Er den virkelig så god den Toyota ??
Fra : Thomas

Dato : 10-10-04 10:07

Hej.

Familien og jeg står overfor at skulle købe en brugt bil, og har i den
forbindelse selvfølgelig spurgt os lidt for med hensyn til gode råd og ideer
til et valg af model.

Vores kørselesbehov er meget begrænset, dvs. ugens indkøbstur, børnenes
sport osv...
Dette sammenholdt med at vi ikke har krav til luksus o.lign., gør at vi
næsten hver gang vi spørger een til råds får at vide at vi bør købe en
Toyota, som i manges øjne er en "Driftsikker og vedligeholdelsesfri" bil

Nuvel, belært af ovenstående velmenende råd er jagten så gået ind på en ca.
8 år gammel Toyota Carina E, der nok bør have ca. 160.000Km på bagen og
selvfølgelig er i en fornuftig stand.

Men, og så kommer det som det hele drejer sig om..., Er sådan en Toyota
Carina E virkelig så god som brugtbil at man skal betale 20-30% mere i
brugtpris end tilsvarende modeller fra andre fabrikater ?
Eks.vis Ford Mondeo, Mazda 626 osv osv....

Det er nu ikke fordi vi ikke vil betale hvad en fornuftig bil koster, men
når nu man skal vælge imellem en god Carina E til eks.vis. 60.000.- og en
lige så flot og velholdt Ford Mondeo til 45.000.- så er det svært at skulle
betale 15.000.- mere for Toyotaen, bare fordi alle er af den mening at det
er en go' bil.

Hvad siger I herinde ?
Er de ekstra 20-30% godt givet ud på en 8år gammel Carina E ?

Thomas.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-10-04 10:50

"Thomas" <oz1jte@SLETDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en go' bil.
>
> Hvad siger I herinde ?
> Er de ekstra 20-30% godt givet ud på en 8år gammel Carina E ?

Jeg har ikke de store Ford-erfaringer, men min Carina E 1,8 Xli fra 97
er den bedste og mest driftssikre bil, jeg nogensinde har haft.
Jeg har ikke udskiftet andet end sliddele, og den har rundet 1/4 mill.
Så en Carina E vil jeg absolut ikke fraråde selv om den er lidt usexet og
ordinær, men det er mondeoen jo også

Bo

Fra : Henrik

Dato : 10-10-04 10:51

På en brugt Toyota Carina skal du se om bremserør er skiftet til kobberrør
Køleren tære, men hvis den er skiftet til den nye model (den er grå på
lameller) er det også ok
På 1,6 / 1,8 kan vandpumpen blive utæt.
Men hvis den ellers er passet med vand og olie er der ikke noget at være
bange for.
En gang rust behandling er også en god ting.

Det tyske vejhjælp laver lister over hvilke biler der har brug for hjælp og
der ligger Toyota normalt meget højt med det mærke som har de færeste fejl.

Men prøv de biler du har kik på og se hvilken du syntes bedst om.

MVH

Henrik

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 10-10-04 12:05

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fejl.

> Men prøv de biler du har kik på og se hvilken du syntes bedst om.

Jeg kan også kun anbefale en Carina E. Vores er en årg 94 og den har kørt
200.000 km. Som de andre skriver, så har vi skiftet køler og bremserør ved
baghjulene. Vandpumpen blev skiftet da tandremmen blev skiftet. Den var ikke
utæt, men da den alligevel skulle afmonteres blev den skiftet samtidig. Og
så kører den stadig med den første udstødning.
Jeg får service lavet ved Toyota og jeg bliver faktisk som regel overrasket
over hvor billigt det bliver. Eks: 190000 km 815,- = Olieskift + div.
småting.
Matthias

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 13:07

> [...]

og
> der ligger Toyota normalt meget højt med det mærke som har de færeste

Er ADAC statistikkerne det eneste du går efter,
så er Toyota sikkert et godt valg.

Men 2001 var året, Ford Focus vippede Toyota
af pinden, som den første europæiske bil i 14 år..

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-10-04 16:13

> [...]
> så er Toyota sikkert et godt valg.
>
> Men 2001 var året, Ford Focus vippede Toyota
> af pinden, som den første europæiske bil i 14 år..

Du husker forkert Olesen, det var i 2001 at Focus blev nummer 1 blandt 1-3
år gamle biler til syn (TUV).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 18:49

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du husker forkert Olesen, det var i 2001 at Focus blev nummer 1 blandt 1-3
> år gamle biler til syn (TUV).

Okay, følte også en vis usikkerhed da jeg skrev detaljerne..

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-04 21:23

> Er ADAC statistikkerne det eneste du går efter,
> så er Toyota sikkert et godt valg.
>
> Men 2001 var året, Ford Focus vippede Toyota
> af pinden, som den første europæiske bil i 14 år..

Nåååeee, er det ikke dem der er ramt af dårlig sealer = ruster?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Olesen

Dato : 11-10-04 17:03

> Nåååeee, er det ikke dem der er ramt af dårlig sealer = ruster?

Jo.
Det er Toyota, som konsekvent ruster alle andre steder, bl.a tårnene *S*

Fra : alexbo

Dato : 10-10-04 12:23

"Thomas" skrev

> Hvad siger I herinde ?
> Er de ekstra 20-30% godt givet ud på en 8år gammel Carina E ?

Ja.
Prøv at se 4 år frem i tiden, hvad koster en 12 års Carina i forhold til en
12års Ford, den forskel er i din favør når Carinaen skal sælges.
Resten spares nemt i det daglige.
Japansk i det hele taget er et godt valg.
Nissan er noget overset og vist også til at købe for rimelige penge.
Prøv at kigge efter en Nissan Primera, den matcher Carinaen.

mvh
Alex Christensen

Fra : ham-der

Dato : 10-10-04 12:42

> [...]
> er en go' bil.
>
> Hvad siger I herinde ?
> Er de ekstra 20-30% godt givet ud på en 8år gammel Carina E ?

Du får ikke noget mere driftsikker end en Carina E , jeg havde en 93' 2,0
stc. og da jeg solgte den for et år siden havde den kørt 302.000 km. uden
problemer og de store reservedels regninger, men 2,0 er dyr i benzin, og det
var grunden til jeg solgte den, jeg købte i stedet en 87' Toyota camry 2,0
TD som jeg hentede i Tyskland, en enejers der havde kørt 150.000 km på 16
år, og så er den fuldstændig som ny overalt, den skulle jeg gerne kunne køre
i de næste 10 år uden de store problemer.

Allan Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 10-10-04 12:54

"ham-der" <ham-der@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> jeg købte i stedet en 87' Toyota camry 2,0 TD
> den skulle jeg gerne kunne køre i de næste 10 år
> uden de store problemer.

Et godt eksempel på, at man ikke kan slå alle Toyota'er
over een kam. Camry af den modelserie var meget popu-
lær i DK, men du ser ikke nogen af dem idag.

Især diesel udgaven var hårdt ramt af driftsmæssige
problemer - og især automatgearkassen, der manglede
en oliekøler.

Nuvel - jeg håber ikke, du løber ind i problemer. Jeg
nævner det blot i sammenhæng med "Toyota".

En Carina er et godt køb, som jeg ser det, men ikke noget
jég ville købe. Dertil er den for kedelig, uinspirerende
og ikke mindst lam!

Fra : ham-der

Dato : 10-10-04 13:22

> [...]
>
> Især diesel udgaven var hårdt ramt af driftsmæssige
> problemer - og især automatgearkassen, der manglede

Nu er den jeg har en CV20 altså den nye model, og dem kører der ikke rigtig
nogen af i diesel her i landet, jeg har tidligere haft en CV10 årg. 83 også
i TD og dem har der været rigtig mange problemer med

> Nuvel - jeg håber ikke, du løber ind i problemer. Jeg
> nævner det blot i sammenhæng med "Toyota".

Det håber jeg da ikke, jeg er selv mekaniker, selvom jeg ikke arbejder i
branchen mere, min er med manuel gear, og de gearkasser er gode nok, det har
jo også noget at gøre med hvordan de bliver kørt og vedligeholdt, dem der
var problemer med er jo nok dem der kørte som taxa, for det kan de ikke
holde til, og det kan nye M. B. heller ikke, har en kammy der er chauffør,
bilen er lige blevet 1 år, og med den tredie turbo

> En Carina er et godt køb, som jeg ser det, men ikke noget
> jég ville købe. Dertil er den for kedelig, uinspirerende
> og ikke mindst lam!

I den prisklasse er det nok det bedste køb, og jeg syntes nu heller ikke
rust er noget problem ved Carinaen, dem man ser der ruster er i de fleste
tilfælde dem der har været skadet og ikke er blevet sealet / behandlet
bagefter, om den er kedelig har jo noget med smag at gøre og smag og behag
er jo heldigvis forskellig,

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-10-04 06:25

"Thomas" <oz1jte@SLETDETTEmail.dk> wrote in message
> Dette sammenholdt med at vi ikke har krav til luksus o.lign., gør at vi
> næsten hver gang vi spørger een til råds får at vide at vi bør købe en
> Toyota, som i manges øjne er en "Driftsikker og vedligeholdelsesfri" bil

LOL, det er det rigtigt mange som siger :)
Og generelt set har de nok ret, Toyota kommer gang på gang godt ud af det i
diverse undersøgelser. Men jeg tror ikke de er så gode, som deres rygte,
ihvertfald baseret på egne erfaringer med Toyota (2 stk. Celica, 1 stk.
Starlet).
Min lillesøster havde de to Celica´er; en ´87 (tror jeg det var) - en rigtig
skramlekasse, masser af rust, nogle småfejl, batteriet var fladt ved flere
anledninger. Den anden, en ´92, var tilnærmet fejlfri i den tid hun havde
den, men der var nogle sære lyder fra undervognen som hun aldrig fandt ud
af.
Når hun så skulle have *bil*, købte hun en ´94 Audi 100 2.6 E med
automatgear og AC - komfort- og køremessig langt bedre end Toyota´erne, men
hun var ikke så vild med de værkstedregninger hun fik *LOL*
Det første serviceeftersyn ved ca. 220.000 km kostede 13.000,- + 4.000,- til
nye dæk - hos Audi ville serviceeftersynet alene kostet mere end 20.000,-.

Starlet´en er det så min forlovede som kører i; når hendes gamle Omega blev
skrottet efter et ublidt møde med en Chevy Suburban, var jagten igang - og
som i dit tilfælde gik samtlige gode råd ud på at Toyota = nul problemer.
Hendes far kom så over denne ´97 Starlet med ca. 95.000 km på bagen. At der
generelt set ikke er meget fejl med disse biler, kan jeg godt forstå - den
har ABS og servo, ellers intet i udstyr, ikke engang centrallås :) Ergo
intet der kan gå i stykker.
Tændstifterne sagde tak og farvel efter at merkeværkstedet vaskede motoren
på den, der er problemer med koblingen, gearkassen (den blev noget bedre med
ny gearolie, men det sker stadig, at den ikke vil i gear, og den
rykker/napper til tider), motoren brænder olie som en gammel ´kaner,
udstødningen løsnede, dørlåsen på førerdøren fungerede ikke (blev smurt op,
og fungerer OK til nu, men Toyota anbefaler at skifte lås/lave nye nøgler
med tiden, dette koster ca. 7000,- kr - jeg ved ikke om det inkluderer
tændingslåsen, for den driller også). Dertil kommer omfattende rustangrep på
bagklappen, som jeg indtil videre har fået standset.

Som hun selv siger - den starter alltid, og hun kommer fra A til B i den,
skønt hun ved aldrig hvornår der er tomt for olie...;)

Efter at vi begge blev "indoktrineret" at Toyota var synonymt med fejlfrit
bilhold, er der ikke frit for at vi begge nok er en anelse skuffet over
kvaliteten.

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Olesen

Dato : 11-10-04 17:04

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> Efter at vi begge blev "indoktrineret" at Toyota var synonymt med fejlfrit
> bilhold, er der ikke frit for at vi begge nok er en anelse skuffet over
> kvaliteten.

Godt at høre.
Bruce & Co. har nok ikke levet helt forgæves.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 11-10-04 20:54

Den Mon, 11 Oct 2004 18:04:29 +0200, skrev "Olesen"
<olesen@jubiipost.dk>:

>"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

>Godt at høre.
>Bruce & Co. har nok ikke levet helt forgæves.

Er det godt at høre om en dårlig Toyota?
Så må det da være fordi du ikke hører om det så tit, eller hva'?
Jeg har haft en Corolla fra '77, som rustede, men det gjorde en Kadett
eller Golf eller Escort eller... fra samme årgang også. Ellers var der
ingen defekter på den.
Derefter havde jeg en Carina fra '86, ingen rust, ingen fejl udover
normalt slid samt at den nægtede at starte én gang fordi fruen havde
glemt at slukke lyset.
Carina E fra '96, ingen rust overhovedet, ingen fejl, stadig original
udstødning efter 190.000 km.
Yaris Verso 2000, har lige rundet 100.000 km. Ingen rust, stadig
originale bremser og udstødning. Jeg har lige skiftet sommerdækkene
her i sommers, sådan noget skrammel.
Jeg har netop bestilt en Yaris Verso 1,4 D-4D Sol, med A/C og oliefyr,
problemet er at det bliver svært for den at leve op til de andre
Toyotaer jeg har haft, men jeg tør godt ta' chancen.

Today, Tomorrow, Toyota

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 11-10-04 21:07

Den Mon, 11 Oct 2004 21:53:49 +0200, skrev Anders Sørensen
<anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk>:

>Carina E fra '96, ingen rust overhovedet, ingen fejl, stadig original
>udstødning efter 190.000 km.

Det var en Carina E fra '94 jeg havde.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-10-04 00:06

Anders Sørensen wrote:

> Det var en Carina E fra '94 jeg havde.

Aha. Så fin en bil, at den føltes to år nyrere.

mvh
Henning

Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-10-04 08:11

Ja nemli' ja.

Fra : Olesen

Dato : 12-10-04 17:32

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:tbolm0lnoouirrmeevrf7dlo12hh5t2k64@4ax.com...

> Er det godt at høre om en dårlig Toyota?

Det er rart at høre, det ikke kun er guld, grønne skove
og salgsgas/billige tv-reklamer, ja.

> Så må det da være fordi du ikke hører om det så tit, eller hva'?

Jeg kører forbi et Toyotaværksted dagligt, og antallet af
biler som står klar til afhentning er mindst lige så lang som
alle andre steder. Det er ikke alt guld som glimrer.

> Jeg har haft en Corolla fra '77, som rustede, men det gjorde en Kadett
> eller Golf eller Escort eller... fra samme årgang også. Ellers var der
> ingen defekter på den.

Toyota har et godt ry hvad angår værkstedsdage,
men samtidig et lidt mere blakket ditto hvad angår rust.

> Derefter havde jeg en Carina fra '86, ingen rust, ingen fejl udover
> normalt slid samt at den nægtede at starte én gang fordi fruen havde
> glemt at slukke lyset.

Begrebet 'normalt slid' er en taknemmelig satan.

> Carina E fra '96, ingen rust overhovedet, ingen fejl, stadig original
> udstødning efter 190.000 km.

Folk går virkelig op i deres lydpotter
Eks. slider korte byture mere på potterne end
langture.

> Yaris Verso 2000, har lige rundet 100.000 km. Ingen rust, stadig
> originale bremser og udstødning. Jeg har lige skiftet sommerdækkene
> her i sommers, sådan noget skrammel.

Hvad så, hvis jeg nævner en Alfa 146 som efter ca. 6½ år
stadig har sin originale lydpotte og har kørt flest
byture ? Ingen rust, men skiftet skiver samt knastforstiller
på garantien. Dêt synes jeg ærlig talt kun er forventeligt.

> Jeg har netop bestilt en Yaris Verso 1,4 D-4D Sol, med A/C og oliefyr,
> problemet er at det bliver svært for den at leve op til de andre
> Toyotaer jeg har haft, men jeg tør godt ta' chancen.

Hvad koster sådan en charmetrold så ?

> Today, Tomorrow, Toyota

Ford, Built Tough *S*

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-04 18:13

> Jeg kører forbi et Toyotaværksted dagligt, og antallet af
> biler som står klar til afhentning er mindst lige så lang som
> alle andre steder. Det er ikke alt guld som glimrer.

Har du hørt om ordet almindelig serviceeftersyn??

> Folk går virkelig op i deres lydpotter
> Eks. slider korte byture mere på potterne end
> langture.

Blot ikke på en Toyota - de leveres med rustfri udstødninger fra fabrikken.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-10-04 21:34

Den Tue, 12 Oct 2004 18:32:14 +0200, skrev "Olesen"
<olesen@jubiipost.dk>:

> [...]
>biler som står klar til afhentning er mindst lige så lang som
>alle andre steder. Det er ikke alt guld som glimrer.

De skal vel serviceres somalle andre biler?

>Toyota har et godt ry hvad angår værkstedsdage,
>men samtidig et lidt mere blakket ditto hvad angår rust.

Der kan vel nævnes mange bilmærker som har større problemer med rust
end Toyota. Dem jeg har haft fra '86 og frem har ikke haft
rustproblemer overhovedet.

>Begrebet 'normalt slid' er en taknemmelig satan.

Dæk, bremser og udstødning. Jeg kan ikke huske hvor tit det blev
skiftet, da jeg solgte den i '97. Men det var ikke specielt tit, som
f.eks. på en Peugeot 405 nogle venner havde: Cirka 4-5000 kr. for
hvert eftersyn idet bremserne altid skulle have en stor omgang.

>Folk går virkelig op i deres lydpotter
>Eks. slider korte byture mere på potterne end
>langture.

Vi kører meget blandet kørsel, men ikke specielt meget bykørsel.

> [...]
>byture ? Ingen rust, men skiftet skiver samt knastforstiller
>på garantien. Dêt synes jeg ærlig talt kun er forventeligt.

Den er da bedre end sit rygte er den ikke?

>Hvad koster sådan en charmetrold så ?

Omkring 230.000 kr.

>Ford, Built Tough *S*

Worn out fast

Fra : Olesen

Dato : 13-10-04 17:52

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:h7fom050vkfsgiv88lakqdnmbjblu8spuu@4ax.com...

> Der kan vel nævnes mange bilmærker som har større problemer med rust
> end Toyota. Dem jeg har haft fra '86 og frem har ikke haft
> rustproblemer overhovedet.

Nu vil Toyota gerne kendes som noget,
der er 112% iorden.
Min Ford fra 1986 har heller ikke rustproblemer,
og det mekaniske er til at overse og rimelig
billig i original-dele.

> Den er da bedre end sit rygte er den ikke?

Tror ikke, jeg har hørt så mange 146 fejl som småting
på 156'eren.

> Omkring 230.000 kr.

Det er altså vildt.
Så kan jeg godt nøjes med en
Fiesta til de 135.000,- reklamerne
dikterer , og så bruge 95.000,-
på benzin *S*.

> Worn out fast

(også værd at reparere på som 20 årig )

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-10-04 23:33

Den Wed, 13 Oct 2004 18:52:16 +0200, skrev "Olesen"
<olesen@jubiipost.dk>:

>"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
> [...]

Da jeg ikke vil nøjes med en Fiesta, må jeg jo betale prisen.
Iøvrigt koster en Fiesta over 180000 plus det løse som diesel.
Hvis Yaris Verso skal sammenlignes med en Ford skal det vel være
Fusion til 200000 plus det løse, som jeg ikke vurderer til at opfylde
mine krav så godt som Yaris Verso. Og så er det en Ford.

>(også værd at reparere på som 20 årig )

Og nødvendig

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 12-10-04 07:31

Nu, hvor dette indlæg har ligget et par dage, synes jeg ærligt talt,
at der ikke rigtigt har været nogle anbefalinger af Forden!

FORD-ejere kom nu frem

Bo
(Toyota Carina E)

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-04 16:54

"Bo Rasmussen" <bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse
> Nu, hvor dette indlæg har ligget et par dage, synes jeg ærligt talt,
> at der ikke rigtigt har været nogle anbefalinger af Forden!

Undrer dét? )

--
M.v.h.