Så lykkedes det.....KN Filter
Fra : Claus Smith

Dato : 15-10-04 13:39

Havde næsten opgivet forleden da jeg ringede til vores lokale KN filter
forhandler, da han sagde at jeg ikke kunne få noget KN filter til mig Volvo
440 1,7.

Men tålmodighed giver gerne gevinst og nu er der bestilt et filter hjem som
passer til den......desværre må jeg jo lige vente til på mandag for at få en
ny lyd til bilen *G*

Hygge og god weekend.

Claus Smith

Fra : Olesen

Dato : 15-10-04 15:17

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> passer til den......desværre må jeg jo lige vente til på mandag for at få

Glædeligt med nye ting til bilen, men hvilken lyd
kan sådan et filter garantere ?

Hvad er forskellen, som hvis man kørte uden filter
og så et KN ? -lydmæssigt ?

Fra : Claus Smith

Dato : 15-10-04 15:27

> Glædeligt med nye ting til bilen, men hvilken lyd
> kan sådan et filter garantere ?

Mine erfaringer fra andre biler er at den får en lidt mere sporty
lyd....ikke det vilde, men nok til mig

> Hvad er forskellen, som hvis man kørte uden filter
> og så et KN ? -lydmæssigt ?

Jeg ville nok aldrig kører uden luftfilter.....hvordan ville min Volvo ikke
se ud med røven af en måge i indsugningen *G* Lydmæssigt så ved jeg det helt
ærligt ikke....har aldrig prøvet.

Claus

Fra : Claus Fabritius

Dato : 15-10-04 15:48

> Hvad er forskellen, som hvis man kørte uden filter
> og så et KN ? -lydmæssigt ?

Min erfaring er at det er stort set det samme.
--
Claus Fabritius
Full boost @ 2400 RPM

Fra : Mogens

Dato : 15-10-04 16:37

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

> Min erfaring er at det er stort set det samme.

Er din erfaring, at motoren brøler ligeså meget
med et KN-filter som uden et filter?

Jég kører med KN, og det kan kun høres, når man
"svinger" over 4.000 omdr. I så fald får den en
herlig dyb lyd, jég kan lide!

Fra : Claus Fabritius

Dato : 15-10-04 18:43

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jég kører med KN, og det kan kun høres, når man
> "svinger" over 4.000 omdr. I så fald får den en
> herlig dyb lyd, jég kan lide!

Lyden var stort set den samme på min AE86 med og uden filter. Der kom jeg
frem til at det der påvirkede lyden mest var længden af rørføringen fra
indsugning til filter/åbning.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Claus Smith

Dato : 18-10-04 15:13

Så blev det mandag og mit KN Filter er kommet hjem og monteret på
Volvo'en.....lækker lyd sådan et filter giver.

Nu er det endnu sjovere at køre Volvo 440

Claus

Fra : Mogens

Dato : 18-10-04 16:56

> Nu er det endnu sjovere at køre Volvo 440

Så skulle du ha' prøvet min "hedengangne" chiptunede
'95 Volvo 460 Turbo Sport m/160 hk til 1050 kg!

Fra : Claus Smith

Dato : 18-10-04 20:28

> Så skulle du ha' prøvet min "hedengangne" chiptunede
> '95 Volvo 460 Turbo Sport m/160 hk til 1050 kg!

Oki.....måske skulle man overveje at opgradere motoren fra de 1,7.

Claus

Fra : Mogens

Dato : 18-10-04 20:40

> Oki.....måske skulle man overveje at opgradere motoren fra de 1,7.

Der er jo i princippet samme maskine, der anvendes
i turbo-udgaven

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 19-10-04 09:20

On Fri, 15 Oct 2004 14:38:48 +0200, "Claus Smith"
<pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> wrote:

> [...]
>passer til den......desværre må jeg jo lige vente til på mandag for at få en

Er det så kun et filter.. eller er det rent faktisk et indsugningskit?
--
Beowulf Schaeffer
2000'er Ford Mondeo 2,0i Ambiente 4d

Fra : Claus Smith

Dato : 19-10-04 13:03

> Er det så kun et filter.. eller er det rent faktisk et indsugningskit?
> --
Du fjerne simpelthen hele luftfilter systemet fra start til slut om montere
istedet for KN Filteret direkte på indgangen hvor luftfiltersystemet endte
på motoren.

Meget meget simpelt at gøre, alle kan gøre det selv, tog mig ca. 5 min.

Claus

Fra : John Sahl

Dato : 19-10-04 13:10

Claus Smith wrote:
> Du fjerne simpelthen hele luftfilter systemet fra start til slut om
> montere istedet for KN Filteret direkte på indgangen hvor
> luftfiltersystemet endte på motoren.

Og dermed tager du ikke luften hvor den er koldest, men smider
varm luft ind i motoren. Ikke performancemæssigt godt.

Du burde i stedet have sat filteret på samme position som det
gamle, eller et endnu koldere sted.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 19-10-04 13:26

På Volvoen der har jeg sat filteret der hvor der sidder en slange som sad
ind til luftfilter kassen, så jeg har ikke placeret KN Filteret tætter på
end det gamle.

Mellem filter og motor, sidder der et stykke slange med nogle kabler
monteret, kunne forestille mig at det er nogle følere af en eller andet art.

Claus

Fra : John Sahl

Dato : 19-10-04 13:42

Claus Smith wrote:
> På Volvoen der har jeg sat filteret der hvor der sidder en slange som
> sad ind til luftfilter kassen, så jeg har ikke placeret KN Filteret
> tætter på end det gamle.

Ok, sådan tolkede jeg ikke lige dit indlæg.

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 19-10-04 14:18

Nej det gjorde jeg heller ikke lige! :)

Fra : Claus Smith

Dato : 19-10-04 15:44

Jeg har nok fået udtryk mig forkert.

Miseren er hermed udbedret.

Claus

Fra : Beowulf Schaeffer

Dato : 19-10-04 13:14

On Tue, 19 Oct 2004 14:03:24 +0200, "Claus Smith"

> [...]
>på motoren.
>
>Meget meget simpelt at gøre, alle kan gøre det selv, tog mig ca. 5 min.

Jow. Det kommer så meget an på hvilken bil man har! :)

På min mondeo kan man ikek gøre det på den måde, da der sidder en
luftmåler som man ikke bare lige fjerner. Bevares. Man kan godt få et
indsugningskit til den men det indebærer lidt mere end bare at fjerne
alt og bolte det nye filter på motorblokken! :)

Der følger btw også en slange med så man kan lede kold luft ind i
filteret.. og evt. kan man også montere en varme-afskærmning.