Toledo´en dumpede til synet
Fra : Jasper Norman

Dato : 14-10-04 22:11

Min Seat Toledo TDi dumpede i dag. Jeg vidste det godt.. ABS lampen lyste,
men jeg var blevet rådet til at køre til syn med den, og derefter få lavet
hvad der skulle til , i stedet for at give et værksted grønt lys til at gøre
hvad de ville.

Det viser sig at at "forurenings niveauet" er for højt. Jeg kan se, at dette
åbenbart er en kendt fejl på Seat diesel (VW) men hvad gør man ved det, og
er det en fejl der koster? Og hvem kan lave det? Mht. ABS... hvad er det
sandsynlige? en defekt føler eller er bremerne kaput? Jeg bruger normalt en
meget billig mekaniker (100 kr/t) , der ikke går meget op i moms osv. men
kan det betale sig at lade ham se på bremserne, eller er det bedre at lade
VW klare den sag?

Mvh

Jasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-10-04 22:54

> [...]
> kan det betale sig at lade ham se på bremserne, eller er det bedre at lade

ABS Følere bliver nu engang slidt engang imellem, og som førnævnt er det
ikke nogen stor operation - min mekaniker (der lyder som om han kunne være
den samme som din ), havde ingen problemer overhovedet. Og han var på
daværende tidspunkt ikke engang færdiguddannet. Det skal dog siges at hån
lånte sin arbejdsgivers fejl-udlæsnings computer til formålet, så det
sparede lidt tid.
Men det kan selvfølgelig også sagtens være noget andet - jeg ved ikke hvad
det koster, kun at få udlæst fejl hos et værksted, men det kan hurtigt tjene
sig ind, i stedet for at bruge flere timer på fejlsøgning.

/Kasper Hansen

Fra : Peder

Dato : 15-10-04 06:00

On Thu, 14 Oct 2004 23:53:37 +0200, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:

> [...]
>det koster, kun at få udlæst fejl hos et værksted, men det kan hurtigt tjene
>sig ind, i stedet for at bruge flere timer på fejlsøgning.

Min Sharan har fået skiftet 2-3 følere og der er en til på vej.
Det er ikke særligt vanskeligt at finde ud af, hvilken der er defekt.
Man tager et multimeter og måler modstanden (ohm) på alle følerne.
Følerne sidder monteret med et lille stik (inde i skærmkassen), der
nemt kan skilles, så man kan måle på føleren.
Mål dem alle 4. 1 af dem vil have en anden værdi end de andre 3 - og
det er så den der skal skiftes.

Det kan til gengæld være ret bøvlet at få selve føleren ud. Den har en
tendens til at sidde rigtig godt fast.
På Sharanen er den gjort fast med en skrue, og skulle efter fjernelse
af skruen være lige til at trække ud. Men det er den sjældent.

Alt dette ved jeg kun med sikkerhed for Sharanen, men mon ikke
Toledoen minder en del om den...

Konklusion: Defekt føler er nem at identificere, men hvis du ikke har
mod på at bokse med at få den af, så få din mekaniker til det
--
Peder
R6 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-10-04 14:33

"Peder" <peder_eskildsen@@@@@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min Sharan har fået skiftet 2-3 følere og der er en til på vej.

Hvor langt har den kørt? Min egen Golf der nærmer sig en 1/4 million har kun
fået skiftet én! I øvrigt tror jeg ikke på det Kasper skrev om at disse
følere bliver slidt. Så vidt jeg ved er det intet mekanisk indeni dem. I
stedet tror jeg at de bliver ødelagt fordi de sidder så udsat.

> Det er ikke særligt vanskeligt at finde ud af, hvilken der er defekt.
> Man tager et multimeter og måler modstanden (ohm) på alle følerne.

Selv kørte jeg omkring VW der uden beregning koblede et instrument på vognen
og hurtigt kunne fortælle mig hvilken føler der var defekt.

> [...]
> På Sharanen er den gjort fast med en skrue, og skulle efter fjernelse
> af skruen være lige til at trække ud. Men det er den sjældent.

Samme system i Golf'en så mon ikke Toledo'en også er lavet sådan. Og du har
ret, den jeg skiftede blev slået ud med en hammer (og et stykke træ
imellem). Til gengæld var skruen rustet helt fast og måtte bores ud
hvorefter et nyt gevind skulle skæres (bøvl bøvl bøvl).

Når du nu har fået et voldsom pris for selve ABS-føleren hos SEAT så check
evt. om det ikke skulle være den samme føler der sidder i en Golf III. Den
er nemlig mere end 500,- billigere hos Krogslund end hos VW og så var det
endda en original med VW nummer støbt ind i plasten som jeg fik.

Mvh
Claus

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-10-04 00:08

> [...]
> er nemlig mere end 500,- billigere hos Krogslund end hos VW og så var det
> endda en original med VW nummer støbt ind i plasten som jeg fik.

Det skal siges at jeg ikke har fået nogen pris hos et aut. Seat værksted.
Men jeg kunne forestille mig at den er er høj pga. den noget højere
timepris. (jeg bor i Hjørring, og skal ikke pive i forhold til priserne på
Sjælland Det skal retfærdigvis nævnes at mit lokale VW værksted var
utroligt flinke, og skiftede en pære i forlygten+baglygten + søgte efter, og
skiftede en sikring i en min cigarlader til en PDA. U/B vel at mærke. Så
servicen fejler bestemt ikke noget. Og det er da også med til at jeg
overvejer at lade dem skifte føleren og fixe det høje forureningsniveau.

Mvh

Jasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-10-04 09:46

> fået skiftet én! I øvrigt tror jeg ikke på det Kasper skrev om at disse
> følere bliver slidt. Så vidt jeg ved er det intet mekanisk indeni dem. I
> stedet tror jeg at de bliver ødelagt fordi de sidder så udsat.

Jeg kan ikke huske hvad mekanikerens begrundelse var, men jeg så føleren
efter den var blevet skiftet og den var tydeligvis slidt i stykker. Men det
er ikke sikkert at det skyldes direkte kontakt eller noget. Iøvrigt havde
bilen gået 150.000 km på daværende tidspunkt, så det er ikke fordi det er
noget der sker hver dag. Føleren på det modsatte hjul døde iøvrigt kort
efter, så det kunne godt tyde på at den var slidt lige så meget. Men der kan
jo også være forskelle fra mærke til mærke - ved at det er et kendt
"problem" på Xantiaen...

/Kasper Hansen

Fra : Peder

Dato : 16-10-04 18:21

On Fri, 15 Oct 2004 15:33:03 +0200, "Claus Nygaard-Pedersen"
<nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
>følere bliver slidt. Så vidt jeg ved er det intet mekanisk indeni dem. I
>stedet tror jeg at de bliver ødelagt fordi de sidder så udsat.

165.000 km. Og jeg har selv kørt de 85.000.
Tror nu det er to der er gået - og nu er der lige røget en mere.
Nej det er ikke mekanikken (der er ingen - det er bare en spole).
Muligvis er det bare snavs. Måske jeg skulle prøve om jeg kunne rense
den og se om det hjælper...

> [...]
>er nemlig mere end 500,- billigere hos Krogslund end hos VW og så var det
>endda en original med VW nummer støbt ind i plasten som jeg fik.

Hmm. Mine har været piv dyre (for en spole mener jeg) .
kr. 800-900pr. stk.