Sidespejl og låsecylinder etc
Fra : G.B.

Dato : 15-10-04 13:12

Hej! Et par nybegynder-spørgsmål - bær venligst over med mig...

På min nyindkøbte brugte Volvo 460 DL er der et par småfejl: Venstre
sidespejl (manuel indstilling) er "baldret" (kun selve spejlglasset), og
låsecylinderen på venstre fordør (der er centrallås) er i udu og skal
skiftes (begge dele var jeg opmærksom på, da jeg købte den).

Er der nogen som kan give et bud på hvor meget jeg skal regne med at have
op af tegnebogen for at få repareret det på et aut. værksted?

Og hvor meget koster en gang olieskift og evt. skift af oliefilter?

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : pa

Dato : 15-10-04 13:39

Biligst er selv at gøre det. Jeg købte et sidespejl hos HThansen for en
plovmand
og monterede det selv. 3 skruer og 10 minutter.

En anden ting der kan spare dig meget hvis du vil have det lavet, er at
ringe rundt og få tilbud. Jeg har f.eks lige smidt røret efter at have
hørt tilbud på montering a forrude til min Vectra. Alm automekanikere
ville have mellem 3000 - 3500kr mens Dansk Bilglas kunne gøre
det for 2300kr hvis man kunne genbruge listen. Ellers kostede det 300 + moms
extra for en ny liste.
--
PA

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-10-04 14:17

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> Hej! Et par nybegynder-spørgsmål - bær venligst over med mig...

Jamen der er plads til alle her i gruppen så hold dig endelig ikke tilbage.

> [...]
> op af tegnebogen for at få repareret det på et aut. værksted?
>
> Og hvor meget koster en gang olieskift og evt. skift af oliefilter?

Tillykke med vognen Georg!

Hvis du skal have et autoriseret værksted til at udføre disse mindre
reparationer for dig skal du forvente at det gøres ud fra et fastprissystem.
Dette betyder i praksis at du får lov at betale mere for reparationerne end
hvis de blev udført efter timepris. Så den bedste pris får du ved at ringe
til Volvo-værkstedet og spørge værkføreren.

Jeg kender ikke din Volvo, men vil tro at spejlglasset er clipset på. Spørg
i reservedelsafdelingen hos et autoriseret Volvo-værksted, der ved de
nøjagtigt hvad sådan et spejlglas skal koste og de kan garanteret fortælle
dig hvordan du selv monterer det (sikkert uden brug af værktøj). Er du
rigtig heldig vil ekspedienten i reservedelsafdelingen måske endda gøre det
for dig (men dette er nok lettere at slippe afsted med hvis det er en kvinde
som spørger).

Hvis ikke låsecylinderen bærer præg af hærværk er det meget sandsynligt at
du kan klare dig med en rensning og efterfølgende smørring. Skulle dette
være tilfældet og du selv har mod på at bruge en lille halv times tid på det
så start på biblioteket hvor du kan finde en Hayes-bog om netop din Volvo.
Heri kan du sikkert se hvordan du afmonteret låsen. Dette plejer at være
nemt og kræver sikkert kun ganske let brug af værktøj, men kan kun lade sig
gøre med åben dør.

Hvis du selv går igang med låsecylinderen så behold nøglen i låsen (hvis den
da overhovedet kan komme derind) når du trækker cylinderen ud af håndtaget
(eller hvor den nu ellers sidder) for når nøglen tages ud er der fare for at
låsecylinderens forskellige dele går fra hinanden. Dette er slet ikke svært
men kræver at man er en smule omhyggelig når man har cylinderen ude.
Låsecylinderen renser du bedst med en tynd olie og når den er skyllet godt
igennem presser du fedt (som ikke bliver hårdt i frostvejr) ind i
cylinderen. Efterfølgende vil du sandsynligvis opleve at den fungere næsten
som en ny igen.

Låse skal IKKE smørres med låseolie eller alt det andet skidt man kan købe
på tankstationer og i tilbehørsforretninger, da det skyller fedtet ud af
låsen. Disse olier anvendes absolut kun som en sidste nødløsning

Skal låsen skiftes køber man en ny låsecylinder som så skal kodes til din
gamle nøgle. Dette gøres ved (inden cylinderen monteres) at stikke din gamle
nøgle i den nye låsecylinder og derefter file den del af palerne, som
stikker ud, væk. Herefter er låsecylinderen lige til at montere.

Et olieskift kan foretages af andre end et autoriseret Volvo-værksted og der
findes flere billigere alternativer. Her skal du være opmærksom på hvilken
olie de hælder på motoren og måske bede om en bedre kvalitet end den de
kører slagtilbud på.

Har du overvejet at skifte olie og filter selv? Det er nemt og der er penge
at spare i forhold til at få Volvo-værkstedet til at gøre det. Du starter
med at købe en GOD olie i Bilka eller andet lavprisvarehus da du her ofte
kan spare flere hundrede kroner på 4 liter olie. Selv købte jeg sidst Shell
Helix Ultra 5W-40 til 199,- i Bilka i Tilst. Samme olie koster hos Shell
498,- og hos VW over 500,- Selve oliefiltret vil jeg anbefale dig at købe
hos Volvo så du får en god kvalitet. Man kan købe filtre hos både Silvan,
Bilka og mange andre steder men prisforskellen er typisk kun omkring 10,-
for et filter til min Golf så i stedet vælger jeg at købe hos VW hvor jeg
føler mig mere sikker på kvaliteten.
For at afmontere oliefiltret skal du bruge en speciel tang som du f.eks. kan
købe hod Harald Nyborg for 20,- og en balje til at tappe olien af i. Det
brugte filter og olien kan du aflevere på dit lokale genbrugsstation eller i
miljøbilen.

God fornøjelse med vognen
Claus

Fra : G.B.

Dato : 15-10-04 19:34

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i meddelelsen

> Tillykke med vognen Georg!
....(snip)...
> God fornøjelse med vognen

Tusinde tak for et godt og udførligt svar!

Jeg har også planer om på længere sigt at lave så meget som muligt selv,
men mulighederne er lidt begrænsede, da jeg bor på 2. sal - jeg har dog
luret, at man kan leje sig ind på et gør-det-selv-værksted.

Men da jeg har planer om at lade dytten syne før tid (den skal synes til
maj 2005), vil jeg godt lige have et aut. værksted til at gå den igennem -
og så kan de lige så godt ordne de par småting mens de er i gang.

Olieskiftet får jeg dog nok ordnet på en alm. tankstation - eller prøver
selv. Jeg har rodet ret meget med traktorer i mine meget unge dage, så selv
om det langtfra er det samme, ved jeg dog godt hvilken ende på et stykke
værktøj der er hvad.