Sikkerhedsseler
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-10-04 22:33

Jeg har købt en ny bil, men sikkerhedsselen går hen over halsen på mig -
ikke bare sådan at man føler sig kvalt, men fra kravekanten og op, så jeg
går rundt med flotte, røde mærker mindst en time efter, hvis jeg ikke har
jakke/sweaters på under kørslen. Diverse sædeindstillinger (og der er mange
af dem) er selvfølgelig prøvet af.

Så jeg klagede til forhandleren - han kendte godt problemet, men der var
ikke noget at gøre. Klagede til importøren - han svarede ikke. Klagede til
FDM - det er ikke en mangel, men jeg kunne jo køre sæddet så langt frem, som
det er forsvarligt for airbag'en. Den lader vi stå lidt.

Men jeg har jo et problem. Hvis jeg skal bremse hårdt op, så får jeg ødelagt
halsen - eller bliver kvast, fordi jeg ikke bruger sele (hvilket i øvrigt
vil koste mig et utal af bøder). Problemet er åbenbart forholdsvis kendt,
har jeg erfaret. Seler er ikke nødvendigvis hverken rare at have på eller
sikkerhedsmæssigt forsvarlige. Men hvad gør man? Man sætter en klemme i
sikkerhedsselen, så den i det mindste ikke giver røde mærker, og satser (sit
liv) på at det ikke bliver nødvendigt med sikkerhedsselens "beskyttelse".

Nogen idéer til løsning? Eller andre, der har samme problem, og måske synes
at det skal løses?

Mvh Maria

--
Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 22:42

> Nogen idéer til løsning? Eller andre, der har samme problem, og måske
> synes
> at det skal løses?

Tja nu HAR du jo købt bilen så du skal nok ikke regne med løsninger fra
sælgers side.
Umiddelbart ville jeg sige at du må have en pude at sidde på så du kommer
højere op.
Ellers må du sælge bilen

--
Tom

Fra : Jimmy

Dato : 14-10-04 22:56

> [...]
> har
> jakke/sweaters på under kørslen. Diverse sædeindstillinger (og der er

[snip]
> Nogen idéer til løsning? Eller andre, der har samme problem, og måske
> synes
> at det skal løses?
> --
> Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Skal vi forstå det således, at du har købt en C5 med seleproblemer?
I så fald kan man konstatere, at du ikke har været kritisk nok, da du
købte bilen.
Jeg går ud fra, at du tog dig en lang prøvetur med selen på.
Umiddelbart ville jeg jo have foreslået dig at sætte selen ned i højde
ved stolpen.
Jeg formoder, at den løsning har været forsøgt?
Forhøjelse af sædet med den indbyggede mekanisme til elevering af sædet?
Sæt en pude om selen, hvor den generer dig.
Alternativt; monter en H-sele.

Mvh. Jimmy.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-10-04 19:00

> Skal vi forstå det således, at du har købt en C5 med seleproblemer?

Nej - jeg er systemprogrammør på C5, som er et bogholderiprogram.

> I så fald kan man konstatere, at du ikke har været kritisk nok, da du
> købte bilen.
> Jeg går ud fra, at du tog dig en lang prøvetur med selen på.

Ja, men i en 4-dørs, og da den har en sort midterstolpe, så valgte vi en
tre-dørs (dumt, ja).

> Umiddelbart ville jeg jo have foreslået dig at sætte selen ned i højde
> ved stolpen.
> Jeg formoder, at den løsning har været forsøgt?

Ja

> Forhøjelse af sædet med den indbyggede mekanisme til elevering af sædet?

Ja

> Sæt en pude om selen, hvor den generer dig.

Hjælper det ved ulykke?

> Alternativt; monter en H-sele.

Se det lyder fornuftigt. Men hvorfor er bilerne ikke konstrueret med korrekt
sikkerhedssele??

Mvh Maria

Fra : Jimmy

Dato : 15-10-04 20:19

> Hjælper det ved ulykke?

Så længe du har selen korrekt på, så er der ingen problemer.
Selepuder sælges i de fleste biltilbehørsforretninger.
Jeg har aldrig hørt dem omtalt som værende ikke-lovlige.

> Se det lyder fornuftigt. Men hvorfor er bilerne ikke konstrueret med
> korrekt
> sikkerhedssele??

Det er de også, men man kan ikke tage højde for alle personers anatomi.

Mvh. Jimmy.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 21:29

Maria Frederiksen skrev:

> Se det lyder fornuftigt. Men hvorfor er bilerne ikke konstrueret med
> korrekt sikkerhedssele??

Det er de også.

Hvor høj er du?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-10-04 19:47

Jimmy wrote:
> Alternativt; monter en H-sele.

Svjh er det ikke lovligt at køre med H sele til almindeligt brug.
De er vist kun godkendt til motorsport.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jimmy

Dato : 15-10-04 20:19

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:41701b33$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Svjh er det ikke lovligt at køre med H sele til almindeligt brug.
> De er vist kun godkendt til motorsport.

Det er ikke korrekt.

/J.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-10-04 23:11

> [...]
> liv) på at det ikke bliver nødvendigt med sikkerhedsselens "beskyttelse".
>
> Nogen idéer til løsning? Eller andre, der har samme problem, og måske

Vi har tidligere brugt en trekantet "anordning" i kraftigt nylon til at
knappe på selen, netop for at ungerne ikke skulle få selen op på halsen. Jeg
kan bare ikke huske hvad sådan en hedder, eller hvor den kan fås.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-10-04 08:47

Maria Frederiksen wrote:

> Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Kan man justere hvor højt selens øverste befæstning sidder? Det
lyder som om det sidder for højt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Elbarto

Dato : 15-10-04 13:26

> [...]
> liv) på at det ikke bliver nødvendigt med sikkerhedsselens "beskyttelse".
>
> Nogen idéer til løsning? Eller andre, der har samme problem, og måske

Min bedere halvdel er ikk ret stor (165) og har samme problem .. vi købte
simpelthen 2 skulder selepuder ved Thansen til under 100kr (mener fakisk
det var en 50er) Det virker fortræffeligt

Elbarto
OZ3BTO