Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
PowerShot G1 el. Olympus C-3040...?
Fra : Danny

Dato : 15-05-01 09:10

Hejsa

Nu har jeg omsider pengene til et digitalt kamera og jeg har indkredset
valget af mulige kameraer til Canon PowerShot G1 eller Olympus C-3040. Jeg
hælder mest til Canon, men jeg savner at høre uvildig brugerkritik i stedet
for alt det, som ekspedienten nede på gadehjørnet har at sige. Så jeg
tænkte, om der mon er nogen i dette forum, som kan svare mig på følgende?

Jeg kommer til at bruge kameraet en del og batteriet til Canon er vist
temmelig kostbart, så kan det bedre betale sig at vælge Olympus, da det
bruger standard/genopladelige batterier?

Hvordan er lyd- og billedkvalitet, når man optager korte videosekvenser og
hvilket format optages de i?

Rækker 16Mb hukommelse, hvis man tager billeder af "middel" kvalitet, eller
skal man op på mindst 32Mb?

Har du en hjemmeside, hvor man kan se billeder taget med dit digitale
kamera?

Med venlig hilsen,
Danny

Fra : Henrik Larsen

Dato : 15-05-01 17:09

"Danny" <saytos@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
eller
> skal man op på mindst 32Mb?
>
> Har du en hjemmeside, hvor man kan se billeder taget med dit digitale

Kig evt. på www.dpreview.com der er test af dem begge. Batteriet på G1
holder til ca. 600 billeder før det skal oplades, det gør standard batterier
jo ikke ligefrem.
Lyd kvaliteten ved video er noget af det bedste jeg har hørt fra den type
kamera. Billedkvalitet ved video er ok, men ikke som med et videokamera. Det
bliver gemt i avi format.
Du bliver hurtigt træt af at tage billeder af middel kvalitet, og så er 16Mb
alt for lidt. 80Mb så begynder det at hjælpe på det, men rigtigt sjovt
bliver det nok først med 128Mb.

Henrik

Fra : Quincy

Dato : 15-05-01 18:08

> Hejsa

Hej do'!

> Jeg kommer til at bruge kameraet en del og batteriet til Canon er vist
> temmelig kostbart, så kan det bedre betale sig at vælge Olympus, da det
> bruger standard/genopladelige batterier?

Den logik kan jeg ikke følge. Canon'ens batteri er opladeligt, imens
Olympus'ens bruger standard AA-batterier. D.v.s. Canon'en er, lidt firkantet
sagt, gratis i brug. Det kan man ikke just sige om AA-batterier til
Olympus'en. Canons batteri er, oprindeligt, beregnet til deres
videokameraer, som trækker en hel del mere strøm end stillbilledkameraer.

> Hvordan er lyd- og billedkvalitet, når man optager korte videosekvenser og
> hvilket format optages de i?

Du skal ikke købe et digitalt stillbilledkamera for at optage
videosekvenser. Kvaliteten er ikke specielt brugbar. De bliver optaget i
AVI-formatet i opløsningen 320x240 (så vidt jeg husker) på 15 billeder i
sekundet. D.v.s. der er laaaaaangt til et digitalt videokamera.

> Rækker 16Mb hukommelse, hvis man tager billeder af "middel" kvalitet,
eller
> skal man op på mindst 32Mb?

Jeg er enig med Henrik Larsen i, at 16MB ikke rækker ret langt. "Middel"
kvalitet bruger man ikke, når man køber et kamera af den kaliber. Ved "høj"
kvalitet, d.v.s. stadig i JPG-formatet i højeste opløsning og laveste
kompression, kan G1'eren gemme 5 billeder på det medfølgende 16MB kort.

> Har du en hjemmeside, hvor man kan se billeder taget med dit digitale
> kamera?

Ikke endnu, men det kommer. Det hjælper dig selvfølgelig ikke lige nu. Men
jeg kan sige, at jeg indenfor den seneste uge har fået begge kameraer i
hænderne. Jeg har selv købt Canon G1 privat, mens jeg på arbejdet har købt
Olympus C-3000zoom (identisk med C-3040 pånær lidt langsommere). Allerede nu
er jeg MEGET tilfreds med, at jeg valgte G1'eren. Alene batterilevetiden er
suveræn, den drejelige LCD-skærm fantastisk og billedkvaliteten det bedste,
jeg har set fra et digicam. Olympus'en har samme opløsning, men langt fra de
samme lækre detaljer, og langt fra de samme manuelle- og kreative
funktioner. Derfor er mit råd klart: Canon G1!!!

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15883547

Fra : P.C.

Dato : 15-05-01 19:05

Hi.

Quincy skrev i meddelelsen <9drnpc$kcf$1@news.inet.tele.dk>...
>Den logik kan jeg ikke følge. Canon'ens batteri er opladeligt, imens
>Olympus'ens bruger standard AA-batterier.

Ja ,--- hvis du sætter standard AA batterier i. Men 10 stk 1500Ma. opladelige
NiMn batterier kan altså købes til 250 kr. ca. Og nu ved jeg ikke om du
nogensinde for sjov har åbnet en batteri pack ,fordi hvis du har ,så ved du at
der typisk er en række standard opladelige AA batteier indeni ;))
Det er der måske ikke inde i alle ,men dem jeg kender til fjernstyrede biler
,til softguns , til ----- ja altmuligt. At det skulle være nemmere at sætte et
stik i fra en speciel lader og vente til batteriet er opladt ,end at åbne et
dæksel og sætte 4 nye batterier i ,forstår jeg ikke at du mener.
Have a nice day.

Fra : Quincy

Dato : 15-05-01 20:11

> [...]
et
> dæksel og sætte 4 nye batterier i ,forstår jeg ikke at du mener.

Du forstår med andre ord ikke, at det er nemmere at have at gøre med ét
LithiumIon batteri, som kan sjatlades hver dag hvis det skulle være, end at
have med 10 NiMH batterier at gøre, som ikke kan tåle sjatladning på samme
måde? Mit videokamera løber aldrig tør for strøm, fordi det bliver sjatladet
løbende. Ligeledes med G1'eren... hver gang, jeg tilslutter den til pc'en og
overfører billeder bliver det automatisk ladet op. Batterimåleren er
konstant i top.

Vil du derved sige, at du hellere vil rende rundt med ekstra batterisæt i
kameratasken, rode med ekstern lader, og skifte batterier i en lind strøm
(pun intended!)? Hm... det forstår JEG ikke.

Hilsen
Allan

Fra : P.C.

Dato : 15-05-01 21:13

Hi.

Quincy skrev i meddelelsen <9druvd$bnq$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>kameratasken, rode med ekstern lader, og skifte batterier i en lind strøm
>(pun intended!)? Hm... det forstår JEG ikke.

Nej det vil jeg ikke ,men jeg tror du taler om rundetårn og jeg om
christiansborg.
Hvis du bruger så meget strøm ,og udstyret er designet til bestemte rutiner ,så
skaffer du vel et par packs til ,jeg taler om fotografering af helt andre ting
end du.
Alligevel undrer jeg mig meget tit ,over at batteri packs skal være så dyre ,i
forhold til standard batterier det er vel en ærlig sag .
Have a nice day.

Fra : Quincy

Dato : 16-05-01 20:36

Hej igen-igen

> Nej det vil jeg ikke ,men jeg tror du taler om rundetårn og jeg om
> christiansborg.

Det tror jeg faktisk ikke!

> [...]
rutiner ,så
> skaffer du vel et par packs til ,jeg taler om fotografering af helt andre

Jeg har slet ikke talt om motiver. Og jeg kan altså ikke se, at motivet har
noget at gøre med fordele/ulemper ved de forskellige batterityper.

> Alligevel undrer jeg mig meget tit ,over at batteri packs skal være så
dyre ,i
> forhold til standard batterier det er vel en ærlig sag.

Dér er vi fuldstændig enige!

Hilsen
Allan

Fra : P.C.

Dato : 16-05-01 21:07

Quincy skrev i meddelelsen <9dukqt$ima$1@news.inet.tele.dk>...
>Hej igen-igen

>Dér er vi fuldstændig enige!

Ja det jeg siger ,er at det ville være til alles fordel hvis batterier eller
packs bliver billigere , det burde være ligegyldigt om det er det ene eller
andet ,og det kunne garenteret nemt kunne blive billigere ,---- findes der ikke
billigere på webbet ?

Have a nice day.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 18-05-01 01:00

Problemet med pcaks er at der er så f. mange forskellige. Så hver producent
får solgt deres egne... Og vi ved jo alle hvad originalt tilbehør koster
Jeg er stor tilhænger af standard celler (f. AA NiMh) og det er sgu' da rart
at man kan redde enhver situation med 4 AA alkalines fra den nærmeste butik
(Stadig glad for mit F90 efter at have været uden lithium energi til mit F50
et par dage i Irland)! Men selvfølgelig er energi-densiteten bedre i LiIon -
det ER en bedre teknologi end NiMh. Så gi' os et kamera der tager både LiIon
OG AA'er - jeg kan designe det; så kan producenterne også (hvis de vil

/Anders