/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
4-tris automatgear - Er det godt nok?
Fra : Jacob


Dato : 11-10-04 22:26

Hej NG,

Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)

Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.
Nu er jeg ikke lige nogen automatgear-ekspert, men jeg synes det lyder
lidt mærkeligt at en moderne bil har mindre end 5 gear. Jeg mener med
en topfart på knap 200km/t må sidste gear være temmelig højt, og altså
må spredningen på de kun 4 gear være meget stor.

Er her en mere vidende person som kan berolige mig, eller bekræfte
mine betænkeligheder?

Tak.

--
Jacob Jørvang

 
 
Ukendt (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-04 22:33


"Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dafcd3dc.0410111325.cceb10a@posting.google.com...
> Hej NG,
>
> Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
> ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)
>
> Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.
> Nu er jeg ikke lige nogen automatgear-ekspert, men jeg synes det lyder
> lidt mærkeligt at en moderne bil har mindre end 5 gear. Jeg mener med
> en topfart på knap 200km/t må sidste gear være temmelig højt, og altså
> må spredningen på de kun 4 gear være meget stor.
>
> Er her en mere vidende person som kan berolige mig, eller bekræfte
> mine betænkeligheder?

Tja at det er en fransk bil er jo nok til at man kan være betænkelig )
Nå men ellers er der da en del biler som "kun" har 4 gear i tomatkassen. Min
fars gamle SAAB 99 havde endda kun 3 gear.
Det er helt ok med 4. Det at vi har 5 i dag er mere fordi markedet kræver
det end at det er et reelt behov. De fleste biler har moment og HK nok til
at nøjes med 4.

Når det så er sagt, så skal man ikke tro at træerne vokser ind i himelen med
tomatkasser. Jeg kender rimelig mange eksempler på tomatkasser som skulle
skiftes på lidt ældre biler. Så mit personlige indtryk er at det er 50%-50%
chance for at gearkassen holder HELE bilens levetid. Men ellers er det
lækkert at køre med i byen.

--
Tom



Thomas Rasmussen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 12-10-04 15:48

On Mon, 11 Oct 2004 23:32:50 +0200, Tom wrote:

> Tja at det er en fransk bil er jo nok til at man kan være betænkelig )
> Nå men ellers er der da en del biler som "kun" har 4 gear i tomatkassen. Min
> fars gamle SAAB 99 havde endda kun 3 gear.
> Det er helt ok med 4. Det at vi har 5 i dag er mere fordi markedet kræver
> det end at det er et reelt behov. De fleste biler har moment og HK nok til
> at nøjes med 4.
>
> Når det så er sagt, så skal man ikke tro at træerne vokser ind i himelen med
> tomatkasser. Jeg kender rimelig mange eksempler på tomatkasser som skulle
> skiftes på lidt ældre biler. Så mit personlige indtryk er at det er 50%-50%
> chance for at gearkassen holder HELE bilens levetid. Men ellers er det
> lækkert at køre med i byen.

Som andre også skriver herinde, så er det fint nok med 4 gear. Jeg selv
har kun 3 i min gamle Golf2'er... den holder stadig på første motor og
gearkasse selvom den er 20år gammel, og gearkassen har det hvert fald
glimrende. Den skifter fint som den skal og har ikke på et eneste
tidspunkt gjort noget den ikke skulle (i de 3 år jeg har haft bilen).

1. gear går ca. til 35-40kmt
2. gear går ca. til 85-90kmt ved fuld pedal (bund+sjat)
3. gear går ca. til 155 ud af lige vej (det tager et par mins at komme
derop)

Ved normal kørsel er det gearskiftene dog typisk v. 20 og ved 60kmt.

I mange biler med 5 gear kan man jo oftest også hoppe et gear eller 2
over hvis man kører normalt, så 5 gear eller flere er vist mere blær
end specielt nødvendigt i dagligdagen

/Thomas

Olesen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-10-04 17:46


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:416afbfb$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Det er helt ok med 4. Det at vi har 5 i dag er mere fordi markedet kræver
> det end at det er et reelt behov. De fleste biler har moment og HK nok til
> at nøjes med 4.

Er de fleste 5. gear ikke oftest højere end et med kun 4 ??
Derfor må man jo netop ha' brug for al den moment til det 5. ?



Ukendt (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-04 22:34


"Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> wrote in message
news:dafcd3dc.0410111325.cceb10a@posting.google.com...
> Hej NG,
>
> Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
> ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)
>
> Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.
> Nu er jeg ikke lige nogen automatgear-ekspert, men jeg synes det lyder
> lidt mærkeligt at en moderne bil har mindre end 5 gear. Jeg mener med
> en topfart på knap 200km/t må sidste gear være temmelig højt, og altså
> må spredningen på de kun 4 gear være meget stor.
>
> Er her en mere vidende person som kan berolige mig, eller bekræfte
> mine betænkeligheder?
>
> Tak.
>
> --
> Jacob Jørvang

Jeg har selv en Chrysler Grand Voyager med en 3,3 motor og en 4 trins
tomatgearkasse. Jeg har en ide om at det er 4 gear plus et overdrive, men om
det er rigtigt det ved jeg ikke.
Mht spredningen syntes jeg ikke det er såååå slemt, min skifter fra første
til anden omrking 60, tror jeg nok, 2. til 3. er lige nøjagtigt ved 100 og
tredje til fjerde er ved 155, eller deromkring. Og jeg tror den hopper i et
højt overdrive når man slipper speederen igen efter denne acceleration.

Tobias



Elbarto (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 12-10-04 10:04


"Tobias Larsen" <tola "snabela" aats "punktum" dk> skrev i en meddelelse
news:416afc4a$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> wrote in message
> news:dafcd3dc.0410111325.cceb10a@posting.google.com...
> > Hej NG,
> >
> > Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
> > ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)
> >
> > Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.
> > Nu er jeg ikke lige nogen automatgear-ekspert, men jeg synes det lyder
> > lidt mærkeligt at en moderne bil har mindre end 5 gear. Jeg mener med
> > en topfart på knap 200km/t må sidste gear være temmelig højt, og altså
> > må spredningen på de kun 4 gear være meget stor.
> >
> > Er her en mere vidende person som kan berolige mig, eller bekræfte
> > mine betænkeligheder?
> >
> > Tak.
> >
> > --
> > Jacob Jørvang
>
> Jeg har selv en Chrysler Grand Voyager med en 3,3 motor og en 4 trins
> tomatgearkasse. Jeg har en ide om at det er 4 gear plus et overdrive, men
om
> det er rigtigt det ved jeg ikke.
> Mht spredningen syntes jeg ikke det er såååå slemt, min skifter fra første
> til anden omrking 60, tror jeg nok, 2. til 3. er lige nøjagtigt ved 100 og
> tredje til fjerde er ved 155, eller deromkring. Og jeg tror den hopper i
et
> højt overdrive når man slipper speederen igen efter denne acceleration.
>
> Tobias
>
>

Når de siger den har 4 gear så er det normalt 4 gear + "overdrive"
Min mor og kæreste har haft en Opel kadett med autokasse den havde 3 gear
+ overdrive

Elbarto
OZ3BTO



Brian Sørup (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 12-10-04 11:23


"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:ckg6ud$1mfd$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg har selv en Chrysler Grand Voyager med en 3,3 motor og en 4
trins
> > tomatgearkasse. Jeg har en ide om at det er 4 gear plus et
overdrive, men
> om
> > det er rigtigt det ved jeg ikke.
> > Mht spredningen syntes jeg ikke det er såååå slemt, min skifter fra
første
> > til anden omrking 60, tror jeg nok, 2. til 3. er lige nøjagtigt ved
100 og
> > tredje til fjerde er ved 155, eller deromkring. Og jeg tror den
hopper i
> et
> > højt overdrive når man slipper speederen igen efter denne
acceleration.
> >
>
> Når de siger den har 4 gear så er det normalt 4 gear + "overdrive"
> Min mor og kæreste har haft en Opel kadett med autokasse den havde 3
gear
> + overdrive
>

For lige at korrigere udtrykket "overdrive" vil jeg lige uddybe de
forskellige udtryk omkring aut.gear :

Overdrive : Højt gear som kun er beregnet til kørsel med jævn fart og
ikke acceleration. - sådan et gear har en Chevrolet Astro og ligeledes
Chrysler Voyager

Lock-Up : Bliver tit ( ihvertfald i denne tråd) forvekslet med
"overdrive", men er en kobling der sidder i converteren som *låser*
converteren sådan at den ikke glider. - det bevirker der ikke er mere
tab i gearkassen end ved en manuel.
Det gør samtidig at gearkassen ikke bliver så varm hvis man kører med
trailer/campingvogn.

Noget helt andet er, at hvis man kører med en tung campingvogn/trailer,
er det en god ide at undlade brug af 4.gear.
Det giver bare en masse varme i gearkassen, da den ved det mindste behov
for acceleration eller kørsel op ad bakke vil løsne lock-up'en og
"spinne" i converteren (varme).
En anden ting er at de fleste biler ikke har trækkraft til at accelerere
i 4gear med tung last, endsige holde farten op ad bakkerne.
Min Astro kunne holde farten op ad bakke med CV, men kun hvis jeg kørte
mindst 110Km/t (FY!) - den gik 105 ægte Km/t ved 2000 rpm i 4.gear - så
der er ikke oceaner af moment - ikke engang i en 4,3 liters V6'er, så
tør jeg ikke tænke på en 2,0 række-4'er.

Det blev jo til en længere smøre....

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
- med 4-trins pløreturbine + Lock-Up



Allan Jørgensen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 12-10-04 11:37


"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
news:2t1pkeF1pu90kU1@uni-berlin.de...
> Lock-Up : Bliver tit ( ihvertfald i denne tråd) forvekslet med
> "overdrive", men er en kobling der sidder i converteren som *låser*
> converteren sådan at den ikke glider. - det bevirker der ikke er mere
> tab i gearkassen end ved en manuel.

aha det var det ord jeg ledte efter

det gør mit aut.gear først ved ca 80km/t i 4 trin hvor den falder ca 500
omd..... og det er vel det fald i omd. som gør at man forveksler det med
overdrive

sjovt nok så vil min aut ikke skifte til 4 trin før den kommer op på ca 74
km/t og 2500 omd. hvor i alle de andre lavere gear så kan den godt skifte
ved lavere omd uden problemer ?

regner med det er for at skåne motor og gearkasse så den ikke sejtrækker.
anyone ?

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut
fzr600us


Brian Sørup (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 12-10-04 11:45


"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenFJERNDYRET@KATget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:VsOad.57350$Vf.2722743@news000.worldonline.dk...
>
> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
> news:2t1pkeF1pu90kU1@uni-berlin.de...
> > Lock-Up : Bliver tit ( ihvertfald i denne tråd) forvekslet med
> > "overdrive", men er en kobling der sidder i converteren som *låser*
> > converteren sådan at den ikke glider. - det bevirker der ikke er
mere
> > tab i gearkassen end ved en manuel.
>
> aha det var det ord jeg ledte efter
>
> det gør mit aut.gear først ved ca 80km/t i 4 trin hvor den falder ca
500
> omd..... og det er vel det fald i omd. som gør at man forveksler det
med
> overdrive
>
> sjovt nok så vil min aut ikke skifte til 4 trin før den kommer op på
ca 74
> km/t og 2500 omd. hvor i alle de andre lavere gear så kan den godt
skifte
> ved lavere omd uden problemer ?

Scorpio'en skifter til 4 ved ca. 65 Km/t og Lock-Up'en aktiveres ved ca.
samme fart - hvis jeg sætter gearvælgeren i "3" kommer Lock_up'en ved
ca. 65Km/t
>
> regner med det er for at skåne motor og gearkasse så den ikke
sejtrækker.
> anyone ?

Det er ihvertfald et godt gæt

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Mette R (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Mette R


Dato : 12-10-04 15:37


>
> Overdrive : Højt gear som kun er beregnet til kørsel med jævn fart og
> ikke acceleration. - sådan et gear har en Chevrolet Astro og ligeledes
> Chrysler Voyager


Min gamle Hyundai accent havde også 4 gear + overdrive, og den lejebil jeg
kører rundt i nu har 4 gear plus overdrive. Jeg kigger kun på biler med
automatgear, og jeg er endnu ikke støt på en der skriver noget andet end 4
gear.

- Mette



Lars (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-10-04 08:08

Hej Mette,

"Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> wrote in message
news:ckgq6j$29io$1@news.cybercity.dk...

> Min gamle Hyundai accent havde også 4 gear + overdrive, og den lejebil jeg
> kører rundt i nu har 4 gear plus overdrive. Jeg kigger kun på biler med
> automatgear, og jeg er endnu ikke støt på en der skriver noget andet end 4
> gear.

Bl.a. min BMW 530dA årgang 2002 har en 5 gears automatkasse...

** Lars



Jacob (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 13-10-04 20:44

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message news:<ckike4$sha$1@news.cybercity.dk>...
> Hej Mette,
>
> "Mette R" <NOSPAMgillian@email.dk> wrote in message
> news:ckgq6j$29io$1@news.cybercity.dk...
>
> > Min gamle Hyundai accent havde også 4 gear + overdrive, og den lejebil jeg
> > kører rundt i nu har 4 gear plus overdrive. Jeg kigger kun på biler med
> > automatgear, og jeg er endnu ikke støt på en der skriver noget andet end 4
> > gear.
>
> Bl.a. min BMW 530dA årgang 2002 har en 5 gears automatkasse...
>
> ** Lars

Jeg mener bestemt jeg har fået at vide af en VW-sælger at deres
Transporter aut. havde 6 trin. Jeg tager sikkert fejl - jeg kan
ihvertfald ikke finde et datablad som bekræfter det.

OT: Jeg har lige set at der er kommet en ny Transporter motor: 3.2 V6
4Motion B - 235 hk - 6-gear

Hvem siger kassevogne er kedelige?

--
Jacob

Brian Sørup (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 11-10-04 22:41


"Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dafcd3dc.0410111325.cceb10a@posting.google.com...
> Hej NG,
>
> Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
> ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)
>
> Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.
> Nu er jeg ikke lige nogen automatgear-ekspert, men jeg synes det lyder
> lidt mærkeligt at en moderne bil har mindre end 5 gear. Jeg mener med
> en topfart på knap 200km/t må sidste gear være temmelig højt, og altså
> må spredningen på de kun 4 gear være meget stor.
>
> Er her en mere vidende person som kan berolige mig, eller bekræfte
> mine betænkeligheder?

4-trins aut.gear er fint nok.
Spredningen er større end på en femtrins manuel, men 1gear rækker næsten
lige så langt som 2.gear i en manuel gearkasse.
Derudover udjævner converteren de større spring mellem gearene.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car - med 4-trins aut.gear



Emil Jensen [2100] (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 12-10-04 00:48

> > Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
> > ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)
> >
> > Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.
> > Nu er jeg ikke lige nogen automatgear-ekspert, men jeg synes det lyder
> > lidt mærkeligt at en moderne bil har mindre end 5 gear. Jeg mener med
> > en topfart på knap 200km/t må sidste gear være temmelig højt, og altså
> > må spredningen på de kun 4 gear være meget stor.
> >
> > Er her en mere vidende person som kan berolige mig, eller bekræfte
> > mine betænkeligheder?
>
> 4-trins aut.gear er fint nok.
> Spredningen er større end på en femtrins manuel, men 1gear rækker næsten
> lige så langt som 2.gear i en manuel gearkasse.
> Derudover udjævner converteren de større spring mellem gearene.

På min Citroen Xantia Weekend 2.0i 16V Automatic, er der også en 4-trins
automatgear. Første og tredje gear rækker langt, således at den fjerde gear
først skifter ind ved omkring 120-140 km/t hvis du trykker speederen i bund
og laver en 'kick-down'. Bilen accelerer hurtigt fra stilstand, i forhold
til biler med manuel gear, fordi du ikke behøver og sidde og "kæmpe" med at
skifte gear undervejs. Så selvom automatgearet har en større spredning,
synes jeg den er lige så hurtig som en manuel gear med 5 trin, netop fordi
automatikken skifter lynhurtigt. Så er den for i øvrigt fed at køre med i
storbyen, hvor man konstant stopper, starter og ændrer hastighed.

Mvh

Emil
'98 Citroen Xantia Weekend 2.0i 16V Automatic



Allan Jørgensen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 12-10-04 11:28

"Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> wrote in message
news:dafcd3dc.0410111325.cceb10a@posting.google.com...
> Hej NG,
>
> Jeg overvejer at købe en Citroën Xsara Picasso Van 2.0i 16V
> ExclusiveVan Aut. (virker som utrolig meget bil for pengene.)
> Jeg har fået at vide af sælgeren at automatgearkassen kun har 4 trin.

tja min primera har også kun 4 trin og den har ingen problemer med at køre


det eneste du nok skal regne med et højere benzinforbrug i forhold til en
manuel gear.

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut
fzr600us



Jacob (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 12-10-04 19:08

Tak, allesammen. Jeg er hermed beroliget og har vist fundet min næste bil...

--
Jacob

Lars (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 13-10-04 08:09

Hejsa,

"Jacob" <avatar_1000@hotmail.com> wrote in message
news:dafcd3dc.0410121007.6dbbf784@posting.google.com...

> Tak, allesammen. Jeg er hermed beroliget og har vist fundet min næste
bil...

Glæd dig.. Tomatgear er lækkert... Specielt rigtig meget i byen...

** Lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste