Diesel, koldstart og slid
Fra : smaz

Dato : 08-10-04 22:13

Hvad er det der slider mest på en kold dieselmotor? Er det omdrejningerne
eller momentet?

Hvis man bor for enden af en stillevej og derfor skal køre næsten en km med
30 km/t, hvad slider så mindst? Tredje gear i næsten tomgang eller anden
gear med masser af omdrejninger?

FUT: dk.fritid.bil

mvh/smaz

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-10-04 08:02

smaz wrote:

> Hvis man bor for enden af en stillevej og derfor skal køre næsten en
> km med 30 km/t, hvad slider så mindst? Tredje gear i næsten tomgang
> eller anden gear med masser af omdrejninger?

Hvad er det for en dieselvogn du har der kører "masser af omdrejninger" ved
30 km/t i 2. gear ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : smaz

Dato : 09-10-04 11:32

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
[snip]
> Hvad er det for en dieselvogn du har der kører "masser af omdrejninger"
ved
> 30 km/t i 2. gear ??

Ja, jeg skulle nok have sat "" om masser, men det er en varebil, så den er
forholdsvis lavt gearet.

mvh/smaz

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 09-10-04 09:04

"smaz" <smaz-snabel@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> med
> 30 km/t, hvad slider så mindst? Tredje gear i næsten tomgang eller anden

Så lave omdrejninger som muligt uden at sejtrække. Jeg er nu ikke sikker på
at man skal gå SÅ meget op i motorslid. Min gamle Golf 2 GTD fra 1998 har nu
kørt 311.000km uden at der er lavet noget som helst i motoren. Hvis man
passer den med olie, og kører den fornuftigt er en moderne dieselmotor ikke
til at slide op.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Olesen

Dato : 09-10-04 09:16

"Ole Frederiksen" <baltzerFJERN_DETTE@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørt 311.000km uden at der er lavet noget som helst i motoren. Hvis man
> passer den med olie, og kører den fornuftigt er en moderne dieselmotor

Gælder også for benzinmotorer.
Vil næsten tro, de højtydende diesler idag ikke
holder længere end en benzin.

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-10-04 11:13

> Vil næsten tro, de højtydende diesler idag ikke
> holder længere end en benzin

Det var ikke pænt sagt. Husk nu på, at folk gerne køber en dieselslæde med
250000km på klokken, mens en benziner med 150000km begynder at blive
uinteressant. Sådan skulle det jo gerne blive ved med at være, så vi stadig
kan købe gode, billige og let tilkørte benzinbiler.

Leo

Fra : Olesen

Dato : 09-10-04 17:01

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det var ikke pænt sagt. Husk nu på, at folk gerne køber en dieselslæde med
> 250000km på klokken, mens en benziner med 150000km begynder at blive

Nu er en bil andet end selve motoren, så jeg vil hellere
ha' en benzin med ombyttermotor som kun har gået
150000 end end diesel, hvor det hele har gået 250.000 km.

Men sådan er vi så forskellige, ja *S*.

Fra : phk

Dato : 09-10-04 19:53

> [...]
> ha' en benzin med ombyttermotor som kun har gået
> 150000 end end diesel, hvor det hele har gået 250.000 km.

Det gør ingen forskel - i begge tilfælde kører dieselen længst inden den
skal skrottes ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : JBH

Dato : 09-10-04 20:50

> [...]

> kørt 311.000km uden at der er lavet noget som helst i motoren. Hvis man
> passer den med olie, og kører den fornuftigt er en moderne dieselmotor

Peugeot 405 grd fra 93 med 461kkm på klokken, uden der skiftet noget i
selve motoren ud over tandrem. Generatoren skiftede jeg sidste år, da den
gik "kold".
Jeg behandler den for det meste ordentligt, men må ind i mellem svinge
pisken for at vække alle 63 heste

mvh
JBH

Fra : Olesen

Dato : 09-10-04 21:43

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Peugeot 405 grd fra 93 med 461kkm på klokken, uden der skiftet noget i

Er det en Hdi ??

Fra : JBH

Dato : 10-10-04 00:53

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det en Hdi ??

Ehh. de fandtes vist ikke i 93. På min sidder der en Bosch Dieselpumpe,
trukket af tandremmen.

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 09:01

> Ehh. de fandtes vist ikke i 93. På min sidder der en Bosch Dieselpumpe,
> trukket af tandremmen.

Ok. Derfor jeg nævnte, de moderne dieselmotorer som er højtydende
og vel også lever et mere hårdtpumpet liv end 'de gamle'.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-10-04 11:19

Olesen wrote:

> Ok. Derfor jeg nævnte, de moderne dieselmotorer som er højtydende
> og vel også lever et mere hårdtpumpet liv end 'de gamle'.

Dete mest hårdtpumpede der er vel indsprøjtningstrykket eller om du vil
dieselpumpetrykket, den højere ydelse kommere vel ret beset af finere
forstøvning, indsprøjning i flere omgange, og - ikke mindst større
nøjagtighed i indsprøjtningstidspunktet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : JBH

Dato : 10-10-04 18:28

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok. Derfor jeg nævnte, de moderne dieselmotorer som er højtydende
> og vel også lever et mere hårdtpumpet liv end 'de gamle'.

Hmm.
Mon ikke komponenterne også er dimensioneret til den større belastning i en
HDIèr
Noget andet er at disse "moderne" dieselmotores indsprøjtningssystemer er
ekstremt følsomme overfor vand og andre urenheder , iflg. min bror som har
set flere HDI motorhavarier pga. vand i brændstoffet. En "gammel"
dieselmotor kan køre på det meste og jeg har ikke set sådan tage skade
af lidt vand.

mvh
JBH

Fra : phk

Dato : 10-10-04 14:13

"smaz" <smaz-snabel@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der slider mest på en kold dieselmotor? Er det omdrejningerne
> eller momentet?

Omdrejningerne.

> Hvis man bor for enden af en stillevej og derfor skal køre næsten en km
med
> 30 km/t, hvad slider så mindst? Tredje gear i næsten tomgang eller anden
> gear med masser af omdrejninger?

Også godt spørgsmål - fordi med højere omdrejninger bliver motoren hurtigere
varm. Men jeg ville køre i 3. gear når det er så kort en strækning - og så
håber jeg da du har mulighed for at køre den varm efterfølgende :)

Jeg har strækning på 25 km hvor min TDI på kolde vintermorgenener ikke
bliver så varm at den kommer op på driftstemperatur i kølervandet. Ved
temperaturer over frysepunktet skal jeg vel køre 8 km før den bliver varm.
Kører jeg så samme tur med campingvogn efter er den driftsvarm på 4 km.

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 10-10-04 18:45

> Ved temperaturer over frysepunktet skal jeg vel køre 8 km før den bliver
varm.
> Kører jeg så samme tur med campingvogn efter er den driftsvarm på 4 km.

Hvordan hænger det egentlig sammen.
Mente der var så megen moment i en diesel,
en simpel 'trailer' ikke burde øge varmeudviklingen SÅ
dramatisk ?

Fra : phk

Dato : 12-10-04 18:11

> varm.
>
> Hvordan hænger det egentlig sammen.
> Mente der var så megen moment i en diesel,
> en simpel 'trailer' ikke burde øge varmeudviklingen SÅ
> dramatisk ?

Omdrejningstallet på turen er den samme uanset om det er med eller uden
campingvogn (1200 kg), men dieselforbruget er det samme. Dvs. det er
varmeudviklingen af selve forbrændingen der i høj grad er medvirkende til at
varme kølervandet op.

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin L.

Dato : 17-10-04 07:18

smaz wrote:
> [...]
> 30 km/t, hvad slider så mindst? Tredje gear i næsten tomgang eller anden

Når motoren er kold, så er olien meget tyk og smører derfor ikke særligt
godt.

Det gælder om ikke at køre med for mange omdrejninger, men omvendt skal
motoren heller ikke sejtrække. Jeg har selv en diesel og kører oftest
mellem 1700-2300 omdrejninger når motoren er kold.
Motoren har bedst af ikke at gå i tomgang alt for længe inden du kører
afsted, da diesel motorer ikke udvikler særlig meget varme. Derfor tager
det meget lang tid for olien at blive varm så den kan smøre optimalt.

Martin

Fra : phk

Dato : 09-01-05 16:44

"Martin L." <kun_til_junk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når motoren er kold, så er olien meget tyk og smører derfor ikke særligt
> godt.

Det passer så ikke. Det var noget der var gældende i de gode gamle dage.
Ikke i dag,

> Det gælder om ikke at køre med for mange omdrejninger, men omvendt skal
> motoren heller ikke sejtrække. Jeg har selv en diesel og kører oftest
> mellem 1700-2300 omdrejninger når motoren er kold.

Du mener en diesel kan sejtrække? Det kan den så ikke :)

> Motoren har bedst af ikke at gå i tomgang alt for længe inden du kører
> afsted, da diesel motorer ikke udvikler særlig meget varme. Derfor tager
> det meget lang tid for olien at blive varm så den kan smøre optimalt.

Olien er ikke tyk og det er ikke olien som er et problem i forbindelse med
opvarmning af motoren. Spænder du for mange HK for motoren i forbindelse med
opvarmningsprocessen bliver visse dele af motoren hurtigere varm end andre
dele - det giver ekstra slid og større tolerencer i motoren.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 16:54

> Du mener en diesel kan sejtrække? Det kan den så ikke :)

Det kommer jo an på, hviken definition du anlægger af ordet: Sejtrække.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 09-01-05 18:42

En helt masse bits fra Jan W Nielsen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det kommer jo an på, hviken definition du anlægger af ordet: Sejtrække.

Er den gængse ikke "højt moment ved lave omdrejninger"?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Ouuh - now leather is a different thing...."
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-05 20:40

> Er den gængse ikke "højt moment ved lave omdrejninger"?

Det ved jeg ikke - det er ikke mig, derhar skrevet det.

....men jeg tror da i øvrigt nok, at TDi mm er kendetegnet ved højt moment
ved lave omdrejninger....

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-01-05 20:49

On Sun, 9 Jan 2005 20:39:51 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det ved jeg ikke - det er ikke mig, derhar skrevet det.
>
>...men jeg tror da i øvrigt nok, at TDi mm er kendetegnet ved højt moment
>ved lave omdrejninger....

>--

Jow. I hvert fald i forhold til en benzindrevet bil.

Når man kører TDI, kan man da sagtens køre med så lave omdrejninger,
at der bliver tale om sejtræk.

Jeg vil mene, at når man er kommet i 4. gear, og stadig ikke har givet
lidt gas, så er den ved at være der. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer