Tuning af Punto JTD
Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 14-10-04 07:12

Hejsa.

Jeg har anskaffet en Fiat Punto 1.9JTD fra 2001 med standard 80hk. Grundet
huskøb, har jeg måtte skifte min MB E220CDI ud med en mere "fornuftig" bil.

Den kører ganske fint, men det er en ualmindelig sløv fætter, når man er
vant til 143 glade CDI heste.

Kan man på billig vis tune sådan en bil? Hvad kan bedst svare sig? Montere
en intercooler, eller bokstune/chiptune?

Mvh Rasmus

--
Fjern fisken i min email adresse

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-10-04 07:40

> [...]
>
> Kan man på billig vis tune sådan en bil? Hvad kan bedst svare sig? Montere
> en intercooler, eller bokstune/chiptune?

Du kan let smide en boks på den og få en kvikkere motor, du skal blot være
klar over, at koblingen er relativt svag i bilen, så en boks er absolut max.
med mindre du vil ofre en ny kobling. D.v.s. en intercooler-ombygning vil
løbe yderligere op.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Nu også med Garmin navigation til super priser.

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 14-10-04 08:03

> [...]
> max. med mindre du vil ofre en ny kobling. D.v.s. en intercooler-ombygning

Øvs... Men man kan så vidt jeg ved få den i en udgave med 105HK ab fabrik.
Jeg antager, at den har intercooleren til forskel. Og så koblingen også,
lader det til...

Jeg har kigget lidt på din side... Har du tilfældigvis noget brugt boks
liggende til en god pris til sådan en karl?

Rasmus

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-10-04 08:37

> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på din side... Har du tilfældigvis noget brugt boks
> liggende til en god pris til sådan en karl?

Jeg har faktisk en brugt digital boks til din bil liggende til 2.995kr. Så
kan du da prøve at se om kobling er frisk på opgaven.

Det er tidligere set, at de svageste turbodieselmotorer også har de svageste
koblinger. Måske nogle koblinger men låner fra benzinbiler? F.eks. kan en
90hk HDi godt glide i koblingen med en boks, mens en 110hk HDi aldrig giver
problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 08:45

> [...]
> koblinger. Måske nogle koblinger men låner fra benzinbiler? F.eks. kan en
> 90hk HDi godt glide i koblingen med en boks, mens en 110hk HDi aldrig

Kan man ikke bare få monteret koblingen fra en HDi 110 næste gang, man
kommer til service..?

Eller for den sags skyld på specialfremstillet en kobling, der kan klare
mosten.

Der er jo danske firmaer, der laver koblinger på bestilling, og jeg tror
ikke, det er så frygtelig dyrt...(?)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-10-04 09:39

> [...]
> mosten.
>
> Der er jo danske firmaer, der laver koblinger på bestilling, og jeg tror

Man kan snildt få monteret en kraftigere kobling, men det koster
5.000-10.000kr og det er knap cost-effective. Hvis man tænker lidt frem i
tiden, så bør man IMO stærkt overveje hvor mange penge man bruger på sådan
et projekt. Hvis man har købt en 80hk JTD Punto kan det let være fordi man
mener en 115hk JTD Stilo bliver for dyr. Man sparer mange penge ved at købe
Punto'en. Smider man så en boks på som kompensation og bruger 4.000kr på
boksen har man noget der effektmæssigt minder om Stiloen, men det koster kun
4k. Hvis man så sælger bilen igen efter to år (er det ikke ca. to år
danskere i snit beholder deres biler?) kan man måske få 2.000kr for en brugt
boks og har således haft en afskrivning på 2.000kr på tuningen og en eller
anden afskrivning på bilen. Hvis man nu i stedet køber Puntoen og bruger 4k
på en boks, 5.000-10.000kr på en intercooler og tilsvarende på en ny
kobling, så får man en velfungerende bil, men efter et par år han man også
en afskrivning på 2k for boksen samt op til 20.000kr på intercooler og
kobling. For de penge kunne man have afskrevet på en Stilo i stedet. Kan du
se problematikken? Her i Danmark er prisen på vores bil i høj grad bestemt
af hvad vi får for den når vi sælger den igen og hvis man bruger for mange
penge på ting som ikke betaler sig tilbage ved salg, så bliver det for dyrt.
Jeg har hørt mange sige, at de godt vil ofre kobling og diverse ting, da de
regner med at beholde bilen i lang tid, men pludseligt finder de et godt
tilbud og bytter bilen og smider derved alle de investerede penge i kobling
og intercooler ud af vinduet. Mit råd er, at man godt kan bruge penge på
sådanne ting hvis man er stensikker på at beholde bilen i mange år, men hvis
man har bare den mindste formodning om, at man bytter bil indenfor en kort
årrække, bør man primært bruge sine penge på ting som enten kan sælges
separat (en radio, alufælge osv...) eller noget som giver mere ved salg
(undervognsbehandling, klimaanlæg osv.).

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 15-10-04 07:20

Lige et spørgsmål til:

Hvordan går det med brændstofforbruget med en boks?

Så vidt jeg kan forstå, kan den kun justere på mængden af diesel. Dvs. Der
bliver skudt mere diesel i ~ højere brændstofforbrug ?

Jeg har tidligere haft en Passat TDI, der var chippet. Den kørte rent
faktisk længere på literen ved normal kørsel end i standard trim, men her
bliver vel også stillet på ladetrykket, så der kommer mere luft til.

Jeg skal nok lige have det i pap...

Mvh Rasmus

--
Fjern fisken i min email adresse

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-10-04 07:35

> [...]
> faktisk længere på literen ved normal kørsel end i standard trim, men her
> bliver vel også stillet på ladetrykket, så der kommer mere luft til.

Brændstoføkonomien er ca. den samme eller også kører du lidt længere på
literen. Det er meget få der kører kortere på literen. Om man kører det
samme eller lidt længere afhænger af kørsel og svinger også fra bil til bil.
F.eks. kører en 100hk TDi PD normalt det samme med og uden boks, mens en
130hk TDi PD ofte kører længere. Man kan godt sige, at boksen "blot" giver
mere diesel, men mere diesel vil også automatisk medføre lidt højere
ladetryk, da turboen driver af udstødningsgasserne fra den afbrændte diesel.
De fleste turbodieselmotorer har nogle sikkerhedstabeller over hvor meget
ladetryk det er tilladt for turboen af producere. Hvis man overskrider disse
tabeller ved at give for meget diesel går motoren i fejlkode. Men en chip
kan man fjerne tabellerne og derved chippe op til at turboen brænder af. Det
risikerer man ikke med en boks.
Ud over at give mere diesel vil boksen også ofte tilpasse
indsprøjtningstidspunktet så det bliver mere optimalt effektmæssigt. Dette
kan også medføre, at man får en bedre økonomi.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Nu også med Garmin navigation til super priser.

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 14-10-04 09:58

> [...]
> svageste koblinger. Måske nogle koblinger men låner fra benzinbiler?
> F.eks. kan en 90hk HDi godt glide i koblingen med en boks, mens en 110hk

Hmmm... Det er fint, at du har en boks liggende... Jeg kunne også godt være
fristet til at springe på den... Men jeg skal lige have tygget lidt på den
koblingsproblematik. Jeg tror jeg prøver at høre hos Fiat, om det er samme
kobling i 80 og 105hk versionerne.

Mange tak for jeres svar.

Rasmus

--