Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dmax og film typer
Fra : Pia

Dato : 15-05-01 11:14

Jeg har jo siddet og læst lidt hist og pist i NG... og der gik et lys op for
mig, da jeg læste om s/h bedre lysfølsomhed og toneområde. Jeg har ikke
fotograferet meget de senere år, men længe brokket mig over kvaliteten af
mine resultater sammenlignet med for 10 år siden (da jeg også lavede s/h).

Jeg troede, det var mig som blot ikke kunne huske alt man skulle sørge for
at gøre. Blevet gammel og rystede på hænderne. Men.

Er der forskel på D-max indenfor farvefilm? Hvordan er negativ i forhold til
positiv? Jeg har de seneste 2-3 år haft diverse kvaler, uanset kvalitet og
pris på mine fremkaldelser, farverne var skrupforkerte, og der er ingen
detaljer i skyggerne (jeg blev bl. a. bedt om at fotografere en del sorte
heste - ak!). Jeg bad om nye kopier, de var så ikke længere for gule, men
altfor blå eller for mørke. Jeg overgik til Photocare film og fremkaldelse
men er stadig kun marginalt gladere. (de er i virkeligheden Agfa, no?) Jeg
kan overeksponere så det meste af billedet bliver næsten hvidt, men jeg kan
stadig ikke se ansigtstrækkene på min sorte hundehvalp. Eller trække dem
frem efter indskanning. Sjovt nok træder de lidt bedre ud, hvis jeg øger
kontrasten, selvom der jo netop er for meget kontrast i originalen. Jeg
fatter ikke en bønne.

Er der sket en ændring i kemien på de nye film? Jeg brugte i gamle dage
kodak gold og havde realistiske, pæne farver og kontrast hver gang, og Fuji
hvis der skulle knald på rød og grøn. Den nye Kodak ultra gav mig blot grå
hår i hovedet, og da jeg engang var så dum at skifte min Nikon med en
minolta autofokus og zoomlinser (nærsynethed og småt med penge), må jeg nu
med mindre det er strålende sol bruge 400 og nøjes med stillestående
motiver. Eller (rædsel) bruge vidvinkelområdet til "almindelige" billeder.
24 mm kan være sjovt at have, men jeg savner min 50 mm 1.4......

Jeg gentager lige udenom alt sniksnakken:
er der forskellig D-max på farvefilm?
Er den bedre på dias?
Hvilken s/h film er det, som kan fremkaldes med farvefotobade (C-41?)
Hvordan er kontrasten? Jeg brugte i sin tid Ilford FP4 og HP5 med Tetenal
papir. Fås de stadig?

Jeg kunne enormt godt tænke mig at blive bombarderet med links fra folk med
fotogallerier online som beskriver film, blænde, kamera film osv. :) Så jeg
kan komme i gang igen.

:Pia

--
Fantopia Dsignz: web- og grafisk design med fokus på brugervenlighed.
Ny-/redesign, programmering, fotoarbejde, logo og illustration, flash,

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-05-01 14:12

> [...]
med
> fotogallerier online som beskriver film, blænde, kamera film osv. :) Så

Pia,

Mit "skattekammer" inden for alt hvad der hedder foto er
http://www.photo.net.

Angående fotos af sorte heste og din sorte hund, hvor du ikke kan se
detaljer i skyggerne: Hvis du bruger negativ film, så prøv at skyde ISO 100
ved 80, ISO 400 ved 320 og 800 ved 640 - det burde give dig flere detaljer i
skyggerne og stadig et fint billede!

Husk derudover at en given film giver forskellige resultater på forskelligt
papir (forudsat at den person der laver din kopi gør arbejdet lige godt).
Prøv at finde et negativ du kan huske hvordan så ud i virkeligheden og få
lavet en kopi på forskellige typer papir. (På photo.net laver Scott Eaton
mange reviews af papir og hvilke film de går godt sammen med. Som altid er
det jo dine øjne der skal bestemme hvad der ser godt ud, men så har man da
lidt at gå ud fra...)

Hilsen
Kenneth

Fra : Rune Baess

Dato : 15-05-01 17:06

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> dem frem efter indskanning. Sjovt nok træder de lidt bedre ud, hvis jeg
> øger kontrasten, selvom der jo netop er for meget kontrast i originalen.

Jeg føler mig fristet til at anbefale dig at scanne selv direkte fra filmen
med en dedikeret filmscanner, da dette, hvis formålet er digitalt eller
digital redigering, giver lang de bedste resultater. Du undgår samtidigt
alle de forkerte farvebalancer, og kunstigt boostede konstraster, som er
resultatet af de fleste consumer (papir) fremkaldelser.
Man kan sige at det sparker røv sammenlignet med at flatbedscanne
papirkopier...

> [...]
> 24 mm kan være sjovt at have, men jeg savner min 50 mm 1.4......
>
> Jeg gentager lige udenom alt sniksnakken:

Meget, men især kodak Portra 160 NC, FUJI reala har en relativt høj Dmax,
(og lav kontrast).
Kodak Supra (100 og 400) kan evt. give dig lidt mere spark på farver og
kontrast.
osv. osv.

> Er den bedre på dias?

De fleste diafilm typer har ikke så forfærdelig meget at byde på hvad Dmax
angår, selv har jeg fundet FUJI Astra som en af de stærkeste på det område.
Jeg har nyligt prøvet AGFA Scala 200x, som er en sort/hvid diasfilm (kræver
speciel process), og når den bliver skudt ved 100 ISO, har en forbavsende
høj Dmax.

> Hvilken s/h film er det, som kan fremkaldes med farvefotobade (C-41?)

Ilford XP2, Kodak TMax400tn, og Kodak Portra BW - sidstnævnte skulle være
den bedste hvad fremkaldelse på farvepapir angår, men jeg har personligt
ikke brugt nogen af dem særligt meget og kender ikke kontrastforholdene.

Der kører iøvrigt en tråd om emnet på news:rec.photo.film+labs der handler
om Portra B&W og C41 B&W...

> [...]
>
> Jeg kunne enormt godt tænke mig at blive bombarderet med links fra folk
> med fotogallerier online som beskriver film, blænde, kamera film osv. :)

Prøv evt. http://www.shuttercity.com/ der skriver folk ofte lukketider /
film / brændvidde / blænde og den slags sammen med billederne...

Rune

Fra : David Lindsel

Dato : 15-05-01 18:48

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> altfor blå eller for mørke. Jeg overgik til Photocare film og fremkaldelse
> men er stadig kun marginalt gladere. (de er i virkeligheden Agfa, no?)

Filmen er nu fra Konica, ellers ja.
Ellers kan jeg umidelbart ikke komme med noget som ikke er blevet skrevet.
Mvh
David

Fra : The Webcat

Dato : 15-05-01 18:37

Må jeg give et fif eller to ?
Prøv med en Fuji Reala (Genial film).
Prøv der næst at sikre dig at lystmålingen er 100 % (brug lys måler eller
gråkort, mål det indfaldene lys, ikke det tilbage kastede), og som Kenneth
skrev, prøv at overbelys lidt, når det nu gælder sorte heste.

Held og lykke