Forskel på luftfiltre?
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-10-04 11:28

Hej hej, endnu et spørgsmål i rækken

Jeg skal have skiftet luftfiltret på min Vento (den er købt brugt for et par
måneder siden og nu vil jeg have lavet de nødvendige slitage ting)

kan et svare sig at købe et sportsfilter til ca 300,- i forhold til et
standard Vento filter? Bedre ydelse, økonomi osv?

Hvilket filter skal man vælge? KN har jeg fået foreslået, men Thansen sælger
sportsfiltre til 298,- er de lige så gode?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-04 11:48

Hej!

Anders B. Hyltoft wrote:

> kan et svare sig at købe et sportsfilter til ca 300,- i forhold til et
> standard Vento filter? Bedre ydelse, økonomi osv?

Tja, hvis du vil have mere larm og 0% ekstra performance så værsgo :) Jeg gider
ikke spilde tid på disse pjatfiltre, som primært henvender sig til unge
motorbøller <render_og_dukker_mig.avi>

--
Mvh, Kim (som bruger orig. Ford luftfilter)

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-10-04 12:31

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
gider
> ikke spilde tid på disse pjatfiltre, som primært henvender sig til unge

Nej, hvis der ingen fornuftig forbedring er i enten ydelse, holdbarhed eller
økonomi, så kan jeg ikke se en grund til bruge 200,- for meget.

Ifølge KN er der dog en længere hodlbarhed på deres filtre da de kan
genbruges, samt en bedre ydelse, men er det bare salgsgas?

http://www.knfilterchargers.com/search/product.aspx?Prod=33-2069

Hvis jeg kan få et KN filter for ca 700,- så må det da alt andet lige tjene
sig selv ind i løbet af en 5 år, og så kan man jo tage den evt. forbedring
med som gratis bonus?

Jeg skal lige overveje det tror jeg...
Er der nogle steder i DK som er billige med KN filtre?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-10-04 12:57

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal lige overveje det tror jeg...
> Er der nogle steder i DK som er billige med KN filtre?

Det er ikk første gang det sprgs bliver postet, har er hvad Google giver:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&q=KN&btnG=S%C3%B8g&meta=group%3Ddk.fritid.bil

Personligt vil jeg ikke røre det. Hvor meget køre du, et papir skal skiftes
hver 40-50.000 km og koster max. 100,-, og det er du sikker på virker
optimalt- et KN skal renses og smøres for bare at virke lidt. Ellers kan du
lige så godt køre uden.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-10-04 13:10

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote in message

> [...]
> hver 40-50.000 km og koster max. 100,-, og det er du sikker på virker
> optimalt- et KN skal renses og smøres for bare at virke lidt. Ellers kan

Jeg har læst de tidligere tråde før jeg postede, men det lyder mere og mere
som om at man er nødt til at snakke med nogle der har erfaringer med netop
den type bil man selv har, da effekten åbenbart varierer fra bil til bil??

Hvis jeg ksla prøve det KN filter, vil jeg kvie mig lidt ved at punge 700,-
ud til det. Er der nogen der sælger billigere i DK eller EU for den sags
skyld jeg har internet og VISA

Hvad mener du med at filtret skal smøres for at virke? Er det efter første
vask at man skal smøre det? og med hvad?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-10-04 13:22

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med at filtret skal smøres for at virke? Er det efter første
> vask at man skal smøre det? og med hvad?

For at det skal holde et minimum af støv&skidt tilbage, skal det fedtes ind
m. etellerandet olie beregnet til det, efter rens. Og KN ser helst du bruger
deres egen "rense-kit" = ekstra UDGIFT og besvær. Jeg ved ikk hvor du køber
det billigst, har ikke sat mig ind i det, som sagt taler fornuften for at
man bruger papir.

Fra : TDN

Dato : 10-10-04 12:50

> [...]
sælger
> sportsfiltre til 298,- er de lige så gode?

På min tidligere Polo 1.6 8v, 75 hk, var der en klar forbedring med et KN
filter. En sprød lyd, ændret (læs bedre) speederrespons, en forbedret ydelse
ved højere omdr. hvor den blev mærkbart kvikere og trak omdrejninger i 5
gear til et stykke op i det røde felt ud af lige vej uden problemer og
speedometeret viser 200 km/t (kan ikke mere)(her har jeg flere vidner som
har været med og var noget imponerede, en havde bla. en Pug 206 S16 som slet
ikke kunne være med) Hvis man omregnede omdrejningerne med gearingen i 5
gear gav det ca. 193 km/t.

Men jeg da jeg købte min tidligere Passat 1.8 20V fra 1997 satte jeg også et
KN filter på og her var der ingen mærkbar forskel.

Så find med en motor magen til din og hør om erfaringer, da det nok er
forskelligt hvad det giver at skifte til et KN filter.

Mvh
Thomas

Fra : phk

Dato : 10-10-04 13:12

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
slet
> ikke kunne være med) Hvis man omregnede omdrejningerne med gearingen i 5

En omdrejningstæller er nøjagtig lige så unøjagtig som et speedometer uanset
om du har elektronisk eller kabeldrevet omdrejningstæller.

Hvis du har sammenlignet ydelsen på din bil med et gammelt luftfilter og et
splinternyt K&N filter vil du ganske naturligt få en effektforøgelse. Men du
vil ikke kunne mærke forskel på et nyt luftfilter og et nyt K&N luftfilter
_med mindre_ du begynder at rode med chippen på motoren eller gøre andre
tiltag for at motoren skal nyde godt af den påståede ekstra mængde luft et
K&N filter påfører en motor.

En 110 HK Golf kan køre 193 km/timen. Jeg tvivler på at du kan få en 75 HK
Polo bare tilnærmelsesvis op i nærheden af det.

--
Per, Esbjerg

Fra : TDN

Dato : 10-10-04 13:36

> [...]
>
> En 110 HK Golf kan køre 193 km/timen. Jeg tvivler på at du kan få en 75 HK
> Polo bare tilnærmelsesvis op i nærheden af det.

Jov, jeg har heller ikke påstået de 193 er ægte km/t (det var før navigation
med hastighedsmåler som nu er næsten hvermandseje), men nu var bilen målt
til 87 hk. på et rullefelt så de 75 hk. var ihverttilfælde hjemme.

Uanset hvad gav KN filteret en positiv virkning på netop denne bil, hvilket
det ikke gjorde på min næste bil.... hvilket var essensen af det indlæg.

Mvh
Thomas

Fra : phk

Dato : 10-10-04 14:20

> [...]
> med hastighedsmåler som nu er næsten hvermandseje), men nu var bilen målt
> til 87 hk. på et rullefelt så de 75 hk. var ihverttilfælde hjemme.

Den 90 HK Golf jeg nævnte har så nok nærmere 100 HK ægte såh ...

> Uanset hvad gav KN filteret en positiv virkning på netop denne bil,
hvilket
> det ikke gjorde på min næste bil.... hvilket var essensen af det indlæg.

Og luftfiltrenes tilstand på begge biler umiddelbart før de blev skiftet?

--
Per, Esbjerg

Fra : TDN

Dato : 10-10-04 14:42

> [...]
> hvilket
>
> Og luftfiltrenes tilstand på begge biler umiddelbart før de blev skiftet?

Polo'en ca. 5.000 - 6.000 km, Jeg meldte mig ind i Poloklubben og efter at
have hørt om andre der havde gode erfaringer med KN på denne motor, satte
jeg et på. Passat'en få hundrede km. da den lige havde fået nyt papirfilter
ved købet og jeg købte straks et KN filter.

Accepter nu bare at jeg og andre der havde prøvet Polo'en før og efter KN
filteret kunne mærke forskel. Jeg er ikke fanatiker med KN og læg mærke til
jeg skriver at det ikke gav nogen mærkbar effekt i Passat'en.

Mvh
Thomas

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-10-04 15:14

Jeg har lige bestilt et KN filter for 43$ ved
http://www.performance-air-filters.com/

Selv hvis der kommer told på har jeg sparet et par hundrede kroner, så hvis
det ikke gør nogen forskel så er det ikke den store udskrivning.

Jeg melder lige tilbage ang. min erfaring med filteret i min Vento.

Jeg takker meget for al info'en. Nu får vi se om det gør nogen forskel i min
bil

Fra : phk

Dato : 10-10-04 15:50

> [...]

til
> jeg skriver at det ikke gav nogen mærkbar effekt i Passat'en.

Jeg gjorde blot opmærksom på de fejl der kan være årsag til man tror et KN
filter virker lige som når man begynder at køre længere på literen fordi man
skifter til et andet mærke - og det er som regel altid i foråret.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 17:03

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
man
> skifter til et andet mærke - og det er som regel altid i foråret.

Det er nu om efteråret man køre længst pr liter, men samme
luftfilterstandard. Fysisk lov.
Så normalt er det nok bedst at skifte om efteråret, da er al den tørre støv
jo kommet ind i filtret.
Men andre har jo nok en anden mening, subjektiv opfattelse
Jeg er enig med phk: et rent oliefilter vil i lang de flest tilfælde være
bedre og langt billiger end en olieindsmurt grydesvamp i indsugningen.
Hvorfor er der ingen der har nævnt motorslidtage og fejlvisning af målere i
indsugningen ved brug af olie (eller mangel på samme) i indsugningen
--
Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-10-04 17:43

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er der ingen der har nævnt motorslidtage og fejlvisning af målere
> indsugningen ved brug af olie (eller mangel på samme) i indsugningen
> --
For ikke at gentage mig selv, valgte jeg at bringe et link til en søgning på
Google, men vi er rimeligt enige ;).

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 10-10-04 13:11

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så find med en motor magen til din og hør om erfaringer, da det nok er
> forskelligt hvad det giver at skifte til et KN filter.

Ja, det er nok svært at få et entydigt svar, selvom det lyder som om at jeg
mest risikerer at kaste pengene ud af vinduet.

Man skal nok have fat i nogen som har prøvet på samme biltype...