Begynderbil
Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 13-10-04 16:36

Hej NG!

Hvilken bil til under under 100K (100.000 kr.) kunne man forestille sig
førstegangskøbere med fordel kunne købe?

Som minimum:
* Fem-dørs
* Plads til en høj person (189 cm).
* Helst gerne plads til en sammenklappet barnevogn (skal jo tænke
lidt       ud i fremtiden)
* God benzinøkonomi

Vi har kig på Fiat Punto, Peugeot og Opel.
Personligt er jeg ikke så vild med den franske og Fiat får også lidt på
puklen, men hvad er fakta og et godt køb?
Håber på et godt råd....

--
Med venlig hilsen Jan G. Nielsen

Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-10-04 16:51

> [...]
> Personligt er jeg ikke så vild med den franske og Fiat får også lidt på
> puklen, men hvad er fakta og et godt køb?

Ja jeg ville ikke købe nogen af de ovenstående, men derimod Toyota eller
Mazda

Hilsen Jørgen

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 13-10-04 17:10

Jørgen L. wrote:

> Ja jeg ville ikke købe nogen af de ovenstående, men derimod Toyota eller
> Mazda

Hvilke modeller? De to har også været i mine tanker.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 13-10-04 17:29

Jan G. Nielsen wrote:

> [...]
> * Fem-dørs
> * Plads til en høj person (189 cm).
> * Helst gerne plads til en sammenklappet barnevogn (skal jo tænke

Hvis det primære formål er fornuft ville jeg nok gå efter en Citroën
Berlingo/Peugeot Partner/Renault Kangoo - der er plads til både hovedet
og barnevognen - men det føles også lidt som at køre varevogn.

eller

<URL:http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=471300070>
<URL:http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=248400816>

Ufornuft:

<URL:http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=412700424>

(dumper ganske sikkert på kravet om brændstoføkonomi)

Knus
Regnar

Fra : Torben

Dato : 13-10-04 18:08

Køb en "Toyota Carina E"
Det er en utrolig stabil og god bil....
Den vil du ikke få mange problemer med..........

Mvh
Torben

Fra : Torben

Dato : 13-10-04 18:15

Se evt. indlægget længere nede i gruppen:
"Er den virkelig så god den Toyota"

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-10-04 18:43

> [...]
> Personligt er jeg ikke så vild med den franske og Fiat får også lidt på
> puklen, men hvad er fakta og et godt køb?

Nogle stykker som de her opfylder også dine krav, men det er der en del
biler der gør.

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=126100082&page=1

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=260800380&page=5

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=525300132&page=5

Tandrem skal skiftes ved 100.000 km på den sidste, så det må sælger
naturligvis klare.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 13-10-04 20:39

Kim Kristensen wrote:

> Nogle stykker som de her opfylder også dine krav, men det er der en del
> biler der gør.

I ser ud til at sværge en del til asiatiske biler?
Hvad skal man lægge i det?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-10-04 22:18

"Jan G. Nielsen" <no@mail.net> skrev i en meddelelse

> I ser ud til at sværge en del til asiatiske biler?
> [...]

Ofte anbefaler folk jo gerne noget de selv har eller har haft, hvis
erfaringerne har været gode. Så ind til videre har du hørt fra flest som har
gode erfaringer med asiatiske mærker, andet skal du nok ikke lægge i det.
Jeg skriver også at der er en del biler der opfylder dine krav, for de er jo
ikke særligt skrappe. Nogle syntes eksempelvis at 10 km/l er god økonomi,
mens andre skal op på 15 km/l for at være tilfredse. Der er frit slaw mht.
alder osv. så en søgning på www.bilbasen.dk efter biler der passer til de
krav til giver rigtigt mange hits.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jimmy

Dato : 14-10-04 11:26

> I ser ud til at sværge en del til asiatiske biler?
> Hvad skal man lægge i det?

Fremstillingsomkostninger har været lavere end de europæiske, samt
reservedelene er billigere i mange tilfælde.
Ikke at bilen er en skid bedre end den europæisk fremstillede, men
gensalgsprisen kommer hurtigere ned end hos de europæiske.

/J.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-10-04 22:05

"Jimmy" <J-man@what-is-micro-and-soft.com> skrev i en meddelelse

> Fremstillingsomkostninger har været lavere end de europæiske, samt
> reservedelene er billigere i mange tilfælde.

Det gør vel heller ikke noget, men det med reservedele er vist både den ene
og den anden vej.

> Ikke at bilen er en skid bedre end den europæisk fremstillede

Det kommer an på hvad du mener med bedre, der både en masse både målbare og
ikke målbare faktorer.

> gensalgsprisen kommer hurtigere ned end hos de europæiske.
>
> /J.

Hvem har bildt dig det ind?

Med venlig hilsen Kim

Fra : jones_net

Dato : 14-10-04 08:43

"Jan G. Nielsen" <no@mail.net> wrote in message
> [...]
> Personligt er jeg ikke så vild med den franske og Fiat får også lidt på
> puklen, men hvad er fakta og et godt køb?

Tag barnevognen (eller lån en af nogen du kender) med ud, inden du bestemmer
dig! De fylder faktisk ret meget, og jeg vil tro, at der skal lidt akrobatik
til, for at få den in bag i en Punto...

Vi havde samme situation, og endte med en Skoda Octavia - den har en balsal
som bagagerum, og du kan have en Odder barnevogn bagi (både stel og lift)
uden at tage hjulene af stellet, Hvis du tilmed flytter hattehylden, kan du
også have en Morsø brændeovn ved siden af, men så skal hjulene også af
barnevognsstellet (har testet det. Hvis du lægger bagsædet ned, kan du
have 10 flyttekasser fra Silvan, så du har masser af plads!
Jeg er 193 høj, og selvom vi har soltag i (tager 3-5 cm. af loftshøjden på
forsædet), så kan jeg fint være dér Måske er det så ikke så sjovt at
sidde bag mig, hvis man er over 180, men det ser jeg ikke som det store
problem, for hvor ofte er det lige, at jeg har andet end sønnen på bagsædet
(og han ligger i lift endnu...)

Det er en 5 dørs.

Hvis du er førstegangskøber, kan du med fordel få en billig forsikring ved
din lokale autoriserede Skoda forhandler - det har vi fået lavet, og vi har
en 1,8 20v SLX (125 HK) forsikret for ca. 9000,- om året med kasko (11.500,-
hvis vi boede i Århus C), selvrisikoen er så på 10.000,-, men det appelerer
jo bare til at køre pænt Glasskader og hærværk koster kun 700,- i
selvrisiko. Du kan se deres priser på nye Skodaer (ældre er billigere
denne side: http://skoda.dk/Kundeservice/Forsikring.asp Du kan også få få
forhandleren til at forsikre bilen, hvis du ikke har købt den ved ham, for
han få stadig procenter for at sælge forsikringen...

Nu kommer ulempen så: benzinøkonomien ligger på mellem 12,5 og 13,0 km/l på
modellerne med 75 og 101HK (vores står til 11,9, men jeg kører mellem 12,5
og 13,0... det er 2x35 km hver dag til og fra Århus, så det må nok betegnes
som "blandet kørsel", da der er en del på hovedvej, og en del i bytraffik)

Og så alt det objektive (hmmm, det er alt det andet vel egentlig også...):
Jeg synes jeg sidder godt i bilen. Den er rar at køre i - også langt. Den
støjer ikke vildt meget ved høj fart. Har prøvet alle 3 "gamle" modeller
(fra 1997 og 1998), og jeg må sige, at du som minimum skal gå efter dén med
101HK! 75 er for lidt, da bilen trods alt vejer 1250kg...
Efter 145.000km har der aldrig været andet end alm. service på motoren (har
snakket med den tidligere ejer, selvom vi købte ved forhandler)

Så kan jeg vist ikke finde på mere - alt er selvfølgelig farvet af min
holdning, men jeg er nu glad for den bil
Nå jo, priserne starter ved 85.000 til 90.000 kroner.

/J

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-10-04 22:07

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> holdning, men jeg er nu glad for den bil
> Nå jo, priserne starter ved 85.000 til 90.000 kroner.

Også en helt fin mulighed, jeg har en kollega som lige har købt sådan en og
som har fået en masse god bil for sine penge.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jimmy

Dato : 14-10-04 11:29

> [...]
> Personligt er jeg ikke så vild med den franske og Fiat får også lidt
> på puklen, men hvad er fakta og et godt køb?

Men tag lige et kig på bilbasen og tast dine kriterier ind.
Du kan både få Saab 9000 og BMW stationcar til under 100 kilo.
Og skulle jeg vælge mellem en riskoger og en hitlerslæde, og prisen var
den samme, så ville jeg nok vælge den velkendte tyske Kvalität.

/J.