Hvornår gør en turbo gavn? (turbotryk), h~
Fra : PCTN

Dato : 15-10-04 17:51

Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
har jeg installeret et ladetryks-manometer.

Det viser egentlig sjældent ret meget, ved
50 km/t viser den nul.
Den kommer op på ca. 0.1 bar hvis der accelereres.
Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
på 0.5 bar.
Men falder straks jeg slipper speederen.

Er dette normalt ?

For hvis det er, så ser det ikke ud til
at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.

Fra : Andersen

Dato : 15-10-04 17:56

"PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er dette normalt ?
>
> For hvis det er, så ser det ikke ud til
> at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.

Hvilken bil...? Hvilken turbo..???

Andersen

Fra : PCTN

Dato : 15-10-04 18:08

"> > Er dette normalt ?

> Hvilken bil...? Hvilken turbo..???
>
> Andersen

Transporter årgang 1989, 1.6 TD
Turboen er en KKK K14

Fra : phk

Dato : 21-10-04 17:58

> "> > Er dette normalt ?

> Transporter årgang 1989, 1.6 TD
> Turboen er en KKK K14

Samme motor som i Golf 2.

De kører med ladetryk 0,7 - 0,75 ...

--
Per, Esbjerg

Fra : John Sahl

Dato : 15-10-04 17:58

PCTN wrote:
> Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
> har jeg installeret et ladetryks-manometer.

Hvilken bil snakker vi egentligt om?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Martin P.

Dato : 15-10-04 18:04

"PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige skiftet turbo, og i den forbindelse
> har jeg installeret et ladetryks-manometer.

Hvad sker der hvis du smækker pedalen helt i bund ved en given hastighed?

Hvilket ladetryks ur har du installeret, og hvordan har du installeret det?

- Martin

Fra : PCTN

Dato : 15-10-04 18:13

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
> "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad sker der hvis du smækker pedalen helt i bund ved en given hastighed?
Så stiger ladetrykket, men jeg har kun været ude en kort tur idag,
så det er kun mine første indtryk.

> Hvilket ladetryks ur har du installeret, og hvordan har du installeret
det?

> - Martin

Fra thansen, 298 kr, med en plastslange som er indskudt med et
T-stykke i den tynde slange der går mellem indsugningsmanifold, og
dieselpumpen.

Fra : Martin P.

Dato : 15-10-04 18:39

> Så stiger ladetrykket, men jeg har kun været ude en kort tur idag,
> så det er kun mine første indtryk.

Hvad stiger det til?

- Martin

Fra : PCTN

Dato : 15-10-04 18:51

> "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad stiger det til?
>
> - Martin

Det ved jeg ikke endnu.

Fra : Martin P.

Dato : 16-10-04 08:13

> Fra thansen, 298 kr, med en plastslange som er indskudt med et
> T-stykke i den tynde slange der går mellem indsugningsmanifold, og
> dieselpumpen.

Jeg kører også med sådan et billigt et fra AutoGauge mener jeg det hedder.
Da jeg fik justeret bilen ind brugte vi dog et HKS. Der viste sig faktisk
ikke at være forskel på målingerne på de mærker.

- Martin

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 09:59

> [...]
> Da jeg fik justeret bilen ind brugte vi dog et HKS. Der viste sig faktisk
> ikke at være forskel på målingerne på de mærker.

Mit er også AutoGauge, så det er nok det samme instrument vi har købt.
Godt at høre at det viser rigtig, det kan man jo altid blive i tvivel om.

Hvor har du tilsluttet dit ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-10-04 00:12

> [...]

> Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
> på 0.5 bar.
> Men falder straks jeg slipper speederen.

Jeg stod med en halvdød torbo magen til for et par timer siden, massere af
slup i lejerne og ikke meget efterløb fra turboen.

Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type ventil?

Hvis denne ventil står åben, får du jo for lavt ladetryk, specielt ved lave
omdrejninger.

Fungere denne ventil hos dig?

Kender du dataerne man skal måle?

> at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.

Næh, men hvis du har brug for den når klampen er i bund, er det vel også
nok?

Mvh.

Fra : Martin P.

Dato : 16-10-04 08:10

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
> Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
> udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type ventil?

Mener du wastegate?

Ja hvis han bare har smækket den nye turbo på uden at justere aktuatoren
korrekt, så kan det egentligt godt være der problemet ligger i guess.

- Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-10-04 09:28

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev

> Mener du wastegate?

Jeps det var det jeg mente, jeg har bare hørt så mange navne på ventiler i
turbokonstruktioner, at jeg ikke var sikker.

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 10:07

> Jeg stod med en halvdød torbo magen til for et par timer siden, massere af
> slup i lejerne og ikke meget efterløb fra turboen.

OK, interessant at du også har stået med en K14 i hånden,
hvordan fandt du ud af at den var halvdød ?

slup i lejerne, mvor meget var det ca. ?

Hvad mener du med efterløb ?

> Men bemærkede at ladetrykkket reguleres af en dumpventil, der sender
> udstødningen uden om turboen, hvad er i øvrigt navnet for den type ventil?

Den kaldes en wastegate har jeg lært fornylig.

> Hvis denne ventil står åben, får du jo for lavt ladetryk, specielt ved
lave
> omdrejninger.

Den turbo jeg lige har sat på havde fået det metalrør der forbinder ventilen
savet over.

> Fungere denne ventil hos dig?

Jeg ved ikke om ventilen fungere, men det er heller ikke
muligt for mig at måle det.

> Kender du dataerne man skal måle?
Nej desværre.

> Næh, men hvis du har brug for den når klampen er i bund, er det vel også
> nok?

Jo, men da det nu er noget der går istykker kunne det jo være godt
om man helt kunne tage det af.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-10-04 17:18

"PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev

> OK, interessant at du også har stået med en K14 i hånden,
> hvordan fandt du ud af at den var halvdød ?

En udledning udfra at der var smøreolie i indsugningen og at der var slup i
lejerne.

> slup i lejerne, mvor meget var det ca. ?

1,5 mm. vil jeg antage målt på enden af akselen.

> Hvad mener du med efterløb ?

Turboen løber ikke let, drejer du den rundt, stopper den med det samme du
slipper den.

> Den kaldes en wastegate har jeg lært fornylig.

Også jeg*G*

> lave
>
> Den turbo jeg lige har sat på havde fået det metalrør der forbinder
ventilen
> savet over.

Hmm. det lyder som discount chiptuning

Sikkert eller haves en næsten ny på lager.

> Jeg ved ikke om ventilen fungere, men det er heller ikke
> muligt for mig at måle det.

Hmm. trykluft i tilstrækkelige mængder og tryk må kunne afgøre det.

> Jo, men da det nu er noget der går istykker kunne det jo være godt
> om man helt kunne tage det af.

Det kan man, men mangelen på Hk bliver efter min mening overvældende, men
jeg er selvføleglig også vant til et bedre Hk/Kg forhold

Mvh.

Fra : ...

Dato : 16-10-04 08:06

En turbo sørger for at motoren ikke skal suge efter luft, evt. hæver den
trykket i indsugningen.
Det er lidt "farligt" at pille ved, hvis du ikke ved hvad du gør, ikke har
de rigtige specifikationer, ikke har de rigtige instrumenter.

Generelt sagt og pga. brædstoffets beskaffenhed, så er der stor forskel på
om du kører på dielsel, eller benzin.
En benzinmotor skal have langt mindre ladetryk end en diesel. Benzin har
lavt energiindhold og brænder hurtigt, i modsætning til diesel, der har et
højt energiindhold og brænder langsomt. Derfor skal en diesel helst køre med
luftoverskudskoficient.

Kompresionen i din motor, afhænger af ladetrykket. Hvis din motor er
beregnet til at køre med f.eks. 0.5 bar ladetryk og du skruer trykket op til
1 bar, så bliver kompresionen i din motor det dobbelte af, hvad den skal
køre med. ( Du multiplicerer kompresionsforholdet med ladetrykket )

Dumpventilen, kaldes også en wastegate, strammer du den for hårdt, futter
motoren af.

Er der et certifikat med, på det manometer du har købt hos T Hansen, så du
er siker på at det er kalibreret og viser nøjagtigt nok ?

Kør bilen på værksted og få den justeret, vil vær mit råd.

Mvh
T Hansen

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 10:12

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er siker på at det er kalibreret og viser nøjagtigt nok ?
>
> Kør bilen på værksted og få den justeret, vil vær mit råd.

Det tror jeg også de vil mene at jeg bør gøre hvis jeg spørger
på værkstedet!

Denne bil, en transporter TD fra 89, er ikke så sart,
og en værkstedsregning løber hurtig op i flere gange
hvad jeg har givet for bilen.

Jeg vil hellere gøre tingene selv, og lære af det.

Fra : Rasmus

Dato : 16-10-04 08:20

> [...]
>
> Er dette normalt ?
>
> For hvis det er, så ser det ikke ud til
> at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.

Her er en gennemgang af hvordan en turbo fungere :
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm Klik på "next page" under turboen
for at komme videre.

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 10:14

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Her er en gennemgang af hvordan en turbo fungere :
> http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm Klik på "next page" under turboen
> for at komme videre.

Tak for linket, her er skam meget interessant information
for en som gerne vil forstå teknikken, og gøre tingene selv.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 10:19

PCTN wrote:

> [...]
> Når jeg køre 120 km/t på motorvej, kommer den op
> på 0.5 bar.
> Men falder straks jeg slipper speederen.

Ja, det kan det sagtens være.

Din turbo er drevet af udstødningsgasserne, dvs. der skal en vis
mængde motoromdrejninger til før at turboen begynder at levere
tryk. Jeg ved ikke hvilke omdrejningstal motoren har ved hhv. 50
og 120 km/t i din bil, det afhænger jo også af hvilket gear du
kører i.

Manometeret viser hvor meget tryk/undertryk der er i
indsugningsmanifolden.

Hvis du slipper gassen, så lukker gasspjældet og motoren vil suge
et undertryk i manifolden.

Hvis du jokker klampen i bund fra et lavt omdrejningstal så vil
manometeret i første omgang vise 0 bar, fordi der er normalt
atmosfærisk tryk i manifolden, motoren suger jo bare luften
uhindret gennem manifolden. På et tidspunkt får turboen
udstødningsgasser nok til at komme op i fart og begynder at levere
et overtryk. Det vil du se ved at nålen på manometeret begynder at
kravle over på plussiden. På et tidspunkt når overtrykket op til
det punkt hvor wastegaten åbner og wastegaten begynder at lede
udstødningsgasserne udenom turboen og direkte ud i udstødningen.
Du vil se at nålen på manometeret stopper ved det maksimale
ladetryk og ikke kravler højere op.

Når du så har fuldt kog på motoren, vil du opleve at nålen på
manometeret følger speederpedalen. Slip speederen og der kommer
øjeblikkeligt undertryk i manifolden. Jok speederen i bund og der
kommer øjeblikkeligt max. ladetryk. Hold speederen på neutral gas
og ladetrykket falder til neutral. Faktisk kan du styre
ladetrykket ret præcist med højrefoden.

Du må ud og lege lidt med det, så opdager du hurtigt hvordan det
hænger sammen. Start med at accelerere med fuld gas op gennem fx.
3. gear, så ser du hvordan den opbygger trykket. Herefter kan du
så eksperimentere med hvordan det fungerer men neutral gas, let
acceleration og den slags..

> For hvis det er, så ser det ikke ud til
> at jeg har gavn af turboen ret meget af tiden.

Hvis du kører "med et æg under foden", så vil du ikke opleve at
der sker ret meget, nej..

--
Hygge..
Thomas

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 10:37

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det punkt hvor wastegaten åbner og wastegaten begynder at lede
> udstødningsgasserne udenom turboen og direkte ud i udstødningen.

Aha, så nu tror jeg at jeg forstå det meste af turboens indretning,
wastegaten lukker selvfølgelig udstødningsgassen ud i udstødningen
og ikke direkte ud. Det er først nu jeg fanger dette.
Jeg undrede mig nemelig lidt over hvorfor jeg ikke kunne se noget hul
ud til det frie fra wastegaten.

> [...]
> acceleration og den slags..

> Hvis du kører "med et æg under foden", så vil du ikke opleve at

Tak, det her var rigtig gode og klare forklaringer!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 13:41

PCTN wrote:

> [...]
> og ikke direkte ud. Det er først nu jeg fanger dette.
> Jeg undrede mig nemelig lidt over hvorfor jeg ikke kunne se noget hul

Ja, wastegaten er en slags "omkørsel" så udstødningsgasserne
(eller rettere dele af udstødningsgasserne) kan ledes udenom
turboen. Udstødningsgasserne mødes så igen i udstødningsrøret
efter både turbo og wastegate..

Du kan se pricippet ret tydeligt her
<http://alex.carpent.free.fr/wastegate.jpg>. Når trykket på den
kolde side (den blå) bliver tilstrækkeligt stort, så overvinder
det fjederkraften i wastegaten og wastegatens ventil åbner op. Når
den åbner op, løber en del af udstødningstrykket uden om turboen
og turboen mister omdrejninger. Fordi turboen mister omdrejninger,
så falder trykket i den blå del og fjederen i wastegaten "vinder"
og lukker for ventilen. Så stiger trykket i det blå og på et
tidspunkt overvindes fjederkraften i wastegaten igen osv. osv.
osv..

Hvis nu du ønsker et højere ladetryk, så er det bare at skifte
fjederen i wastegaten til en kraftigere udgave så der kræves et
højere tryk før den åbnes. "Bonderøve" kan også finde på at
montere et t-stykke og en hane på den tynde blå slange for oven,
på den måde kan de slippe noget af slangens tryk ud i det fri,
hvilket betyder at turboen skal levere et større tryk for at
overvinde både fjederen i wastegaten og "utætheden"..

<http://www.ultimate-racing.com/CustomFabrication/CustomFab10.jpg>
kan du se en montering i praksis, dog er turboen lidt "amputeret"
og mangler den "kolde" halvdel. Meget ofte er turbo og wastegate
dog bygget sammen til en enkelt enhed, men det er ikke nær så
pædagogisk når man forklarer tingene..

> Tak, det her var rigtig gode og klare forklaringer!

Det var så lidt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 15:55

> [...]
> og mangler den "kolde" halvdel. Meget ofte er turbo og wastegate
> dog bygget sammen til en enkelt enhed, men det er ikke nær så

Hej
Så har jeg været ude og køre i bilen som jeg skiftede
turbo på ,og monterede turbo-manometer på igår.

Turbo-manometeret opføre sig nøjagtig som du beskriver,
det højeste den viste var 0.6 bar. Ifølge datablade forlyder
det at det skulle kunne komme op på 0.7.
Men alt i alt, må jeg vist konkludere at turboen og manometeret
virker.

Men grunden til at jeg skiftede turbo var at jeg ville løse et
problem der består i at hvis jeg starter bilen efter at den har stået
nogen tid, ja så ryger den helt vild med blå røg et stykke tid.
Det er ligesom om røgen først starter nogle sekunder efter start.
Der kan ofte være så slemt at motoren virker somom den
bliver kvalt, og går i stå.

Jeg formodede så at det var motorolie der sivede ud fra
turbo-lejet og samler sig i bunden af kompressorsiden af turboen.
Denne olie bliver så måske kastet lodret op i motoren kort tid efter start.

Jeg har nu skiftet turbo, og problemet er der stadig.
Jeg har dog på fornemmelsen at den turbo jeg lige har sat i
evt. kan lide af samme skavank. Jeg kender ikke dens
historie.
Min til er en transporter fra 89, TD.
Det er også lige nøjagtig fra sådan en bil min "nye" turbo stammer.
Er dette et "kendt" problem, eller er det bare mig det måske er på vildspor?

Jeg overvejer faktisk at tage turbo helt af bilen,
og så lave en overgange på både udstødningssiden
og indsugningssiden, hvis den så stadig ryger på
problemet ligge et andet sted.

Jeg overvejer også at bore et lille 1 millimeter stort
hul på kompressorsiden i turboen og så se om der kommer
olie ud der. Denne metode er dog lidt destruktiv, men man kan vel
få hullet lukket igen. Det er jo ikke på den varme side sf turboen.

Er jeg helt på vildspor ?
Nogen der har andre ideer ?

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 16-10-04 16:43

On Sat, 16 Oct 2004 16:55:06 +0200, "PCTN" <nogen@et.eller.andet.com>
wrote:

> [...]
>Det er ligesom om røgen først starter nogle sekunder efter start.
>Der kan ofte være så slemt at motoren virker somom den

Er der meget olie i røret/slangen mellem turbo og indsugningsmanifold?
Hvis det ikke er, ja så er det ikke fra turboen olien kommer.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : PCTN

Dato : 16-10-04 17:59

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er der meget olie i røret/slangen mellem turbo og indsugningsmanifold?
> Hvis det ikke er, ja så er det ikke fra turboen olien kommer.

> [...]

Ja, der er en hel del olie der, men vil der ikke altid være
lidt olie der ?

Der er også nogen der har nævnt noget med olietyve/paraplypakninger.
Det ved jeg ikke rigtig hvad er for noget, men det er så inde i selve
motoren.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 23:35

PCTN wrote:

> Ja, der er en hel del olie der, men vil der ikke altid være
> lidt olie der ?

Nej, det bør der ikke være, og det tyder på at din "nye" turbo
også er utæt. Har du checket om returløbet fra oliesmøringen af
turboen er okay? Hvis returløbet er stoppet, så vil du få et
overtryk ved lejerne i turboen og det dur ikke.

--
Hygge..
Thomas

Fra : PCTN

Dato : 17-10-04 10:35

> [...]
> turboen er okay? Hvis returløbet er stoppet, så vil du få et
> overtryk ved lejerne i turboen og det dur ikke.

Jeg har følt på returløbs røret og det var meget varmt, så
det tog jeg som et tegn på at der løber olie igennem, så det
tror jeg er iorden.

Da jeg var ved at gøre min "nye" turbo klar efter at have
skruet den af en motor som har stået et par år, kunne jeg hælde
ca. en halv deciliter motorolie ud af kompressorsiden, så
jeg er også bange for at den er utæt.

Det er måske en skavank de let får ?

Det næste jeg vil prøve er at tage turboen af, og så se om
den stadig ryger volsomt ved start.
Det skulle vel ikke være nødvendig at justere dieselpumpen
på sådan en gammel bil.
Der er en slange der går fra kompressorsiden og over
til dieselpumpen. Jeg går ud fra at den gør at motoren får extra diesel
ved høj ladetryk.

Uden turbo, intet ladetryk, og dermed inget extra diesel ?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-10-04 13:27

PCTN wrote:

> [...]
> ved høj ladetryk.
>
> Uden turbo, intet ladetryk, og dermed inget extra diesel ?

Det lyder rimeligt nok, jeg har ikke meget check på
turbomonteringer på dieselbiler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : PCTN

Dato : 17-10-04 15:09

> Det lyder rimeligt nok, jeg har ikke meget check på
> [...]

Det har jeg heller ikke, jeg spørger, prøver at gætte mig lidt frem, og gøre
lidt forsøg.
Det at jeg har en ekstra gammel turbodiesel motor gør det hele noget
lettere.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-04 23:32

PCTN wrote:

> [...]
> olie ud der. Denne metode er dog lidt destruktiv, men man kan vel
> få hullet lukket igen. Det er jo ikke på den varme side sf turboen.

Det vil jeg ikke anbefale dig, fornipper du bare en lille smule af
et rotorblad, så ryger balancen i turboen og den sætter sig. Det
dur heller ikke med et hul ladetrykket kan fløjte ud af.

--
Hygge..
Thomas

Fra : PCTN

Dato : 17-10-04 11:09

> [...]
> et rotorblad, så ryger balancen i turboen og den sætter sig. Det
> dur heller ikke med et hul ladetrykket kan fløjte ud af.

Nej, den metode er nok lidt for destruktiv!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-10-04 11:38

> [...]

> Det er også lige nøjagtig fra sådan en bil min "nye" turbo stammer.
> Er dette et "kendt" problem, eller er det bare mig det måske er på

Jeg stod forleden med same type turbo/motor/transporter/årgang og samme
problem, så ja noget tyder på at de turboer får det olieproblem.

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 17-10-04 15:06

> [...]
>
> Jeg stod forleden med same type turbo/motor/transporter/årgang og samme
> problem, så ja noget tyder på at de turboer får det olieproblem.

OK, det lyder særdeles interessant.

Kan du uddybe det lidt mere ?

Er det din egen bil, og prøver du selv at klare problemet ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-10-04 17:10

"PCTN" <nogen@et.eller.andet.com> skrev

> OK, det lyder særdeles interessant.

Jeps, jeg følger dit projekt med stor interesse.

> Kan du uddybe det lidt mere ?
>
> Er det din egen bil, og prøver du selv at klare problemet ?

Nej en af mine venners, i bilen ligger PT. en motor uden turbo, og i
værkstedet ligger en motor med turbo.

Han vil se om ikke han kan skille turboen ad og købe nogle nye lejer til
den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov at
vente lidt.

Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.

Af de forskelle jeg kan se på de 2 motore er:

Turboen
oliekøleren
olierøret til og fra turbo
Ladetryksdåsen(som sidder monteret på dieselpumpen)

Så vidt jeg kan se er der ingen forskelle på selve blokken og ej heller på
topstykket, og tro mig, vi har kigget godt efter!

Om der er forskelle i manifoldene har vi ikke kigget efter.

Må jeg for øvrigt anbefale en ny toppakning? På den ene af de 3 motore i har
adskilt, var flere af kølekanalerne næsten helt kalket til, og derefter var
topstykket revnet. Huske nye strækbolte!

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 17-10-04 20:03

> [...]
> den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov at
ok, jeg har jo lige åbnet min turbo, på en lidt hård måde.
(ødelagde både propeller og aksel)
Jeg påtænker nemlig bare at lukke hullet hvor turboen har siddet
med en plade. Så bliver bilen jo selvfølgelig uden turbo.

Jeg kan at turboen er blevet afbalanceret ved at der er blevet
slebet noget af møtrikken på udstødningssiden.

På kompressorsiden er der påsat en skive med en lille tap
i den ene side, jeg går også ud fra at det er for at afbalancerer.

Der er nok ikke så let at afbalancere turboen selv,
ellers ser det simpelt nok ud.

> Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
> Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.
Det lyder interessant for mig, at din kammerats transporter er født uden
turbo,
for det må jo betyde at bilen ikke kan være helt håbløs uden.
Jeg køre sjældent over 100 km/t i bilen.

> Af de forskelle jeg kan se på de 2 motore er:
>
> Turboen
> oliekøleren
> olierøret til og fra turbo
> Ladetryksdåsen(som sidder monteret på dieselpumpen)
Denne dåse formoder jeg er til at fortælle dieselpumpen
at der er tryk på turbo, så der skal mere diesle til motoren.

> [...]
var
> topstykket revnet. Huske nye strækbolte!
Jooo..
Men er det ikke næsten uoverkommeligt at skifte toppakning ?
Og det fjerner jo ikke kalken fra kølekanalerne ?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-10-04 23:49

> [...]

> turbo,
> for det må jo betyde at bilen ikke kan være helt håbløs uden.
> Jeg køre sjældent over 100 km/t i bilen.

Den er nu ikke født uden turbo, der er bare lagt en motor i uden turbo.

Du skal nok ikke regne med at komme over 110 Km/t i den,

> Denne dåse formoder jeg er til at fortælle dieselpumpen
> at der er tryk på turbo, så der skal mere diesle til motoren.

Jeps.

> har
> var

> Jooo..
> Men er det ikke næsten uoverkommeligt at skifte toppakning ?

Næh, det kan gøres imens motoren sidder i bilen, man skal bare sikre sig at
man får en pakning med samme antal hakker(tykkelsen)

> Og det fjerner jo ikke kalken fra kølekanalerne ?

Kalken sidder netop i selve toppakningen.

Rygtet vil jo vide, at en transporter kører længst på topstykkerne, hvis man
har fuld varme på i kabinen konstant

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-10-04 22:10

Uffe Ravn wrote:

> Han vil se om ikke han kan skille turboen ad og købe nogle nye lejer til
> den, hvis ellers at topstykket er i orden, ellers få projektet nok lov at
> vente lidt.

Han kan helt sikkert ikke skille turboen ad og samle den igen så
det virker, skidtet skal afbalanceres og er der bare den mindste
ubalance vil lejerne lynhurtigt ryge og turboen sætte sig.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-10-04 23:54

> [...]

> det virker, skidtet skal afbalanceres og er der bare den mindste
> ubalance vil lejerne lynhurtigt ryge og turboen sætte sig.

Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?

Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.

Mvh.

Fra : John Sahl

Dato : 18-10-04 00:01

Uffe Ravn wrote:
> Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?

Jo da, men nok ikke der hjemme i garagen.

> Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.

Som Scanturbo/H. Daugbjerg skriver:

"En turbolader bliver først adskilt, hvorefter delen kommer i en speciel
vaskemaskine.
Derefter bliver delene målt ud med meget stor nøjagtighed. Turboladerens
hoveddele bliver stålkugleblæst og de indvendige dele bliver glasblæst.
Så bliver turboladeren samlet med nye originale sliddele med brug af et
varmebestandigt smøremiddel. Til sidst bliver den afbalanceret op til
250.000 omdrejninger i minuttet, som er den mest vigtige proces, for
lang levetid."

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-10-04 09:52

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev

> [...]
> varmebestandigt smøremiddel. Til sidst bliver den afbalanceret op til
> 250.000 omdrejninger i minuttet, som er den mest vigtige proces, for

Du fik vist renoveret en turbo for nylig hvad gav du for det?

Mvh.

Fra : John Sahl

Dato : 18-10-04 11:11

Uffe Ravn wrote:
> Du fik vist renoveret en turbo for nylig hvad gav du for det?

Har stadig ikke nået at få den hentet, men min pris endte
på 2440,- inkl. moms for renovering af en Garrett T25'er

Jeg forhørte mig 6 eller 7 steder og forbavsende nok var de
i min sag billigst af dem alle. De andre lå mellem 2600-3200,-

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-10-04 11:42

> [...]

> Jeg forhørte mig 6 eller 7 steder og forbavsende nok var de
> i min sag billigst af dem alle. De andre lå mellem 2600-3200,-

Det tænkte jeg nok, det er ca. halvdelen af prisen på bilen.

Men tak for oplysningen.

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 18-10-04 15:50

> [...]
>
> Jeg forhørte mig 6 eller 7 steder og forbavsende nok var de
> i min sag billigst af dem alle. De andre lå mellem 2600-3200,-

Det var forholdsvis billigt.

Jeg har forespugt der også for en K14, jeg fik følgende besked:

1500 + moms for arbejdsløn.
ca 800 + moms for reservedele.

Så ialt 2300 + moms

Fra : John Sahl

Dato : 18-10-04 15:56

PCTN wrote:
> Jeg har forespugt der også for en K14, jeg fik følgende besked:
>
> 1500 + moms for arbejdsløn.
> ca 800 + moms for reservedele.
>
> Så ialt 2300 + moms

Lyder meget normalt. Min havde ikke brug for så mange
reservedele da den faktisk var nyrenoveret, men det lader
til at fyren jeg købte den af efterfølgende har haft den skilt
ad og derved ødelagt den.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-10-04 05:11

Uffe Ravn wrote:

> Mon ikke det kan lade sig gøre at afballancere den?

Jo, hvis du har udstyret til det..

> Det har jeg da kendskab til at andre gør når de renoverer turboer.

Jeg snakker om den der med at adskille og samle "på øjemål". Du
kan skille en oliepumpe ad og samle den igen så det virker, med en
turbo er det ikke nær så nemt, for den er superkritisk med
balancen.

Jeg har oplevet at få suget et eller andet ind i en turbo.
Resultatet var at et par stykker af vingerne havde fået noget der
lignede små kørnerprikker, men bortset fra det snurrede møllen
fint rundt. Jeg to chancen og kørte et par km. og så var det slut.
Det havde vibreret lejerne i stykker, så nu kunne møllen drejes
med fingeren, men stoppede så snart jeg slap.

Afbalanceringen foretages ved at der nappes en smule af den møtrik
der holder møllen. Hvis du adskiller og samler igen, skal hakket i
møtrikken sidde helt præcist det samme sted, og det tror jeg ikke
på man opnår uden en bænk at afbalancere i..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-10-04 09:54

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev

> Jo, hvis du har udstyret til det..

Trykluftblæser og stroboskob?

Mvh.

Fra : PCTN

Dato : 18-10-04 21:30

> Jeg har fået oplyst at motoren uden turbo har 50Hk og med turbo har 75Hk.
> Jeg synes personligt at bilen er lidt død uden turbo.

Jeg mener at den dieselmotor som ligger i en alm Golf1 og en alm Golf2
er en 1.6 diesel med 55HK

en turbo diesel golf1 og golf2 har vist 67 HK er det ikke rigtig ?

> [...]
> topstykket, og tro mig, vi har kigget godt efter!
>
> Om der er forskelle i manifoldene har vi ikke kigget efter.

Jeg har snakket med en mekaniker idag, og han mente at han vidste
at turbodiesel motoren både har anderledes cylinderblok og anderledes
topstykke.
Han mente også at vide at turbodieselen havde lavere kompression.
Jeg ved ikke noget særligt om dette.

Men hvis det er rigtig, så er det måske ikke så god en
ide bare at sætte turbo på en alm. diesel.

Fra : phk

Dato : 01-11-04 02:08

> Jeg mener at den dieselmotor som ligger i en alm Golf1 og en alm Golf2
> er en 1.6 diesel med 55HK
>
> en turbo diesel golf1 og golf2 har vist 67 HK er det ikke rigtig ?

Golf1 fås ikke med Turbo. Golf 2 har 70-80HK med turbo...

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 01-11-04 19:15

> Golf1 fås ikke med Turbo. Golf 2 har 70-80HK med turbo...

Hvad har en 2'er Golf UDEN Thorbow ?

Fra : PCTN

Dato : 01-11-04 19:27

> Golf1 fås ikke med Turbo. Golf 2 har 70-80HK med turbo...
>

> --
> Per, Esbjerg
OK, så ved jeg det, beklager vildledningen!