Brugtkøb: Citroen Xantia 94'er
Fra : Carl Astrup

Dato : 14-10-04 12:53

Tør man købe sådan en fra brugt.

Vi har fundet en 1.6'er fra 94, der har gået ca. 160tkm.

Er der specielle svagheder på sådan en lige som der fx. var noget med nogle
gaskugler på den gamle BX'er ?

Eller skulle der være nogle der kender forhandleren: P-Biler på GL. Køge
Landevej ?

På forhånd tak

//Carl

Fra : Tigeren

Dato : 14-10-04 15:35

Hej Carl.

Har selv lige købt en Xantia fra 94. Og der er da lidt at kigge efter.

Rust er ikke det store problem, men samlingen i panelet ved bagerste dør kan
være et sted de ruster.
Husk at kigge efter utætheder i hydraulik systemet. Bilen må ikke være meget
mere end 30 sek at rejse
sig fra laveste position til højeste position. Endvidere er intervallet hvor
hydraulik systemet giver klikkelyde fra
sig også vigtigt. (Kan høres fra motorrummet som en række hurtige klik i et
sekund eller to). Her må intervallet
helst ikke være meget under 30 sekunder. Jeg har nu hørt at man så kan rense
systemet med en bestemt slags
renseolie, så problemet behøver ikke betyde at bilen er lig skrot.

Gaskuglerne koster mellem 250-300 kr stykket, så det er heller ikke det mest
væsentlige. Hvis de er ved at være færdige
vil affjedringen være meget hård.

Synkromesserne i gearkassen kan også være lidt slidte. Det har de været på
de sidste citroener jeg har haft. Det kan
mærkes ved at gearskiftet kan blive en smule trægt når bilen er varm.
Problemet kan gøres lidt mindre med en lidt federe
gearkasse olie.

Lyt også efter klunk-lyde når du kører over bump. Dette kan være
stabilisator-stængerne som er slidte. Dette er heller ikke
nogen videre dyr udskiftning.

Ellers skal du selfølgelig også kigge efter de almindelige ting man kigger
efter ved bilkøb. Oile i vandet, Vand i olien osv. osv.
Om bilens dele er lige i forhold til hinanden. Fordør - forskærm osv.
Trækker den skævt. Hvordan bremser den uden man holder på rattet.

Håber det kan hjælpe lidt på dit bilkøb...

Lasse

Fra : Carl Astrup

Dato : 14-10-04 15:55

Tusind tak :) Fed "check" liste at tilføje til den sædvanlige :)

Nu må vi se hvad vi kan "høre" os frem til :) hehe

//Carl

Fra : TDN

Dato : 14-10-04 16:32

> [...]
nogle
> gaskugler på den gamle BX'er ?
>
> Eller skulle der være nogle der kender forhandleren: P-Biler på GL. Køge

Et godt råd er altid at læse brugtbilstest. En Xantia af de årgange kan være
et godt køb hvis bilen har været serviceret og holdt eller et mareridt hvis
ikke....

Læs evt. brugtbils test på FDM's hjemmeside (kræver abb.)
http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1305
Det er test nr. 6016 fra blad nr. 4 fra 1999.

Køb ellers Brugt revyen 2004 (kan købes i kiosker og på tankstationer) Den
gennemgår de ting på specifikke modeller man skal være obs.på. (og der er en
del på en Xantia).

Og tag altid udtalelser fra enkelt personer med en vist portion skepsis. Man
kan sagtens være fanatisk glad for en bil og anbefale den, men hvad hjælper
det hvis der en masse andre oplever det modsatte som ikke giver deres besyv
med. Her i gruppen kan du sagtens få anbefalinger til at købe et bestemt
mærke og model, medens rapporter fra TÜV, synshallerne, ADAC, FDM
brugtbiltest, Brugtrevyen osv. fortæller det er noget være lort som holder
mere på værksted end i garagen....

Morale: søg oplysninger flere steder og dan dig et indtryk ud fra det.

P.S mange synes at 1.6 liter versionen af Xantia er undermotoriseret til en
så forholdvis tung bil. Vælg en 1.8 hvis der skal være overskud til kvikke
overhalinger og en ferielæsset bil.

Mvh
Thomas

Fra : Peter Juul

Dato : 14-10-04 17:54

"TDN" skrev

> [...]
en
> så forholdvis tung bil. Vælg en 1.8 hvis der skal være overskud til

Jeg havde en 1.8 8V i 6 år og 120 kkm. Og IMO må maskinen ikke være
mindre. 90 benzinheste til 1200 kilo bil er liiiiiige i underkanten. 1.8 er
kvik nok i det daglige, men som feriebil kan der være langt op af bakkerne i
Tyskland.....

Ellers en fremragende bil med masser af km i motoren, hvis den er
serviceret ordentligt.

VenHils
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-10-04 17:38

Carl Astrup skrev:

> Tør man købe sådan en fra brugt.

Sagtens. Lækkert køretøj! Er vild med undervognen i sådan en

> Vi har fundet en 1.6'er fra 94, der har gået ca. 160tkm.

Den vil jeg fraråde pga. den meget svage motor. Bilen er alt for tung til
den lille motor.

Gå efter en min. 1,8 gerne 2,0.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Carl Astrup

Dato : 14-10-04 22:46

Fedt, så er den tanke droppet.

(altså med en 1,6'er)

Min ven jeg har været så letsindig at hjælpe er ikke køregal, men
mon ikke han er bedre tjent med en lidt større motor :)

Rigtig mange tak for de gode indspark, har checket yderligere
på Xantia, og den ser umiddelbart ud som et lidt risikabelt brugtkøb (okay,
hvad er ikke det). Såeh jeg leder videre.. (Skal bare have fundet noget
andet end en Ford escort, som han gerne vil have ) heh

//Carl