Mini
Fra : Brian Luckow

Dato : 10-10-04 19:40

Er der nogen her der kører Mini? Altså de nye modeller. For så har jeg lige
nogle spørgsmål.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Hans Pedersen

Dato : 10-10-04 20:31

On Sun, 10 Oct 2004 20:39:46 +0200, "Brian Luckow"
<luckowbNOSPAM@grafisk.dk> wrote:

>Er der nogen her der kører Mini? Altså de nye modeller. For så har jeg lige
>nogle spørgsmål.

Hvad med bare at spørge? Måske det er noget os, der bare har prøvet en
af disse små vidundere kan svare på.

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : morten d. jensen

Dato : 10-10-04 21:45

Brian Luckow wrote:
> Er der nogen her der kører Mini? Altså de nye modeller. For så har
> jeg lige nogle spørgsmål.

Ja, det gør min kæreste og jeg

/Morten

Fra : Brian Luckow

Dato : 13-10-04 23:47

> Ja, det gør min kæreste og jeg

Jeg er nemlig blevet ret lun på den lille charmetrold, og har da også været
ude og prøvekøre en Mini One. Men, den hedder jo ikke Mini for ingenting,
derfor jeg er nervøs for at tage det endelige skridt. Når man ser bort fra
dens underholdende køreegenskaber, er den nemlig så til at leve med, rent
praktisk i dagligdagen, eller er den simpelthen for lille? Nu er vi en
familie på tre, datteren er dog endnu kun 10 mdr., og vi andre er begge små
mennesker, men jeg frygter nu lidt at det så vil knibe med f.eks. at få
hendes klapvogn med. Bagagerummet er jo meget lille, og bagsædeplads er der
heller ikke meget af.

Overvejer også simpelthen, at smide et tagbagagebære på den, så når der er
brug for meget bagage til f.eks. en ferie, så kan en tagboks tages i brug.
Så vidt jeg har forstået, så er Mini'en ikke forberedt til tagbagagebærer,
så der skal bores i taget for at monterer et. Kender du noget til det?

Hvordan er kvaliteten på en Mini egentlig i dag - gider ikke køre på
værksted hver 2. md.?

Hvis jeg skal være fornuftig, bør jeg bare beholde min gamle Mazda 323F, men
jeg er nu altså blevet godt forelsket i den lille rød/hvide Mini Cooper. :)

Mvh., Brian Luckow

Fra : John Sahl

Dato : 14-10-04 02:00

Brian Luckow wrote:
> [...]
> det så vil knibe med f.eks. at få hendes klapvogn med. Bagagerummet
> er jo meget lille, og bagsædeplads er der heller ikke meget af.

Til en familie på din størrelse er det intet problem, jeg har
tidligere testet Mini Cooper i en uge, den tilbragte vi på de
jyske veje, og havde blandt andet et 32" widescreen TV
med tilbage til Sjælland, og min bonussøn på 7-8 år plus
al vores bagage var der skam også plads til.

Skulle det være et problem med klapvognen så få et
cykelstativ til at montere bagpå bilen i stedet for en
tagbagagebærer.

> Hvordan er kvaliteten på en Mini egentlig i dag - gider ikke køre på
> værksted hver 2. md.?

Kvaliteten er fint på højde med de andre BMW'er
efter hvad jeg har set.

> Hvis jeg skal være fornuftig, bør jeg bare beholde min gamle Mazda
> 323F, men jeg er nu altså blevet godt forelsket i den lille rød/hvide
> Mini Cooper. :)

Jeg håber på at få en Mini Cooper S Works til test snart,
men jeg kan ikke garantere, desværre.

Og ja, det er den lille røde med det hvide tag som er den
rette farve.

Du kan læse min artikel om bilen her:
http://www.mandezonen.dk/article.php4?sid=130

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Brian Luckow

Dato : 19-10-04 22:37

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message

> [...]
> med tilbage til Sjælland, og min bonussøn på 7-8 år plus
> al vores bagage var der skam også plads til.

Nu går jeg ikke ud fra det var en fladskærm... ;) Men jeg er nu imponeret,
at du kunne få plads til et TV i den størrelse.
I hverdagen ville det også oftest være mig alene der ville komme til at være
i bilen, så det vil kun være en sjælden gang at der ville blive
pladsproblemer i den.

> Kvaliteten er fint på højde med de andre BMW'er
> efter hvad jeg har set.

OK, og hvad med reservedels- og værstedspriser, sammenlignet f.eks. med
Mazdas?

> Jeg håber på at få en Mini Cooper S Works til test snart,
> men jeg kan ikke garantere, desværre.

Den ville jeg læse med stor interesse, selvom det dog desværre ikke ville
blive til en Works, eller for den sags skyld en standard "S'er", de er nu
altså for dyre.

> Og ja, det er den lille røde med det hvide tag som er den
> rette farve.

Yep, visse biler (og MC'er) skal bare være i én bestemt farve, og det er
sjovt nok altid rød. Lidt uoriginal måske, men rød, det er farven til en
Cooper.

> Du kan læse min artikel om bilen her:
> http://www.mandezonen.dk/article.php4?sid=130

Spændende læsning, og jeg fik da det indtryk at syntes temmelig meget om
den. :) Hvornår er artiklen fra? Synes nemlig bl.a. dens præsentationer ikke
helt lover op til det de lover i dag.

Nu har jeg rundt omkring læst om de ændringer 2005 modellerne kommer med, og
et sted læste jeg, at 2005 modellerne får ny motor, bl.a. skulle Cooperen få
130hk. Nogle som har hørt noget om det, for umiddelbart tror jeg bare det er
en and?

Mvh., Brian Luckow

Fra : John Sahl

Dato : 19-10-04 23:01

Brian Luckow wrote:
> Nu går jeg ikke ud fra det var en fladskærm... ;) Men jeg er nu
> imponeret, at du kunne få plads til et TV i den størrelse.

Det var ikke en fladskærm nej

> OK, og hvad med reservedels- og værstedspriser, sammenlignet f.eks.
> med Mazdas?

Der bliver jeg dig svar skyldig.

> Den ville jeg læse med stor interesse, selvom det dog desværre ikke
> ville blive til en Works, eller for den sags skyld en standard
> "S'er", de er nu altså for dyre.

Enig, de er ret pebrede, jeg kan vist huske at jeg lavede en
udregning hvor det viste sig at den model jeg drømte om ville
koste 435.000,-

> Spændende læsning, og jeg fik da det indtryk at syntes temmelig meget
> om den. :) Hvornår er artiklen fra? Synes nemlig bl.a. dens
> præsentationer ikke helt lover op til det de lover i dag.

Den er vist fra 2002 desværre. Jeg er stadig vild med bilen, og
håber virkelig jeg får den nye til test også.

> [...]
> skulle Cooperen få 130hk. Nogle som har hørt noget om det, for
> umiddelbart tror jeg bare det er en and?

Jeg har ikke hørt det nogen steder og tror desværre det er en and.

Fra : Brian Luckow

Dato : 19-10-04 23:11

> Det var ikke en fladskærm nej

:)

> Enig, de er ret pebrede, jeg kan vist huske at jeg lavede en
> udregning hvor det viste sig at den model jeg drømte om ville
> koste 435.000,-

Jeg er også bange for, at en færdig konfigureret bil, sådan som jeg vil have
den, vil blive en temmelig pebret pris. For man bliver hurtigt fristet af
alt det ekstraudstyr der er lavet til den, og det er ikke småting. Men noget
af ekstraudstyret burde nu have været standardudstyr, for jeg fatter ikke
hvorfor man skal betale ekstra for at få f.eks. klappen til handskerummet
med. Det lugter lidt af en fed fortjeneste.

> Jeg har ikke hørt det nogen steder og tror desværre det er en and.

Der stod også, at de nuværende motorer er lavet af Chrysler, og de nye af
BMW.

Mvh., Brian Luckow

Fra : morten d. jensen

Dato : 20-10-04 10:25

Det er også mit indtryk.

> OK, og hvad med reservedels- og værstedspriser, sammenlignet f.eks.
> med Mazdas?

Værkstedspriserne hos Terminalen er absolut i den høje ende.
Reservedelspriserne
har jeg ingen erfaring med endnu.

> [...]
> skulle Cooperen få 130hk. Nogle som har hørt noget om det, for
> umiddelbart tror jeg bare det er en and?

Hvad jeg har erfaret ved bla. læsning på www.mini2.com er det ikke ikke
unormalt at
Cooperen smider 125 hk. originalt på hjulene.
Der var lidt panik bland Cooper-ejerne da det blev kendt at man kunne chippe
en One
til flere hk. end Cooperen. Mange ville da også have chippet deres Cooper,
så den i det mindste
matchede One indtil de fandt ud af at der ikke var noget at vinde ved at
chippe Cooperen.

Grundet Cooperens lavere gearing - ca. 10% - vil den til enhver tid være
hurtigere fra 0 - 100 km/t.
end en chippet One.
Min bedste tid fra 0 - 100 km/t. er 8.6 sek. alene i bilen. Med kærste: 9.2
sek. (hun vejer 47kg.)

Venligst
/Morten

Fra : morten d. jensen

Dato : 17-10-04 17:49

Brian Luckow wrote:

> [...]
> det så vil knibe med f.eks. at få hendes klapvogn med. Bagagerummet
> er jo meget lille, og bagsædeplads er der heller ikke meget af.

Ja, magen til charmerende bil skal man lede længe efter..
I min familie er vi også 3, dog har vi ikke barn, men hund.
Vi klarer os fint med den smule plads der er.
I det daglige synes jeg den er yderst praktisk. Den er meget nem at komme
ind og
ud af grundet nogle store døre, som kan åbnes næsten i en 90 graders vinkel.
Indstigningsforholdene til bagsædet synes jeg egentlig også er ok. Og når
man er
kommet ind, synes jeg man sidder hæderligt. Til gengæld kan forsæderne komme
så langt tilbage,
at selv 2 meter høje mennesker har masser af plads.
En uges ferie i F - uden hund - er intet problem. Den er også rigtig god at
køre
langt i. For en lille motor - 1.6 l - er den rimeligt højt gearet. 70 km/t i
1. gear. 120 km/t i 2. gear og 170 km/t i 3. gear.
Topfarten er ca. 200 km/t. Dvs. at ved 4000 o/m i 5. gear kører den 160
km/t. Med en "flødebolle" under speederfoden har
vi præsteret at kører 17,9 km/l i snit i følge on-board computeren.

> [...]
> tages i brug. Så vidt jeg har forstået, så er Mini'en ikke forberedt
> til tagbagagebærer, så der skal bores i taget for at monterer et.

Vi overvejede også på et tidspunkt at få en tagbagagebærer monteret, men
droppede det, da
der skal bores huller i taget...... uuurgh!
Istedet har vi besluttet at få en trækkrog på. Desværre koster det hos
Terminalen kr. 9.500,- og
håber det kan gøres billigere andet sted.
Mht. ekstraudstyr, er der mange penge at spare ved at få det montert i D. Vi
fik således klimaanlæg, omdrejningstæller, onboard computer og tågelygter
til halv pris af det det ville have kostet i DK inkl. turen frem og tilbage.
1. service fik vi også lavet i D til den nette sum af ? 110. Vi fik et
tilbud hos Terminalen der lød på kr. 3500,- !!!

> Hvordan er kvaliteten på en Mini egentlig i dag - gider ikke køre på
> værksted hver 2. md.?

Vi har haft vores One i lidt over 2 år, 30.000 km. Der har aldrig været
noget. Den blev chippet ved 12.000 km
og kører upåklagetligt. Før chipningen blev der målt 97 hk. på baghjulet og
98 oktan. Med chip og stadig
98 oktan blev den målt til 129 hk. baghjulet ifølge Palms rullefelt.

Venligst,
Morten

Fra : John Sahl

Dato : 17-10-04 18:35

morten d. jensen wrote:
> [...]
> baghjulet og 98 oktan. Med chip og stadig
> 98 oktan blev den målt til 129 hk. baghjulet ifølge Palms rullefelt.

Det er fandme godt klaret for den er da forhjulstrukket

Fra : morten d. jensen

Dato : 17-10-04 20:08

John Sahl wrote:

> Det er fandme godt klaret for den er da forhjulstrukket

Tanketorsk! - det er naturligvis på forhjulene...

Venligst,
Morten

Fra : Brian Luckow

Dato : 19-10-04 23:00

"morten d. jensen" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> wrote in message
> Ja, magen til charmerende bil skal man lede længe efter..

Yep, og så kan den ovenikøbet køre godt. :)

> I min familie er vi også 3, dog har vi ikke barn, men hund.
> Vi klarer os fint med den smule plads der er.

Hunden kan meget vel være meget større end min datter, men det er nu mere
alt det udstyr man skal have med til hende, når man skal være væk i lidt
tid - det fylder godt.

> [...]
> km/t. Med en "flødebolle" under speederfoden har
> vi præsteret at kører 17,9 km/l i snit i følge on-board computeren.

Det må jeg nok sige, min egen Mazda er også en 1,6'er, men den kører nu med
nogle flere omdrejninger.

> Vi overvejede også på et tidspunkt at få en tagbagagebærer monteret, men
> droppede det, da der skal bores huller i taget...... uuurgh!

Jeg ville umiddelbart heller ikke have det helt godt med det, så det er
noget jeg må tænke lidt mere over.

> Istedet har vi besluttet at få en trækkrog på. Desværre koster det hos
> Terminalen kr. 9.500,- og
> håber det kan gøres billigere andet sted.

Det er også en løsning, men jeg tror nu alligevel ikke jeg ville vælge den.
For det er jo fint nok hvis man f.eks. skal på genbrugspladsen med
storaffald, men for at have plads til al familiens bagage til en evt. ferie,
ville nok ikke være så hensigtsmæssigt med en trailer.

> [...]
> 1. service fik vi også lavet i D til den nette sum af ? 110. Vi fik et
> tilbud hos Terminalen der lød på kr. 3500,- !!!

OK, det lyder interessant! Hvis jeg får mig en Mini, så vil jeg lige vende
tilbage for at høre nærmere om dette. Jeg har netop spurgt efter en
prisliste over ekstraudstyr hos Terminalen, men sådan en havde de mærkeligt
nok ikke. Min næste bil skal nemlig bl.a. have fuldautomatisk klimaanlæg, og
jeg har lidt på fornemmelsen, at ekstraudstyr til Mini'en ikke er helt
billigt.

> og kører upåklagetligt. Før chipningen blev der målt 97 hk. på baghjulet
og
> 98 oktan. Med chip og stadig
> 98 oktan blev den målt til 129 hk. baghjulet ifølge Palms rullefelt.

Ja, jeg læste godt nok om det et sted, at forskellen på motoren i One og
Cooper blot er hvordan styrringen er programmeret. Imponerende, at en
omprogrammering kan give 30 hk ekstra. Det er da fristende at få gjort hvis
nu det bliver til en One, men lad os nu se, for indtil videre satser jeg på
en Cooper. Skal bare lige have overtalt lillemor helt - og mig selv (jeg er
dog helt solgt, men tøver kun pga. mulige pladsproblemer). :)

Mvh., Brian Luckow

Fra : morten d. jensen

Dato : 20-10-04 10:06

Jeg kan lige oplyse dig at jeg har fået et tilbud der lyder på kr. 6700,- på
en original aftagelig
krog m. montering andet sted.... - desværre fåes det nok ikke billigere.

> [...]
> genbrugspladsen med storaffald, men for at have plads til al
> familiens bagage til en evt. ferie, ville nok ikke være så

Nej, det har du da helt ret i.

> [...]
> fuldautomatisk klimaanlæg, og jeg har lidt på fornemmelsen, at
> ekstraudstyr til Mini'en ikke er helt billigt.

Ja, det er p.... dyrt. Jeg har en prisliste på fabriksmonteret udstyr fra
juni 2002 og man klamrer sig fast til armlænet over de utroligt høje priser
på ekstraudstyret.
Med hensyn til fuldautomatisk klimaanlæg, fik vi et tilbud hos Terminalen
der lød på kr. 35.000,-.
Til sammenligning kostede det førnævnte udstyr (fuldautomatisk klimaanlæg,
omdrejningstæller, onboard computer, tågeforlygter og 1. service) i D med
montering og køretur frem og tilbage kr. 28.000,-
Jeg kan anbefale dig at kigge på den tyske hjemmeside www.mini.de for
inspiration til bla. ekstraudstyr den tilsvarende www.mini.dk er desværre
ikke meget bevendt.
En anden god inpirationskilde kunne være www.mini2.com

Venligst,
/Morten

Fra : Brian Luckow

Dato : 25-10-04 21:23

> Ja, det er p.... dyrt. Jeg har en prisliste på fabriksmonteret udstyr fra
> juni 2002 og man klamrer sig fast til armlænet over de utroligt høje
priser
> på ekstraudstyret.

Har du fået det fra Terminalen?? Undrer mig nemlig lidt, at de ikke havde
sådan en da jeg spurgte dem... men det er måske for ikke at jage kunder væk
på forhånd, når man opdager de vanvittige priser. :)

> Med hensyn til fuldautomatisk klimaanlæg, fik vi et tilbud hos Terminalen
> der lød på kr. 35.000,-.

Yak. :(

> Til sammenligning kostede det førnævnte udstyr (fuldautomatisk klimaanlæg,
> omdrejningstæller, onboard computer, tågeforlygter og 1. service) i D med
> montering og køretur frem og tilbage kr. 28.000,-

Med den prisforskel, forstår jeg dig udemærket... 35.000,-... for sindsygt!
Så tør jeg slet ikke spørge om hvad automatgear koster... ikke fordi det er
et must, men det er klimaanlægget.

> Jeg kan anbefale dig at kigge på den tyske hjemmeside www.mini.de for
> inspiration til bla. ekstraudstyr den tilsvarende www.mini.dk er desværre
> ikke meget bevendt.

Tak for tippet, og så har de endda priserne på udstyret online. Jeg køber i
forvejen dele til min motorcykel i tyskland, for ikke nok med det er
billigere, så yder de også langt bedre service og har meget mere på lager.

Mvh., Brian Luckow