87-7614-116-0.pdf

Døm selv!
Henry

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 11:23

> Her er en artikel som DTI har deltaget i
> [...]

Ja spændende. Ingen måling af godkendte tuninger, målinger fra 2000 af en
Octavia (hvor der ikke fandtes digitale bokse til den type motor) og
målinger af en Transporter monteret men en analog tuningsboks. Jeg får snart
lavet tilsvarende målinger på bl.a. commonrailmotorer, tunet med digitale
bokse. Har foretaget en enkelt måling af en BMW som forurende 5 % ekstra med
boksen ved fuld belastning.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 11:49

> [...]
> bokse. Har foretaget en enkelt måling af en BMW som forurende 5 % ekstra

Jamen det er jo kanon hvis vi kan få en masse HK uden en masse ekstra ekstra
forurerning.

Har selv en MB W203/220CDI som jeg har overvejet at gøre noget ved evt. med
kleeman som også justere på ladetrykket så A/F stadigvæk passer. Men det
bliver ikke før det kan gøres uden ulempe for omgivelserne.

PS. dit link i signaturen dur ikke, ærgeligt hvis du vil sælge noget via det

Henry

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 11:55

> [...]
> kleeman som også justere på ladetrykket så A/F stadigvæk passer. Men det
> bliver ikke før det kan gøres uden ulempe for omgivelserne.

Hvis du tuner din 220CDi op til samme effekt som en 270CDi, er det så ikke
rimeligt at den laver samme forurening som en 270CDi, der jo nødvendigvis må
forurene noget mere for at lave flere hk?

> PS. dit link i signaturen dur ikke, ærgeligt hvis du vil sælge noget via
> det

Tak for oplysningen. Var ikke klar over det. Jeg er ved at flytte min
hjemmeside i forbindelse med en helt ny side skal uploades. Dette er så
åbenbart en del af processen....

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk (engang imellem...)
Nu også med Garmin navigation til super priser.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 12:05

> Hvis du tuner din 220CDi op til samme effekt som en 270CDi, er det så ikke
> rimeligt at den laver samme forurening som en 270CDi, der jo nødvendigvis

> forurene noget mere for at lave flere hk?
Absolut, og en std. 270'er forurener jo ikke meget, så det er fint nok med
mig. Det jeg ikke gider er at der hænger en stor ulækker sort sky når man
laver en smule accel, sådan som man ofte ser fra boksede TurboD'er.

Glæder mig til at se dine målinger, hvem skal iøvrigt foretage dem?

mvh
Henry

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 12:20

> [...]
> laver en smule accel, sådan som man ofte ser fra boksede TurboD'er.
>
> Glæder mig til at se dine målinger, hvem skal iøvrigt foretage dem?

Så ofte? Det er da vist lidt en overdrivelse. Hvordan ved du, at de er med
boks og ikke med chip?
Jeg er bestemt også imod at bilerne skal ryge som skorstene og det er et
resultat af dårlig tuning hvis de gør det. Har da også set en taxi eller to
i KBH lægge røg ud i den grad.

Den sidste måling er foretaget hos FDM i Aalborg, men de kan kun lave den
traditionelle test som man også laver til syn (dog kunne vi gøre det med
bilen på rullefelt). Jeg vil teste bilerne for "alt", altså CO, NoX osv, så
det bliver nok ved Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn - hvis de
gider tage telefonen.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 13:01

> Så ofte? Det er da vist lidt en overdrivelse.
Nej da, jeg møder dem da dagligt, og de er jo nemme at finde, nyere
TurboD'er der oser

> Hvordan ved du, at de er med boks og ikke med chip?
Der fik du mig, det ved jeg selvfølgelig ikke, men mit gæt er at det er
bokse da de er lettest at montere selv. >:o

> Jeg er bestemt også imod at bilerne skal ryge som skorstene og det er et
> resultat af dårlig tuning hvis de gør det. Har da også set en taxi eller
> i KBH lægge røg ud i den grad.
Det er helt uden betydning hvem der lægger røgslår, der er givetvis mange
taxier der er tunet.

> [...]
> bilen på rullefelt). Jeg vil teste bilerne for "alt", altså CO, NoX osv,

> det bliver nok ved Autobranchens Udviklingscenter i Frederikshavn - hvis
Du kunne jo også prøve DTI i Århus, Kenn-friis, centerlederen kunne måske
være intereseret i at deltage, i følge deres artikel er/var "branchen" ikke
særlige villige til at samarbejde eller deltage i undersøgelsen, måske fordi
den dårlige samvittighed tyngede. I stedet blev alle jo hængt ud, og der
_kunne_ jo reelt være nogle der kunne leverer noget kvalitetsudstyr.... hvem
ved

mvh
Henry

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 14:06

> [...]
> den dårlige samvittighed tyngede. I stedet blev alle jo hængt ud, og der
> _kunne_ jo reelt være nogle der kunne leverer noget kvalitetsudstyr....

Det var måske en god ide. Har haft skrevet med Miljøstyrelsen og de svarede
netop, at de savnede danske tests, så det er ikke utænkeligt at de er
interesseret i et samarbejde. Eneste problem er, at jeg stadig er lidt i
tvivl om agendaen. Hvis det er for at nedbringe forureningen, så er det ok
for mig, men hvis det er ondt i r... over at folk køber små billige biler og
tuner dem i stedet for at købe dyrere biler og betale mere i afgift, så
hopper jeg fra.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 14:17

> [...]
og
> tuner dem i stedet for at købe dyrere biler og betale mere i afgift, så

Jeg kender Ken forholdsvis godt, og hans agenda er helt klart forurening,
jeg tror ikke han har nogle aktier i vores vanvittige afgift system, jeg
prøver lige at tale med ham.

mvh
Henry

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 14:18

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> bokse. Har foretaget en enkelt måling af en BMW som forurende 5 % ekstra med

Det kunne være utrolight interessant at se hvor stor forskel der
er på en skræddersyet tuningschip der ikke hæver ladetrykket og så
den chip bilen er født med. Jeg tror tuningschippen (eller bør man
kalde den optimeringschippen når den ikke hæver ladetrykket?)
vinder over "færdigløsningen". Det bør også kunne lade sig gøre at
A-B teste, først med den ene chip, så den anden, så forholdene er
de samme og målingerne er lavet på en og samme bil.

Hvis du får stablet det på benene, så fortæl endelig om det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 14:42

> [...]
> de samme og målingerne er lavet på en og samme bil.
>
> Hvis du får stablet det på benene, så fortæl endelig om det..

Det jeg gerne vil teste er følgende:

- En VW Passat 101hk TDi PD med boks på en
landevejs/motorvejs/by-strækning - altså normal daglig brug.
- Samme bil og samme rute uden boks.
- Samme bil og samme rute uden boks men med en campingvogn spændt efter.
- En 130hk TDi PD og samme rute uden boks.

Desuden skal forureningen ved fuld gas måles på såvel 101hk med boks og
130hk uden boks. Endelig vil jeg gerne teste en commonrailmotor af en eller
anden art.

Som man også allerede nu kan læse i nogle af rapporterne, så er der stort
set ikke forskel i forureningen fra en standard bil og en tunet bil ved
normal kørsel. Kun ved fuld gas stiger forureningen markant og det er så kun
ved de dårligste bokse. Hvis forureningen ikke stiger voldsomt ved normal
kørsel (måske forurener en tunet 100hk TDi PD mindre ved 90km/t end en
standard 130hk?) så har jeg svært ved at se problemet. Naturligvis skal vi
ikke tune bilerne så de forurenet syv gange så meget, men et er jo slet ikke
de tal vi er oppe i. Desuden skal alle biler fra næste år overholde den nye
Euro 4 norm og det er de færreste der kan det uden partikelfilter.
Stigningen i partikeludslippet er nok begrænset på en tunet bil med
partikelfilter i forhold til en standard bil med partikelfilter.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 23:40

Thomas Landberg wrote:

> Desuden skal forureningen ved fuld gas måles på såvel 101hk med boks og
> 130hk uden boks. Endelig vil jeg gerne teste en commonrailmotor af en eller
> anden art.

De bokse du bruger, er det de "skræddersyede" hvor du har bilen på
rullefelt mens du justerer ind?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Gismo

Dato : 17-10-04 15:02

Thomas Landberg wrote:

> [...]
> - Samme bil og samme rute uden boks.
> - Samme bil og samme rute uden boks men med en campingvogn spændt

Jeg har det du søger, bilen og campingvogn den vejer 1300 kg. total.

Jeg kunne sagtens overtales til at medvirke i testen og helt sikkert hvis
boksen kunne blive siddende.

Skriv en mail hvis det er noget, husk at fjerne mellemrummet i
mail-adressen.

Vi har tidligere talt sammen i telefonen så skriv.

Gismo.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-10-04 15:37

> [...]
> boksen kunne blive siddende.
>
> Skriv en mail hvis det er noget, husk at fjerne mellemrummet i

Er det en 130 eller en 100hk du har? Det er nemlig mest den med 130hk det
kniber med.

Det lyder lækkert at du vil hjælpe, men den med boksen der bliver siddende,
skal det opfattes således, at du skal have boksen som betaling for at
medvirke?

Fra : Gismo

Dato : 17-10-04 16:00

Thomas Landberg wrote:

> Er det en 130 eller en 100hk du har? Det er nemlig mest den med 130hk
> det kniber med.

Det er en 100hk

> Det lyder lækkert at du vil hjælpe, men den med boksen der bliver
> siddende, skal det opfattes således, at du skal have boksen som
> betaling for at medvirke?

Prisen på boksen skal gøre mulig for "fruen" at sluge, mon ikke vi finder ud
af noget.

Gismo

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-10-04 16:35

> Det er en 100hk

Ok. Men du har stadig campingvognen som et es

> Prisen på boksen skal gøre mulig for "fruen" at sluge, mon ikke vi finder
> ud
> af noget.

Her kunne jeg så have skrevet noget småfrækt, men undlader.

Kontakt mig lige på mail. Jeg kan ikke se din nogen steder.

Fra : Janner

Dato : 16-10-04 11:03

> Yeps, der er mange meninger
> Henry

Konkrete erfaringer viser åbenbart noget anderledes :

Min gamlé Pug 307 HDI kørte mærkbart længere pr. liter efter en boks fra
www.bokstuning.dk samt det blev en ganske anden og mere harmonisk bil.

Min nuværende Octavia TDI som sågar er hr. Landbergs aflagte kører faktisk
altid over 20 km./literen med boks. Motoren trækker perfekt og sammenlignet
med en ordinær ikke "bokset" 90 HK udgave virker den som en raket.

Ved en boks bestemmer man jo selv om man vil bruge de ekstra kræfter man
får, trædes der til og kræfterne udnyttes vil bilen naturligvis køre kortere
på literen.... men bibeholder man sit køre mønster fra før er der en mærkbar
besparelse...... Jeg kører stille og roligt med min boks monteret og bruger
sjældent kræfterne, men uha når man får brug for dem er de sgu skønne at
have.

Hygge

Jan

www.gugmc.dk

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 11:18

> [...]
bruger
> sjældent kræfterne, men uha når man får brug for dem er de sgu skønne at

Som sagt er der mange meninger om emnet, jeg er af den overbevisning at de
biler vil kører ligeså langt uden boks, til gengæld vil de så svine
væsentligt mindre
Det er et faktum at flere HK'er med bokstuning kræver mere luft og
brændstof, længere er den jo ikke.

Der er ingen tvivl om effekten øges, nogle kan måske endda leverer det de
lover 20-30%, men det er ikke uden store omkostninger for omgivelserne,
disse partikler som oser ud i omgivelserne er direkte årsag til dødsfald, så
kan man jo vurdere om man gider bekymre sig om det eller ej.

Prøv at læse de artikler der ligger på DTI, skræmmende.

mvh
Henry

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 14:12

Henry wrote:

> Som sagt er der mange meninger om emnet, jeg er af den overbevisning at de
> biler vil kører ligeså langt uden boks, til gengæld vil de så svine
> væsentligt mindre

Det behøver du ikke føle dig så overbevist om.

Når en bilfabrikant designer en chip til en motor, så tages der
højde for at ikke alle motorer i en serie er 112% ens.
Tolerancerne er godtnok blevet rigtigt gode med al den
automatisering der er, men alligevel vil der i samme motorserie
være enkeltmotorer der kører bedre end andre og enkelte der kører
dårligere, det kan ikke undgås. Fabrikanten tager hensyn til dette
og kan derfor ikke lave en chip der virker optimalt på alle
motorer i en serie. Ydermere skal fabrikanten tage hensyn til at
bilerne bliver solgt til mange forskellige lande, og ikke alle
steder er kvaliteten af brændstoffet den samme.

En seriøs chiptuner laver en skræddersyet chip til lige præcis en
konkret motor. Typisk foregår det på rullefelt. Chiptuneren kan i
modsætning til fabrikken tage højde for den dyse der lige giver 2%
mindre end standard, kvaliteten af brændstoffet, sliddet i motoren
og alle de småting der gør lige præcis den pågældende bil unik. På
turbobiler er det mode samtidigt at skrue en smule op for
turbotrykket, men det er ikke et must. Selv på biler uden turbo
kan en chipoptimering give en lille smule. Efter finjusteringen
vil motoren alt andet lige fungere en smule bedre end med "one
size fits all"-løsningen fra fabrikken. Hvis fabrikken havde tid
til at rullefeltsteste og optimere alle bilerne, ville der ikke
være meget en chiptuner kunne stille op efterfølgende..

> Det er et faktum at flere HK'er med bokstuning kræver mere luft og
> brændstof, længere er den jo ikke.

Ja, når kræfterne bruges..

> Prøv at læse de artikler der ligger på DTI, skræmmende.

Den første artikel snakker jo om den billige form for chiptuning
hvor en boks blot sørger for at give ekstra brændstof, det er da
klart at det soder som bare pokker.

Den anden artikel hagler også ned på de primitive bokse, der
ukritisk øger brændstofmængden. Jeg synes det er ret kritisabelt
at de ikke skriver noget om hvordan bilerne er chiptunet, om det
er skræddersyede chips eller blot en hyldevare. Konklussionen på
Octaviaen tyder dog på at deres målinger ikke er entydige nok til
at de kan kalde chiptuning for noget lort, ellers var de æppe
begyndt at væve om at man bliver snydt for den lovede mereffekt og
hvad det har af betydning for motorens holdbarhed. På mig lugter
det af et temmeligt usagligt forsøg på at skræmme, ved at finde
nogle billige bokse og vise at de stinker..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 14:49

> [...]
> det af et temmeligt usagligt forsøg på at skræmme, ved at finde
> nogle billige bokse og vise at de stinker..

Måske kan de også regne ud, at det der sker hvis salg af chips og bokse
bliver forbudt i Danmark er, at folk køber de billige bokse på Ebay eller
laver noget fikumdik selv. Hvis man så fra myndighedernes side har stoppet
10 potentielle boks/chipskunder, men en af dem vælger at lave noget
hjemmebix eller købe en 25 euro wunderbox på Ebay, så er man sq lige vidt.
Måske er hele snakken blot et forsøg til at skræmme nogle potentielle kunder
og derved opnå "noget" som er bedre end ingenting? Kan stadig ikke fatte, at
de samme politikere som har indført EU-knallerten og som intet har imod
campingvogne kan have så meget imod en tuning som måske øger bilens samlede
forurening med 10 %. Har man mon overvejet hvor meget mere landets samlede
bilpark forurener ved at køre 130km/t på motorvejen i stedet for 110km/t?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-04 15:41

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev
Har man mon overvejet hvor meget mere landets samlede
> bilpark forurener ved at køre 130km/t på motorvejen i stedet for 110km/t?

Du skriver ellers meget fornuftigt, men den der sluger vi ikke

Farten på motorvejen er som den hele tiden har været, blot er det nu
lovligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 16:02

> Har man mon overvejet hvor meget mere landets samlede
>
> Du skriver ellers meget fornuftigt, men den der sluger vi ikke

Nej det kræver jeg heller ikke, men hvorfor spurgte du så overhovedet om
tuning?

> Farten på motorvejen er som den hele tiden har været, blot er det nu
> lovligt.

Tja, men lov er lov. Hvem er den største lort? Ham der kører 130km/t i en
standard bil eller mig der kører 110km/t i en chippet bil?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-04 16:20

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev

> Nej det kræver jeg heller ikke, men hvorfor spurgte du så overhovedet om
> tuning?

Bliv nu ikke sur, bemærkningen gik udelukkende på, at farten på motorvejen
ikke har ændret sig.

> Tja, men lov er lov. Hvem er den største lort? Ham der kører 130km/t i en
> standard bil eller mig der kører 110km/t i en chippet bil?

Vi kan godt blive enige om, at forurening er et temperamentsspørgsmål. Det
at have en velfungerende motor med kraftoverskud, giver glæde og sikkerhed,
uden at det behøver at forurene mere i gennemsnit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ENN

Dato : 16-10-04 16:30

Der er en ting man skal være opmærksom på:

Ved chiptuning er der en del forsikringsselskaber der ikke dækker - der er
ofte en pasus om at forsikringen ikke dækker hvis bilen tunes - og det er
ret alvorligt.
Tænk på hvis man får et alvorligt uheld hvor forsikringen konstaterer at
bilen er tunet så er der ingen dækning.
Det er en af hovedårsagerne til at jeg ikke chiptuner min 320d

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 23:56

ENN wrote:

> [...]
> ret alvorligt.
> Tænk på hvis man får et alvorligt uheld hvor forsikringen konstaterer at

Den holder i praksis kun hvis forsikringen kan bevise at tuningen
har direkte indvirkning på uheldet. Der har været en del sager
hvor forsikringsselskaberne har forsøgt at sno sig udenom med
henvisning til ulovlige sænkningssæt, for brede fælge og den
slags. Så vidt jeg ved har de endnu ikke vundet sådan en sag.

--
Hygge..
Thomas

Fra : ENN

Dato : 17-10-04 10:29

Hvis det udtrykkeligt står i forsikringspolicen (det gør det fx. hos FAIR)
at bilen ikke må være tunet har forsikringen en særdeles god sag hvis man
kører galt.

Alufælge etc. er ikke at betragte som tuning da det ikke øger effekten på
bilen.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 13:46

> Hvis det udtrykkeligt står i forsikringspolicen (det gør det fx. hos FAIR)
> at bilen ikke må være tunet har forsikringen en særdeles god sag hvis man
> kører galt.

De kan IKKE skrive sig ud af sagen - hvis tuningen ikke har haft indflydelse
på uheldets opståen.

Det samme gælder kørsel uden kørekort etc.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter

Dato : 17-10-04 21:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> De kan IKKE skrive sig ud af sagen - hvis tuningen ikke har haft
> indflydelse
> på uheldets opståen.

Enig. Der skal være årsagsforbindelse - det er i hvert fald udgangspunktet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-10-04 11:54

"ENN" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilen er tunet så er der ingen dækning.
> Det er en af hovedårsagerne til at jeg ikke chiptuner min 320d

Chip'tuning' er da ikke en tuning, men en motorjustering. Det er vel heller
ikke en tuning at indstille karburatoren på en benzinbil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henry

Dato : 17-10-04 12:51

> Chip'tuning' er da ikke en tuning, men en motorjustering. Det er vel
heller
> ikke en tuning at indstille karburatoren på en benzinbil.
> --

Jo det er det da.

Tuning er vel en konstruktiv ændring som udføres på en motor for at opnår et
eller andet resultat, f.eks. i form at flere HK, bedre benzin øko. etc.

Hvis nu f.eks. chippen ændre på turbo ladetrykket, ville du så være i tvivl?

mvh
Henry

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-10-04 20:38

"Henry" <henry@nomail.com> skrev > Tuning er vel en konstruktiv ændring som
udføres på en motor for at opnår et
> eller andet resultat, f.eks. i form at flere HK, bedre benzin øko. etc.
>
> Hvis nu f.eks. chippen ændre på turbo ladetrykket, ville du så være i
tvivl?

Hvis det ikke giver mere forøgelse end at den ikke skal til syn, er det vel
ikke noget der rager forsikringsselskabet? Altså at man justerer på det den
er født med, samt ikke overskrider grænsen hvor den skal synes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henry

Dato : 17-10-04 21:18

> [...]
den
> er født med, samt ikke overskrider grænsen hvor den skal synes.
Det ved jeg ikke en dyt om, det var ikke det jeg svarede på, jeg svarede på
dit spørgsmål om det var tuning eller en motorjustering. Når man vinder
20-30% mere effekt/moment så er der jo ikke meget at være i tvivl om.

Henry

Fra : Gismo

Dato : 17-10-04 20:49

Henry wrote:

> [...]
> benzin øko. etc.
>
> Hvis nu f.eks. chippen ændre på turbo ladetrykket, ville du så være i

Så er det vist slut med at monterer og sælge banan manfiold 2" udstødning
m.m. det vil give mange smuthuller til forsikringsselskabeerne.

Gismo.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 18:03

> Bliv nu ikke sur, bemærkningen gik udelukkende på, at farten på motorvejen
> ikke har ændret sig.

Nej bare rolig, jeg er såmænd ikke sur. Måske lidt små-irriteret over at
have set klippet med idioten der gik amok med et jernrør i en anden tråd....

> [...]
> sikkerhed,
> uden at det behøver at forurene mere i gennemsnit.

Netop. Det er sq brugen af køretøjet der bestemmer hvor meget man forurener.
Sjovt nok er det ofte entusiaster der tuner og det er de samme folk som
kører på værksted når bilen ikke virker ordentligt og ellers sørger for at
holde den i orden.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 20:32

Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk
> Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Du burde måske have lavet den færdig inden du lagde den ud, der er temmelig
mange fejl/mangler

Det bliver godt når den er færdig.

mvh
Henry

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-10-04 22:06

> Du burde måske have lavet den færdig inden du lagde den ud, der er
> temmelig
> mange fejl/mangler
>
> Det bliver godt når den er færdig.

Jo tak, det ved jeg, men nu blev min gamle hjemmeside jo ligesom pillet ned
i dag uden jeg vidste det og så måtte jeg gøre et eller andet. Du fandt vel
mere information om dieseltuning end hvis jeg havde ladet "dette domæne er
hostet af Wannafind" blive?
Alle fejl bliver rettet søndag.

Fra : Henry

Dato : 16-10-04 22:26

> [...]
vel
> mere information om dieseltuning end hvis jeg havde ladet "dette domæne er

Jow da, de fleste tekster ligger der jo, det er mere billeder og pdf filer
der mangler.

mvh
Henry