MS Windows
briani 27239
(sp2) problemer med fast/offentlig ip
Fra : MVN

Dato : 23-10-04 09:05

jeg kan ikke køre med fast ip efter jeg har installeret sp2

hvad skal jeg gøre ??

jeg har sagt at jeg ikke vil have standard firewall slået til

MVN

Fra : Anders Lund

Dato : 23-10-04 10:06

MVN wrote:
> jeg kan ikke køre med fast ip efter jeg har installeret sp2

Hvad oplever du? Skriver den "Du kan ikke køre med fast IP"? Eller
glemmer den den faste IP, når du har indtastet den? Eller virker
netværket ikke når du har indtastet den?

> hvad skal jeg gøre ??

Man kan jo spørge - har du tastet de rigtige oplysninger ind? IP,
Subnet, Default gateway og DNS?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : MVN

Dato : 23-10-04 11:00

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når du har indtastet den?

> Man kan jo spørge - har du tastet de rigtige oplysninger ind? IP, Subnet,

diverse fildelings programmer virker kun hvis jeg sætter den på passive =
offentlig

men jeg har fast ip...

jeg har hverken skrevet ip,dns eller noget andet,jeg har internet gennem
dansk kabel tv og der er forbindelse mellem min mac adresse på netkortet til
deres server,derfra bliver jeg så "sendt ud på nettet" med min faste ip

Fra : Anders Lund

Dato : 23-10-04 16:35

MVN wrote:

> diverse fildelings programmer virker kun hvis jeg sætter den på passive =
> offentlig

Okay, så det er dette der er problemet?
Altså dine fildelings programmer?
Alt andet fungere fint?

Må indrømme at jeg ikke ved hvad "passive = offentlig" er forn' fisk.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : MVN

Dato : 23-10-04 21:22

> Okay, så det er dette der er problemet?
> Altså dine fildelings programmer?
> Alt andet fungere fint?
>
> Må indrømme at jeg ikke ved hvad "passive = offentlig" er forn' fisk.

i diverse fildelings programmer er passive = offentlig ip og active = fast
ip

jeg tror bare jeg springer tilbage til ME igen,for jeg har også problemer
med latency på battlenet i starcraft (et spil fra '98) selvom jeg kører med
SP1

MVN

Fra : Anders Lund

Dato : 24-10-04 01:36

MVN wrote:
> i diverse fildelings programmer er passive = offentlig ip og active = fast
> ip

Okay, det var bare totalt sort for mig. Hvad nu hvis man har en
offentlig IP direkte på sit netkort og den er fast? :)

Men nu er vi ude i noget andet end det oprindelige spørgsmål.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : MVN

Dato : 24-10-04 10:03

> Okay, det var bare totalt sort for mig. Hvad nu hvis man har en
> offentlig IP direkte på sit netkort og den er fast? :)
>
> Men nu er vi ude i noget andet end det oprindelige spørgsmål.

man kan have 2 forskellige slags "faste" ip'er den ene mulighed er hvis man
f.eks har 187.245.215.14 til sin internet udbyder,hvorefter de så sender den
samme ip ::187.245.215.14 ud til nettet det kalder jeg en fast ip

så er der muligheden hvor du sender ip :: 187.245.215.14 til din umternet
udbyder hvorefter internet udbyder vælger en automatisk ip der skal gå
videre ud på nettet det kan evt være 154.124.478.15 den ene dag
125.125.154.15 den anden dag osv. osv. det kalder jeg en offentlig ip

og sådan har jeg altid fået det forklaret

mit problem er så at med SP2 fremstår jeg som en offentlig ip :: altså en
ip der ændre sig fra dag til dag,hvor jeg me SP 1 havde en fast ip som jeg
kunne regne med var den samme hver dag

MVN

Fra : Anders Lund

Dato : 24-10-04 12:33

MVN wrote:
> man kan have 2 forskellige slags "faste" ip'er den ene mulighed er hvis man
> f.eks har 187.245.215.14 til sin internet udbyder,hvorefter de så sender den
> samme ip ::187.245.215.14 ud til nettet det kalder jeg en fast ip

Ja, den er vi nogenlunde enig om.

> [...]
> videre ud på nettet det kan evt være 154.124.478.15 den ene dag
> 125.125.154.15 den anden dag osv. osv. det kalder jeg en offentlig ip

Ja, det er vi også nogenlunde enig om.

Men sætter man de 2 ting sammen, giver det ikke så meget mening. En
offentlig IP (plejer at være) en IP adresse som der kan kontaktes
dirkete fra Internettet. Om denne IP adresse er dynamisk eller fast er
ligemeget - for den er offentlig tilgængelig. En privat IP adresse er en
adresse man kun kan bruge på lokal netværk, som fx 192.168.x.x og 10.x.x.x.

> og sådan har jeg altid fået det forklaret

Efter min mening har du endten forklaret dig forkert, misforstået eller
du har fået noget forkert afvide.

Det modsatte af en offentlig IP adresse er IKKE en fast IP adresse.

> mit problem er så at med SP2 fremstår jeg som en offentlig ip :: altså en
> ip der ændre sig fra dag til dag,hvor jeg me SP 1 havde en fast ip som jeg
> kunne regne med var den samme hver dag

Jamen, kan du så ikke gå ind og sætte den faste IP adresse selv? Eller
hvad forhindre dig i at gøre dette?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : MVN

Dato : 24-10-04 15:00

> [...]
>
> Det modsatte af en offentlig IP adresse er IKKE en fast IP adresse.

> Jamen, kan du så ikke gå ind og sætte den faste IP adresse selv? Eller

det gør dansk kabel tv..... jeg skal opgive min mac adresse på mit
netkort,så finder de det på en eller anden måde og får mig logget på
nettet...

jeg skal IKKE indtaste ip,dns,gateway osv....

det klarere de åbenbart for mig,men det er heller ikke dansk kabel tv den er
gal men for det virkede 100 % med SP1 men ikke med SP2...

Fra : Leif Poulsen

Dato : 24-10-04 15:33

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

<Klippelip>

> [...]
>
> det klarere de åbenbart for mig,men det er heller ikke dansk kabel tv den
> er gal men for det virkede 100 % med SP1 men ikke med SP2...

Måske har jeg misforstået det helt, men er problemet at din service pack II
forhindrer dig i at hente din IP adresse med DHCP?
Hvad siger en "ipconfig" ? Har du hul igennem, så du kan pingelinge noget på
nettet, men din browser f.eks. ikke vil lade dig se sider, kunne du jo slå
XP-firewallen fra.

Mvh Leif

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-10-04 17:47

Og det har du så misforstået. En offentlig IP er den IP adresse din
udbyder tildeler dig uanset om den er dynamisk eller fast.
En privat IP er en IP som kun bruges i et lokal netværk. Denne IP vil
ikke kunne ses fra Internettet.
Du kan se hvad din offentlige IP er for tiden ved at besøge en
tjeneste som:
http://www.myip.dk/
Din offentlige IP da du postede dit indlæg var: 80.197.122.15

Fra : MVN

Dato : 25-10-04 10:03

jeg ved ikke hvad det er,har skiftet til ME igen men der er åbenbart sket
noget i installationen så jeg skal installere det igen eller måske XP
igen.....

jeg har faktisk ikke prøvet at se på myip efter jeg installerede SP2,måske
skulle jeg prøve xp igen og så se hvad myip siger til SP2,ellers kan jeg jo
bare slette SP2 igen og køre med SP1

Fra : MVN

Dato : 25-10-04 15:43

"MVN" <MVN@drfg.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle jeg prøve xp igen og så se hvad myip siger til SP2,ellers kan jeg

hvilken firewall er kompatibel med windows XP's indbyggede ??

Fra : Anders Lund

Dato : 25-10-04 17:48

MVN wrote:
> hvilken firewall er kompatibel med windows XP's indbyggede ??

Mit råd er - lad være med at bruge 2 firewalls på samme tid. Der er
problemer nok ved at bruge én firewall, så 2 må lave dobbelt så mange
problemer.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk