Diskrimination af mænd mht. forsikring !
Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 08:05

Kvinder laver mindre skader, når man altså ser bort fra småskader, fordi de
tydeligvis mangler det gen der gør at man kan overskue ting, og vide hvad
vej man skal dreje rattet !! Derfor kan de nu få billigere forsikring.

Om jeg fatter at den slags kan være lovligt!

Så er det vel også fint nok, at indvandrere ikke kan komme ind på
diskotekerne, det er jo også bare statistisk logik?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 09:06

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad vej man skal dreje rattet !! Derfor kan de nu få billigere
> forsikring.
>
> Om jeg fatter at den slags kan være lovligt!

Nu er det jo også en journalist som står bag ordene, så meget kan være
ændret af de udtalelser som forsikringsselskaberne kommer med.

> Så er det vel også fint nok, at indvandrere ikke kan komme ind på
> diskotekerne, det er jo også bare statistisk logik?

De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Det er heller ikke diskriminationat byfolket skal betale mere i præmie i
forhold til "bønderne"
Jeg synes det er helt ok at den gruppe som laver flest skader, også er dem
som selv betaler dem.

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 09:19

> Nu er det jo også en journalist som står bag ordene, så meget kan være
> ændret af de udtalelser som forsikringsselskaberne kommer med.

Muligt, men fakta er nok at der er en forskel!

> De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Hvorfor egentlig ikke, hvis, eller nærmere NÅR, det nu er bevist at det
giver en del mere ballade, hvis man lukker for mange indvandrere ind på et
diskotek ?

> Jeg synes det er helt ok at den gruppe som laver flest skader, også er dem
> som selv betaler dem.

Undtagen hvis den gruppe skiller sig ud pga. personens race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering ?
Hvorfor synes du, at der kun er ét udsagn der skiller sig ud her?:
"Du skal betale dobbelt pris, fordi du er neger"
"Du skal betale dobbelt pris, fordi du er gul i huden"
"Du skal betale dobbelt pris, fordi du er svensker"
"Du skal betale dobbelt pris, fordi din far er fra Iran"
"Du skal betale dobbelt pris, fordi du er katolik"
"Du skal betale dobbelt pris, fordi du er homoseksuel"
"Du skal betale dobbelt pris, fordi du er mand"

Enten må man sgu da beskytte mod al form for forskelsbehandling, eller også
smide den lov ad helvede til !

Fra : Henning

Dato : 12-10-04 09:55

>Enten må man sgu da beskytte mod al form for forskelsbehandling, eller også
>smide den lov ad helvede til !

Denne diskussion hører vist hjemme i en af politik-grupperne!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 13:05

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Denne diskussion hører vist hjemme i en af politik-grupperne!

Nå ja, jeg rørte ved et fy-emne ...kom til at nævne ordet "invandrere"
sorry, glemte helt at man ikke må forholde sig til det, med mindre det er
positivt

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-10-04 14:47

"Thomas H." wrote:

> Nå ja, jeg rørte ved et fy-emne ...kom til at nævne ordet "invandrere"
> sorry, glemte helt at man ikke må forholde sig til det, med mindre det er
> positivt

Næh, du rørte bare ved noget som stadig ikke hører til herinde..

Debatten om kvinder og mænds forsikringspræmier hører vel dybest
set til i dk.forbruger, men da spørgsmålet perifært har noget med
biler at gøre, vil de fleste nok acceptere den herinde også.

Debatten om indvandreres adfærd på diskoteker og rimeligheden i at
sortere ved døren, må høre hjemme i noget der ligner
dk.politik.indvandring. Du kan ikke med rimelighed mene at det har
noget med biler at gøre.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 16:15

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sortere ved døren, må høre hjemme i noget der ligner
> dk.politik.indvandring. Du kan ikke med rimelighed mene at det har

Det blev brugt som sammenligning, havde jeg brugt et andet eksempel, var jeg
ikke blevet forvist til anden gruppe! Man kan da aldrig have en 100%
on-topic diskussion, hvor man kun siger ting som omhandler biler, det er da
umuligt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-10-04 09:56

"Thomas H." wrote:

> [...]
> ikke blevet forvist til anden gruppe! Man kan da aldrig have en 100%
> on-topic diskussion, hvor man kun siger ting som omhandler biler, det er da

Kig på hvad det er Henning svarer på, han har beskåret dit indlæg
til "Enten må man sgu da beskytte mod al form for
forskelsbehandling, eller også smide den lov ad helvede til !",
dvs. spørgsmålet om hvorvidt "racismeparagraffen" hører til i
dansk lovgivning, om den skal fjernes eller modificeres. DET må da
høre hjemme i en politikgruppe..

Min kommentar om det med dk.politik.indvandring kom af at du
sagde, at man ikke må forholde sig til indvandrere med mindre det
er positivt. Jo, det må du gerne, men i den rette gruppe..

Dine eksempler med "Du skal betale dobbelt pris, fordi.." har jeg
ikke noget problem med, blot synes jeg de er lidt uheldigt valgt,
da du må have kunnet forudse at de sandsynligvis ville køre
debatten om forsikringer af sporet. Jeg havde valgt nogle andre
eksempler med bedre "signal/støj-forhold"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-04 11:29

> [...]
> dvs. spørgsmålet om hvorvidt "racismeparagraffen" hører til i
> dansk lovgivning, om den skal fjernes eller modificeres. DET må da

Ja det hører muligvis til der, men jeg mener bare at det er en del i en
diskussion, hvis man hver eneste gang folk siger noget, skal kigge på om der
er en gruppe nogle af ordene eller sætningerne passer ind i, bliver det godt
nok noget rod.

> Min kommentar om det med dk.politik.indvandring kom af at du
> sagde, at man ikke må forholde sig til indvandrere med mindre det
> er positivt. Jo, det må du gerne, men i den rette gruppe..

Igen, havde jeg nævnt noget om en knallert midt i det hele, var jeg ikke
blevet forvist til dk.fritid.knallert, og havde jeg midt i en debat sagt at
det kunne sammenlignes med lystfiskeri, var folk nok heller ikke bakket ud
og nævnt dk.fritid.lystfiskeri, men havde sagtens kunne komme med et
modangreb, men lige så snart der står nogle af de "grimme" ord, så vil folk
ikke røre det med en ildtang - det synes jeg sgu er tyndt, og jeg betragter
det altså som berøringsangst folk stadig har....

> [...]
> debatten om forsikringer af sporet. Jeg havde valgt nogle andre
> eksempler med bedre "signal/støj-forhold"..

Altså jeg fandt jo bare på et andet ord, end dem der stod i paragraffen,
kunne du have valgt andre da?
Jeg tror faktisk ikke det havde kørt af sporet, hvis folk havde forholdt sig
til det, for du MÅ vel indrømme, at den sidste med "fordi du er mand" ikke
skiller sig helt vildt meget ud, synes du ?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-10-04 17:27

"Thomas H." wrote:

> [...]
> ikke røre det med en ildtang - det synes jeg sgu er tyndt, og jeg betragter
> det altså som berøringsangst folk stadig har....

Er det nu jeg skal bede dig skride til den der netikette (eller
hvad den nu hedder) gruppe, hvor man må diskutere hvad de
forskellige grupper bør bruges til??

> Altså jeg fandt jo bare på et andet ord, end dem der stod i paragraffen,
> kunne du have valgt andre da?

Næh, men du kunne have valgt alle mulige andre eksempler på
forskelsbehandling end at forsøge på at blande
"racismeparagraffen" ind i det. Du kunne have snakket om
medarbejderrabatter, billige forsikringer til forskellige
faggrupper, at buschauffører må køre gratis med bus (eller
ihvertfald ofte gør det) og alt muligt andet, men du valgte at
bruge indvandrere og "racismeparagraffen" i dine eksempler og så
må du lære at leve med den støj det giver. I betragtning af, at du
*ved* hvilken støj det giver (det er prøvet mange gange før, med
samme resultat), så vurderer jeg at du er for klog til at det
kommer bag på dig - ergo må du et eller andet sted have ønsket
støjen?!?

SAMME PROBLEM OPSTÅR, NÅR FOLK SKRIVER INDLÆG UDELUKKENDE MED
STORE BOGSTAVER. DER BLIVER EN MASSE UDENOMSSNAK OM FORSKELLEN I
AT BRUGE STORE ELLER SMÅ BOGSTAVER OG RESULTATET ER, AT SELVE
EMNET FOR INDLÆGGET ALDRIG BLIVER BESVARET. FOLK DER INSISTERER PÅ
AT HAVE RET TIL AT SKRIVE MED STORE BOGSTAVER, MÅ SÅ LEVE MED
ALDRIG AT FÅ SVAR PÅ DE TING DE ØNSKER DEBATTERET.

Det samme kan jeg sige til dig. Ja, du har lov til at bruge
indvandrere og rødhuder i dine eksempler, men hver gang du gør
det, har trådens emne en tendens til at drukne i larm. Du er i din
gode ret til at mene, at denne larm er alle andres problem da det
er dem der larmer, ikke dit, men fakta er, at dit emne om
forsikringer nu er stendødt. Du kan altså vælge mellem at bruge
eksempler der skaber mindre larm, eller leve med at du ikke får
svar på det du spørger om. Hvad du vælger er helt op til dig.

> Jeg tror faktisk ikke det havde kørt af sporet, hvis folk havde forholdt sig
> til det, for du MÅ vel indrømme, at den sidste med "fordi du er mand" ikke
> skiller sig helt vildt meget ud, synes du ?

Folk forholder sig ikke til emnet når der kommer noget der lugter
af indvandrerdebat på bordet, sådan er det og det ved du af
erfaring. Med andre ord, hvis du ønsker at debatten bliver på
sporet, så bør du tænke en smule "forud" og vælge nogle eksempler
der ikke skaber støj.

En kat ligger på en gren der rager ind over en hundegård. På
jorden står tre hunde og gør helt vildt. Katten ligger på grenen
og nyder solskinnet mens den vasker sig.

Tænker du:

1: Pisseirriterende møghunde, så knyt dog arret!
2: Pisseirriterende møgkat, så find dog et andet sted at ligge!
3: Hvor er haveslangen, så får hele flokken sgu en skylle så jeg
kan få fred i nogle timer..

Personligt er jeg til en 3'er, både hunde og katten er sgu for
dumme i den situation..

Du er indimellem katten der siger "Hvem? Mig? Jeg gør jo ikke
noget, jeg ligger bare stille og roligt og vasker mig. Hvis
hundene ikke gakkede sådan ud, ville der ikke være noget
problem.."

Jeg og andre er indimellem hunde og tænker "Hvad helvede skal den
provokerende kat i vores hundegård, kan du komme væk med dine
provokationer.."

Sandheden er nok, at vi er lige gode om det og alle fortjener en
tur med haveslangen..

Og nej, jeg mener ikke "fordi du er mand" skiller sig ud..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-04 21:23

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

<snip> en laaang historie!

Jeg bliver jo nødt til at prøve engang i mellem, for at se om folk her i
2004 snart har lært at tale åbent om tingene, og diskutere et emne selvom
ordet "indvandrere" indgår ...altså, der er 50% i mange skoleklasser og
60-70% i mange boligområder, folk kan da ikke blive ved med at lades som om
de ikke eksisterer, og klappe i fordi de er med i et debatemne - jeg synes
sgu det er tragisk ...

> Og nej, jeg mener ikke "fordi du er mand" skiller sig ud..

Tak !!!!!!!!!!!!!!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-10-04 10:48

"Thomas H." wrote:

> Jeg bliver jo nødt til at prøve engang i mellem, for at se om folk her i
> 2004 snart har lært at tale åbent om tingene, og diskutere et emne selvom
> ordet "indvandrere" indgår

I så fald må dk.politik.indvandring være din ven, den bør være
befolket af folk der ønsker at debattere emnet..

> [...]
> de ikke eksisterer, og klappe i fordi de er med i et debatemne - jeg synes

Jeg lader skam ikke som om de ikke eksisterer, jeg synes tværtimod
at det er herligt. Jeg synes blot det er trist at vi ikke mødes
noget mere på tværs af kulturerne og lærer andre måder at gøre
tingene på end dem vi lige plejer at bruge. Hånden på hjertet, så
er det jo begrænset hvor meget min kulturelle horisont udvides når
jeg omgås mine danske venner, vi ved jo allesammen stortset de
samme ting på forhånd..

Jeg mener dog stadig ikke at den debat hører til herinde, usenet
er jo trods alt emneopdelt så man kan sortere i hvad man ønsker at
debattere og hvad man har lyst til at vælge fra..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 12-10-04 10:07

SNIP

Det er nok fordi kønsdiskriminering har været et faktum i vores samfund i
lang tid.

Kvinder vil gerne frigøre sig fra det, bortset fra ved skilsmissesager og
værnepligt

Det er da fair nok at dem der forårsager skaderne betaler præmien, men sådan
kan det kun være i private firmaer. Ellers skulle voldelige fodboldfans også
selv betale politiet for at troppe op ved fodboldkampe ud af deres
billetpris osv.

Men når det kommer til forskelsbehandling hvor manden trækker det korte
strå, så ser man ikke så slemt på det. Men uretfærdigt det er det da.
Ligegyldigt hvem og hvorfor man diskriminerer.

Idealer er gode men sjældent 100% overholdt.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-10-04 10:13

"Thomas H." wrote:

> Enten må man sgu da beskytte mod al form for forskelsbehandling, eller også
> smide den lov ad helvede til !

"Jeg må ikke benytte damernes omklædningsrum i den lokale
svømmehal, det er diskrimination!"

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 13:05

> "Jeg må ikke benytte damernes omklædningsrum i den lokale
> svømmehal, det er diskrimination!"

Dårlig sammenligning, da der er et til mændene også!

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-04 14:23

> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Dårlig sammenligning, da der er et til mændene også!

og i Flensborg i Real, da har de parkeringspladser lige ved døren KUN for
kvinder, mens vi mænd pænt må transke mindst 100 m ekstra med vores poser

--
Tom

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-04 21:26

> og i Flensborg i Real, da har de parkeringspladser lige ved døren KUN for
> kvinder, mens vi mænd pænt må transke mindst 100 m ekstra med vores poser

Fis over i dk.snak.indkøb eller dk.geografi.nordtyskland med den snak, tak
!!

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 16:11

> Fis over i dk.snak.indkøb eller dk.geografi.nordtyskland med den snak, tak
> !!

Nej for det er stadig bilrelateret )

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-10-04 10:05

Thomas H. wrote:

> [...]
> fordi de tydeligvis mangler det gen der gør at man kan overskue ting,
> og vide hvad vej man skal dreje rattet !! Derfor kan de nu få

Vil altså sige at når man har det der "overskue-gen" og kan dreje rattet,
drejer man rattet på en sådan måde at man som mand afstedkommer flere og
alvorligere ulykker.

Den kan jeg ikke helt fange logikken i..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 13:05

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Vil altså sige at når man har det der "overskue-gen" og kan dreje rattet,
> drejer man rattet på en sådan måde at man som mand afstedkommer flere og
> alvorligere ulykker.

Jeg morer mig tit, når jeg kigger på kvinder der prøver at få bilen ind i en
parkeringsbås, deres mangel på forståelse, og artiklen bekræfter det bare
for mig

> Den kan jeg ikke helt fange logikken i..

Prøv at læs artiklen igen så ..

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-10-04 11:55

Thomas H. wrote:

> [...]
> og vide hvad vej man skal dreje rattet !! Derfor kan de nu få
> billigere forsikring.
> Om jeg fatter at den slags kan være lovligt!

Er det så også aldersdiskrimination at du ikke kan få mimrekort?

Alle er lige, nogen er mere lige end andre.

--
vh
Torben

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 13:05

> Er det så også aldersdiskrimination at du ikke kan få mimrekort?

....øhh nej.

Fra : .J.S...

Dato : 12-10-04 17:38

> [...]
>

> Kvinder laver mindre skader, når man altså ser bort fra småskader, fordi
> de tydeligvis mangler det gen der gør at man kan overskue ting, og vide
For lamt du lige sku ha den indskudte sætning med, du kunne bare ikke skrive
at det var fordi de lavede skader for færre penge...
>Derfor kan de nu få billigere forsikring.

De tjener også færre penge så det passer jo fint sammen ..

> Om jeg fatter at den slags kan være lovligt!

Jeg synes det er ok, kriteriet er jo simpel statistik.

Mænd er i en gruppe som laver skader for flere penge derfor er det dyrere.
På samme måde er det også dyrere at køre GTI eller BMW fordi de ofte købes
af personer med en tung højrefod.

Man kan sikkert også finde en morfar som kører forsigtigt i en BMW, men det
er statistik det handler om.

mvh/JS

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-04 19:04

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> For lamt du lige sku ha den indskudte sætning med, du kunne bare ikke
> skrive at det var fordi de lavede skader for færre penge...

Jeg citerer bare artiklen, krydret med min egen erfaring!

> Jeg synes det er ok, kriteriet er jo simpel statistik.

Ja, ligesom når diskoteksejere ikke vil lukke for mange ind af anden etnisk
oprindelse, det synes du vel også er fint ikke ?

Fra : .J.S...

Dato : 12-10-04 19:50

> Jeg citerer bare artiklen, krydret med min egen erfaring!

> Ja, ligesom når diskoteksejere ikke vil lukke for mange ind af anden
> etnisk oprindelse, det synes du vel også er fint ikke ?

Tvivler på man har en egentlig kvote, mon ikke det er når kommer en stor
gruppe af unge at de ikke bliver lukket ind ?
Med fare for at blive kvalt i mine egne fordomme, så synes nogle af disse
grupper af unge at tåge rundt i gaderne udelukkende med det formål at komme
i slagsmål.

mvh/JS

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-10-04 10:57

".J.S..." wrote:

> Mænd er i en gruppe som laver skader for flere penge derfor er det dyrere.
> På samme måde er det også dyrere at køre GTI eller BMW fordi de ofte købes
> af personer med en tung højrefod.

Nedenstående er ikke møntet specifikt på dig JS, det er mere
generelle betragtninger..

Nu sidder jeg og tænker "kollektiv afstraffelse"; hvis én soldat
kvajer sig, så er det hele delingen der tager armbøjninger. Et
eller andet sted har jeg det dårligt med den form for disciplin.

Hvis nu jeg forestiller mig, at der kun var et forsikringsselskab
i dk, og alle fik samme præmie, ung som gammel, uanset køn og
andre hensyn, så ville præmien være en form for kollektiv
afstraffelse, de mange betaler for de få der kvajer sig (hele
hæren tager armbøjninger).

Det ultimativt retfærdige ville være, hvis alle betalte for egne
kvajere. Ingen betaler for noget andre har gjort (soldaten tager
selv sine armbøjninger). Det svarer til at køre uden forsikring -
yderst sjældent noget der er økonomisk realistisk.

Den praktiske løsning må ligge et sted mellem de to yderpunkter.
Man kunne fx. dele forsikringstagerne op i ung/gammel,
mand/kvinde, rutineret/urutineret, jyde/sjællænder eller et hav af
andre opdelinger. Pointen med at dele hele "hæren" op i mindre
grupper ville være, at ikke helt så mange blev straffet når en
enkelt "soldat" kvajede sig. Balanceakten er, at lave så små
grupper at færrest muligt må bøde for andres kvajere, men
samtidigt lige akkurat store nok til at grupperne er økonomisk
bæredygtige. Et eller andet sted kan man sige, at jo mere
specialiceret og nøjagtigt en gruppe matcher din profil, des
mindre uretfærdigt bliver du behandlet.

Så spørgsmålet er, er det retfærdigt at jeg som roskildeborger,
bliver behandlet på samme måde som en i Viborg. Er det retfærdigt
at en i Viborg betaler for det jeg laver i Roskilde? Er det
retfærdigt at jeg som 35 årig skal betale for det en på 20 laver?
Er det retfærdigt at en på 50 skal betale for det jeg som 35 årig
laver? Er det retfærdigt at jeg skal betale for det kvinder laver?
Er det retfærdigt at de skal betale for mig?

Optimalt set burde jeg finde mig en forsikring der havde en klasse
der hed "Halvsløv stodder på 35, der bruger alt for meget tid på
sin flade foran computeren, oftest køber ind når alle andre ser
fodbold eller tv-avisen, kører som en gammel prut i en gammel
prutbil og for øvrigt er bilen lilla". Hvis jeg kunne komme i en
klasse med folk der kører præcis som jeg, med samme kørselsmønstre
og det hele, så ville det være tæt på retfærdigt når jeg måtte
tage "armbøjninger" på gruppens vegne, for kan en kvajer ske for
dem, kunne den ligesågodt være sket for mig når vi nu opfører os
så ens..

Uretfærdigt er, når jeg bøder for nogle mennesker der opfører sig
på en markant anderledes måde end jeg selv (og når de bøder for
mig).

Hvordan grupperne lige præcis skal laves har jeg ingen anelse om,
men et studie af forsikringsselskabernes statestikker vil
sandsynligvis kunne give mig et fingerpraj om, hvor det vil være
mest hensigtsmæssigt at trække grænserne? Mon ikke det er det
selskaberne allerede har gjort og derfor at tingene ser ud som de
gør idag??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 13-10-04 17:53

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
>
> Så er det vel også fint nok, at indvandrere ikke kan komme ind på
> diskotekerne, det er jo også bare statistisk logik?

Det kommer vel an på om det baserer sig på en omfattende statistik eller
ej.

Indvandrerdebatten er rigtigt meget "von hören sagen". Der findes meget
lidt statistik på det som afbalancerer alle faktorer.

Forsikringspræmierne baserer sig på ganske megen research. Der ligger
faktisk et 5 - 6 årigt Aktuar-studium på Uni bag de folk som sidder og
laver den slags beregninger.
Det betyder fx også at forskellige grupper betaler forskellige præmier til
pensionsforsikringer og livsforsikringer. Kvinder får, så vidt jeg husker,
mindre pensionsrater udbetalt fordi de i gennemsnit lever længere og derfor
skal have fordelt udbetalingen på flere rater.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 13-10-04 21:30

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Indvandrerdebatten er rigtigt meget "von hören sagen". Der findes meget
> lidt statistik på det som afbalancerer alle faktorer.

For 8-10 år siden, var den siddende regering direkte imod, at lave f.eks.
kriminalstatistikker over noget hvor indvandrere indgik, så der mangler nok
stadig en del ja ...

> [...]
> derfor
> skal have fordelt udbetalingen på flere rater.

Jeg synes bare det er grotesk at man ikker giver folk en chance, men dømmer
dem på forhånd - statistik har godt nok kostet kostet mig mange penge, i mit
nu 13. skadefrie forsikringsliv

Fra : Peter Weis

Dato : 14-10-04 21:32

> [...]

> dømmer dem på forhånd - statistik har godt nok kostet kostet mig mange
> penge, i mit nu 13. skadefrie forsikringsliv

Hvis man kun skulle betale efter hvor mange skader man faktisk har, så var
der ingen grund til at have en forsikring.

mh
Peter

Fra : J S L

Dato : 15-10-04 18:29

> Hvis man kun skulle betale efter hvor mange skader man faktisk har, så var
> der ingen grund til at have en forsikring.

Hej Peter

Sikke da en gang bawl.............. :C)

Du betaler for en sikkerhed du håber du ikke kommer til at gøre brug af. En
forsikring dækker et pludselig opstået uheld du ikke selv er herre over.

1. Sikkerheden ved egne ulykker der kan ødelægge din økonomi.
2. Sikkerheden ved evt. død hos modparten ved et uheld, som i givet fald vil
koste dig mindst 1 mill...........som du bare har at betale ved kasse et.
Hvis du vel og mærke får skylden for uheldet.

Så med mindre man hedder Rocherfeller el. lignende vil jeg ok anbefale at
der til stadighed i DK, kan tegnes forsikringer. Også selvom de til tider
virker diskriminerende på nogle grupper af bilister."unge mænd under 25år"

Kører du i en gammel bil og mener du har penge nok, kan du jo selv vælge om
du vil kaskoforsikre den.

Mvh
J S L

Fra : Peter Weis

Dato : 15-10-04 21:02

"J S L" <jaime.s.lauritsen@privat.dk> wrote:

> Hej Peter

Nu ikke så personlig

> Sikke da en gang bawl.............. :C)
>
> Du betaler for en sikkerhed du håber du ikke kommer til at gøre brug
> af. En forsikring dækker et pludselig opstået uheld du ikke selv er
> herre over.

Jeg kan ikke se andet end at vi er enige.
Men tilsyneladende synes Thomas H ikke at det er værd at betale for noget
han ikke har haft brug for i 13 år.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 16-10-04 19:02

> Men tilsyneladende synes Thomas H ikke at det er værd at betale for noget
> han ikke har haft brug for i 13 år.

Det har jeg da aldrig skrevet, jeg synes bare jeg har betalt for meget!
Og jeg er sgu lidt bekymret for alt det med forsikring og statistik, for
hele idéen er da snart væk for forsikringstageren, hvis alle bliver nøje
vejet, målt, vurderet og puttet i hver deres kasse - hele konceptet går vel
i princippet ud på, at alle betaler for alle, sådan at det derfor er
billigt, som en slags stor "buffer" så man ikke selv får en kæmperegning for
en totalskadet bil, men hvis man bliver puttet i én bås fordi man er mand,
én fordi man er mellem 21 og 22½, én fordi man har en 1,8 liters motor, én
fordi bilen er rød og derfor får en selvrisiko på 30.000 og skal betale
20.000 om året, er idéen ligesom væk - er den ikke ?

Fra : Peter Weis

Dato : 16-10-04 19:47

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> Det har jeg da aldrig skrevet, jeg synes bare jeg har betalt for
> meget!

Du har ret ... undskyld det lidt grovfilede citat.

> [...]
> én fordi man har en 1,8 liters motor, én fordi bilen er rød og derfor
> får en selvrisiko på 30.000 og skal betale 20.000 om året, er idéen

Både ja og nej.
Forsikring er også et produkt i en fri markedsøkonomi. Så hvis man kan
tilbyde et billigt produkt afsamme kvalitet så får man kunder. Det udnyttes
til at tilbyde billige forsikringer til elitebilister, pensionister og
andre grupper. Det kommer de andre grupper, fx yngre mænd i røde biler med
1.8 liters motorer, så til at betale for.
Man kan spørge sig selv hvorfor der ikke er selskaber der tilbyder billige
forsikringer for yngre mænd. de ville helt sikkert hurtigt få mange kunder.
Jeg vil tro der er fordi det ikke kan betale sig at få mange af disse
kunder. Men det har aktuarer regnet på, og jeg har ikke set deres
beregninger.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 16-10-04 21:45

> [...]
> andre grupper. Det kommer de andre grupper, fx yngre mænd i røde biler med
> 1.8 liters motorer, så til at betale for.

Det er bare lidt problematisk, hvis det efterhånden kun er 20% af kunderne
der skal tilfredsstilles med billige forsikringer, betalt af de resterende
80%

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-10-04 23:07

Thomas H. wrote:
> [...]
> får en selvrisiko på 30.000 og skal betale
> 20.000 om året, er idéen ligesom væk - er den ikke ?

Nej det er ikke.

Du kan jo blot vælge bil efter hvad forsikringen koster..

Du får jo heller ikke en stor ny BMW for 50-60000 kr., - vel!!

Med andre ord betal eller tag cyklen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : J S L

Dato : 17-10-04 18:45

> [...]
> bilen er rød og derfor får en selvrisiko på 30.000 og skal betale 20.000
> om året, er idéen ligesom væk - er den ikke ?

Helt enig......... :C)