/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
150.000 km mellem olieskift
Fra : Jan Vennike


Dato : 09-10-04 18:33

Hej NG

I går ved "kanalsvømningen" faldt jeg over en tysk kanal, hvor der var noget
om et eller andet system, man kunne montere i sin bil, så den kunne klare
150.000 km mellem olieskiftene.

Man så en taxi vognmand, som viste olien fra en af sine Mercedes biler, som
havde kørt *temmelig* langt på olien - og den så stadig helt klar ud.

Desuden havde de på en teststand på et eller andet testinstitut prøvet med
en VW TDi med belastning svarende til almindelig drift over 150.000 km - og
der så olien også OK ud.

Så kan man indvende at diverse additiver i olien fordamper efter
20.000-30.000 km, men det var der også en løsning på, for dem købte man bare
i løs vægt og hældte på for hver 30.000 km.

Nogen der kender systemet ???

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



 
 
ENN (09-10-2004)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 09-10-04 19:03

http://www.trabold.de/hp2.htm

eller
http://www.delta-technik.de/index.html#reduziert

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
news:416820ce$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> I går ved "kanalsvømningen" faldt jeg over en tysk kanal, hvor der var
> noget om et eller andet system, man kunne montere i sin bil, så den kunne
> klare 150.000 km mellem olieskiftene.
>
> Man så en taxi vognmand, som viste olien fra en af sine Mercedes biler,
> som havde kørt *temmelig* langt på olien - og den så stadig helt klar ud.
>
> Desuden havde de på en teststand på et eller andet testinstitut prøvet med
> en VW TDi med belastning svarende til almindelig drift over 150.000 km -
> og der så olien også OK ud.
>
> Så kan man indvende at diverse additiver i olien fordamper efter
> 20.000-30.000 km, men det var der også en løsning på, for dem købte man
> bare i løs vægt og hældte på for hver 30.000 km.
>
> Nogen der kender systemet ???
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the email to reach me
>
>




Jørgen M. Rasmussen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-10-04 06:29


"ENN" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.trabold.de/hp2.htm
>
> eller
> http://www.delta-technik.de/index.html#reduziert
>
Det er ikke 1. gang sådan et "filter" præsenteres. Engang så jeg sån' et
lukket op, det indeholdt en rulle lokumspapir ;). Det er ikke kun et sprgs.
om filtrering af sod og små-partikler, men motorolien nedbrydes og fyldes
med vand og svovlsyre. Jeg så ikke hvordan anlæg på store skibs,industri
motorer håndtere det, der bliver olien regenereret pga. mængden.



ENN (10-10-2004)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 10-10-04 08:22

.. Jeg så ikke hvordan anlæg på store skibs,industri
> motorer håndtere det, der bliver olien regenereret pga. mængden.


På store skibsmotorer og kraftværksmotorer renses olien af en centrifuge der
slynger urenheder ud af olien, herudover tages olieprøver jævnligt så man
kan se om olien er ok.
'





Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 08:43


"ENN" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:4168e343$0$210$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>. Jeg så ikke hvordan anlæg på store skibs,industri
>> motorer håndtere det, der bliver olien regenereret pga. mængden.
>
>
> På store skibsmotorer og kraftværksmotorer renses olien af en centrifuge
> der
> slynger urenheder ud af olien, herudover tages olieprøver jævnligt så man
> kan se om olien er ok.

Hvordan kan det ændre på KIM tallet som fortæller hvor mange bakterier der
er i olien og derved også hvor god en bæreevne den har?

--
Tom



Hans L. Jørgensen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 10-10-04 11:08

Tom wrote:
>
> Hvordan kan det ændre på KIM tallet som fortæller hvor mange
> bakterier der er i olien og derved også hvor god en bæreevne den har?

Mange større skibsanlæg skifter i dag _aldrig_ olie.

Læs mere på denne side http://www.cjc.dk/index.php?m=p&pid=4



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Jørgen M. Rasmussen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-10-04 11:13


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det ændre på KIM tallet som fortæller hvor mange bakterier der
> er i olien og derved også hvor god en bæreevne den har?
>
Prøver ændre ikke noget, man checker ud om alt er som det skal være, ellers
må en behandling sættes ind. I dette tilfælde er "byt til nyt" nok vejen
frem. Jeg kender ikke noget til bakterier i motorolie, DET er nyt for mig
;), det må være en termofil, varme-elskende, type.



Jørgen M. Rasmussen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-10-04 11:51


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kender ikke noget til bakterier i motorolie, DET er nyt for mig
> ;), det må være en termofil, varme-elskende, type.
Nu vil jeg svare mig selv efter en tænkepause, bakterier =vand=dårlig
bæreevne. Men det er ikke en realtime test, det tager min 24 t. at dyrke de
bakterier, som måtte være i prøven.



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 16:14


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:416913fa$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> Jeg kender ikke noget til bakterier i motorolie, DET er nyt for mig
>> ;), det må være en termofil, varme-elskende, type.
> Nu vil jeg svare mig selv efter en tænkepause, bakterier =vand=dårlig
> bæreevne. Men det er ikke en realtime test, det tager min 24 t. at dyrke
> de bakterier, som måtte være i prøven.

Laboranter på min arbejdsplads tager hver uge prøver af op mod 100 maskiner
hvor de måler KIM tal for at bedømme hvornår olien skal skiftes. Det er det
eneste de går efter (så vidt jeg husker)

--
Tom



Jan Vennike (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 10-10-04 16:23




"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:416951c7$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en
> meddelelse news:416913fa$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en
>> meddelelse
>>
>> Jeg kender ikke noget til bakterier i motorolie, DET er nyt for mig
>>> ;), det må være en termofil, varme-elskende, type.
>> Nu vil jeg svare mig selv efter en tænkepause, bakterier =vand=dårlig
>> bæreevne. Men det er ikke en realtime test, det tager min 24 t. at dyrke
>> de bakterier, som måtte være i prøven.
>
> Laboranter på min arbejdsplads tager hver uge prøver af op mod 100
> maskiner hvor de måler KIM tal for at bedømme hvornår olien skal skiftes.
> Det er det eneste de går efter (så vidt jeg husker)
>
> --
> Tom
>
Er det ikke hydraulik olie ????

For motorolie må jo egentlig blive så varm, at bakterier ikke rigtig kan
overleve.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 16:28



> Er det ikke hydraulik olie ????

Jo

> For motorolie må jo egentlig blive så varm, at bakterier ikke rigtig kan
> overleve.

Det gør hydraulikolie også i nogle maskiner

--
Tom



Jan Vennike (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 10-10-04 16:43



"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:41695515$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>> Er det ikke hydraulik olie ????
>
> Jo
>
>> For motorolie må jo egentlig blive så varm, at bakterier ikke rigtig kan
>> overleve.
>
> Det gør hydraulikolie også i nogle maskiner
>
> --
> Tom
>
Det ved jeg godt - der er jo en grund til at der er oliekølere på visse
hydraulik maskiner.

Men alt andet lige, må den blive varmere i en forbrændingsmotor end i en
hydraulik maskine - eller ???

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Jørgen M. Rasmussen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-10-04 17:40


"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> For motorolie må jo egentlig blive så varm, at bakterier ikke rigtig kan
> overleve.
>
der findes bakterier som overlever kogning v. 100°C., de skal
"autoklaveres",trykkoges v. 120°C. et stykke tid, før man kommer dem til
livs ;). Din varmtvandsrør på ca. 60°C. er et fint voksested.



Jan Vennike (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 10-10-04 18:49



"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:416965ce$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
>
>> For motorolie må jo egentlig blive så varm, at bakterier ikke rigtig kan
>> overleve.
>>
> der findes bakterier som overlever kogning v. 100°C., de skal
> "autoklaveres",trykkoges v. 120°C. et stykke tid, før man kommer dem til
> livs ;). Din varmtvandsrør på ca. 60°C. er et fint voksested.

Nu tænker jeg på, at i en moderne TDi motor (som på min Lupo) mener jeg at
olien også bruges til at køle stemplerne ved at sprøjte op på undersiden -
det må da godt nok varme den op en hel del.

Og jo, jeg ved da godt at der findes meget varme resistente bakterier - men
i min motorolie - een tvivler.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me



Jørgen M. Rasmussen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 11-10-04 07:20


"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> Og jo, jeg ved da godt at der findes meget varme resistente bakterier -
> men i min motorolie - een tvivler.
>
Også jeg, men nu fik vi jo lusket ud af Tom, at det drejer sig om
hydraulikolie, og det ændre jo en del ;). Der kan man sagtens bruge
kimtallet, bakteriekoncentrationen, til at vise vandindholdet. Hvis man
velogmærke kender den bakterieforurening, olien er udsat for.



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 17:19


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:416951c7$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en
meddelelse
> news:416913fa$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en
> > meddelelse
> >
> > Jeg kender ikke noget til bakterier i motorolie, DET er nyt for mig
> >> ;), det må være en termofil, varme-elskende, type.
> > Nu vil jeg svare mig selv efter en tænkepause, bakterier =vand=dårlig
> > bæreevne. Men det er ikke en realtime test, det tager min 24 t. at dyrke
> > de bakterier, som måtte være i prøven.
>
> Laboranter på min arbejdsplads tager hver uge prøver af op mod 100
maskiner
> hvor de måler KIM tal for at bedømme hvornår olien skal skiftes. Det er
det
> eneste de går efter (så vidt jeg husker)

Du Tom, det er vel ikke i skære/køleolien man måler på jeres
bearbejdningsautomater?

Smøreolie i gearkasser og forbrændingsmotorer er noget helt andet og vidt
forskellig.

Forbrændingsmotorer, biler skift ca. 15.000 til 20.000 km
Gear: aldrig, hvis den ar adskilt fra krumptaphuset.

Dieselmotorer, skibe, noget helt andet, du har plads til store reservoir til
olien og behandling af den, men at man var holdt helt op med at skifte den
var jeg ikke klar over, og henvisning til en flodpram overbeviser heller
ikke mig. Men jeg vil lige spørge mine kontakter i MAN/B&W, de burde vide
det.
--
Møller



John Sahl (10-10-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 10-10-04 17:25

Møller wrote:
> Forbrændingsmotorer, biler skift ca. 15.000 til 20.000 km

Kommer an på dit kørselsmønster.

> Gear: aldrig, hvis den ar adskilt fra krumptaphuset.

Hård påstand som ikke holder, alle jeg taler med som har
skiftet gearkasseolie på deres ældre biler har oplevet en
stor forbedring i deres gearskifte.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 17:59


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message
news:ckbno6$f4k$1@news.cybercity.dk...
> Møller wrote:
> > Forbrændingsmotorer, biler skift ca. 15.000 til 20.000 km
>
> Kommer an på dit kørselsmønster.

Der nok også dem vil antyde, at jeg ikke har et typisk kørgemønster

>
> > Gear: aldrig, hvis den ar adskilt fra krumptaphuset.

I Mascotten skifte jeg gearolie hver gang motorolien blev skiftet: ca. 7.500
km

>
> Hård påstand som ikke holder, alle jeg taler med som har
> skiftet gearkasseolie på deres ældre biler har oplevet en
> stor forbedring i deres gearskifte.

Overdrivelse fremmer forståelsen

Jeg skifter da også ved ca. 60.000 men det skyldes den specielle motor, men
eller skal der normalt ikke skiftes et ofte.
--
Møller




John Sahl (10-10-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 10-10-04 19:03

Møller wrote:
> Overdrivelse fremmer forståelsen

hehe

> Jeg skifter da også ved ca. 60.000 men det skyldes den specielle
> motor, men eller skal der normalt ikke skiftes et ofte.

Så er vi enig trods alt

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 17:29



> Du Tom, det er vel ikke i skære/køleolien man måler på jeres
> bearbejdningsautomater?

Den måler man også for at folk ikke skal udvikle allergi, men den anden er
selve maskinen olie for ikke at skifte 1 sekund før det er nødvendig.


> Smøreolie i gearkasser og forbrændingsmotorer er noget helt andet og vidt
> forskellig.

De har forskellige egenskaber men i flg. laboranterne så gælder det samme
princip med KIM tal (fik jeg fortalt engang)


> Forbrændingsmotorer, biler skift ca. 15.000 til 20.000 km
> Gear: aldrig, hvis den ar adskilt fra krumptaphuset.

Jeg skifter nu goså min gearolie ca. hvert 6. år.

> Dieselmotorer, skibe, noget helt andet, du har plads til store reservoir
> til
> olien og behandling af den, men at man var holdt helt op med at skifte den
> var jeg ikke klar over, og henvisning til en flodpram overbeviser heller
> ikke mig. Men jeg vil lige spørge mine kontakter i MAN/B&W, de burde vide
> det.

Jeg skal ikke gøre mig klog på skibsmotorer, men kan godt idéen med at det
kan være billigere at investere i filtre osv. for at få lang levetid på
olien

--
Tom



Hans L. Jørgensen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 10-10-04 19:02

Tom wrote:
>
>> Dieselmotorer, skibe, noget helt andet, du har plads til store
>> reservoir til
>> olien og behandling af den, men at man var holdt helt op med at
>> skifte den var jeg ikke klar over, og henvisning til en flodpram
>> overbeviser heller ikke mig. Men jeg vil lige spørge mine kontakter
>> i MAN/B&W, de burde vide det.
>
> Jeg skal ikke gøre mig klog på skibsmotorer, men kan godt idéen med
> at det kan være billigere at investere i filtre osv. for at få lang
> levetid på olien.

Har lige fundet en site hvor der er omtale af oliefiltre til forskellige,
bl.a. skibsmoterer http://www.cjc.dk/index.php?m=p&pid=4


--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Jørgen M. Rasmussen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-10-04 17:34


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Laboranter på min arbejdsplads tager hver uge prøver af op mod 100
> maskiner hvor de måler KIM tal for at bedømme hvornår olien skal skiftes.
> Det er det eneste de går efter (så vidt jeg husker)
>
Kimtallet bruger du til at angive bakteriemængden, men for at bruge det til
at vise vandindholdet i olien, er du nød til at kende den forurening den har
varet udsat for. Det er nok lettest på et "fast-muret" industrianlæg.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste