knirkelyde fra forstøddæmpere?
Fra : Christian Østergaard

Dato : 14-10-04 20:37

Jeg har en Ford Focus fra 1999 (57.000 km.), som jeg lige har købt af en
forhandler. Den siger nogle relativt høje knirkelyde fra hvad lyder som de
foreste støddæmpere både når jeg drejer, kører over bump og bremser ned -
hvad kan det være?? og er det i så fald noget reklamationsretten hos
forhandleren bør dække?? og i øvrigt, hvornår skal sådan en fætter have
skiftet tandrem??

Mvh

Christian Ø

Fra : Tue

Dato : 15-10-04 11:22

On Thu, 14 Oct 2004 21:37:00 +0200, Christian Østergaard wrote:

> [...]
> foreste støddæmpere både når jeg drejer, kører over bump og bremser ned -
> hvad kan det være?? og er det i så fald noget reklamationsretten hos
Har oplevet noget lignende i en Passat fra 1999. Det var nogle lejre der
var tørret ud hvilket resulterede i nogle meget høje knirke lyde. Jeg mener
klart at reklamationsretten skal dække, en lejre tørrer ikke ud over en
uge.

--
Tue Jensen
SV650S - DT125LC

Fra : Christian Østergaard

Dato : 15-10-04 17:32

"Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener
> klart at reklamationsretten skal dække, en lejre tørrer ikke ud over en

Hvad er lejre? Der er ikke hjullejer du mener vel? eller evt. toplejde?
Prøver bare at forstå!

Christian Ø

Fra : Tue

Dato : 15-10-04 18:19

On Fri, 15 Oct 2004 18:32:27 +0200, Christian Østergaard wrote:

> "Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er lejre? Der er ikke hjullejer du mener vel? eller evt. toplejde?
> Prøver bare at forstå!
Det var et lejer, men om det var hjullejer ved jeg ikke. Jeg ved bare at
det var et lejer omkring forreste hjulophæng eller styretøj.
Det 3 år siden og den blev solgt i forbindelse med køb af ny bil, så jeg
kom aldrig helt ind i problemet.

--
Tue Jensen

Fra : Coach [4130]

Dato : 15-10-04 22:46

"Christian Østergaard" <virvl@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad kan det være?? og er det i så fald noget reklamationsretten hos
> forhandleren bør dække?? og i øvrigt, hvornår skal sådan en fætter have

Hvis der sidder små stabilisatorarme fra støddæmper til
krængningsstabilisator, kan det meget vel være dem.

De skal typisk skiftes ved 70-80 K .

Du kan selv tjekke det.
Få én til at dreje hjulene stille og roligt (med bilen startet) mens du
holder på hver side af et hjul.
Hvis hjulet drejer i små bitte ryk, er det armene der er årsagen.

Slidte stabilisatorarme giver udslag i knække (dunke) lyde, når der bremses
og specielt drejes svagt samtidig.
Giver de samme lyde ved kørsel i niveauforskelle, f.eks at dreje ind på en
sidevej hvor der ligger en kant med brosten eller fliser der danner en
niveauforskel.

mvh
Bri@n