KM-tal på en Saab 9000 med eller uden turb~
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 16:17

G'aften i stuerne

Er det kritisk hvis en Saab 9000 2,3 (både med og uden turbo) fra
1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?

Der er nogle stykker på bilbasen til 30-50kkr.... fuld læder og klima.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 16:31

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
> G'aften i stuerne
>
> Er det kritisk hvis en Saab 9000 2,3 (både med og uden turbo) fra
> 1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?
>
> Der er nogle stykker på bilbasen til 30-50kkr.... fuld læder og klima.

Uanset hvad andre prøver at "bilde" dig ind, så kan du roligt regne med at
en bil der kørt så mange Km, også vil have en del sliddele som løbende skal
skiftes, det kan ikke være anderledes.
Men det er da ikke kritisk, man skal bare regne med reglmæssige
reparationer.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 19:31

Tom skrev:

> [...]
> løbende skal skiftes, det kan ikke være anderledes. Men det er da ikke
> kritisk, man skal bare regne med reglmæssige reparationer.

Det er vel "bare" bremser, styrekugler, bærekugler osv. i den stil?

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 21:11

> Det er vel "bare" bremser, styrekugler, bærekugler osv. i den stil?

Jep, og "bare" Ac-kompressor, hydrauliske motorophæng, hydraulisk
remstrammer til polyrem, turbolader m.v.

Som Torben skriver, når man langt med et kig og en prøvetur. Og som jeg
tidligere har tilbudt, tager jeg gerne med dig ud at kigge. Vi kan jo køre i
min derud

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 21:26

Henrik B. skrev:

> Jep, og "bare" Ac-kompressor, hydrauliske motorophæng, hydraulisk
> remstrammer til polyrem, turbolader m.v.

Nå ja der blev det jo ligepludselig dyrere

> Som Torben skriver, når man langt med et kig og en prøvetur. Og som jeg
> tidligere har tilbudt, tager jeg gerne med dig ud at kigge. Vi kan jo
> køre i min derud

Du skal være velkommen. Jeg skal nok have dig i tankerne. Eksperthjælp
kan man aldrig få nok af

Fra : Neser

Dato : 10-10-04 17:27

> Er det kritisk hvis en Saab 9000 2,3 (både med og uden turbo) fra
> 1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?
>
> Der er nogle stykker på bilbasen til 30-50kkr.... fuld læder og klima.

De gamle har en sådan vogn - SAAB 9000 CD 2,3-16 fra '91, som har gået
358.xxx km. og jeg må godt nok sige at den stadig kører godt. Der er masser
af moment i vognen og den kan nemt gå 200+ km/t hvis det er nødvendigt.

Men om ikke andet så vil der vel altid være noget at finde på en så gammel
bil der har kørt +300k km. Men de har ikke lavet andet end alm. vedligehold
på den siden de købte den. Det eneste de klager over er at baglygterne er
lidt matte :)

- Neser

Fra : hanzen

Dato : 10-10-04 18:34

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse

klip

Det eneste de klager over er at baglygterne er
> lidt matte :)
>
> - Neser

Så er det lidt træls at det er det de fleste andre ser.
--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 18:39

> [...]
> 1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?
>
> Der er nogle stykker på bilbasen til 30-50kkr.... fuld læder og klima.

Nu er 30.000 jo ikke ret mange penge, så hvad
betyder det egentlig, hvor meget den har gået ?

Man ved jo næsten hvad man er på vej ud i på forhånd,
så overraskelserne burde ikke være den store overraskelse *S*

Du kan være heldig, og det modsatte, men hvis læder og klimaanlæg
tæller, så er det jo bare at få den købt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 19:33

Olesen skrev:

> Nu er 30.000 jo ikke ret mange penge, så hvad betyder det egentlig, hvor
> meget den har gået ?

Det betyder for mig at jeg vil have en lækker vogn som jeg kan beholde i
mange år (jeg er vild med sådan en 9000).

Så derfor vil jeg ikke smide 30kilo for sådan en, installere anlæg ned
til mindste detalje for at have en bil om et år der er totalt slidt ned...

Det er et must.

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 20:04

> Det betyder for mig at jeg vil have en lækker vogn som jeg kan beholde i
> mange år (jeg er vild med sådan en 9000).

OK.
Al ære og respekt, men
ordene klimaanlæg, alt-i-udstyr, og lædermøblement
og så de magiske 30.000,- synes jeg stadig ikke hænger
sammen. Der må virkelig være tale om noget skjult til de penge.
Jeg mener blot, luksusvogn med alt i udstyr mv. til 30.000,-
Dêt passer bare ikke sammen, hvis vognen stadig skal virke
og være 'som ny'/'nyere' mekanisk og i særdeleshed kosmetisk.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 21:06

Olesen skrev:

> OK.

OK

> Al ære og respekt, men

Tak

> [...]
> mv. til 30.000,- Dêt passer bare ikke sammen, hvis vognen stadig skal
> virke og være 'som ny'/'nyere' mekanisk og i særdeleshed kosmetisk.

Nej det virker ikke rigtigt men tænk på... en 9000 er en vogn "ingen
gider have" da den er stor og i manges øjne både grim og uøkonomisk.

De køber hellere en WagonR

Fra : Brian

Dato : 10-10-04 22:06

Hejsa

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nej det virker ikke rigtigt men tænk på... en 9000 er en vogn "ingen
> gider have" da den er stor og i manges øjne både grim og uøkonomisk.

Jepper... stor, grim og lidt af en "traktor"
Men de har det som 9/10 biler mangler - Sjæl!

Til gengæld er "andre folks" meninger jo medvirkende til en
fornuftig brugtpris

/Brian - der er bidt af en gal Alfa

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 04:56

Brian skrev:

> Hejsa

Hey

> Jepper... stor, grim og lidt af en "traktor" Men de har det som 9/10
> biler mangler - Sjæl!

Hehe.. personligt synes jeg ikke den er grim.. jo måske lidt i
standardtrim men der skal så lidt til så er den feeed at se på.

> Til gengæld er "andre folks" meninger jo medvirkende til en fornuftig
> brugtpris

Nemlig.

Fra : Poul Henrik Eliassen

Dato : 11-10-04 16:08

> [...]
>
> Nej det virker ikke rigtigt men tænk på... en 9000 er en vogn "ingen
> gider have" da den er stor og i manges øjne både grim og uøkonomisk.

Fuldstændig rigtigt. Jeg har selv benyttet mig af at købe en Saab 9000 CD
2.3 91' til rimelige penge, da det ikke er nogen eftertrukket vogn, men er
vild forelsket i den. Den er stopfyldt med lækre detaljer. Jeg kan kun
anbefale dig at anskaffe sådan en "rigtig" vogn.

Mvh

PHE

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:05

Poul Henrik Eliassen skrev:

> Fuldstændig rigtigt. Jeg har selv benyttet mig af at købe en Saab 9000
> CD 2.3 91' til rimelige penge, da det ikke er nogen eftertrukket vogn, men
> er vild forelsket i den. Den er stopfyldt med lækre detaljer.

Er din med eller uden turbo? Jeg har selv tullet rundt i en uden turbo
samme model som din og den er bare nice! Total cruicevogn.

> Jeg kan kun anbefale dig at anskaffe sådan en "rigtig" vogn.

Indtil videre har jeg ikke droppet planerne

Fra : Poul Henrik Eliassen

Dato : 11-10-04 19:28

> Er din med eller uden turbo? Jeg har selv tullet rundt i en uden turbo
> samme model som din og den er bare nice! Total cruicevogn.

Min er uden turbo, den har 150 HK og det er trods alt nok til at trække fra
de fleste Kadetter...
Den har gået 320000 og har ikke haft nogle problemer med den, bortset fra at
den har fået et nyt batteri. Jeg har haft den i snart et år!

PHE

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 19:32

"Poul Henrik Eliassen" <p.h@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den har gået 320000 og har ikke haft nogle problemer med den, bortset fra
> at den har fået et nyt batteri. Jeg har haft den i snart et år!

Ved du om din motor har fået skiftet balanceakselkæde + tandhjul? Hvis ikke,
så skal du være MEGET opmærksom på lyde derfra. Overvej kraftigt at få det
gjort.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Poul Henrik Eliassen

Dato : 11-10-04 19:42

> Ved du om din motor har fået skiftet balanceakselkæde + tandhjul? Hvis
> ikke,
> så skal du være MEGET opmærksom på lyde derfra. Overvej kraftigt at få det
> gjort.

Det er jeg ikke klar over!! Hvordan vil det lyde hvis kæde og tandhjul er på
vej i graven?
Jeg ville da godt nok græde i mange dage, hvis kværnen stod af i Saaben!!

Mvh

PHE

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 19:53

> Det er jeg ikke klar over!! Hvordan vil det lyde hvis kæde og tandhjul er
> på vej i graven?
> Jeg ville da godt nok græde i mange dage, hvis kværnen stod af i Saaben!!

Baggrunden er, at på 2,3-liters motoren - både med og uden turbo - af årgang
'89 - '92 begge inkl. er det nederste tandhjul på balanceakselkæden ikke
hærdet ordentligt. Det betyder at tænder langsomt vil "lægge sig ned".
Resultatet kan blive at kæden hopper et par tænder = ikke så slemt. Eller i
værste fald hopper helt af, hvilket igen kan beskadige/ødelægge knastkæden,
og derefter ventiler, stempler, topstykke o.s.v. = DYRT!

Man skal være meget opmærksom på raslen/klapren fra "den brede ende" af
topstykket/motoren. Har du evt. papirer på bilen, fra den tidligere ejer,
står der måske dér at den tidligere er skiftet. Hvis ikke kan en trænet
Saab-mekker se om det er skiftet til det nye tandhjul. Det bløde tandhjul
har 1 cm huller hele vejen rundt, hvor det på den nye udgave er helt lukket.
Jeg har billeder af det et eller andet sted, hvis du vil se det.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:57

Henrik B. skrev:

> [...]
> tandhjul har 1 cm huller hele vejen rundt, hvor det på den nye udgave er
> helt lukket. Jeg har billeder af det et eller andet sted, hvis du vil se

Dvs. hvis jeg ofre et par tusinde eller hvor meget til en udskiftning så
er jeg sikret resten af bilens levetid?

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 20:25

> Dvs. hvis jeg ofre et par tusinde eller hvor meget til en udskiftning så
> er jeg sikret resten af bilens levetid?

Jep. Det typiske er, at man skifter kæde, kædestrammer og tandhjul til BÅDE
balanceakslerne og knasten, ved samme lejlighed.

Men det er ikke sikkert at det er nødvendigt, på mange er der skiftet af
tidligere ejer.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 20:30

Henrik B. skrev:

> Jep. Det typiske er, at man skifter kæde, kædestrammer og tandhjul til
> BÅDE balanceakslerne og knasten, ved samme lejlighed.

OK ja så er det jo bare at få det lavet.

Fra : Poul Henrik Eliassen

Dato : 11-10-04 20:19

> [...]
> har 1 cm huller hele vejen rundt, hvor det på den nye udgave er helt
> lukket. Jeg har billeder af det et eller andet sted, hvis du vil se det.

Hej Henrik

Det var meget interessant information! Jeg kunne da meget godt tænke mig, at
se hvordan det falske tandhjul ser ud, hvis du ligger inde med et billede af
et!
Hvilken Saab har du?

PHE

P.H@(fjern.dette)e-box.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 20:29

> Hej Henrik
>
> Det var meget interessant information! Jeg kunne da meget godt tænke mig,
> at se hvordan det falske tandhjul ser ud, hvis du ligger inde med et
> billede af et!

Jeg skal se om jeg kan finde billedet af mit gamle tandhjul.

> Hvilken Saab har du?

'93 9000
--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Verner Johnsen

Dato : 11-10-04 22:21

On Mon, 11 Oct 2004 21:18:49 +0200, "Poul Henrik Eliassen"

>Det var meget interessant information! Jeg kunne da meget godt tænke mig, at
>se hvordan det falske tandhjul ser ud, hvis du ligger inde med et billede af
>et!

Der er et billede her:

<http://www.quasimotors.com/sprocket_wear.htm>

<http://www.quasimotors.com>
er et af de steder, hvor man finder hjælp til sin Saab.

Jeg var så heldig, at der fulgte en dagbog med til min 9000, og der
kan jeg se, at kæde og kædehjul blev skiftet i 1999.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:48

Poul Henrik Eliassen skrev:

> Min er uden turbo, den har 150 HK og det er trods alt nok til at trække
> fra de fleste Kadetter...

Nemlig ja. Den rykket pænt taget vægten i betragning. Og... så lyder
den pissegodt når den får pedal.. lidt vildt når man tænker på det er
en standardmotor - de lyder bare godt i en Saab.

> Den har gået 320000 og har ikke haft nogle problemer med den, bortset fra
> at den har fået et nyt batteri. Jeg har haft den i snart et år!

Har du billeder?

Fra : Olesen

Dato : 12-10-04 17:11

"Poul Henrik Eliassen" <p.h@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Min er uden turbo, den har 150 HK og det er trods alt nok til at trække
fra
> de fleste Kadetter...

Hvordan vil sådan een egentlig klare sig mod en væver GSI Kadett ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-10-04 19:36

Olesen skrev:

> Hvordan vil sådan een egentlig klare sig mod en væver GSI Kadett ?

Der vil den nok tabe i acc. men jeg vil gætte på efter 2. gear så
sakker Kadett'en langsomt bagud (velog mærke 8v'eren)

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 18:54

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
> G'aften i stuerne
>
> Er det kritisk hvis en Saab 9000 2,3 (både med og uden turbo) fra
> 1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?

Kritisk og kritisk, der kan da gå noget i stykker på alle biler,
jeg tror ikke sansynligheden er større end på andre biler der har
kørt omkring 150-200kkm.

Pas på ballanceaksel tandhjulet på krumtappen, på de tidlige
2.3´ere, det er det eneste svage led i motoren.

Men når prisen er så lav, er der jo også plads til lidt udskiftninger,
men hvis du finder en hvor alle sliddele er skiftet, og alt virker
perfekt, så skal dutage og købe den, selvom den er feks. 20000
dyrere end et misligholdt / ikke renoveret eksemplar.
Du kommer hurtigt til at bruge mange penge hvis du skal til at lave
AC, El sæder, gearkasse ect.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 19:36

Torben E skrev:

> Kritisk og kritisk, der kan da gå noget i stykker på alle biler, jeg
> tror ikke sansynligheden er større end på andre biler der har kørt
> omkring 150-200kkm.

Det eneste jeg ved om det er at mine forældres gamle 9000 2,3 (uden
turbo) spandt som en mis selvom den havde gået 300kkm.

Den var bare nice at cruise rundt i og tog alligevel røven på de fleste

> Pas på ballanceaksel tandhjulet på krumtappen, på de tidlige 2.3´ere,
> det er det eneste svage led i motoren.

Er det et udvendigt tandhjul?

> Men når prisen er så lav, er der jo også plads til lidt udskiftninger,

Ja det er rigtigt. De ligger vitterligt deromkring.. prøv selv at kigge..
du har nok mere forstand på dem end jeg om det er gode køb.

> [...]
> end et misligholdt / ikke renoveret eksemplar. Du kommer hurtigt til at
> bruge mange penge hvis du skal til at lave AC, El sæder, gearkasse ect.

Det vil jeg også gøre. Jeg har ikke noget imod at lave ting selv men
hvis det skal være hver weekend så vil jeg nu hellere vaske bilen end
reppe den hele tiden..

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 19:53

> Det eneste jeg ved om det er at mine forældres gamle 9000 2,3 (uden
> turbo) spandt som en mis selvom den havde gået 300kkm.
>
> Den var bare nice at cruise rundt i og tog alligevel røven på de fleste

Så tror jeg du bliver glædeligt overrasket når du prøver en 2.3 T

> Er det et udvendigt tandhjul?

Nope, og det er dyrt at skifte.
Motoren _skal_ lyde 100 % perfekt, ellers fejler den noget.

> Ja det er rigtigt. De ligger vitterligt deromkring.. prøv selv at kigge..
> du har nok mere forstand på dem end jeg om det er gode køb.

Kigger du efter en CC eller CS

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 21:07

Torben E skrev:

> Så tror jeg du bliver glædeligt overrasket når du prøver en 2.3 T

Jeg er næsten overbevist om jeg vil blive det.. Alene Henriks
lovprisninger

> Nope, og det er dyrt at skifte.

Pis. Troede lige det var noget jeg kunne skifte med en 13'er
stjerne-gaffel

> Motoren _skal_ lyde 100 % perfekt, ellers fejler den noget.

Det vil jeg huske. Hvad er mislyden?

> Kigger du efter en CC eller CS

CC/CS/CD.. det er ikke så vigtigt lige pt, da jeg kan lide alle
modellerne hver for sig.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 21:19

> Jeg er næsten overbevist om jeg vil blive det.. Alene Henriks
> lovprisninger

Så skulle du have været med på turen hjem fra Århus hér til aften.

> Pis. Troede lige det var noget jeg kunne skifte med en 13'er
> stjerne-gaffel

Det passer heller ikke helt hvad Torben siger. Men det afhænger selvfølgelig
meget af, om man kan skifte selv.

> CC/CS/CD.. det er ikke så vigtigt lige pt, da jeg kan lide alle
> modellerne hver for sig.

Helt enig.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 21:23

> Det passer heller ikke helt hvad Torben siger. Men det afhænger
selvfølgelig
> meget af, om man kan skifte selv.

Så prøv da lige at spørge Saab hvad det koster )-O
Det tager relativ lang tid, ca som at skifte toppakning.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 21:29

Henrik B. skrev:

> Så skulle du have været med på turen hjem fra Århus hér til aften.

Så skulle du have skrevet

> Det passer heller ikke helt hvad Torben siger. Men det afhænger
> selvfølgelig meget af, om man kan skifte selv.

Ved ikke om jeg kan men det finder jeg nok ud af hvis jeg prøver at
skille det ad.

Skiftede da motor i min gamle bil med hjælp fra min kammerat så helt
umuligt vil det nok ikke syne af sig.

Jeg skal selvf. have en Haynes ved min side.

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 21:18

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Pis. Troede lige det var noget jeg kunne skifte med en 13'er
> stjerne-gaffel

Det er også tæt på, hvis du selv vil mekke er det såmænd ikke
så dyrt.

> Det vil jeg huske. Hvad er mislyden?

Klapren / rallen i tomgang

> CC/CS/CD.. det er ikke så vigtigt lige pt, da jeg kan lide alle
> modellerne hver for sig.

Så tag da en CD, de er meget billige, (de har jo ikke stor klap)

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 21:27

Torben E skrev:

> Det er også tæt på, hvis du selv vil mekke er det såmænd ikke så
> dyrt.

Jeg _skal_ selv mekke. Både pga. pengepungen men også fordi jeg elsker
det.

Der er nu intet som at have ligget med hovedet i motorrummet hele
formiddagen og så dreje nøglen og nyde sit resultat

> Klapren / rallen i tomgang

OK - vigtigt at huske. Tak

> Så tag da en CD, de er meget billige, (de har jo ikke stor klap)

Det er også den jeg allerførst havde i tankerne men fronten på en CS'er
tror jeg det er... den er nu dejlig

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 21:29

> Jeg _skal_ selv mekke. Både pga. pengepungen men også fordi jeg elsker
> det.

Så kan du lave ballance drevet for ca 3000 kr. og et par tusser oveni
hvis du skal have knast drevet med.

> Det er også den jeg allerførst havde i tankerne men fronten på en CS'er
> tror jeg det er... den er nu dejlig

Jeps. lidt mere sporty / aerodynamisk.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-10-04 21:41

Torben E skrev:

> Så kan du lave ballance drevet for ca 3000 kr. og et par tusser oveni
> hvis du skal have knast drevet med.

Ugh.. dyre dele. Er det prisen i Danmark? Jeg kører gerne til Sverige
eller Tyskland hvis det er billigere.

> Jeps. lidt mere sporty / aerodynamisk.

Men meeen.. denne er nu også FED.. ved ikke om du kan genkende den

http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/images/bilen/Image05.jpg

Den står bare fed.. ser rigtig OLM ud!

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 21:46

> Men meeen.. denne er nu også FED.. ved ikke om du kan genkende den
>
> http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/images/bilen/Image05.jpg
>
> Den står bare fed.. ser rigtig OLM ud!

Det er jo fordi du ved hvad der er under hjælmen

Den har forresten fået en nyrenoveret / forstærket gearkasse fra
Jørgen Eriksson i dag

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 22:04

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo fordi du ved hvad der er under hjælmen
>
> Den har forresten fået en nyrenoveret / forstærket gearkasse fra
> Jørgen Eriksson i dag

Som i - har fået lagt i idag??

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 22:03

> Som i - har fået lagt i idag??

Jepper, Jørgen siger 500 forholdsvis rolige kilometer.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 22:15

> Jepper, Jørgen siger 500 forholdsvis rolige kilometer.

Damn hva'? ))

Glæder mig til at høre om dine erfaringer. )

Torben, har du været ude for at din bil har kørt speedometeret i bund? Jeg
mener, kan det være en fejl? )

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 22:15

> Torben, har du været ude for at din bil har kørt speedometeret i bund? Jeg
> mener, kan det være en fejl? )

Æhh, jeg er ikke lige med, men jo det har jeg været udsat for,
det går jo ikke så langt på sådan en gammel potte.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 22:31

> Æhh, jeg er ikke lige med, men jo det har jeg været udsat for,

*LOL*

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 04:57

Torben E skrev:

> Det er jo fordi du ved hvad der er under hjælmen

Haha.. næh den ser bare cool ud.

> Den har forresten fået en nyrenoveret / forstærket gearkasse fra Jørgen
> Eriksson i dag

Mums

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 21:55

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Men meeen.. denne er nu også FED.. ved ikke om du kan genkende den

> [...]

hmmm, jeg kender en der hedder Torben, der kører i den bil.
Og jeg har været med ude og køre i den - TAK FOR KAFFE!

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 04:57

Henrik B. skrev:

> hmmm, jeg kender en der hedder Torben, der kører i den bil. Og jeg
> har været med ude og køre i den - TAK FOR KAFFE!

hehehe

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 21:18

> Nope, og det er dyrt at skifte.

Vrøvl Torben.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 10-10-04 21:24

> Vrøvl Torben.

Så kan du jo lave det for ham, for et par 1000 ?

Torben E

Fra : TDN

Dato : 11-10-04 06:05

> [...]
> 1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?
>
> Der er nogle stykker på bilbasen til 30-50kkr.... fuld læder og klima.

Hvis du kan få fat på Brugt revyen fra 2003 kan du få en ide om hvorfor de
har den lave pris. Den har fået det "røde kort" = "Pas på" og overskriften
"svigtende Saab-kvalitet" og lige netop modellerne fra 1990-93 har masser af
problemer. Hvis jeg skulle skrive fejllisten her kommer jeg for sent på
arbejde, så lang er den måske nogen gider at scanne den ind til dig.
Træerne vokser jo ikke ind i himlen ellers kørte kørte jeg sikkert også i en
luksus SAAB til kr. 30.000

Mvh
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 13:55

TDN skrev:

> [...]
> scanne den ind til dig. Træerne vokser jo ikke ind i himlen ellers kørte
> kørte jeg sikkert også i en luksus SAAB til kr. 30.000

Det lyder interessant!

Hvad siger Torben og Henrik til det?

Fra : Torben E

Dato : 11-10-04 14:23

> Det lyder interessant!
>
> Hvad siger Torben og Henrik til det?

Det er ikke noget jeg kan genkende, det er en af de mest
velbyggede biler jeg har skruet i, og jeg har skruet i mange.

Klart nok er der fejl på dem, de er immervæk 11-14 år
gamle, men meget kan nok ledes hen på at folk ikke ved
hvordan de skal reppes, det er meget komplicerede biler,
alderen taget i betragtning.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 14:31

Torben E skrev:

> Det er ikke noget jeg kan genkende, det er en af de mest velbyggede biler
> jeg har skruet i, og jeg har skruet i mange.

Jeg synes heller ikke lige jeg kan genkende billedet ud fra hvad man
hører og selv har oplevet.

> Klart nok er der fejl på dem, de er immervæk 11-14 år gamle, men meget

Noget skal der jo komme. Det er der på alle biler.

> kan nok ledes hen på at folk ikke ved hvordan de skal reppes, det er
> meget komplicerede biler, alderen taget i betragtning.

Det er jo kram så lidt kompliceret skal det jo være for at give os den
sublime køreoplevelse

Nu vi er ved det.. Vil det være komplet hamrede pløkåndsvagt at købe
en 2,3 150HK udgave istedet for en 2,3t 200HK udgave?

Forsikringen er ikke et issue (den er på plads med ren ansvar) men hvad
med løbende vedligehold - her ses bort fra bremser og benzin.

Fra : Torben E

Dato : 11-10-04 15:17

> Nu vi er ved det.. Vil det være komplet hamrede pløkåndsvagt at købe
> en 2,3 150HK udgave istedet for en 2,3t 200HK udgave?

Hvis du er glad for at køre bil så tag 200´ eren, det er også der
mulighederne er hvis du vil pille.

Ellers er jeg sikker på Henrik har noget at sige til det, han har
haft begge.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 16:55

Torben E skrev:

> Hvis du er glad for at køre bil så tag 200´ eren, det er også der
> mulighederne er hvis du vil pille.

Jeg elsker bil og bilkørsel, derunder bilferie også. Det er min
lidenskab.

Pille vil jeg måske.. en simpel chip fra Speedparts, men ydermere rækker
min økonomi nok ikke til - der er ikke luft til at pille det helt store
desværre

> Ellers er jeg sikker på Henrik har noget at sige til det, han har haft
> begge.

Jeg afventer Kender nemlig kun til 150HK udgaven som jeg har cruiset
en del rundt i, det var en CD - gik da nemt 200 km/t men så heller ikke
meget mere. Men lækker dyt!

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 18:53

> Jeg elsker bil og bilkørsel, derunder bilferie også. Det er min
> lidenskab.

Så er der ingen tvivl - køb en Saab 9000. Nåååeee ja, dét ved du allerede.
)

> Pille vil jeg måske.. en simpel chip fra Speedparts, men ydermere rækker
> min økonomi nok ikke til - der er ikke luft til at pille det helt store
> desværre

Ja, med en 2,3T kommer du for kr. 5.000,- fra 200 Hk til 250 Hk. Dejligt
billige heste. )

> Jeg afventer Kender nemlig kun til 150HK udgaven som jeg har cruiset
> en del rundt i, det var en CD - gik da nemt 200 km/t men så heller ikke
> meget mere. Men lækker dyt!

Det er rigtig at 2,3i slutter lige på den anden side af 200 km/t - det
gjorde min også. Jeg vil sige at en alm. 2,3i er en utrolig harmonisk bil.
Motor, hestekræfter, køreegenskaber m.v. passer så dejligt sammen. Det går
op i en højere enhed. Jeg var meget glad for min. MEN!!! Hvis man bare én
gang har prøvet en 2,3T vil man resten af tiden man ejer en "i'er" ærgre sig
over, at man ikke smed de ekstra småpenge for at få T'eren. Der er en verden
til forskel. Og kører man pænt, er der ingen forskel på totaløkonomien på de
to. Så jeg synes at du skal prøve min - så vil du slet ikke overveje en 'er
længere.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:10

Henrik B. skrev:

> Så er der ingen tvivl - køb en Saab 9000. Nåååeee ja, dét ved du
> allerede.

Ja nemlig. Jeg har egentlig også en Golf 3 i tankerne.. men helt
ærligt.. den er godt nok trist på langture..

Så den er lige så langsom ude af billedet igen.

> Ja, med en 2,3T kommer du for kr. 5.000,- fra 200 Hk til 250 Hk. Dejligt
> billige heste. )

Nemlig ja. Det er for vildt det skal være så nemt og billigt.

> [...]
> bil. Motor, hestekræfter, køreegenskaber m.v. passer så dejligt sammen.
> Det går op i en højere enhed. Jeg var meget glad for min. MEN!!! Hvis

OK. Det oplevede jeg også. Selvom det er en tung bil så synes jeg ikke
den virkede bovlam..

> man bare én gang har prøvet en 2,3T vil man resten af tiden man ejer en
> "i'er" ærgre sig over, at man ikke smed de ekstra småpenge for at få
> T'eren. Der er en verden til forskel.

Det er også det jeg er bange for. Det jeg også er bange for er afgiften.
Som bekendtgjort tidligere så har jeg store planer om at importere en men
jeg synes det er svært. De vogne der er til salg i Danmark har gået over
300kkm og ligger i det prisleje 30-50kkr både med og uden turbo (?).

Dem syd for grænsen har gået det halve... hvad mon T&S vil forlange i
afgift? Jeg frygter det værste.. :-/

> Og kører man pænt, er der ingen forskel på totaløkonomien på de to.

Er det samme sliddele om den er med eller uden turbo?

> Så jeg synes at du skal prøve min - så vil du slet ikke overveje en
> 'er længere.

Haha. Du skal slet ikke være i tvivl.. du får en mail så snart det
bliver aktuelt!

Fra : John Sahl

Dato : 11-10-04 19:28

Martin Johansen [6000] wrote:
> Dem syd for grænsen har gået det halve... hvad mon T&S vil forlange i
> afgift? Jeg frygter det værste.. :-/

Den her ser ikke dum ud:
<http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111145569956>

Afgiften kan ikke være mere end 30-35.000,-

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 19:38

> Den her ser ikke dum ud:
> <http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111145569956>

Den ser MEGET fornuftig ud. Kan garanteret handles ned i EUR 2.000,- (Dkr
15.000,-). Alt i udstyr og lavt kilometertal. Fuldt serviceret. Hvad venter
du på Martin? Hvornår skal vi til Berlin?

> Afgiften kan ikke være mere end 30-35.000,-

Jeg vil nok gætte på at de vil sætte den til mellem 40 og 45.000,- Jeg er
født pessimist, når det kommer til Told & Skat. Men Martin kan jo selvf. få
en kopi af reg-attesten og sende den til T&S og få et fingerpeg. Hvad

Fra : John Sahl

Dato : 11-10-04 19:40

Henrik B. wrote:
> [...]
> jo selvf. få en kopi af reg-attesten og sende den til T&S og få et
> fingerpeg. Hvad venter du på Martin? Hvornår skal vi til

Tjek lige de eksempler der ligger på T&S, så tror jeg du
giver mig ret..

P.S. Undskyld til Martin for at lokke med ham på denne
måde

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:52

John Sahl skrev:

> P.S. Undskyld til Martin for at lokke med ham på denne måde

Haha jeg kan jo bare lade være med at grave i det

Ej det er sq iorden. Jo flere eks. man ser jo mere får man en idé om
hvad man kan forvente og så videre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:52

Henrik B. skrev:

> Den ser MEGET fornuftig ud. Kan garanteret handles ned i EUR 2.000,- (Dkr
> 15.000,-). Alt i udstyr og lavt kilometertal. Fuldt serviceret. Hvad
> venter du på Martin? Hvornår skal vi til Berlin?

Åh jeg venter såmend på min arv.. hehe. Næste år sker det.. desværre
ikke før.

> Jeg vil nok gætte på at de vil sætte den til mellem 40 og 45.000,- Jeg

Med mit held så ender den nok på 50kkr.. :-/

> fingerpeg. Hvad venter du på Martin? Hvornår skal vi til Berlin??
> ))

Hehe

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 19:57

> Med mit held så ender den nok på 50kkr.. :-/

Nope.....ikke når jeg skal gi' 60kkr for min.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 20:08

Henrik B. skrev:

> Nope.....ikke når jeg skal gi' 60kkr for min.

Hmm det ser jo lyst ud så

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:50

John Sahl skrev:

> Den her ser ikke dum ud:
> <http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111145569956>

Tak... nu kan jeg ikke sove i nat

Den ser dælme fin ud!!

> Afgiften kan ikke være mere end 30-35.000,-

Hmm seriøst?

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 19:55

> Den ser dælme fin ud!!

Jep.

> Hmm seriøst?

Tjah Martin, 50-55.000,- plus en smule til hjemtransport og syn, så er det
din.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:59

Henrik B. skrev:

> Tjah Martin, 50-55.000,- plus en smule til hjemtransport og syn, så er
> det din.

Har du de store støvler på? Jeg synes du vader godt og grundigt i sølet

Læg hertil forsikring + vægtafgift forud + en komplet rustbeskyttelse,
undervogn og hulrum + en TOTAL gennemvask, polering, opshining osv.

Rustbeskyttelse + polering i mindste detalje har jeg fået en pris på
5000,- ca og jeg skal undvære den i nogle dage. Det synes jeg er godt
givet ud.

Fra : John Sahl

Dato : 11-10-04 20:05

Martin Johansen [6000] wrote:
> Rustbeskyttelse + polering i mindste detalje har jeg fået en pris på
> 5000,- ca og jeg skal undvære den i nogle dage. Det synes jeg er godt
> givet ud.

Gør det selv og de 3500-4000,- er sparet, plus du er sikker
på det er gjort ordentligt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 20:09

John Sahl skrev:

> Gør det selv og de 3500-4000,- er sparet, plus du er sikker på det er
> gjort ordentligt.

Ham der skal lave det er prof. klargøringsmand og en ven af familien så
jeg har min lid til ham.

Problemet er han kan nogle tricks jeg ikke kan Og så er der lige det
med tiden til det.

Fra : Olesen

Dato : 12-10-04 17:09

> Problemet er han kan nogle tricks jeg ikke kan Og så er der lige det
> med tiden til det.

Hvad kan han som du ikke kan ?
Hvor dårlig er lakken, siden den er så vanskelig at få op at stå ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-10-04 19:36

Olesen skrev:

> Hvad kan han som du ikke kan ?

Bruge prof. maskiner og tekniker som jeg ikke besidder.

> Hvor dårlig er lakken, siden den er så vanskelig at få op at stå ?

Aner det ikke - jeg har ikke bilen endnu

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 18:48

> Klart nok er der fejl på dem, de er immervæk 11-14 år
> gamle, men meget kan nok ledes hen på at folk ikke ved
> hvordan de skal reppes, det er meget komplicerede biler,
> alderen taget i betragtning.

Ja, de er faktisk flere årtier foran de øvrige konkurrenter, når vi snakker
motorrummet - og sikkerhed.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 18:47

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemer. Hvis jeg skulle skrive fejllisten her kommer jeg for sent på
> arbejde, så lang er den måske nogen gider at scanne den ind til dig.

Det er én stor gang forkvaklet vrøvl. Det er sjovt, som journalister kan få
et blødt tandhjul på en balanceakselkæde til at være "Pas på" og "svigtende
Saab-kvalitet". Rystende.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:12

Henrik B. skrev:

> Det er én stor gang forkvaklet vrøvl. Det er sjovt, som journalister kan
> få et blødt tandhjul på en balanceakselkæde til at være "Pas på" og
> "svigtende Saab-kvalitet". Rystende.

Nu har jeg ikke set omtalte bog og TDN vil ikke rigtig ud med det, men...
er det, det eneste som der får dem til at sige "Pas på" ?

I så fald er det intet der får mig til at passe på. Jeg vil da bare
være opmærksom på det og evt. sætte penge tilside til en udskiftning
af tandhjulet så det ikke vælter budgette den dag det evt. måtte komme.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 19:41

> [...]
> være opmærksom på det og evt. sætte penge tilside til en udskiftning
> af tandhjulet så det ikke vælter budgette den dag det evt. måtte komme.

I det store hele ja. DI-kasetten er også et svagt punkt, men den kan
erhverves ny for under 2.000,- Eller brugt under 1.000,- Og generelt koster
stumper til 9000 ikke ret meget i Sverige. Jeg har f.eks. lige fået en
Mitsu-turbo ind ad døren, købt i Sverige for kr. 3.800,- Den har kørt under
1000 km. )

M.h.t. sliddele, så ja, 90% af stumperne er de samme med eller uden turbo.
Saab har altid bygget deres biler ud fra at de alle var med turbo. Til glæde
for ejerne.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 19:53

Henrik B. skrev:

> I det store hele ja. DI-kasetten er også et svagt punkt, men den kan

DI-hvad for noget?

> fået en Mitsu-turbo ind ad døren, købt i Sverige for kr. 3.800,- Den
> har kørt under 1000 km. )

Nice!!

> M.h.t. sliddele, så ja, 90% af stumperne er de samme med eller uden
> turbo. Saab har altid bygget deres biler ud fra at de alle var med turbo.

Det tænkte jeg nok.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 20:27

> DI-hvad for noget?

Direct Ignition. Direkt tænding. Dét, som andre bilproducenter først er
begyndt på.

Det er den frække røde kassette der sidder i topstykket.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 20:31

Henrik B. skrev:

> Direct Ignition. Direkt tænding. Dét, som andre bilproducenter først er
> begyndt på.

hehe.

> Det er den frække røde kassette der sidder i topstykket.

Okay så er jeg med igen. Har godt lagt mærke til den men tænkte det nok
bare skulle se godt ud.

Den *har* altså en funktion *GG*

Fra : Poul Henrik Eliassen

Dato : 11-10-04 20:44

> Direct Ignition. Direkt tænding. Dét, som andre bilproducenter først er
> begyndt på.
>
> Det er den frække røde kassette der sidder i topstykket.

Hej Henrik

Hvad er det der kan være problemet i det røde kassette. Løs forbindelse,
eller hvad??

PHE

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 21:23

"Poul Henrik Eliassen" <p.h@(fjern.dette)e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik
>
> Hvad er det der kan være problemet i det røde kassette. Løs forbindelse,
> eller hvad??

Vibrationer og for meget varme. Der sidder 4 stk. tændspoler inde i
kassetten - direkte ned på hver tændspole. Det gør at tændrørene får 40.000
volt i rø...! Det giver en bedre tænding. Og ingen bevægelige dele.
Derudover "brænder" den tændrørene rene, hver gang du sætter tænding på. Det
gør den ved at fyre 50-100 gnister af på det tændrør, hvis tur det er til at
starte. Starter bilen så ikke første gang, vil den, når du drejer nøglen
igen, fyre 1000 gnister af på samtlige tændrør. Derudover renser den lige
tændrørene, når du parkerer. Prøv en dag du kommer hjem at stå ud af bilen,
ræk armen ind og sluk. Du vil ofte kunne høre en summen fra motorrummet. Det
er disse gnister.

MEN! Når dette er sagt, er kassetten udsat p.g.a. motorens vibrationer og
varmeudvikling. Specielt den elektronik der sidder i kassetten. Ofte vil man
på forhånd kunne spotte at kassetten er på vej til at dø, et stykke tid i
forvejen. Det sker ved små udsættere under accelleration. Men kun når bilen
er varm, ikke kold eller i opvarmningsfacen. Oplever man dette, er det en
god idé at låne en anden kassette og se om det symptomerne forsvinder. Andre
gange vil man opleve at bilen bare dør - kan også ske under kørslen. Dette
følges ofte af en kraftig lugt af brændt olie og plastik fra motorrummet.
Det skyldes at tændspolerne er kølet af olie inde i kassetten.

Det skal også nævnes at det er vigtigt i forbindelse med tændrørsskift IKKE
at vende kasetten på hovedet, da den kølende olie derved løber fra
tændspolerne. Når man så starter vil det skade kassetten. Gør man det
alligevel, er det tilfådeligt at vente en halv times tid, inden man starter
bilen, så olien løber tilbage.

Og endnu mere vigtigt! BRUG KUN DE KORREKTE NGK-tændrør. Det kan ikke siges
ofte nok, og højt nok. Du skal benytte NGK BCPR-6ES på din 2,3i - OG INTET
ANDET!!! De skal have et gnistgab på 1,0 mm.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Torben E

Dato : 11-10-04 21:21

"Poul Henrik Eliassen" <p.h@(fjern.dette)e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik
>
> Hvad er det der kan være problemet i det røde kassette. Løs forbindelse,
> eller hvad??

Godtnok ikke Henrik

Der sidder noget elektronik der kan futte af, det giver
tændingsudsættere / startbesvær, og tilsidst en død vogn.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 21:42

"Poul Henrik Eliassen" <p.h@(fjern.dette)e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik

Du er velkommen til at mail'e mig direkte, hvis du i fremtiden skulle have
spørgsmål.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Olesen

Dato : 12-10-04 17:07

> Det er én stor gang forkvaklet vrøvl. Det er sjovt, som journalister kan

> et blødt tandhjul på en balanceakselkæde til at være "Pas på" og
"svigtende

Hvorfor egentlig ?
De fleste journalister vurderer jo "årets bil" på udformningen af
askebægeret.

Fra : BJ

Dato : 12-10-04 17:10

KLIP

> De fleste journalister vurderer jo "årets bil" på udformningen af
> askebægeret.

Så har svenske biler ikke en chance.

Her er askebæger og cigartænder ekstraudstyr.

Bjørn Jørvad

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 11-10-04 13:41

On Sun, 10 Oct 2004 17:16:43 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

>G'aften i stuerne
>
>Er det kritisk hvis en Saab 9000 2,3 (både med og uden turbo) fra
>1990-1993 har gået mellem 300-400kkm ?
>
>Der er nogle stykker på bilbasen til 30-50kkr.... fuld læder og klima.

Er det ikke sådan, at Saabs og Volvos reservedele er så dyre i DK, at
man udleverer dem sammen med nervemedicin ?

Broture koster dog også stadig en sjat

mvh

John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 13:55

JK (at mail dot dk) skrev:

> Er det ikke sådan, at Saabs og Volvos reservedele er så dyre i DK, at
> man udleverer dem sammen med nervemedicin ?

Alm. sliddele er ikke dyrere end til en Toyota Carina fx.

> Broture koster dog også stadig en sjat

Ja føj.. det er ikke billigt. Godt Sjælland ikke har noget at tilbyde
mig

Fra : Henrik B.

Dato : 11-10-04 18:55

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det ikke sådan, at Saabs og Volvos reservedele er så dyre i DK, at
> man udleverer dem sammen med nervemedicin ?

Det er vist mange år siden. Jeg skal ikke kunne udtale mig om Volvo's dele,
men til netop Saab 9000 sænkede man priserne på reservedele med 40 - 60% for
ca. 5 år siden. F.eks. kan det nævnes at det koster 338,- inkl. moms for 4
nye bremseklodser foran. Prøv at sammenligne dén pris med priserne hos de
"almindelige" mærker, som til f.eks. Ford Mondeo, Pøsjø 406, Toyota Avensis
m.fl. Og ofte holder stumperne på Saab'erne både 2 og 3 gange længere end
mange andre bilmærker.

--
M.v.h.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 12-10-04 07:39

On Mon, 11 Oct 2004 19:55:17 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>m.fl. Og ofte holder stumperne på Saab'erne både 2 og 3 gange længere end

Aha, jamen det er nyt for mig. For 5 år siden ! Tak for oplysningen.
Jeg tror, jeg skal have sådan en Saab !!

mvh

John