MS Windows
briani 27239
Jeg kan ikke se XP slavedisk ligemege
Fra : jazz

Dato : 01-11-04 10:20

I forbindelse med en reinstallering har jeg to diske med winxp. Den ene
har kun systemet og skal være min nye primære disk, den anden har xp og
alle mine data.

Når jeg montere den hvor kun systemet er på som master og den anden som
slave, kan jeg kun se masterdisken under denne computer. JEg har så
prøvet at placere jumperne til cable select istedet men det hjælper ikke
noget kan stadig kun se den ene disk. Jeg har prøvet at bytte rundt på
stikkene men lige lidt hjælper det. Jeg har også prøvet at vælge min
"dokument disk" til master via jumpere og den anden til slave, men så
kan jeg stadig kun se den ene, denne gang dokument disken....

Hvad fae.. gør jeg galt. Er sgu ved at rive håret af, håber nogen kan
hjælpe..Er det slet ikke muligt at mounte 2 diske hvor xp ligger på,
mener da jeg har gjort det før.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-11-04 10:27

jazz <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
>Når jeg montere den hvor kun systemet er på som master og den anden som
>slave, kan jeg kun se masterdisken under denne computer.

Har du kigget efter i 'Diskhåndtering'.

Jeg vil gætte på problemet er at dine partitioner er opsat til det samme
drev-bogstav (C: !!).

<mlr>

Fra : jazz

Dato : 01-11-04 10:49

Michael Rasmussen wrote:

> Har du kigget efter i 'Diskhåndtering'.
>
> Jeg vil gætte på problemet er at dine partitioner er opsat til det samme
> drev-bogstav (C: !!).

Ahh det er nok det der er problemet, det overvejede jeg egentlig, men
jeg regnede med at det kunne systemet selv finde ud af..

Tak for tippet, kan jeg bare gå ind og ændre drev-bogstav der ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jazz

Dato : 01-11-04 10:54

du kigget efter i 'Diskhåndtering'.

JEg har været inde og kigge i diskhåndtering og her er der ganske
rigtigt en disk med status ukendt. Der står 4,92 GB uallokeret, men
disken skulle gerne være på 60 GB !!

Hvad sker der hvis man initialiserer denne disk bliver den så slettet,
jeg har jo brug for de data der er på den.

Skal jeg istedet boote op på den anden disk og vælge "ændre drevbogstav
og sti" på den, jeg er sgu lidt nervøs for at kludre i det, dataene må
ikke blive slettet

Hygge

jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-11-04 12:39

jazz <no@mail.com> wrote:

>JEg har været inde og kigge i diskhåndtering og her er der ganske
>rigtigt en disk med status ukendt. Der står 4,92 GB uallokeret, men
>disken skulle gerne være på 60 GB !!

Lyder som om disken ikke er opsat korrekt i BIOS....

Når det gælder harddiske læner XP sig stærkt op ad BIOS. Hvis ikke
disken detekteres korrekt af BIOS, kan XP ikke bruge den.

Monter diskene som du ønsker (Master / Slave), hop ind i BIOS og lav en
harddisk detect, start herefter XP og hop ind i 'diskhåndtering' for at
opsætte de ønskede drev-bogstaver.

Hvis diskene ikke detekteres korrekt af BIOS - dvs den kun finder 4.92
af 60 GB - så er maskinen for gammel til at understøtte store harddiske.
Så må du enten finde en BIOS-opdatering, eller investere i en ny
harddisk controller (pris fra omkring 150,-)

<mlr>

Fra : jazz

Dato : 01-11-04 13:03

> Monter diskene som du ønsker (Master / Slave), hop ind i BIOS og lav en
> harddisk detect, start herefter XP og hop ind i 'diskhåndtering' for at
> opsætte de ønskede drev-bogstaver.

Det vil jeg prøve.

> [...]
> Så må du enten finde en BIOS-opdatering, eller investere i en ny
> harddisk controller (pris fra omkring 150,-)

Den er ikke for gammel, jeg har haft begge siddende i maskinen og når
diskene sidder i maskinen enkeltvis er der ingen problemer jeg kan boote
op på begge på deres respektive system.

mvh

jakob

Fra : jazz

Dato : 01-11-04 13:38

> [...]
> disken detekteres korrekt af BIOS, kan XP ikke bruge den.
>
> Monter diskene som du ønsker (Master / Slave), hop ind i BIOS og lav en

Det bliver sgu mere og mere underligt. JEg har gjort som foreslået været
inde i bios og lavet HD detect. Når jeg starter med den ene af diskene
som systemdisk kan jeg godt se de to partitioner der er på den anden
(altså systempartitionen og en ekstra jeg lige har oprettet). Nu har
systempartitionen på slavedisken blot fået et andet drevbogstav, tildelt
af systemet.

Booter jeg derimod op med den anden disk som master, kan jeg i bios kun
se denne og ikke den med to partitioner på. Det er ret underligt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-11-04 14:03

jazz <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
>Booter jeg derimod op med den anden disk som master, kan jeg i bios kun
>se denne og ikke den med to partitioner på. Det er ret underligt.

Prøv at sætte alle drev i BIOS til 'auto detect' eller hva' det nu
hedder på din maskine.

Så laver BIOS en disk detect ved hver opstart, og så burde den finde
alle relevante drev....

<mlr>

Fra : jazz

Dato : 01-11-04 14:26

> Så laver BIOS en disk detect ved hver opstart, og så burde den finde
> alle relevante drev....

OK det vil jeg gøre. Men af en eller anden grund virker det nu. Jeg har
IKKE ændret drevnavn men XP har fundet ud af at kalde den
systempartition der ikke bootes på for noget andet end C.

Jeg har flyttet en del rundt på de to diske og ændret en del på
jumperne, men nu virker det.

Tak for hjælpen

Jakob

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 14:55

Michael Rasmussen wrote:
> Hvis diskene ikke detekteres korrekt af BIOS - dvs den kun finder 4.92
> af 60 GB - så er maskinen for gammel

Njae - sjove ting kan ske hvis man har et defekt HD-kabel. Fx. påstod min
WinXP igår at min "nye" ~5GB disk ikke var formatteret. Så valgte jeg lige
at sætte det gamle kabel i igen, og så var der pludselig 200GB "gode" data
igen.

///JJ